تاریخچه جام ملتهای آفریقا

تاریخچه جام ملتهای آفریقا در طول سال ها شاهد بازیکنان،تیم هاولحظات بسیارخوبی بوده است وهمچنین نقش مهمی درشکل گیری توسعه فوتبال درآفریقاداشت. در این مقاله نگاهی دقیق تر به تاریخچه جام ملت های آفریقا خواهیم داشت.

ریشه های جام ملت های آفریقا

ایده یک تورنمنت فوتبال پان آفریقایی برای اولین بار در سال 1927 توسط مصر مطرح شد، اما تا دهه 1950 بود که این ایده شروع به رشد کرد. در سال 1956 کنفدراسیون فوتبال آفریقا (CAF) تأسیس شد و سال بعد اولین جام ملت های آفریقا در سودان برگزار شد.

 

جام ملت های افریقا
جام ملت های افریقا

تنها سه تیم در مسابقات اول شرکت کردند: سودان، اتیوپی و مصر. مصر قهرمان این مسابقات شد و سال بعد میزبان دومین دوره مسابقات بود. تا سال 1959، مسابقات به شش تیم گسترش یافت و در دهه های بعد به رشد پیوسته ادامه داد.

سال های اولیه مسابقات تحت سلطه تیم های شمال آفریقا بود و مصر، تونس و مراکش عناوین متعددی را کسب کردند. با این حال، در دهه 1970، تیم های غرب آفریقا به عنوان مدعی ظاهر شدند و غنا و نیجریه اولین عناوین خود را به ترتیب در سال های 1978 و 1980 به دست آوردند.

جام ملتهای افریقا
جام ملتهای افریقا

گسترش و رشد مسابقات

در دهه 1980، مسابقات با گسترش قابل توجهی روبرو شد و تعداد تیم های شرکت کننده از 8 تیم به 12 تیم افزایش یافت. این مسابقات همچنین به یک رویداد دوسالانه تبدیل شد، به استثنای سال 1996 که به دلیل تغییر در سال های متوالی برگزار شد. برنامه بازی های المپیک

در سال 1992 مسابقات یک بار دیگر گسترش یافت و این بار به 16 تیم رسید. این امکان حضور تیم های بیشتری از سراسر قاره را فراهم کرد و همچنین سطح رقابت را افزایش داد. در سال 1998، این مسابقات برای اولین بار در خارج از آفریقا برگزار شد و بورکینافاسو میزبان مسابقات در Bobo-Dioulasso و Ouagadougou بود.

در سال 2000، این مسابقات به سال های فرد منتقل شد تا از تضاد با جام جهانی فوتبال که در سال های زوج برگزار می شود جلوگیری شود. این مسابقات در دهه 2000 به گسترش خود ادامه داد و تعداد تیم های شرکت کننده در سال 2019 به 24 تیم افزایش یافت. این باعث شد تا آن زمان به بزرگترین مسابقات جام ملت های آفریقا تبدیل شود.

لحظات مهمی در تاریخ جام ملت های آفریقا

در طول تاریخچه جام ملتهای آفریقا لحظات و نمایش‌های به یاد ماندنی زیادی را رقم زده است. در اینجا برخی از مهمترین آنها آورده شده است:

مسابقات 1968 که توسط کنگو-کینشاسا (که اکنون به عنوان جمهوری دموکراتیک کنگو شناخته می شود) برنده شد. این اولین باری بود که تیمی خارج از شمال آفریقا قهرمان مسابقات شد و همچنین اولین بار بود که تیمی که یکی از علاقه‌مندان نبود، قهرمان شد.

افریقا
افریقا

مسابقات سال 1974 که توسط زئیر (که اکنون به عنوان جمهوری دموکراتیک کنگو شناخته می شود) برنده شد. آنها اولین تیمی بودند که دو بار قهرمان مسابقات شدند و این کار را به شکلی چشمگیر انجام دادند و در تمام بازی های خود پیروز شدند و در این روند 14 گل به ثمر رساندند.
مسابقات 1982 که توسط غنا قهرمان شد. آنها در فینال لیبی میزبان را شکست دادند، اما بازی با خشونت و مشکلات تماشاگران همراه بود و هواداران لیبیایی به بازیکنان و مسئولان غنا حمله کردند.
مسابقات سال 1990 که توسط الجزایر قهرمان شد. آنها در فینال نیجریه را شکست دادند و این اولین بار بود که تیمی از شمال آفریقا پس از 22 سال قهرمان مسابقات شد.
سال

اولین قهرمانی

مسابقات سال 2004 که به میزبانی تونس برگزار شد و تونس قهرمان شد. این اولین باری بود که از سال 1974 این مسابقات توسط کشور میزبان قهرمان شد و همچنین اولین بار بود که تیمی از شمال آفریقا در 10 سال گذشته قهرمان شد.
مسابقات سال 2010 که به میزبانی آنگولا برگزار شد. این مسابقات با یک تراژدی همراه بود که اتوبوس تیم توگو مورد حمله شبه نظامیان قرار گرفت که منجر به کشته شدن سه نفر شد. با وجود این اتفاق، مسابقات ادامه یافت و مصر سومین عنوان متوالی خود را کسب کرد.
مسابقات سال 2013 که به میزبانی آفریقای جنوبی برگزار شد. این اولین بار بود که این مسابقات از زمان پایان آپارتاید در آفریقای جنوبی برگزار می شد و همچنین اولین بار بود که نیجریه پس از 19 سال قهرمان شد.
مسابقات 2019 که به میزبانی مصر برگزار شد. این بزرگترین تورنمنت در تاریخ جام ملت های آفریقا با حضور 24 تیم بود. الجزایر با شکست سنگال در فینال دومین عنوان خود را به دست آورد.

بازیکنان و تیم های قابل توجه

تاریخچه جام ملتهای آفریقا در طول این سال ها شاهد بازیکنان و تیم های بزرگ بسیاری بوده است. در اینجا برخی از قابل توجه ترین آنها وجود دارد:

تیم مصر در دهه های 1950 و 1960 که سه عنوان متوالی از سال 1957 تا 1963 کسب کرد. آنها توسط مهاجم افسانه ای محمود الگهری هدایت می شدند که در 17 بازی در مسابقات 12 گل به ثمر رساند.

جام ملتهای افریقا
جام ملتهای افریقا

تیم غنا در دهه 1970 که دو عنوان در سال های 1978 و 1982 به دست آورد. آنها توسط مهاجم عابدی پله هدایت می شدند که در مسابقات 1982 شش گل به ثمر رساند و به عنوان بهترین بازیکن مسابقات انتخاب شد.
تیم نیجریه در دهه 1990 که دو عنوان قهرمانی در سال های 1994 و 2013 را به دست آورد. هدایت آنها را رشیدی یکینی مهاجم برعهده داشت که در مسابقات 1994 چهار گل به ثمر رساند و بهترین گلزن و بهترین بازیکن مسابقات انتخاب شد.
تیم دهه 2000 کامرون که دو عنوان قهرمانی را در سال های 2000 و 2002 کسب کرد. آنها توسط مهاجم ساموئل اتوئو هدایت می شدند که در تورنمنت 2002 شش گل به ثمر رساند و به عنوان بهترین گلزن و بهترین بازیکن مسابقات انتخاب شد.
تیم ساحل عاج در دهه 2010 که در سال 2015 یک عنوان به دست آورد. آنها توسط مهاجم دیدیه دروگبا هدایت می شدند که در این مسابقات پنج گل به ثمر رساند و به عنوان بهترین بازیکن مسابقات انتخاب شد.

نتیجه

جام ملت‌های آفریقا مسابقاتی است که نقش بسزایی در پیشرفت فوتبال در آفریقا داشته است. این به بسیاری از بازیکنان آفریقایی این فرصت را داده است تا استعداد خود را در صحنه جهانی به نمایش بگذارند و همچنین لحظات و عملکردهای به یاد ماندنی زیادی را در طول سال ها برای هواداران فراهم کرده است. این مسابقات در طول سال ها توسعه و رشد قابل توجهی داشته است و همچنان منبع غرور و هیجان برای طرفداران فوتبال در سراسر قاره آفریقا است. همانطور که به دوره های بعدی مسابقات نگاه می کنیم، واضح است که جام ملت های آفریقا همچنان یک رویداد مهم و تاثیرگذار در فوتبال آفریقا خواهد بود.

Hesam
26 مارس 2023

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *