معرفی کامل باشگاه بارسلونا از گذشته تا امروز

معرفی کامل باشگاه بارسلونا از گذشته تا امروز ، باشگاه بارسلونا یکی از پرطرفدارترین باشگاه های فوتبالی در دنیا است. در این مطلب از سایت ورزشی به تاریخچه باشگاه بارسلون و افتخارات و معرفی کامل آن می پردازیم پس در ادامه مطلب همراه ما باشید.

قدیمی ترین عکس از باشگاه بارسلونا
قدیمی ترین عکس از باشگاه بارسلونا

معرفی کامل باشگاه بارسلونا

در 123 سال قبل در تاریخ 29 نوامبر 1899 باشگاه اف سی بارسلونا توسط خوان گمپر تاسیس شده است. بارسلونا یا به اسپانیایی: Fútbol Club Barcelona که به صورت مخفف بارسا نیز نامیده می شود، یک باشگاه فوتبال حرفه ای در کشور اسپانیا است که در شهر بارسلون و منطقه ی کاتالونیای اسپانیا قرار دارد. باشگاه بارسا یک باشگاه ورزشی و اجتماعی می باشد. یکی از پرطرفدارترین باشگاه های فوتبال دنیا نیز به حساب می آید. این تیم در لالیگا بازی می کند و جزو سه تا تیم برتری است که هرگز به دسته پایین سقوط نکرد. نحوه بازی این تیم به صورت پاسکاری و حمله جذابش است که مورد توجه علاقه مندان دنیای فوتبال قرار دارد.

معرفی کامل باشگاه بارسلونا

بارسلونا فرهنگ کاتالانیسم یا کاتالان ها را در دنیا ترویج می دهد. باشگاهی که فراتر از فوتبال در اسپانیا مطرح است. سرود رسمی این باشگاه نیز اثر جوزپ ماریا اسپیناس است که El Cant del Barça نام دارد. باشگاهی که توسط هودارانش اداره می شود. بارسلونا جزو دومین باشگاه ثروتمند دنیا به حساب می آید. رئال مادرید یکی از رقیب های دیرینه آنها می باشد و مسابقه ال کلاسیکو بین آنها همیشه از تب و تاب بالایی برخوردار است. همچنین ارزش این باشگاه ۴.۷۶ میلیارد دلار تخمین زده می شود. بارسلونا به بلوگرانا معروف است زیرا لباس رسمی بازیکن های بارسلونا راه راه قرمز و آبی می باشد.

ورزشگاه نیوکمپ بارسلونا:

ورزشگاه بارسلونا با نام نیوکمپ یا نوکمپ با 99.354 هزار نفر تماشاگر جزو استادیوم خانگی این باشگاه محسوب می شود و یکی از بزرگترین استادیوم های اروپا محسوب می شود. 25 درصد مردم اسپانیا طرفدار تیم بارسلونا هستند. همچنین در قاره اروپا نیز 44.2 میلیون هوادار دارد که پرطرفدارترین تیم حال حاضر اروپا نیز شناخته می شود.

گمپر رئیس باشگاه، جک گرینول را به عنوان اولین مربی بارسا انتخاب نمود. همچنین تلاش هایی را برای افزایش تعداد اعضای باشگاه انجام داد. در سال 1922 اعضای باشگاه بالای 20 هزار نفر افزایش یافت. افزایش اعضا باعث شد تا تیم یک ورزشگاه جدیدی بسازد. باشگاه به ورزشگاه لس کورتس که در همان سال ها افتتاح شد نقل مکان نمود. ورزشگاه جدید 22 هزار نفر گنجایش داشت. بعدها به 60 هزار نفر رسصید.

معرفی کامل باشگاه بارسلونا

معرفی کامل باشگاه بارسلونا

افتخارات باشگاه بارسا:

باشگاه بارسلون 21 عنوان قهرمانی لالیگا ، 25 قهرمانی در کوپا دل ری، 10 قهرمانی در سوپرجام اسپانیا و 2 قهرمانی در کوپا دی لالیگا را در اختیار دارد. بعد از باشگاه رئال مادرید جزو پرافتخارترین تیم های اسپانیا است. بارسا از سال 1955 تا 2011 تنها تیم اروپایی است که در جام باشگاه های اروپایی حاضر بوده است. همچنین بارسا در 4 قهرمانی لیگ قهرمانان، 4 قهرمانی در سوپرجام اروپا، 4 قهرمانی در جام در جام اروپا و دو فهرمانی در جام لاتین را از آن خودش کرده است.

