بیوگرافی علی دایی

بیوگرافی علی دایی را در این بخش خدمتتان ارائه می کنیم. دایی یکی از بزرگترین فوتبالیست های ایرانی می باشد. ما در این مقاله جامع ترین اطلاعات را در مورد زندگی شخصی و حرفه ای این اسطوره فوتبال خدمت شما عزیزان ارائه خواهیم کرد.

بیوگرافی علی دایی شهریار فوتبال ایران

علی دایی فوتبالیست و اسطوره بزرگ کشورمان با تلاش زیادی توانست به شهرت و محبوبیت فراوانی دست پیدا کند. او در 14 بهمن ماه 1348 در محله جیرال اردبیل به دنیا آمد. او که فرزند سوم خانواده اش بود و چهار برادر دیگر بنام های عبدالله، محمد، حسن و حسین دارد. خواهر علی دایی نیز در نوزادی از دنیا رفت. علی دایی به شهریار فوتبال ایران شهرت دارد. فوتبالش را از تیم استقلال اردبیل شروع کرد. علی همزمان به تیم تاکسیرانی تهران پیوست. او بعد از چهار سال با تیم بانک تجارت در مسابقات لیگ تهران به میدان رفت. استعدادش در فوتبال کشف شد و به تیم ملی ایران دعوت شد. علی دایی در سال 1387 در 39 سالگی بازی فوتبال را در سطح حرفه ای کنار گذاشت و مربی شد.

زندگی نامه علی دایی

علی دایی زاده 14 بهمن ماه 1348 در محله جیرال در شهر زیبای اردبیل می باشد. او بازیکن سابق و سرمربی فوتبال و بیزینس من و کارآفرین ایرانی به حساب می آید. علی دایی ترک زبان است و موسس شرکت پوشاک ورزشی دایی نیز است. او بهترین گلزن تیم ملی و یکی از بهترین مهاجمان تاریخ جام ملت های آسیا به حساب می آید. در دوران حرفه ای خودش در فوتبال 109 گل در 149 بازی ملی زده است و رکورد بیشترین گل زده را در بازی های ملی فوتبال مردان بدست آورد. علی دایی آقای گل دنیا بود تا اینکه کریس رونالدو در سال قبل توانست به رکورد او نزدیک شود. دایی به همین مناسب در اینستاگرام از شگفتی سازی رونالدو و نزدیک شدن به رکورد گل زنی اش قدردانی کرد و کریس رونالدو نیز در جوابش از او بابت این موضوع تشکر کرد.

علی دایی و خانواده اش
علی دایی به همراه پدر و برادرانش در کودکی

حتما بخوانید: بیوگرافی سردار آزمون | زندگی شخصی + افتخارات + حواشی + عکس با همسر

بیوگرافی علی دایی و پدر و مادر علی دایی

پدر علی راننده کامیون بود. ابوالفضل دایی پدر علی در سال 1381 زمانی که او در بوسان چهاردهمین دوره بازی های آسیایی 2002 کره جنوبی را برگزار می کرد به دلیل مشکل ایست قلبی و مشکلات تنفسی در بیمارستان بستری شد و دار فانی را وداع گفت. علی برای اینکه در کودکی یک سال زودتر به مدرسه برود شناسنامه اش را 1 فروردین به عنوان تاریخ تولد درج نمودند.

مادر علی دایی نیز یک زن با ایمان و مومن که در شهر اردبیل زندگی می کند. علی به مادرش علاقه زیادی دارد و بعد از فوت پدرش همیشه به اردبیل می رود و به مادرش سر می زند.

علی دایی و مادرش
علی دایی به همراه مادرش

تحصیلات علی دایی

علی دایی در سال 1366 در رشته مهندسی عمران در دانشگاه شریف پذیرفته شد. او به دلیل بازی فوتبال در گزینش ورود به دانشگاه ناکام ماند.

در ادامه او با رشته مهندسی متالورژی با مدرک لیسانس از دانشگاه صنعتی شریف فارغ التحصل شد. همچنین مدرک فوق لیسانس تربیت بدنی از دانشگاه آزاد و دانشجوی دکترای واحد علوم تحقیقات رشته جامع شناسی ورزشی نیز است.

در سال 1367 با قبولی در رشته مهندسی متالورژی دانشگاه صنعتی شریف تغییر رشته داد و لیسانس خود را در بهمن‌ماه سال 1371 از همان دانشگاه دریافت کرد. علی دایی تحصیلاتش را تا مقطع کارشناسی ارشد تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد ادامه داده است.

دنیز دایی به همراه همسر اول علی دایی
دنیز دایی به همراه مادرش (همسر اول علی)

ازدواج علی دایی

علی دایی بعد از فوت پدرش در سال 1381 با خانمی بنام مریم که از آشناهای دور آنها محسوب می شد ازدواج کرد. آنها صاحب دختری بنام دنیز شدند. این ازدواج پس از مدت زمان کوتاهی به طلاق منجر شد. دنیز به همراه مادرش سالها در لندن زندگی می کند.

علی دایی در 1 بهمن 1383 برای بار دوم نیز با مونا فرخ آذری ازدواج نمود. او که در سال 1384 درباره آشنایی با همسرش بیان کرد: همسرم من از آشنایان خانوادگی دور ما هستند. مادرش اردبیلی و پدرش تبریزی است. او بزرگ شده تهران می باشد. مشخصات کامل یک دختر آذربایجانی را دارد. همسرم لیسانس صنایع غذایی است و هشت سال از من نیز کوچکتر است.

دومین فرزند علی دایی در سال 1388 به دنیا آمد. دختری بنام نورا که علی به او علاقه زیادی دارد و می گوید: دوست دارم نورا به همه چیز برسد. همسر فعلی علی دایی مونا فرخ آذری که طراح جواهرات نیز می باشد. آنها یک گالری جواهرات در تهران افتتاح کردند.

دختران علی دایی
دختران علی دایی

بازیکن حرفه ای در آسیا و اروپا

علی دایی برای تیم های مطرح اروپایی نظیر آرمینیا بیله فلد آلمان و بایرن مونیخ توپ زده است. وی حتی به قطر رفت و در باشگاه السد قطر قرار گرفت. او اولین بازیکن ایرانی در تیم بایرن مونیخ آلمان بود و به همراه این تیم موفق به قهرمانی در بوندسلیگا شد. بعد از بازی در تیم های هرتابریل و الشباب امارات به تیم سابق خودش یعنی پرسپولیس تهران بازگشت. او با این تیم در سال 1382 به عنوان آقای گل لیگ برتر انتخاب شد. علی دایی در 149 بازی ملی بیش از 100 گل زد و لقب بهترین گلزن جام ملت های آسیا را در سال 1996 دریافت کرد. همچنین به عنوان بهترین گلزن در بازی های آسیایی 1998 بانکوک و بهترین بازیکن سال آسیا در 1999 انتخاب شد.

حتما بخوانید: بیوگرافی مهدی قائدی و همسرش ستاره معصومی |حواشی و جنجال ها+عکس

دوران مربیگری اش

علی دایی در تاریخ 12 اسفند 1386 به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران انتخاب شد. در 9 فروردین سال 1388 در پاسخ به درخواست مردم و به دلیل کوتاهی سرمربی تیم فوتبال کشورمان در انجام وظایف و نتایج ضعیف کسب شده در تیم در بازی های مقدماتی جام جهانی از سرمربیگری تیم ملی کناره گیری کرد.

همچنین علی دایی در سال 1388 به عنوان جانشین کرانچار سرمربی تیم پرسپولیس تهران شد. 28 آذر سال 1389 نیز بعد از 5 باخت پیاپی، از سمت خودش کناره گیری کرد. اما مدیر عامل باشگاه پرسپولیس آن را نپذیرفت و از تصمیم خودش منصرف شد.

او با اینکه در 31 خرداد 1390 تیم پرسپولیس را در جام حذفی قهرمان کرد از پرسپولیس جدا شد و جای خودش را به حمید استیلی داد. همان سال نیز با تیم راه آهن به توافق رسید و قرارداد 2 ساله امضاء کرد.

علی دایی از ادریبهشت 1392 مجدد به پرسپولیس آمد و هدایت این تیم تهرانی را برعهده گرفت. او در سال 93 در لیگ برتر چهاردهم از سرمربیگری سرخ ها برکنار شد. او جای خودش را به حمید درخشان داد. علی دایی در تیر 94 نیز سرمربی صبای قم و در تیر 95 نیز سرمربی نفت تهران و سایپای البرز شد.

علی دایی در تیم ملی ایران
علی دایی در تیم ملی ایران

اخراج جنجالی از سرمربیگری پرسپولیس

بعد از دریافت نتایج ضعیف در تیم پرسپولیس تهران در لیگ چهاردهم، علی دایی با رای هیئت مدیره در شهریور 1393 از سمت خودش برکنار شد و درخشان جایگزین او شد.

جنجال‌های مربوط به علی دایی

علی دایی بازیکن حرفه ای تیم ملی در دوران حضورش کم جنجال و حاشیه نداشت. علی دایی در دوران جوانی بازی های خوبی از خودش نشان داد. در سال های پایانی خصوصا در بازی جام جهانی 2006 مورد انتقادات کارشناسان و مطبوعات قرار گرفت. پافشاری برانکو در استفاده مداوم از وی در تیم ملی از محبوبیت او کاست. ولی بعد از چندی او در باشگاه سایپا و قهرمانی اش به عنوان بازیکن و سرمربی در لیگ برتر باعث شد تا دوباره در ذهن هواداران قرار بگیرد.

علی دایی با سرمربی گری در تیم ملی، بار دیگر مورد انتقادات قرار گرفت. او به دلیل دو شغله بودنش همزمان سرمربی تیم ملی و تیم سایپا بارها مورد انتقاد قرار گرفت. ارائه لیست تیم ملی یکی از دلایل اصلی انتقاد از علی دایی بود. این دسته از منتقدان وجود 5 بازیکن از سایپا (که در رده‌های میانی جدول قرار دارد)، عدم حضور بازیکنی از تیم‌های خوزستانی (فولاد، استقلال اهواز، صنعت نفت) و عدم دعوت از برخی بازیکنان را از دلایل انتقادات خود برمی‌شمارند.

شکایت از مایلی‌کهن

علی دایی در اعتراض به سخن های محمد مایلی کهن سرمربی پیشین تیم ملی فوتبال ایران از او شکایت کرد. دادگاه روز دوشنبه 9 اردیبهشت 1387 با حضور وکیل علی دایی و مایلی کهن برگزار شد. مایلی کهن بر مواضع قبلی خودش و انتقادها از علی دایی پافشاری کرد. دادگاه نیز مایلی کهن را به مدت یکسال از مصاحبه با رسانه ها محروم کرد.

تصادف رانندگی

علی در یک حادثه تصادف رانندگی در آخرین شب شنبه سال 1390 در جاده اصفهان کاشان با خودروی تویوتا پرادو محمد دایی برادرش از مسیر جاده خارج و واژگون شد. علی دایی در کنار برادرش در خودرو حضور داشت و زخمی شد. این حادثه تلفات جانی نداشت و بعد از این حادثه نیز از شرکت تویوتا به دلیل بازنشدن کیسه هوا شکایت کرد که نتیجه ای نداشت.

علی دایی و سرمربیگری
علی دایی و سرمربیگری

محسن قهرمانی

بعد از بازی پرسپولیس و سپاهان در نیم فصل اول 93-92 به میزبانی سپاهان در اصفهان که در آن داور مسابقه یعنی محسن قهرمانی با اشتباه فاحش در دقیقه دوم بازی میثم حسینی را که توسط شجاع خلیل زاده به زمین انداخته شده بود را از زمین اخراج کرد و یک پنالتی به نفع سپاهان گرفت. علی دایی در کنفرانس خبری گفت داور به سوی حریف غش کرد و یک سری اتهام به داور مسابقه وارد نمود. بعد از این اتهام و مستنداتی که طرفین اعلام کردند بعد از 4 ماه حکم پرونده اعلام شد که محسن قهرمانی به مدت 8 ماه از داوری محروم و علی دایی کتباً توبیخ شد.

دزدی گردنبند علی دایی

ویدیو بالا از علی دایی منتشر شد که نشان می دهد در آن سارقی به هدف دزدیدن گردنبند علی دایی به سمت وی هجوم بردند. این ویدئو خیلی زود در فضای مجازی دست به دست شد و با واکنش‌های زیادی هم همراه بود.

دزدها بعدا اعتراف کردند که به دلیل مواد توهم زا شیشه علی دایی را که ماسک زده بود نشناختند.

بعد از اعتراضات 1401 و حمایت او از مردم

علی دایی بعد از اعتراضات شهریور ماه 1401 در اینستاگرام از مردم حمایت کرد. بعد از فوت دختر مدرسه ای در اردبیل، علی دایی در اینستاگرام پست انتقادی شدیدی گذاشت و به همین علت در جام جهانی 2022 قطر نیز به دعوت فیفا به جایگاه ویژه تماشاچیان دعوت شد که این دعوت را نیز قبول نکرد و آن را در اینستاگرام خودش رسما اعلام نمود. بعد از این قضایا خبرهای درباره دستگیری و ضبط پاسپورتش منتشر شد.

حتما بخوانید: بیوگرافی عزت الله پورقاز | زندگی شخصی + افتخارات + حواشی + عکس با همسر

افتخارات علی دایی

  • دو بار حضور در جام جهانی در سال‌ های ۱۹۹۸ و ۲۰۰۶
  • سه بار حضور در جام‌ ملت‌ های آسیا و کسب یک عنوان سومی در سال ۱۹۹۶
  • قهرمانی در بوندس لیگا ۹۹-۱۹۹۸
  • قهرمانی در باشگاه‌ های ایران پرسپولیس ۹۶-۱۹۹۵ سایپا ۰۷-۲۰۰۶
  • جام حذفی آلمان بایرن مونیخ ۹۹-۱۹۹۸
  • جام حذفی ایران صبا باتری ۰۵-۲۰۰۴
  • بهتریان بازیکن آسیا ۱۹۹۹
  • قهرمانی با نفت تهران در جام حذفی ۹۵-۹۶
بیوگرافی علی دایی
بیوگرافی علی دایی

مشخصات علی دایی

  • نام و نام خانوداگی: علی دایی
  • تاریخ تولد: ۱ فروردین ۱۳۴۸
  • محل تولد: اردبیل، ایران
  • قد: ۱۹۳ سانتی‌متر
  • پست: مهاجم
  • سمت: سرمربی فوتبال

همه چیز در مورد زندگی نامه فوتبالیست ها را در سایت ورزشی بخوانید.

mohamadnd
28 دسامبر 2022

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *