ورزشی

باشگاه بنفیکا (تاریخچه، افتخارات و بازیکنان)

باشگاه بنفیکا (تاریخچه، افتخارات و بازیکنان)

همانند اکثر باشگاه‌های چند ورزشی که بیشتر به خاطر بخش‌های فوتبالشان شناخته شده‌اند، باشگاه بنفیکا نیز بسیار موفق ظاهر شده است.  آمار آنها گویای این موضوع هست: به غیر از کسب رکورد 38 عنوان قهرمانی لیگ برتر و بیش از 20 جام تاچا د پرتغال، آنها همچنین دو قهرمانی متوالی اروپا در سال های 1961 و 1962 را به دست آورده‎‌اند. به لطف شهرت آنها به عنوان یک تیم طبقه کارگر، بنفیکا تا کنون محبوب‌ترین باشگاه پرتغالی، چه در کشور و چه در سراسر جهان بوده است. بنفیکا همراه با دو تیم دیگر “سه بزرگ” پرتغالی – پورتو و اسپورتینگ – هرگز از لیگ برتر سقوط نکرده است.

تاریخچه

تاریخچه

این باشگاه در سال 1904 با نام اسپورت لیسبون تأسیس شد. در همان سال، آنها با گروه اسپورت بنفیکا ادغام شدند و نام خود را به اسپورت لیسبون و بنفیکا تغییر دادند.

مدت کوتاهی پس از تشکیل رسمی لیگ پرتغال در سال 1934، بنفیکا به عنوان تیم برتر ظاهر شد و سه قهرمانی متوالی را از سال 1936 تا 1938 به دست آورد. در پایان دهه 50، کابینه جام‌های آنها میزبان 9 قهرمانی لیگ برتر و 10 تاچا د پرتغال بود.

تبدیل شدن به یک باشگاه بزرگ در فوتبال اروپا

اما در دهه 60 بود که بنفیکا شروع به ساختن نام خود در صحنه اروپا کرد. بنفیکا که توسط یوزه‌بیوی باورنکردنی هدایت می‌شد ، اولین تیمی بود که زنجیره پنج قهرمانی متوالی رئال مادرید در جام‌های اروپا را متوقف کرد و در سال 1961 این جام را برای خود به دست آورد. آنها در سال بعد دوباره قهرمانی خود را کرار کردند و به سه فینال دیگر در طول آن دهه راه پیدا کردند. در داخل کشور، بنفیکا حریفان را نابود کرد و تا پایان دهه به 8 لیگ برتر و 3 تاکا د پرتغال رسید. در سال 1965، یوسبیو با تبدیل شدن به تنها بازیکنی که در حالی که برای یک باشگاه پرتغالی بازی می‌کرد برنده توپ طلا و تاریخ ساز شد.

طی دو دهه بعد، پورتو و اسپورتینگ تبدیل به مدعی شدند. اما بنفیکا باز هم باشگاه شماره یک کشور باقی ماند. در دوره 1970 تا 1996، بنفیکا 13 عنوان قهرمانی لیگ برتر و 10 جام تاچا د پرتغال را به دست آورد. در همان زمان، موفقیت های بیشتر اروپا دست نیافتنی شد. حتی پس از اینکه باشگاه در اواخر دهه 80 خرج‌های زیادی انجام داد. با اینکه تلاش‌های بنفیکا منجر به دو فینال جام ملت های اروپا (1988 و 1990) شد، اما پی اس وی آیندهوون و آث میلان در نهایت بسیار قوی بودند.

هزینه‌های بی رویه سرانجام در اواسط دهه 90 به باشگاه رسید. بحران مالی پس از آن باعث شد بنفیکا برای مدتی از رقابت‌ها کنار برود و این باشگاه قرن را با چند پایان ناامیدکننده در میانه جدول به پایان رساند.

پس از یک خشکسالی نسبتا طولانی که هشت سال به طول انجامید، این باشگاه سرانجام با شکست دادن پورتو در فینال، بیست و چهارمین تاچا د پرتغال خود را برد. از آن زمان، بنفیکا چهار قهرمانی دیگر در لیگ برتر و یک جام تاچا د پرتغال را به دست آورده است و بازگشت خود را به صحنه بزرگ تثبیت کرده است.

در فصل 2013-2014 بنفیکا برای اولین بار موفق به کسب سه گانه، از جمله لیگ برتر، تاچا د پرتغال و تاچا دا لیگا شد (این جام آخر در اواخر سال 2007 تاسیس شد).

لوگو

لوگو

بنفیکا چندین بار در طول سال‌ها با تغییرات جزئی، لوگو را تغییر داده است. البته تاج سرخ و سفید و عقاب روی همه نمایان بوده است. پس زمینه در سال 1908 پس از ادغام با Grupo Sport Benfica اضافه شد) بین عقاب و نشان، شعار باشگاه “E pluribus unum” را می توان به لاتین خواند، که در انگلیسی به معنای “از بین بسیاری، یک” است.

افتخارات

افتخارات

داخلی

لیگ برتر پرتغال: 38

تاچا دو پرتغال: 28 قهرمانی

تاچا دا لیگا: 7 قهرمانی

سوپرتاسا کاندیدو د اولیویرا: 9 قهرمانی

کمپئوناتو پرتغال: 3 قهرمانی

اروپایی

جام اروپا (در حال حاضر لیگ قهرمانان اروپا): 2 قهرمانی

سایر

جام لاتین: 1 قهرمانی

فهرست بازیکنان بنفیکا فصل 2024-2023

فهرست بازیکنان بنفیکا فصل 2024-2023

خیر     پوز      ملت    بازیکن

1        GK     آناتولی تروبین

3        DF     آلوارو فرناندز (قرضی از منچستریونایتد )

4        DF     آنتونیو سیلوا

5        DF     موراتو

6        DF     الکساندر باه

7        MF    دیوید نرس

8        MF    فردریک اورسنس

9        FW    آرتور کابرال

10      MF    اورکون کوکچو

11      FW    آنخل دی ماریا

13      DF     دیوید ژوراسک

14      DF     خوان برنات (قرضی از PSG )

19      FW    کاسپر تنگستد

20      MF    خوائو ماریو ( نایب کاپیتان )

22      MF    چیکوینیو

24      GK     ساموئل سوارس

27      FW    رافا سیلوا

30      DF     نیکلاس اوتامندی ( کاپیتان )

33      FW    پتر موسی

36      FW    مارکوس لئوناردو

44      DF     توماس آرائوخو

45      GK     لئو کوکوبو

47      MF    تیاگو گوویا

61      MF    فلورنتینو لوئیس

75      GK     آندره گومز

87      MF    ژائو نئوس

خلاصه

به نظر بسیاری از علاقمندان به فوتبال، بنفیکا بزرگترین و بهترین باشگاه پرتغال و یکی از موفق‌ترین‌ها در سطح اروپا به ویژه در سال‌های دور است. این باشگاه همچنین ستاره‌های بزرگ و به نامی مانند آنخل دیماریا، روی کاستا، نونو گومژ، پابلو آیمار و بسیاری دیگر را به فوتبال معرفی کرده است.

خروج از نسخه موبایل