این باشگاه اولین باشگاهی در جهان است که سه گانه لالیگا، کوپا دل ری و لیگ قهرمانان اروپا را از آن خودش کرده است. تنها تیمی می باشد که توانست جام شش گانه را نیز فتح کند. بارسا در حال حاضر از موفق ترین تیم های باشگاهی اروپا است.

ورزش های محبوب در باشگاه بارسلونا:

بارسلونا فقط به ورزش فوتبال محدود نبوده است. علاوه بر فعالیت در رشته های ورزشی به ایفای نقش فرهنگی نیز می پردازد. باشگاه بارسا دارای 14 رشته ورزشی محبوب نظیر بسکتبال، فوتسال، هندبال و هاکی داخل سالن می باشد. بارسا نقش مهمی در ایجاد یک نماد ملی گرایی در کاتالان ها داشته است. حتی در زمان دیکتاتوری ژنرال ریورا به مقابله با ملی گرایی کاتالان ها پرداخت. حتی یک ممنوعیت 6 ماه نصیب باشگاه شد و عنوان باشگاه نیز تغییر یافت. باشگاه بارسلونا یک نماد و هویت منطقه ای و ارزش های دموکراتیک کاتالان ها به حساب می آید. بلاخره باشگاه نام نخست خودش را بعد از مرگ فرانکو در 1975 بدست آورد.

ورزش های محبوب در باشگاه بارسلونا

فوتبال پرطرفدارترین ورزش اسپانیا:

فوتبال همیشه یکی از محبوب ترین رشته های ورزشی دنیا می باشد که طرفداران خاص خودش را دارد. مردم از لحظات ناب فوتبالی لذت می برند. با گل ها شادی می کنند و از باخت تیم محبوب خود نیز ناراحت می شوند. برای حضور در استادیوم ها نیز در صف های طولانی ساعت ها می ایستند. همه این موارد نشان می دهد که فوتبال در سرتاسر دنیا یکی از هیجان انگیزترین ورزش ها است. در کشور اسپانیا نیز در سال های اخیر فوتبال بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

یکی از جذاب ترین رقابت ها و دربی فوتبالی در این کشور به ال کلاسیکو معروف است که بین دو تیم بارسلونا و رئال مادرید انجام می شود. این بازی که رکورد بیش از 1 میلیارد بازدید را در دنیا ثبت نموده است. محبوبیت ورزش فوتبال در اسپانیا و نزد مردم آن بسیار مورد توجه است. باشگاه ها نیز برای دولت و مردم درآمدزایی خوبی انجام می دهند. سالانه میلیون ها دلار پول در ورزش این کشور جا به جا می شود. مردم در سهام این باشگاه ها سهیم هستند و سود خوبی بدست می آورند. بارسلونا علاوه بر درآمدزایی از حق پخش و تبلیغات، از پرورش ستاره های دنیای فوتبال و فروش آنها به دیگر باشگاه های اروپایی سود بالایی بدست می آورند. مثلا نیمار یا مسی را می توانیم اشاره کنیم که مبالغ سنگینی از پاری سن ژرمن گرفتند.

 

معرفی کامل باشگاه بارسلونا (1978–1957)

باشگاه بارسا به مربیگری هلنیو هررا و لوییز سسورز جوان که بازیکن سالهای 1960 بود و همچنین دو بازیکن مجارستانی بنام های اندور کوچیس و زولتان دو عنوان ملی را در کارانمه سال 1959 و لالیگا و جام بین شهری 1960 کسب نمود. در سال 1961 نیز بارسا جزو اولین باشگاهی بود که توانست رئال مادرید را در لیگ قهرمانان اروپا شکست دهد. در فینال اما با نتیجه 3-2 به بنفیکا باخت.

بارسا همچنین رئال مادرید را در فینال کوپا دل جنرایسمه در روزشگاه برنابئو در زمان تماشای بازی توسط فرانکو شکست داد. او در واقع اقتدار سابق خودش را به نمایش گذاشت. با پایان دوره دیکتاتوری فرانکو در 1974 لوگو و اسم بارسا نیز تغییر پیدا کرد.

