فوری؛ صعود افغانستان به جام جهانی فوتسال

با صعود افغانستان به جام جهانی فوتسال،  نخستین حریف ملی پوشان ایران در جام ملت‌های آسیا، جواز حضور در این رقابت‌ها را کسب کرد.

فوری؛ صعود افغانستان به جام جهانی فوتسال

به گزارش “ورزشی“، هدایت تیم ملی فوتسال افغانستان را مجید مرتضایی، سرمربی ایرانی برعهده دارد. این تیم برای نخستین‌بار موفق شده بود به مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا راه پیدا کند. علاوه بر آن، به دور یک چهارم نهایی هم راه پیدا کردند. حالا امروز بزرگترین اتفاق تاریخ ورزشی این کشور را رقم خورده‌است.

مسابقه مرحله نهایی پلی‌آف انتخابی جام جهانی فوتسال در آسیا و انتخاب تیم پنجم در جام ملت‌ها از ساعت 8:30 امروز یکشنبه (به وقت ایران) برگزار شد. شاگردان مجید مرتضایی به مصاف تیم ملی قرقیزستان صف‌آرایی کردند. آن‌ها در نهایت پیروزی بزرگی به دست آوردند.

تیم ملی فوتسال افغانستان اولین بازی تاریخ خود در جام ملت‌های آسیا را برابر ایران انجام داد. آن‌ها در اولین بازی خود، رقابت نزدیکی برابر شاگردان وحید شمسایی به نمایش گذاشتند. در نهایت با نتیجه 3 بر یک شکست خورد. اما با کسب نتایج مناسب در بازی‌ها بعدی خود، موفق به حضور در مرحله یک چهارم شدند.

شاگردان مرتضایی پس از باخت مقابل ایران، با نتیجه 3 بر 3 برابر کویت متوقف شدند. پس از آن نیز برابر بحرین به پیروزی ارزشمندی رسیدند. با توجه به پیروزی پُر گل ایران برابر کویت و تفاضل گل بهتر نسبت به این تیم، افغانستان در جایگاه دوم جدول گروه D جام ملت‌های آسیا ایستاد. و بدین ترتیب برای اولین از گروه خود نیز صعود کرد.

مسیر افغانستان برای صعود به جام جهانی

مسیر افغانستان برای صعود به جام جهانی

تیم ملی فوتسال افغانستان در اولین بازی دور حذفی با وجود تساوی یک بر یک در پایان زمان قانونی 40 دقیقه‌ای برابر تاجیکستان، در وقت‌های اضافه یک گل دریافت کرد. با این شکست از صعود به نیمه‌نهایی بازماندند. که در آن صورت صعود زودهنگام‌تری به جام جهانی می‌توانستند داشته باشند.

صعود ازبکستان (میزبان جام جهانی فوتسال) به مرحله نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا بااعث شد تا امیدهای 4 کشورِ شکست خورده ازجمله افغانستان برای رسیدن به جام جهانی دوباره بالا برود. در نهایت این اتفاق بزرگ سهم کشور افغانستان شد.

ملی پوشان افغانستان پس از پیروزی 5 بر 3 برابر عراق در نخستین بازی پلی‌آف، امروز هم در جدال با قرقیزستان با نتیجه مشابه به پیروزی رسیدند.

تکلیف تیم‌های آسیاییِ حاضر در جام جهانی 2024 فوتسال با صعود افغانستان به طور کامل مشخص شد. علاوه بر شاگردان مرتضایی که امروز سهمیه گرفتند، تیم‌های ملی ایران، تایلند، تاجیکستان و ازبکستانِ میزبان در این رقابت‌ها حضور خواهند داش.

صعود فوتسالیست‌های افغانستان به جام جهانی، مهم‌ترین رویداد تاریخ ورزش این کشور است. اتفاقی که به دست یک مربی ایرانی رقم خورده‌است.

Pooria
28 آوریل 2024

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *