ورزشی

بیوگرافی پپ گواردیولا

جوزپ گواردیولا سالا ( زاده 18 ژانویه 1971)  که با نام پپ گواردیولا شناخته شده است . یکی از بهترین مربیان کنونی و تاریخ فوتبال جهان به شمار میرود . وی تاکنون رکورد های بسیاری را بر جای گذاشته است . قد او 180 سانتی متر و به دلیل سبک تیکی تاکا در فوتبال امروز ، یکی از موفق ترین مربی های دنیاست.

از 13 سالگی در باشگاه بارسلونا ، فوتبال را شروع کرد . ابتدا در پست هافبک دفاعی بود تا اینکه در 36 سالگی وارد عرصه مربی گری شد .امروزه پرافتخارترین مربی دنیاست. پپ دو خواهر بزرگتر به نام( اولگا) و (فرانسیسکا ) و یک برادر کوچکتر به نام ( پِر ِ ) دارد. برادر او یکی از بزرگترین مدیر برنامه های دنیای فوتبال است و مدیریت فعالیت های لوئیس سوارز را هم بر عهده دارد . پدرش میگوید : بهترین کادوی کریسمس برای پپ ، خرید توپ فوتبال بود . او همیشه یک توپ به همراه داشت و در هرجا که ممکن بود فوتبال بازی میکرد.

پپ ابتدا از توپ جمع کنی شروع کرد و در رقابت های محلی شرکت کرد . سپس در سال 1984 در سیزده سالگی وارد آکادمی جوانان بارسلونا شد . او تمرینات خود را در پست مدافع آخر شروع کرد و بعد از 6 سال تلاش ، نظر مربی تیم بزرگسالان ( یوهان کرایف ) را جلب کرد . در 17 سالگی وارد تیم 3 بارسلونا شد و در 19 سالگی به تیم اصلی بارسلونا پیوست . پپ گواردیولا تا سال 2011 در این تیم حضور داشت .

دوران طلایی پپ

در اکتبر 1992 قدم به مرحله مقدماتی جام جهانی گذاشت و توانست در همان سال اول به مدال طلای المپیک برسد . پپ در تیم ملی اسپانیا 47 بار به میدان رفت و بازی در جام ملت های اروپا 2000 از مهم ترین بازی های ملی اوست . در سپتامبر 2001 و پس از 17 سال بازی در تیم بارسلونا به تیم ( برشا کالچو) ایتالیا پیوست. یک فصل بعد یعنی در سال 2002 به ( آر اس رم ) منتقل شد . و در 2003 به تیم ( الاهلی ) قطر پیوست و 18 بار به میدان رفت . تا در سال 2005 به تیم ( دورادوس ) مکزیک رفت .

محرومیت پپ به خاطر دوپینگ

در سال 2005 برای بار دوم تست دوپینگ پپ گواردیولا مثبت شد . وی به 7 ماه زندان و پرداخت 9 هزار یورو جریمه محکوم شد . او این دوران از زندگی اش را به عنوان تاریک ترین دوران زندگی اش یاد میکند . اما از آنجایی که وی فرجام خواهی کرد و سابقه کیفری نداشت تا زمان دادگاه تجدید نظر آزاد ماند. او سپس از تمام موارد اتهام دوپینگ تبرئه شد . بعد از این اتفاق ، وی به ایتالیا پشت کرد و دو سال در قطر به بازی خود ادامه داد.

زندگی شخصی پپ گواردیولا

در سال 1989 پپ در سن 18 سالگی با ( کریستینا سرا ) وارد رابطه عاشقانه شد و در سال 2001 اولین فرزندشان به نام ( ماریا ) به دنیا آمد . فرزند دوم در سال 2003 پسری به نام ماریوس بود و در سال 2008 دختری به نام ( والنتینا ) متولد شد . پپ گواردیولا و همسرم در سال 2014  بعد از 25 سال زندگی مشترک با حضورسه فرزندشان ازدواج کردند . مراسم عروسی خود رادر کاتالونیا برگذار کردند.

پپ کتاب های معروفی در زمینه توسعه فردی و سختی های راه موفقیت خود منتشر کرده. از معروف ترین آثار موجود در ایرانش کتاب پپ گواردیولاس . این کتاب فرازی است به زندگی شخصی پپ و به ویژه دوران بی نظیرو تکرار نشدنی مربی گری او در بارسلوناست. جذابیت سبک بازی که گواردیولا برای بهترین تیم دنیا تعریف کرد ، الکس فرگوسن را ترغیب کرد تا برای کتاب مقدمه ای بنویسد .

 

عملکرد مربی گری

در 21 ژوئن سال 2007 در 36 سالگی پپ ، هدایت تیم B بارسلونا را به عهده گرفت . در فصل اول تیم خود را قهرمان رقابت های اسپانیا کرد . در پایان فصل نیز قرار تیم اصلی بارسلونا را امضا کرد و رسما سرمربی این تیم شد . او در 20 بازی متوالی بارسلونا در صدر جدول لالیگا قرار گرفت و توانست قهرمان لالیگا و رقابت های کوپا دل ری شود. در آن سالها با شکست منچستریونایتد در فینال رقابت های لیگ قهرمانان ، جام قهرمانی را ازآن تیم خود کرد.

در دوران حضور پپ گواردیولا در بارسلونا از سال ( 2008 تا 2012 ) او یک مثلث طلایی داشت که شامل لیونل مسی ، ژاوی هرناندز و آندرس اینیستا بود . در این بین ، ژاوی اینیستا مغز متفکر خط هافبک بارسلونا بود و مسی همچون ستاره در خط حمله بارسلونا میدرخشید . هرناندز و اینیستا در جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی به همراه تیم ملی اسپانیا توانستند جام را بر بالای سر خود ببرند. اینیستا در جام جهانی 2010 تک گل قهرمانی را در مقابل هلند به ثمر رساند.

سال 2009 در تقویم بارسلونا ، با کمک پپ بسیار موفقیت آمیز بود. زیرا باشگاه در آن سال 9 قهرمانی کسب کرد .در فوریه 2010 ، پپ گواردیولا به عنوان مربی برتر توانست از مرز 100 بازی گذر کند . با نسبت برد به باخت 71 به 10 ، به عنوان بهترین مربی فوتبال جهان شناخته شد و نامش در تاریخ فوتبال درخشید.

 

افتخارات تیم با مربی گری پپ

بارسلونا تا بایرن مونیخ

گواردیولا در سال 2013 به بایرن مونیخ آلمان پیوست. بعد از چند ماه این تیم نیز قهرمان رقابت های جام باشگاه های جهان شد . وی سه سال در بایرن مونیخ حضور داشت و سه بار قهرمان بوندس لیگا شد . دو بار قهرمان جام حذفی و یک بار قهرمان سوپر جام اروپا شد . پپ در نهایت تیم بایرن مونیخ را قهرمان جام باشگاه های جهان کرد . در طرف دیگر قضیه 3 باخت در سوپرجام فوتبال آلمان و به دست نیاوردن حتی یک جام در این رقابت ها به کارنامه پپ لطمه زد .

به این ترتیب پپ بایرن را به مقصد منچستر سیتی ترک کرد . پپ در ابتدای حضورش در بایرن مونیخ  به کمک معلم زبان آلمانی اش در نیویورک ساعتها به تمرین و یادگیری این زبان پرداخت . تا در اولین کنفرانس خبری اش بخشی از آن را به زبان آلمانی برگذار کند.

 

ورود پپ گواردیولا به منچستر سیتی

او در فوریه 2016 با منچستر سیتی یک قرارداد سه ساله امضا کرد. او در ابتدای کار در منچستر سیتی هیچ جامی دریافت نکرد . اما در سالهای 2017 و 2018 موفق به قهرمانی لیگ جزیره شد . در فصل 19-2018 مجددا با تیم منچستر سیتی توانست با کسب 98 امتیاز فوتبال لیورپول را شکست دهد و فاتح لیگ جزیره شود . پپ گواردیولا فقط به سه قهرمانی لیگ برتر بسنده نکرد . او از سال 2017 تا 2021 یک جام حذفی ، چهار جام اتحادیه ودو جام خیریه هم برای منچسترسیتی به ارمغان آورد. وی تا کنون در این تیم فعالیت خود را ادامه میدهد.

خروج از نسخه موبایل