معرفی کامل باشگاه بارسلونا از گذشته تا امروز

در بین سال های 2000 تا 2008- خروج Núñez و ورود Laporta

لوییز فیگو از خروج Núñez و Van Gaal سال ها بعد فاش نمود. فیگو جزو قهرمان های باشگاه بود و زمانی که تصمیم گرفت که به باشگاه رئال مادرید برود، از طرف هواداران بارسایی به شدت مورد خشم و نفرت قرار گرفت. در بازی های بعدی که در ورزشگاه نیوکمپ برگزار می شد حساب با پذیر خصم آمیز آنها مواجه شد.

به جای Van Gaal مربی دیگری به نام Lorenzo Serra Ferrer وارد باشگاه شد، شخصی که علی رغم سرمایه گذاری بزرگی که در زمانش انجام شد و تیم از لیگ قهرمانان در همان مراحل اولیه حذف شد و در لالیگا نیز دستاوردی ندشت و در نهایت آخر همان فصل اخراج شد

در این دوران بازیکنان بزرگ دنیای فوتبال به باشگاه بارسا آمدند که شامل رونالدینیو (Ronaldinho)، دکو(Deco)، هنریک لارسون (Henrik Larsson)، لودویچ جیولی (Ludovic Giuly)، ساموئل اتوئو (Samuel Eto’o)، رافائل مارکز (Rafael Márquez) و ادگار داویدس (Edgar Davids) بودند.

ترکیب این بازیکنان با بازیکنان بزرگ خانگی و اسپانیایی همانند (Carles Puyol)، آندرس اینیستا (Andrés Iniesta)، ژاوی (Xavi) و ویکتور والدس (Víctor Valdés) باعث ایجاد موفقیت های زیادتر برای باشگاه شد. بارسلونا را به عصر طلایی بردند. در بین سال های 2004 و 2005 بارسا موفق شد تا لالیگا را با سوپر کاپ اسپانیا فتح نماید و رونالدینیو و اتوو به ترتیب به عنوان اولین و سومین بازیکن سال جهان انتخاب شوند.

 

بین سال های 2008 تا 2012- دوران گواردیولا

پپ گواردیولا در پایان فصل جایگزین فرانک ریکارد شد و صاحب سبک تیکی تاکا بود که این سبک در بارسلونا به خوبی پیاده سازی و اجرا شد.گواردیولا در بدو ورود خودش اقدام به فروش بازیکنان بزرگ تیم نظیر دکو و رونالدینیو کرد. محور اصلی تیم را مسی ، ژاوی، اینیستا قرار داد.

 

از سال 2014 تا کنون- دوران بارتومو (Bartomeu)

از 22 جولای 2013 بارتومو مدیر و مربی بارسا برای فصل 2013-2014 انتخاب گشت. اولین بازی رسمی بارسا زیر نظر مارتینو در بازی های سوپرجام 2013 اسپانیا در خانه و خارج خانه برگزار شد. در اوایل سال 2014 نیز Sandro Rosell به دلیل اعتراضات زیادی که برای انتقال نیمار به او انجام شده بود از سمت خود استعفا نمود. سپس بارتومو به تیم پیوست و تا پایان فصل 2016 انتخاب گشت. مسی، سوارز و نیمار در این فصل در تیم بارسلونا خط حمله ای آتشین شکل داده بودند و به مثلث MSN شهرت پیدا کردند.

معرفی کامل باشگاه بارسلونا

معرفی کامل باشگاه بارسلونا

بارسلونا در فصل قدیم

در فصل 1973-74 یوهان کرایف در باشگاه با مبلغ 920 هزار پوند از باشگاه آژاکس خریداری شد. یوهان کرایف در یک مصاحبه گفت که بارسا را به رئال ترجیح می دهم زیرا نمی توانم برای تیمی بازی کنم که با فرانکو در ارتباط است. مصاحبه اش در بین هواداران بارسا مورد توجه و محبوبیت قرار گرفت. حتی وقتی او نام فرزندش را یوردی یک نام محلی کاتالانی قرار دارد و باعث افزایش محبوبیتش شد.

 

هواداران باشگاه بارسلونا

به هواداران بارسلونا نیز کولز می گویند. تقریبا 25 درصد از جمعیت اسپانیا جزو طرفداران بارسا هستند و 32 درصد نیز هوادار رئال مادرید هستند. بارسلونا در این کشور از لحاظ طرفدار در رتبه دوم قرار دارد. جایگاه سوم نیز متعلق به والنسیا با 5 درصد طرفدار است. تعداد هواداران باشگاه در سال 2003 به 100 هزار نفر رسید و تا سپتامبر 2009 نیز تقریبا 170 هزار نفر افزایش یافته است.

همچنین در سال 2010 رسما 1335 نفر در مناطق مختلف جهان در انجمن هواداران بارسا عضود شدند. انجمن های هوادار وظیفه تبلیغ بارسا در محل های مختلف را برعهده دارند. در زمان بازدید از بارسلونا خدمات مفیدی نیز دریافت خواهند کرد. از طرفداران و هواداران خاص باشگاه بارسا پاپ ژان پل دوم و خوزه زاپاترو نخست وزیر سابق اسپانیا می توانیم اشاره نماییم.

تغییرات در استادیوم نیوکمپ

تغییرات در استادیوم نیوکمپ

ورزشگاه نیوکمپ بارسلون در سال 2018 تغییرات زیادی پیدا کرد. بارسا در این سال قصد پیدا کرد تا ظرفیت و ظاهر ورزشگاه را تغییر دهد. عملیات بازسازی نیز در ماه می سال 2022 انجام شد و ظرفیت نیوکمپ به 105 هزار نفر خواهد رسید.

 

ستاره های باشگاه بارسلونا

بارسلونا در سال های اخیر بازیکنان ستاره زیادی را تحویل فوتبال دنیا داده است، از جمله ستارگان باشگاه می توانیم به یوهان کرایوف ، رونالد کومان ، میشل لادروپ ، لوییز سوارز ، جوزپ گواردیولا ، روماریو ، مارادونا ، ریوالدو ، فیگو ، آندونی زوبیزارتا ، رونالدو ، رونالدینهو ، لیونل مسی ، ژاوی ، اینیستا ، پویول و … نام برد. هرکدام از این بازیکنان جزو برترین بازیکنان تاریخ فوتبال بارسا و تیم های ملی کشورشان به حساب می آیند.

مارادونا در اسپانیا
مارادونا در بارسلونا

رکوردهای بازیکنان

ژاوی هرناندز با 767 بازی در این باشگاه و 505 بازی در لالیگا به عنوان رکوردار بیشتری تعداد بازی در بارسا را برعهده دارد.

برترین گلزن این باشگاه نیز در تمام رقابت های رسمی لیونل مسی با 453 گل می باشد. سزار رودریگز با 232 گل در بین سال های 1942 تا 1955 می باشد. در سال 2009 بارسا به 5000 گل زده در لالیگا دست یافت. گل 5 هزارم تیم را نیز مسی در برابر رسینگ سانتاندر به ثمر رساند.

در 18 دسامبر سال 2009 نیز بارسلونا با نتیجه 2-1 در مقابل استیودیانتس ششمین عنوان قهرمانی اش را در یک سال بدست آورد و تنها تیمی بود که تونست شش گانه جام ها را در تاریخ فوتبال فتح نماید. بارسا با فتح 28 کوپا دلی ری و 11 سوپر جام در اسپانیا افتخار آفرینی کرد. بارسا تنها تیمی بود که توانست در سال های 2009 و 2015 سه گانه را برای دو بار کسب کند.

همچنین این باشگاه در 3 مارس 1986 در بازی یک چهارم نهایی جام اروپا به میزبانی یونتوس که 120 هزار نفر به تماشای ن می نشتند، رکورد بیشترین حضور طرفداران نیز در این بازی شکسته شد. همچنین به دلیل نوسازی ورزشگاه در 1990 و منع تماشای فوتبال به صورت ایستاده احتمالا این رکورد هرگز نمیشکند. زیرا ظرفیت ورزشگاه 99354 نفر بوده است.

 

افتخارات باشگاه بارسلونا

 

رقابت های داخلی

لالیگا
قهرمانی (21)

1929–1928، 1945–1944، 1948–1947، 1949–1948، 1952–1951، 1953–1952، 1959–1958، 1960–1959، 1974–1973، 1985–1984، 1991–1990، 1992–1991، 1993–1992، 1994–1993، 1998–1997، 1999–1998، 2005–2004، 2006–2005، 2009–2008، 2010–2009، 2011–2010.

نایب قهرمانی (22)

1930–1929، 1946–1945، 1954–1953، 1955–1954، 1956–1955، 1962–1961، 1964–1963، 1967–1966، 1968–1967، 1971–1970، 1973–1972، 1976–1975، 1977–1976، 1978–1977، 1982–1981، 1986–1985، 1987–1986، 1989–1988، 1997–1996، 2000–1999، 2004–2003، 2007–2006.

کوپا دل ری
قهرمانی (25)

1910–1909، 1912–1911، 1913–1912، 1920–1919، 1922–1921، 1925–1924، 1926–1925، 1928–1927، 1942–1941، 1951–1950، 1952–1951، 1953–1952، 1957–1956، 1959–1958، 1963–1962، 1968–1967، 1971–1970، 1978–1977، 1981–1980، 1983–1982، 1988–1987، 1990–1989، 1997–1996، 1998–1997، 2009–2008.

نایب قهرمانی (10)

1903-1902، 1919-1918، 1932-1931، 1936-1935، 1954-1953، 1974-1973، 1984-1983، 1986-1985، 1996-1995، 2011-2010.

 

کوپا دی لالیگا

قهرمانی (2)

1983–1982، 1986–1985.

سوپر جام اسپانیا
قهرمانی (9)

1983، 1991، 1992، 1994، 1996، 2005، 2006، 2009، 2010

نایب قهرمانی (7)

1985، 1988، 1990، 1993، 1997، 1998، 1999

کوپا اوا دیورته (سوپرجام اسپانیا جایگزین این رقابت ها شد.)
قهرمانی (4)

1945، 1948، 1952، 1953

نایب قهرمانی (2)

1949، 1951

رقابت های اروپایی
جام اروپا/لیگ قهرمانان اروپا

قهرمانی (4)

1992–1991، 2006–2005، 2009–2008، 2011–2010.

نایب قهرمانی (3)

1961–1960، 1986–1985، 1994–1993.

جام در جام اروپا
قهرمانی (4)

1979–1978، 1982–1981، 1989–1988، 1997–1996

نایب قهرمانی (3)

1969–1968، 1991–1990

جام بین شهری (لیگ اروپا جایگزین آن شد)
قهرمانی (3)

1958–1955، 1960–1958، 1966–1965

نایب قهرمانی (1)

1962–1961

سوپرجام اروپا
قهرمانی (3)

1992، 1997، 2009

نایب قهرمانی (4)

1979، 1982، 1989، 2006

جام لاتین
قهرمانی (2)

1949، 1952

 

رقابت های جهانی

جام بین قاره ای
نایب قهرمانی (1)

1992

جام باشگاه های جهان
قهرمانی (1)

2009

نایب قهرمانی (1)

2006

لوگو بارسلونا

تاریخچه دیدار های ال کلاسیکو

برد های رئال مادرید 93
تساوی دو تیم 48
برد های بارسلونا 90
تعدا گل های رئال مادرید 390
تعدا گل های بارسلونا 376
مجموع تعداد بازی ها 231

 

باشگاه ورزشی بارسلونا صاحب تیم های زیر می باشد:

  • تیم فوتبال بزرگسالان مردان
  • تیم فوتبال B بزرگسالان مردان
  • فوتبال مردان زیر 19 سال
  • تیم فوتبال بانوان
  • تیم فوتبال B بانوان
  • تیم فوتبال ساحلی
  • تیم بسکتبال
  • تیم بسکتبال B
  • بسکتبال با ویلچیر
  • تیم هندبال
  • هاکی با اسکی
  • هاکی روی یخ
  • تیم راگبی اتحادیه ای
  • تیم راگبی لیگی
  • تیم فوتسال
  • والیبال مردان
  • والیبال زنان

 

معرفی کامل باشگاه بارسلونا

به پایان مقاله معرفی کامل باشگاه بارسلونا رسیده ایم و هر نوع سوالی در این زمینه داشتید می توانید آن را مطرح نمایید.

 

در ادامه می توانید ببینید:

چرا رونالدینیو از بارسلونا رفت

mohamadnd
22 ژانویه 2023

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *