ورزشی

ورزشگاه آلیانز آرنا مونیخ

ورزشگاه آلیانز آرنا مونیخ

ورزشگاه آلیانز آرنا مونیخ

ورزشگاه آلیانز آرنا مونیخ  ورزشگاه اختصاصی باشگاه بزرگ بایرن مونیخ است که در شمال شهر مونیخ آلمان واقع شده است.

استادیوم آلیانز آرنا، ورزشگاه خانگی تیم‌های بایرن‌ مونیخ و مونیخ 1986 محسوب می‌شود. نکته‌ی جالب توجه این ورزشگاه بالش‌های هوایی است که وقتی تیم بایرن مونیخ مشغول مسابقه است به رنگ قرمز در می‌آید و زمانی که تیم مونیخ 1986 در حال بازی است به آبی تغییر رنگ می‌دهد.

ورزشگاه آلیانز آرنا مونیخ

آلیانز آرنا، دومین استادیوم بزرگ کشور آلمان پس استادیوم سیگنال ایدونا پارک تیم دورتموند است. ظرفیت این استادیوم تقریبا نزدیک به 75 هزار نفر است. از سال 2005 میلادی دو باشگاه مونیخ 1986 و بایرن به ورزشگاه آلیانز آرنا آمدند. وگرنه قبل آن در استادیوم المپیک شهر مونیخ بازی میکردند.

باشگاه بایرن مونیخ آلمان
باشگاه بایرن مونیخ آلمان

این دو باشگاه از دهه 90 میلادی گروه مالی و گروه آلیانز و حقوق نام این ورزشگاه را به مدت زمان 30 سال خریداری کردند. آلیانز آرنا در شمال شهر مونیخ و میان تپه ها و علف زار ها و دور از شهر واقع شده است. این ورزشگاه بین شهر مونیخ و فرودگاه قرار دارد و جذابیتی که نورپردازی در سقف و دیواره استادیوم وجود دارد. در شهر دیده می شود و حتی افراد غیر فوتبالی را به خودش جذب می کند.

نورپردازی داخل و خارج استادیوم با توجه به بازی هر یک از دو تیم مختص ورزشگاه، تغییر رنگ می دهد. اولین و دومین بازی افتتاحیه این ورزشگاه به ترتیب بازی نورنبرگ با مونیخ 1986 و بایرن با تیم ملی آلمان بود. اولین گلزن این استادیوم پاتریم بازیکن مونیخ 1986 بود.

استادیوم آلیانز آرنا مونیخ
استادیوم آلیانز آرنا مونیخ

اولین گلزن رسمی این استادیوم، اوون هارگریوز بود که با پیراهن بایرن مقابل گلادباخ گبزنی کرد و او بازی با نتیجه 5 بر 1 به نفع بایرن به اتمام رسید. اولین گل رسمی تیم های مقابل را میرسلاو کلوزه بازیکن سرشناس وردربرمن به ثمر رساند.

حتما بخوانید: همه چیز تاریخچه درباره ورزشگاه آزادی | تاریخچه ساخت+آدرس+عکس

جام جهانی 2006 در آلیانز

این استادیوم از استادیوم های جام جهانی بود اما طبق قوانین فینا در طول جام جهانی 2006 نام ورزشگاه “استادیوم مونیخ جام جهانی فیفا” بود. بازی افتتاحیه جام بین آلمان و کاستاریکا در ساعت شش بعدازظهر روز ژوئیه 2006 در همین ورزشگاه برگزار شد. جمعا سه بازی گروهی و یک بازی از مرحله یک هشتم نهایی (آلمان 2-سوئد 0) و یک بازی از مرحله نیمه نهایی (فرانسه 1-پرتغال 0) در این استادیوم برگزار شد.

جام جهانی 2006 به میزبانی آلمان
جام جهانی 2006 به میزبانی آلمان

پارکینگ استادیوم

پارکینگ آلیانز، مجموعه بزرگ‌ترین پارکینگ در اروپا است و شامل چهار طبقه و جای 9800 ماشین می‌شود.

پارکینگ ورزشگاه آلیانز آرنا مونیخ
پارکینگ ورزشگاه آلیانز آرنا مونیخ

ابعاد استادیوم

سال ساخت استادیوم

ساخت این استادیوم از 21 اکتبر 2002 شروع شد و تا 30 می 2005 به طول انجامید و 340 میلیون یورو خرج برداشت.

قابلیت استادیوم آلیانز آرنا

تنها استادیوم با قابلیت ای تی اف ای در جهان است و همین موضوع سبب شده است. تا این استادیوم شهرت جهانی پیدا کند و علاقه مندان به معماری را به مونیخ بکشد.

این استادیوم دارای سه طبقه است و طبقه همکف این ورزشگاه برای افراد معلول است. الیانز آرنا، در طبقات خودش بخاطر راحتی هواداران سیستم ضد صدا دارد. این استادیوم قابلیت حفاظت از هواداران در مقابل برف و باران و تگرگ دارد. و به همین دلیل بزرگترین سقف استادیوم های جهان را دارد.

 

ورزشگاه آلیانز آرنا مونیخ
ورزشگاه آلیانز آرنا مونیخ

دارای سیستم تمیز کننده خودکار و سیستم تهویه فضا از جمله نکات خوب این استادیوم است. فاصله جایگاه تماشاگران با زمین چمن فقط ۶ متر و از پشت دروازه‌ها ۸ متر است. صندلی‌های ورزشگاه توسط دفتر معماری «هرتزوگ و دمورن» به طور خاص برای ورزشگاه آلیانتس آرنا از نو طراحی شد. این صندلی‌ها دارای طراحی خاص هستند.

یکنواختی و هماهنگی یکی از ویژگی‌های خاص این صندلی‌ها است. در حالی که در دیگر ورزشگاه‌ها صندلی‌های استاندارد و مخصوص در طراحی با هم تفاوت دارند. سه نوع صندلی ورزشگاه (استاندارد، مخصوص و قسمت ویژه) آلیانتس آرنا همه از لحاظ ظاهر یکسان هستند. پوشش نقره‌ای صندلی‌ها خود یک ظاهر خاص را ایجاد کرده است. این صندلی‌ها از زوایای مختلف بسته به تابش نور، رنگ‌های مختلفی را از خود ساطع می‌کند.

هر صندلی ورزشگاه قبل از اینکه نصب شود توسط دست علامت‌گذاری شده است. این عمل بسیار ضروری و ظریف بوده. چرا که این ورزشگاه برخلاف سایر ورزشگاه‌ها که مستطیلی هستند منحنی است. صندلی‌ها همه یک اندازه هستند اما فاصله بین آنها بسیار متفاوت است.

آخرین  اخبار و حواشی ورزشی ایران و جهان را در سایت ورزشی ببینید.

خروج از نسخه موبایل