نحوه درآمدزایی باشگاه بارسلونا

نحوه درآمدزایی باشگاه بارسلونا ، یکی از ثروتمندترین و پردرآمدترین باشگاه های فوتبال دنیا بارسلونای اسپانیا است. این باشگاه که همیشه نحوه درآمدزایی و منابع مالی اش در مورد توجه افراد زیادی بوده است. در این مطلب از سایت ورزشی به طور کامل به روش ها و نحوه درآمدزایی باشگاه بارسلونا خواهیم پرداخت پس در ادامه همراه ما باشید.

نحوه درآمدزایی بارسلونا

فوتبال ورزش پرسود و تجارت پردرآمد

یکی از پردرآمدترین رشته های ورزشی دنیا فوتبال است که یک تجارت خالص و پرسودی می باشد. این مورد را با میزان درآمد بازیکنان و قراردادهای سنگین و هنگفتی که انجام می دهند، می توانیم بفهمیم. ولی یکی از سئوالاتی که برای بسیاری از مردم پیش می آید این است که درآمد اصلی باشگاه های فوتبال از کجاست؟ باشگاه هایی نظیر بارسلونا و رئال مادرید چگونه درآمد کسب می کنند و با چه روش هایی به منابع مالی خود می افزایند؟

 

تبلیغات مهم ترین درآمد باشگاه بارسلونا:

یکی از مهم ترین بخش های پرسود بارسلونا تبلیغات است. اکثر باشگاه های اروپایی از این منفعت مالی برخوردار هستند. تمام ورودی و خروجی های عظیم باشگاه هایی نظیر بارسا از روی تبلیغات و بازاریابی هستند. تبلیغات در ورزش امروزه بسیار مهم و حائز اهمیت است. علاقه مندان زیادی پیگیر مسابقات ورزشی فوتبال هستند و همین باعث شده تا شرکت ها و برندهای معتبر دنیا به فکر تبلیغات در فوتبال باشند. برای مثال می توانیم از شرکت قطر ایرویز Qatar Airways اشاره کنیم که قبلا اسپانسر تبلیغاتی باشگاه بارسلونا بود و حتی روی لباس اصلی بارسا تبلیغات این شرکت هواپیمایی قرار داشت. یا پلتفرم اسپاتیفای که در حال حاضر بر روی لباس بارسا نقش بسته است و به نوعی اسپانسر رسمی این باشگاه فوتبال محسوب می شود. در واقع این شرکت یکی از تامین کننده های مالی بارسلونا می باشد.

نحوه درآمدزایی باشگاه بارسلونا

نحوه درآمدزایی باشگاه بارسلونا

تقریبا 10 سال است که تبلیغات به طور حرفه ای وارد صنعت فوتبال شده است. تبلیغات فوتبالی با پیشرفت زیادی به سمت جلو حرکت می کند. همچنین تبلیغات دور زمین نیز یکی دیگر از روش های کسب درآمد می باشد که در نیوکمپ بارسلونا برای این تیم درآمدزایی می کند. باشگاه بارسلونا به دلیل اینکه سهم آن به طور کامل در اختیار مردم قرار دارد و یک باشگاه خصوصی محسوب می شود. بنابراین تمامی تبلیغات ها و درآمدها به سهام باشگاه سرازیر می شود و کسانی که سهام باشگاه بارسا را خریداری می کنند از این طریق نیز سود خوبی بدست می آورند. حق پخش تلویزیونی نیز یکی از پردرآمدترین منابع مالی بارسا می باشد.

درآمد 715 میلیون یورویی باشگاه کاتالان ها

درآمد 715 میلیون یورویی باشگاه کاتالان ها:

نماینده بارسلونا در فصل 2019-2020 موفق به افزایش درآمد همانند سالهای قبل نبود و در صورتی که فصل قبل تر توانست 814 میلیون یورو برای باشگاه درآمد زایی کند. در فصل 2020 تنها 715 میلیون یورو درآمد کسب کرد. این افت درآمد باشگاه به دلیل بیماری همه گیری کرونا بوده است. کاهش درآمد برای باشگاه های دیگر نیز به وجود آمده بود.

تبلیغات در باشگاه بارسلونا شامل 45 درصد درآمدهای باشگاه را شامل می شود. روش های درآمدزایی تبلیغات شامل درآمدهای روز مسابقه و حق پخش تلویزیونی ، فروش بلیت و لباس در روز بازی را شامل می شود.

 

شیوه های درآمدزایی باشگاه های حرفه ای نظیر بارسلون

باشگاه ها مهم ترین نهاد ورزشی یک کشور به حساب می آیند. فدراسیون ها و مسئولان ورزشی برای ساماندهی کردن ورزشکاران و رقابت سالم و نظامند کردن آنها معمولا باشگاه های مختلفی را راه اندازی می کنند.

از جمله درآمدهای باشگاه بارسلونا می توانیم به فعالیت تجاری، باشگاه هواداران، رسانه ها، تبلیغات، درآمد در روز مسابقه، حامیان مالی و موارد دیگر اشاره کنیم.

درآمد از طریق برندها و فعالیت های تجاری باشگاه بارسلونا

درآمد از طریق برندها و فعالیت های تجاری باشگاه بارسلونا:

درآمدزایی با برندها و فعالیت های تجاری نظیر فروش پیراهن، پرچم، لوازم مهر شده به آرم باشگاه، آکادمی های فوتبال، بازاریابی مشارکتی ، احداث فروشگاه و رستوران و هتل با نام بارسلونا، نقل و انتقالات بازیکنان، راه اندازی تورهای گردشگری و تفریحی، هواپیما و حمل و نقل و … را شامل می شود.

حامیان و شرکت های تامین کننده مالی:

معمولا برخی از شرکت ها و برندهای تجاری در باشگاه بارسلونا فعالیت می کنند که شامل جذب چهره های کارآمد و مشهور، بازی های فنی و تماشاگر پسند، امکانات مناسب در ورزشگاه ، کانون هواداری، افزایس سطح کیفی مسابقات، پخش بازی در شبکه ملی و بین المللی را می توانیم انگیزه حامیان مالی برای سرمایه گذاری کردن در بارسلونا بدانیم.

رسانه ها:

یکی از مهم ترین موارد جذب حامیان مالی در باشگاه بارسلونا شامل پخش تلویزیونی، رادیویی و اینترنتی و موبایل میب اشد. هر چقدر پخش مسابقات ورزشی در سطح ملی و جهانی بیسشتر باشد، میزان جذب حامی مالی نیز بالاتر خواهد رفت.

درآمد در روز مسابقه بارسا:

معمولا در روزهای برگزاری مسابقه نیز دولت ها و شهرداری ها استادیوم ها را به شرط تملیک در اختیار باشگاه های عمومی قرار می دهند. ولی بارسلونا به دلیل اینکه یک باشگاه خصوصی می باشد و نیوکمپ در اختیار این باشگاه قرار دارد در روزهای مسابقه نیز از این ورزشگاه درآمد هنگفتی کسب می کند. هواداران فوتبال و روش های جذب آن برای مسئولان باشگاه بارسا از اهمیت زیادی برخوردار است و این ارتباط را با کانون هواداری برقرار می کند.

کسب درآمد بارسلونا از طریق جام ها

کمک های دولتی، اشخاص حقیقی و حقوقی و کمک مالی فدراسیون ها و Fifa و …:

همچنین در برخی موارد دولت اسپانیا، اشخاص حقیقی و حقوقی ، اسپانسرهای ثروتمند عربی ، فیفا و لیگ قهرمانان اروپا نیز به این باشگاه کمک مالی می کنند. این ارگان ها با پرداخت وام و تسهیلات، معافیت های مالیاتی و … می توانند در پیشرفت باشگاه کمک زیادی کنند.

کسب درآمد از طریق جام ها:

باشگاه بارسلونا در هر سال که قهرمان لالیگا، کوپا دل ری، یوفا ، لیگ قهرمانان اروپا شود، با دریافت جام قهرمانی از طریق سازمان های زیربط مبالغی را تحت عنوان جوایز قهرمانی دریافت می کند. همچنین باشگاه از طریق آکادمی فوتبال به پرورش و استعدادیابی ورزشکاران نونهال و جوان می پردازد و در آینده این بازیکنان ستاره را با مبالغ سنگین به باشگاه های دیگر می فروشد و از این طریق نیز به سرمایه خودش اضافه می کند.

افتخارات باشگاه بارسلونا در اسپانیا

افتخارات باشگاه بارسلونا در اسپانیا

باشگاه بارسا اکنون به عنوان یکی از ثروتمندترین باشگاه های ورزشی دنیا مطرح شده است. بارسا با 22 عنوان قهرمانی لالیگا، 26 قهرمانی در کوپا دل ری ، 10 قهرمانی در سوپرجام اسپانیا و 2 قهرمانی در کوپا دی لالیگا بعد از رئال پرافتخارترین تیم اسپانیا محسوب می شود. همچنین در سال 2009 نیز بارسا اولین باشگاه اسپانیایی که جام سه گانه را دریافت کرد. بارسلونا امروزه جزو موفق ترین باشگاه های اروپایی است. بارسا بعد از رئال جزو دومین باشگاه پردرآمد اسپانیا در سال 2011 شناخته شده است.

 

جمع بندی نحوه درآمدزایی باشگاه بارسلونا

باشگاه بارسلونا از لحاظ درآمدی اصلا قابل مقایسه با باشگاه های لیگ برتر ایران نیست و از لحاظ شرایط اقتصادی در وضعیت بسیار خوبی به سر می برد. البته در دوران کرونا با افت درآمد مواجه شد. در سال های 2022 و 2023 نیز به دلیل مشکلات مالی در پرداخت بازیکنان ستاره ، در نقل و انتقالات بازیکنان به دنبال فوتبالیست هایی با قیمت مناسب تر بودند. ما در این مقاله با روش های درآمدزایی باشگاه بارسلونا آشنا شده ایم. و می دانیم که مهم ترین روش های درآمدزایی این باشگاه ها فعالتی تجاری، استفاده از ظرفیت هواداران و رسانه و تبلیغات ها و درآمدهای روز مسابقه و حامیان مالی باشگاه هستند. اگر در ادامه شما اطلاعات بیشتری درباره حامیان مالی باشگاه بارسلونا دارید آن را در بخش کامنت ها درج نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *