آیا فوتبال برای پای پرانتزی ضرر دارد

آیا فوتبال برای پای پرانتزی ضرر دارد ، یکی از مشکلاتی که برخی از انسان ها در زمان ورزش کردن با آن مواجه هستند، زانوهای پرانتزی و ضربدری است. اما یک سوال برای ورزشکاران عزیز پیش می آید که آیا دارا بودن چنین زانوهایی می تواند برای ورزش فوتبال مشکل ساز باشد؟ در ادامه شما را بیشتر با این موضوع آشنا خواهیم کرد پس با ما همراه باشید.

 

زانوهای ضربدری چیست؟

پاهای ضربدری یا پرانتزی که در این حالت نوع حالت پا و زانو در کنار هم قرار دارند اما کف پاها و قوزک پا دور از هم باقی می مانند. در حالت پای پرانتزی معمولا فاصله بین زانوها مشخص می شود و زانوهای ضربدری معمولا با اندازه گرفتن مستقیم زاویه استخوان ساق پا با استخوان ران با اندازه گرفتن قوزک های پا مورد ارزیابی قرار می گیرد.

زانوهای ضربدری قطعا کم عوارض ندارد و مشکلات زیادی را در زندگی روزمره انسان مخصوصا در ورزش کردن نمایان می سازد. با درمان زانوها می توانید در سن کم از بروز عوارض جلوگیری کنید.

زانوهای ضربدری چیست؟

آیا داشتن زانوی ضربدری طبیعی است؟

زانوها و پاهای ضربدری و پرانتزی جزو طبیعت انسان ها محسوب می شود و برخی از کودکان از بدو تولد با پای پرانتزی به وجود می آیند. معمولا تنوع نژادی و جنسی و ارثی در زانوها تاثیرگذار باشد. دخترها معمولا در تمام سنین یک زاویه زانوی ضربدری بیشتری را نسبت به پسرها دارند. البته پای پرانتزی یک مشکل به حساب می آید. اما در اغلب موارد پای پرانتزی یک نوع طبیعی از رشد می باشند. اگر زاویه زانوی ضربدری بزرگ باشد، در سن بالاتر نیز به وجود خواهد آمد. معمولا بعد از سن هشت سالگی بدتر خواهد شد. باعث بروز درد و لنگی بیمار نیز حتی خواهد شد. باید زیر نظر پزشک و معاینات مختلف قرار بگیرد.

 

آیا رونالدینیو هنوز فوتبال بازی می کند

 

چالش ها و عوارض پای ضربدری در ورزش:

معمولا دکترها و ارتوپدکارها و مربیان ورزشی و فیزیوتراپ ها به کسانی که دارای پای پرانتزی هستند توصیه می کنند که زانوی یک ساختاری بوده که به راحتی از هم می پاشد. اگر دچار زانو درد یا آسیب زانویی هستید می توانید در همان دوران درد به پزشک مراجعه نمایید. معمولا افراد زیادی درگیر مشکلات پا و زانوها می باشند. یک ورزشکار از لحاظ فیزیکی رشد می کند و فشار زیادری به روی زانوها اعمال می نماید. معمولا اگر دارای زانوهای ضربدری و پرانتزی هستید، میزان فشا بیشتر در بخش بیرونی زانو رخ می دهد. این فشارها باعث ایجاد فاصله ای در بخش داخلی یا میانی زانو می باشد. حتی باعث کشیده شدن رباط های میانه ای نیز خواهد شد. اما در بانوان به دلیل پهن تر بودن باسن باعث افزایش زاویه نیز می شود. استخوان های ران در خط میانی بدن قرار دارد.

آیا فوتبال برای پای پرانتزی ضرر دارد؟

آیا فوتبال برای پای پرانتزی ضرر دارد؟

فوتبال یکی از پرطرفدارترین و پربیننده ترین ورزش های دنیا است. در سال های اخیر این ورزش به یک صنعت تبدیل شده است. هر مرد و زن با هر سن و سالی به این ورزش علاقه دارد و به تماشای آن می پردازد. بنابر آمارهای فوتبال فیفا در دنیا از هر شش بازیکن یک نفر فوتبال بازی می کند و از هر سه نفر یک نفر به این ورزش علاقه دارد.

فوتبال یک ورزش فیزیکی، جسمی و تاکتیکی و روانی است. تمام عملکرد ورزشکار به این ویژگی های بستگی دارد. معمولا پا و بدن در این ورزش نقش مهمی داشته است. ورزش فوتبال بسیار متحرک و پویا است و شما باید همیشه دنبال دویدن توپ و فعالیت های انفجاری در زمین باشید. این ورزش به پا ، ساق پا و مفاصل و شکم فشار زیادی وارد می کند. وارد آمدن این فشارها در تمرینات و حرکت های تکراری باعث بروز اختلالات وضعیتی در ورزشکار می شود.

برخی از تحقیق ها نشان می دهد که بیش از 70 درصد از بازیکنان فوتبال به مشکل زانوی پرانتزی دچار هستند. فوتبالیست های 16 تا 18 ساله در مقابل برخی دیگر از بازیکنان دارای زانوی پرانتزی بیشتری هستند. معمولا پای پرانتزی از سن 16 سالگی به بعد در فوتبال گزارش می شود. البته ارتباط میان وضعیت بدنی و ناهنجاری با توانایی های فوتبالیست ها نیز بسیار کم است.

مشکلات زانوی پرانتزی در فوتبال:

معمولا عملکرد بهتر یک بازیکن فوتبال با زانوی پرانتزی می تواند نشان دهنده توانایی این شخص در اجرای تکنیک های بهتر و شوت روی پا است. معمولا امتیازات کسب شده در شوت و ضربه با پا در گروه پای پرانتزی نسبت به پاهای طبیعی بسیار بیشتر است. فوتبالیست هایی با زانوی پرانتزی عملکرد بهتری نیز داشته اند. داشتن زانو و پای پرانتزی باعث عدم اختلال در ضربه شوت می شود و اصلا پای پرانتزی هیچ ضرری برای فوتبال ندارد و حتی در مواردی باعث بهبود عملکرد در بازیکن می شود.

یکی از بازیکنان فوتبال ایران که در باشگاه استقلال توپ می زند، مهدی قائدی است که دارای پاهای پرانتزی می باشد. این بازیکن یکی از برترین فوتبالیست های چند سال اخیر ایران بود که پاهای پرانتزی علاوه بر اینکه بر روی سرعت و کیفیت شوت تاثیر نگذاشته است، بلکه توانسته او با این پاهای قوسی افتخارات بی نظیری بیافریند.

چه ورزش های بیشتر به زانو آسیب می رساند؟

چه ورزش های بیشتر به زانو آسیب می رساند؟

البته ذکر این نکته ضروری است که ورزش فوتبال کم آسیب نیست. اکثر کسانی که فوتبال بازی می کنند، از درد زانو و عضلات رنج می برند. برای اینکه بتوانید از زانو درد در فوتبال جلوگیری کنید باید زانو بند استفاده نمایید و حتی تمرینات و بدنسازی درستی داشته باشید. یکی از مهم ترین روش های برای پیشگیری از زانو درد، انجام منظم تمرینات در روز است. بسیاری از کسانی که درد زانو دارند باید ورزش کنند. برخی از ورزش ها البته برای زانو دردآور نیز می باشد. ورزش فوتبال یکی از سالم ترین و جذاب ترین ورزش ها است که البته زانوها و پاها را همیشه درگیر خودش می کند. در فوتبال گاهی چرخش های ناگهانی و ضربات و شوت ها می تواند برای پا خطرناک باشد. با این حرکت ها می توانید فشار زیادی به پاها ایجاد نمایید. گاهی حتی باعث پاره شدن رباط صلیبی نیز می شود.

 

بهترین ورزش برای کم کردن آسیب زانو در فوتبال:

برخی از ورزش ها نظیر فوتبال باعث فشار زیاد بر روی زانوها و پاها می شود. شما باید یک سری از نکات مهم و پیشگیری از آسیب های زانویی را رعایت نمایید. برخی از مهم ترین نکات شامل:

  • یک ساعت قبل از ورزش فوتبال باید تمرینات و حرکات کششی و ورزشی انجام دهید.
  • حتما بعد از دو ساعت از تمرین فوتبال باید غذا بخورید و خودتان را تقویت نمایید.
  • قبل از انجام تمرینات اصلی فوتبالی باید بدن خود را خوب گرم نمایید.
  • آب نوشیدن در زمان ورزش و تمرین بسیار ضروری است. شما در زمان فوتبال بازی کردن عرق زیادی می کنید و باید کمبود آب را جبران کنید وگرنه دچار اسپاسم شدید در زانو و پاها می شوید.
  • وعده غذایی مناسب داشته باشید. ورزش باعث سوخت و ساز و تعریق در بدن می شود. بعد از ورزش سخت باید به دنبال ذخیره گلیکوژن و ترمیم ماهیچه ها باشید. بدن نیاز به سوخت برای تغذیه دارد.
  • بعد از اینکه تمرینات شما تمام شد باید حرکت های کششی انجام دهید تا از آسیب های گرفتگی زانو و پاها جلوگیری نمایید.
  • حتما استراحت کافی داشته باشید. سعی کنید شب ها زود بخوابید و خواب و استراحت و دوش آب ولرم بهترین گزینه برای ورزشکاران حرفه ای فوتبال است. استراحت کردن باعث بازیابی بدن و رفع آسیب های ورزشی می شود.
  • در تابستان و هوای گرم بهترین گزینه دوش آب سرد برای کاهش درد زانو و پاها و عضلات است.
  • حتی کمپرس آب گرم نیز می تواند برای کاهش درد زانو مورد استفاده قرار بگیرد.

 

در پایان شما درباره اینکه آیا فوتبال برای پای پرانتزی ضرر دارد چه دیدگاه و نظراتی دارید؟ می توانید در ادامه مطلب در بخش کامنت ها آن را درج نمایید. خوشحال می شویم تجربیات خود را در این زمینه بیان نمایید.

mohamadnd
4 فوریه 2023

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *