ورزشی

نقد و بررسی: آیا گواردیولا بهترین مربی تاریخ است؟

نقد و بررسی: آیا گواردیولا بهترین مربی تاریخ است؟

نقد و بررسی: آیا گواردیولا بهترین مربی تاریخ است؟

پپ گواردیولا در حال حاضر از نظر تعداد عناوین دوم است. آیا گواردیولا بهترین مربی تاریخ است؟ در این پست از ورزشی، به نقد و بررسی این موضوع می‌پردازیم.

آیا گواردیولا بهترین مربی تاریخ است؟

با این لیگ قهرمانان او از (35) و از نظر کمیت از لوچسکو رومانیایی (34) پیشی می‌گیرد. اکنون تنها سر الکس فرگوسن (49 عنوان) از او جلوتر است.

پپ گواردیولا پیش از این نیز هم به عنوان یک بازیکن بزرگ، و هم بخاطر تاثیر بزرگش بر فوتبال به عنوان یکی از بهترین مربیان تاریخ شناخته می‌شده است.

اما دیروز سرمربی اسپانیایی با جدیدترین و سومین لیگ قهرمانان خود وارد سکوی مربیان با بیشترین عناوین تاریخ فوتبال شد. با این جام اروپایی، مربی کاتالان به 35 عنوان قهرمانی در دوران حرفه ای خود می‌رسد. بدین ترتیب او از 34 عنوان میرچا لوچسکو پیشی می گیرد. درست است که برخی از آماردانان تعداد جام‌های این دو را برابر می‌دانند، اما ما در این پست ورزشی، جام سری B را که لوچسکو با برشا (1991/92) به دست آورد را در نظر نمی‌گیریم.

پپ به عنوان یک مربی در یک جایگاه ویژه‌ای قرار دارد. او اکنون از نظر کمی از سر الکس فرگوسن با 49 جام در دوران مربیگری‌اش ( ابردین و منچستریونایتد )، عقب‌تر است. با این حال، پپ هنوز جوان است (52) و به خود او بستگی دارد تا یک روز به رکورد فرگوسن برسد .

البته ممکن است برخی بگویند که کیفیت عناوین (مثلاً یک کارلو آنچلوتی با چهار قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا) از کمیت آنها (مثلاً یک لوچسکو که نتوانست جام اروپا را به دست آورد) کم مهم تر است.

رکورد‌های دیگر پپ گواردیولا

همچنین از نظر شایستگی پپ باید گفت که او با این جام جدید اروپا، باب پیزلی به رکورد ( لیورپول ، 77، 78 و 81) و زین الدین زیدان ( رئال مادرید ، 16، 17 و 18) را به عنوان مربی رسید. بیشترین قهرمانی در تاریخ لیگ قهرمانان، در اختیار آنچلوتی با چهار قهرمانی ( میلان 2003 و 2007 و رئال مادرید 2014 و 2022) است.

پپ رکورد دیگری نیز بدست آورد. او ششمین مربی است که با دو تیم مختلف قهرمان لیگ قهرمانان شده است. یعنی: ارنست هاپل ( فاینورد-هامبورگ )؛ اوتمار هیتسفلد ( بوروسیا دورتموند-بایرن )؛ ژوزه مورینیو ( پورتو و اینتر )؛ یوپ هاینکس ( رئال مادرید – بایرن )؛ آنچلوتی ( میلان و رئال مادرید )؛ و خود گواردیولا ( بارسلونا-من سیتی ).

دیروز، علاوه بر این، پپ دومین سه گانه تاریخ خود را پس از بارسا در فصل 2008/09 به ثبت رساند. فتح لیگ برتر 22-23، جام حذفی و چمپیونزلیگ دیروز او را شایسته یکی از شخصیت های بزرگ فوتبال در این کمپین می کند. او با شایستگی به همه چیز رسیده است.

لیگ قهرمانان اروپا تورنمنتی بود که از فصل 2010/11، زمانی که بارسلونا با مسی، ژاوی، اینیستا و ویا آسمان را در ومبلی لمس کرد، از او دور شده بود. رقابتی که جایگاه بهترین‌ هاست. و او این جام را 3 بار برنده شده است.

نظر شما چیست؟ آیا گواردیولا بهترین مربی تاریخ فوتبال است؟ چه کسی را از او بهتر می‌دانید؟

خروج از نسخه موبایل