ورزشی

چرا بارسلونا بهترین تیم تاریخ است؟

چرا بارسلونا بهترین تیم تاریخ است؟

اعضای این تیم در پرطرفدار بودن آن موثر بودند؟ مربی تیم در شهرت این تیم ، چه تاثیراتی داشته؟ در این مقاله سعی دارم تمامی ابعاد تیم را مورد بررسی قرار بدیم ، تا بهترین بودن بارسلونا را به اثبات برسیم .

 

اطلاعات باشگاه بارسلونا

بارسلونا  یک باشگاه حرفه ای اسپانیایی است . این باشگاه در نوامبر 1899  توسط عده ای بازیکن فوتبال سوئیسی ، انگلیسی و اسپانیایی به رهبری خوان گمپر بنیان گذاری شد . بیشتر با نام بارسلونا یا مخفف بارسا شناخته میشود . از دیگر القاب آن آبی اناری ها ، کاتالانی ها ، کولس ، بارسلونیستاس ، بلوگرانس ، آزولگراناس است. نام باشگاه نیوکمپ میباشد. باشگاه بارسلونا توسط هوادارانش اداره میشود و سالیانه با درامد 366 میلیون یورو ، دومین باشگاه ثروتمند جهان است . بارسلونا رقابت دیرینه ای با رئال مادرید دارد . این باشگاه با کسب 97 قهرمانی یکی از پرافتخارترین باشگاه های تاریخ فوتبال میباشد .

همان طور که از شعار باشگاه پیداست ( فراتر از یک باشگاه ) ، این باشگاه تنها محدود به رشته فوتبال نبود . در 14 رشته ی ورزشی دیگر نیز ایفای نقش میکند . 4 رشته های حرفه ای آن : بسکتبال ، فوتسال ، اسکیت هاکی و هندبال میباشد. باشگاه بارسلونا نقشی تاریخی در فوتبال دنیا داراست . لیونل مسی با 788 بازی و 672 گل ، رکورد دار بیشترین بازی و بیشترین گل برای بارسلوناست .

4 نکته ی طلایی موفقیت بارسا

تیم بارسلونا با دارا بودن این 4 ویژگی ، در های موفقیت را به سوی خود باز کرده است . 1 _ داشتن آکادمی‌عالی 2 _داشتن بهترین بازیکن های تاریخ 3­_ سبک و فلسف خاص 4 _داشتن بیشترین جام در 5 لیگ اروپا

بارسلونا ‌ستاره‌های‌زیادی‌ درآکادمی ‌خود‌ پرورش‌ داده است ، ستاره هایی همچون : لیونل‌ مسی ، ژاوی‌ هرناندز، آندرس‌ اینیستا ، جوردی‌ آلبا ، جرارد پیکه، سرخیو بوسکتس ، کارلوس ‌پویول‌ و… همچنین بارسلونا‌‌ سبکی ‌مبتنی بر‌مالکیت‌ توپ‌ بالا ‌و بسیار هجومی‌  دارد‌‌‌‌ و به‌ همین دلیل در این موضوع ‌مشهور است . بارسلونا‌ با97 جام‌ بیشترین ‌جام‌ در5 لیگ ‌معتبر‌ در اروپا‌  را دارد‌ و 26 قهرمانی‌ آن‌ها‌ مربوط ‌به‌ لالیگا میباشد .

تاثیر پپ گواردیولا بر تیم

بارسلونا با سرمربیگری پپ گواردیولا توانست 14 جام را کسب کند. اما اکنون تیتو ویلانوا سکان ، هدایت تیم را در دست دارد. مقایسه هر تیمی با بارسلونای گواردیولا مشکلی خاص برای خود بارسلونا است . موفقیت فوق‌العاده گواردیولا در باشگاه بر پایه ترکیب سه چیز بود . اول فلسفه جذاب فوتبال مالکانه ، که در خود این باشگاه ریشه داشت . دوم گروهی فوق‌العاده از بازیکنان آکادمی باشگاه مثل مسی ، ژاوی هرناندزو آندرس اینیستا که متفاوت از گذشته ی بارسلونا بودند. سوم یک مربی انقلابی بود  که ایده‌های قدیمی را به سبک مدرن بازسازی کرد و به سطحی فرای رویاها رساند.

فوتبالی که بارسلونا در با مربی گری گواردیولا بازی می‌کرد، معیاری شد برای دیگر مربیان بعد از او . مسئله ی دیگر این است که آکادمی بارسلونا در دهه اخیر نتوانسته ستاره‌هایی همانند ژاوی، مسی و اینیستا داشته باشد ؛ معجزه ای که شاید دیگر هرگز رخ ندهد .

بارسا چه اقداماتی برای برتری خود در انجام داد؟

خرید یوردی آلبا یکی از بهترین تصمیمات بارسا بود. با حضورش کاملا داینامیک بارسا را تغییر داد و فورا بارسا را قویتر کرد. وقتی آلبا وارد شد روشن بود که بارسا به دنبال جایگزینی برای حال و آینده آبیدال است. ابتدا آلبا به سرعت خودش را با تیم هماهنگ کرد سپس ابعادی جدید به بازی بارسا افزوده کرد. این ملی پوش با سرعتش در سمت چپ و همکاریش با اینیستا باعث شد حریفان سبک دفاعی خود را تغییر دهند. بدیهیست که آلبا با سرعت زیادش باعث متوقف کردن ضد حملات حریفان میشود.

فابرگاس با مشکلات زیادی در فصل اول بازگشت به باشگاه دوران کودکی اش مواجه شد . علت بازی های ضعیفش اولیه اش ممکن بود بازی در چند پست مختلف یا سازگار نشدن با سبک بارسا و یا چیزهای دیگر باشد . اما چیزی که مشاهده شد این بود که فابرگاس خودش را به درستی در تیم جای داد . فابرگاس جلوتراز اینیستا و ژاوی و با حمایت آنها به خوبی بازی میکرد . بهترین فصل ها را با پاس های گل پشت سر گذاشت. وی با آمادگی اش قدرت تهاجمی تیم بارسا را مرگبارتر کرد.

تاثیر مسی بر تیم بارسلونا

بدون شک نمیتوان تاثیر غیرقابل انکار مسی را بر تاریخ تیم بارسلونا نادیده گرفت . مسی از همان ابتدا همانند ستاره ای در زمین درخشید و افتخارات زیادی را نصیب تیم کرد . این بازیکن زیر نظر پپ توانست به لقب بهترین بازیکن دنیا دست یابد . حضور پپ گواردیولا به عنوان سرمربی در بازی های مسی نقش فراوانی داشت .

بارسا پس از رفتن پپ

پس از رفتن پپ ، تیتو ویلانووای هدایت تیم بارسلونا را در دستت گرفت . او موفق هم بود و توانست در سال 2012 و 2013 به رکورد تاریخی مورینیو دست یابد . وی بارسا را با صد امتیاز قهرمان لالیگا کرد اما بیماری سرطان به او اجازه ی موفقیت های بیشتر را نداد . تیتو از جمع آبی اناری ها رفت و جای خود را به( تاتا مارتینو) داد . سررمربی ارژانتینی از همان ابتدا به یکی ضعیف ترین مربیان 20 سال اخیر تیم بارسلونا لقب گرفت . وی با کسب تنها یک جام نیوکمپ را ترک کرد .

بازگشت روزهای درخشان با لوئیس انریکه

با ورود انریکه روزها ی درخشان بارسلونا بازگشت . با رفتن تاتا ، لوئیس انریکه و لوئیس سوارس به تیم اضافه شدند . این دو به همراه مسی یکی از رویایی ترین خط حمله های تاریخ فوتبال را شکل دادند . در فصل 2014 و 2015 توانستند 3 جام به دست آورند . پس از پپ گواردیولا ، بهترین فصل دوران را به ثبت رساندند. با رفتن انریکه دوران ناامیدکننده بارسا شروع شد .

بارسا فصله هایی را با حواشی مختلف پشت سر گذاشت که در دوران والورده بود . مانند کیکه ستین : فاجعه 2-8 مقابل بایرن مونیخ . در نهایت والورده در فصل 2019 – 2020 از بارسلونا اخراج شد . اما مسی باز هم در این دوران آمار فوق العاده از خود جا گذاشت .

 دیگر بازیکنان موثر در تاریخ  تیم

لیونل مسی با 35 جام در صدر پرافتخارترین بازکن تاریخ بارسا قرار دارد .

آندرس اینیستا با 32 جام در رده دوم جای دارد .

سرخیو بوسکتس 31 جام در باشگاه بارسلونا به درست آورد .

پیکه با 30 جام افتخارات دیگری از آن خود کرد.

ژاوی  موفق به دریافت 25 جام  شد .

سرخیو روبرتو نیز با 24 جام ، خود را در لیست افتخارآفرینان قرار داد .

دنی آلوز در 8 فصل بازی برای بارسلونا توانست 391 بازی ، 21 گل ، 101 پاس گل و 23 جام به دست آورد.

سخن پایانی

همانطور که میدانیم بارسلونا ( تیمی شکست ناپذیر) همیشه در صدر جدول تیم های مطرح جهانی قرار داشته و هیچ گاه سقوط نکرده است . البته که هواداران این تیم نقش موثری در موفقیت آن دارند .به نظر شما بارسا میتواند محبوبیت خود را در سالهای آینده حفظ کند ؟  شما طرفدار کدام تیم هستید؟ رئال مادرید یا بارسلونا؟ دلایل طرفداری شما از این تیم چیست ؟ لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید .

خروج از نسخه موبایل