از سهامدار بزرگ ردبول و قدرتش در فوتبال چه؟ همان طور که می دانید دنیای فوتبال دنیای استعداد و قدرت است. در این میان اما گاهی از این قدرت به معنای پول برداشت می شود و از آن برای باشگاه داران استفاده می شود و گاهی هم معنای قدرت همان آمادگی بدنی است که در مورد بازیکنان فوتبال صادق است. با همه این ها اما استعداد تنها یک معنی دارد و آن هم توانایی خلاقیت و نوآوری است. ما در ادامه در کنار همدیگر با ۱۰ تن از بزرگان جهان فوتبال آشنا خواهیم شد که هم استعداد و هم توانایی مالی را به حد کفایت دارا هستند:

 

1- محمد بن سلمان، صاحب نیوکاسل

پس از تمام حواشی و اتفاقات پیش آمده سرانجام محمد بن‌ سلمان موفق شد که با کمک گروه صندوق سرمایه ‌گذاری عمومی عربستان یا به اختصار همان (PIF) ۸۰ درصد از سهام باشگاه انگلیسی و معتبر نیوکاسل را خریداری کند. پس از پایان یافتن دوران ۱۴ ساله مالکیت مایک اشلی در باشگاه نیوکاسل، حالا مالک جدید و عرب این باشگاه فصل جدیدی را در فوتبال جهان رقم زده و با اختلاف ثروتمند ترین  باشگاه‌ دار جهان به شمار می رود. پس از تمام این ماجرا ها حالا با حضور محمد بن سلمان به نظر می رسد که دوران جدیدی هم در باشگاه نیوکاسل و هم در لیگ برتر انگلستان شروع خواهد شد.

2- شیخ منصور، صاحب منچستر سیتی

پیشتر برای دوره بسیار طولانی شیخ منصور به عنوان ثروتمند ترین فرد جهان فوتبال شناخته می شد اما حالا با به میان آمدن محمد بن سلمان او به رده دوم این لیست سقوط کرده است. این معاون نخست‌ وزیر کشور امارات از سال ۲۰۰۸ که باشگاه منچسترسیتی را در ازای ۲۱۰ میلیون پوند تا به الان تغییرات شگفت آوری را در این باشگاه رقم زده است، در واقع او با خرید این تیم خیلی زود با قدرت خلاقیت خود آن را تبدیل به یک ابر قدرت استثنائی کرد. آبی‌ آسمانی های شیخ منصور در مسابقات گذشته توانستند در ۸ فصل ۴ قهرمانی را در لیگ برتر کسب کنند و در این فصل نیز درحال نزدیک شدن به پنجمین قهرمانی خود هستند.

3- دیتریش ماتشیتس، مالک لایپزیش

مالک آربی لایپزیش، دیتریش ماتشیتس به دلیل اینکه صاحب ۴۹ درصد از سهام شرکت مشهور نوشیدنی‌های انرژی‌زای ردبول است، بین مردم شهرت دارد. این حجم از سرمایه ماتشیتس باعث شده تا او به یکی از قدرتمند ترین افراد دنیای فوتبال تبدیل شود.  این مرد ثروتمند اتریشی در سال ۲۰۰۹ باشگاه لایپزیش را تأسیس کرد و یک دهه صبر و تلاش کرد تا بالاخره توانست او را به قهرمان ثابت لیگ قهرمانان اروپا تبدیل کند. همچنین گفتنی است که این تیم در فصل پیش بین ۴ تیم برتر اروپا قرار گرفت.

4- آندره‌آ آنیلی، مالک یوونتوس

آندره‌آ آنیلی بعد از پدر، دایی و پدربزرگش در سال ۲۰۱۰ تبدیل به چهارمین نفر از خانواده‌اش شد که بر منصب ریاست باشگاه یوونتوس نشست، همین است که می گوییم ریاست باشگاه یوونتوس میراث خانوادگی آنیلی هاست. در دهه اخیر بانوی ‌پیر یا همان باشگاه یوونتوس با آندره‌آ به ۹ اسکودتوی متوالی رسیده است.  خرید کریستیانو رونالدو از رئال‌مادرید که یکی از بزرگ‌ ترین انتقال‌های دهه گذشته فوتبال اروپا بوده است نیز با مالکیت او به نام یوونتوسی ها سند خورده است. با همه این ها و با وجود سرمایه گذاری های عظیمی که روی این تیم انجام شده است یووه از سال ۱۹۹۶ به بعد دیگر هرگز قهرمان لیگ قهرمانان اروپا نشده است.

5- رومن آبراموویچ، رئیس چلسی

همه اهل فوتبال معتقدند که شناخته‌ شده‌ و مطرح  ترین مالک باشگاه در فوتبال انگلیس از ۲۰ سال گذشته تا به الان بدون هیچ شک و شبهه ای رومن آبراموویچ است. اگر چه که در سال‌های اخیر او بیشتر عقب نشسته و کارهای مدیریتی را به دیگران سپرده است، اما همگان به یاد دارند که در یک دهه ابتدایی حضورش در استمفوردبریج نام او همواره در رسانه های اروپایی مطرح بود. آبراموویچ در سال ۲۰۰۳ چلسی را خرید و بعد از ۲ سال اولین قهرمانی تیمش در لیگ برتر انگلیس تحت هدایت ژوزه مورینیو را جشن گرفت. از آن ماجرا به بعد تیم آبراموویچ ۴ قهرمانی دیگر در لیگ برتر را نیز تجربه کرده و در سال ۲۰۱۲ نیز قهرمان لیگ قهرمان اروپا شده است.

6- فیلیپ آنشوتس، مالک لس آنجلس گلکسی

فیلیپ آنشوتس پیشتر یک تاجر قدرتمند آمریکایی بوده است اما در حال حاضر او مالکیت باشگاه لس‌آنجلس گلکسی را به عهده داشته و بیشتر نیز به این موضوع سرگرم است. او در زمان تجارت خود در زمینه هایی چون انرژی، راه‌آهن، املاک، ورزش، روزنامه، فیلم، تئاتر و موسیقی به فعالیت می پرداخت. او که پیشتر از اعضای بنیانگذار لیگ MLS آمریکا بود در گذشته به غیر از گلکسی، مالکیت چند باشگاه معتبر دیگر از جمله شیکاگو فایر، کلورادو راپیدز، هیوستن دینامو، سن‌خوزه ارتکویکز، دی‌سی‌یونایتد و نیویورک مترواستارز را نیز برعهده داشته است.

7- استن کروئنکه، رئیس آرسنال

استن کروئنکه یکی از آن نام هایی است که آن را در فوتبال انگلیس زیاد شنیده‌ایم. استن کروئنکه ۷۳ ساله یک تاجر آمریکایی محسوب می شود که از سال ۲۰۰۸ به بعد آرام آرام کنترل و قدرتش را در باشگاه آرسنال را هرسال از سال پیش بیشتر کرده است. او در میان هواداران آرسنال چندان محبوب نیست چرا که نتوانسته کاری کند که حسرت توپچی‌ها در قهرمانی لیگ برتر انگلیس پس از چندین سال از سال ۲۰۰۴ پایان بیابد. دلیل حضور نام استن در لیست ثروتمند ترین ها این است که او علاوه بر مالکیت آرسنال، مالکیت تیم‌های ورزشی مطرح دیگری از جمله تیم فوتبال آمریکایی لس‌آنجلس رمز، تیم بسکتبال دنور ناگتس، تیم هاکی روی یخ کلورادو آوالانچ و تیم فوتبال کلورادور رپیدز را نیز به عهده داشت است.

8- ناصر الخلیفی، مالک پاری سن ژرمن

ناصر الخلیفی مالک باشگاه پاری‌سن‌ژرمن یک تنیس باز قدرتمند است که حتی یکبار به رده ۹۹۵ جهان هم رسیده اما متاسفانه در طی دوران بازیش هیچ عنوان مهمی را در رزومه خود ثبت نکرده است. ناصر الخلیفی در زمان بازنشستگی پس از ورزشش در سال ۲۰۰۴ دوباره اراده خود را جمع کرده و خود را به ‌عنوان یکی از قدرتمند ترین افراد فوتبال فرانسه به جهان شناسانده است. الخلیفی میلیاردر قطری که با پرداخت ۲۲۲ میلیون یورو برای جذب نیمار به بارسلونا بزرگ‌ ترین خرید فوتبال جهان در تمام ادوار را انجام داده است عناوین شغلی مهم دیگری چون مالکیت گروه رسانه‌ای «بی این» و نایب‌رئیسی فدراسیون تنیس آسیا را هم داراست. این مالک قطری با انتقال پر هزینه لیونل مسی از بارسلونا به باشگاه پاریس بار دیگر قدرت و استواری خود را به جهانیان ثابت کرد.

9- ژانگ جیندونگ، صاحب اینتر

اگر فکر می کنید که تا به حال اسم این مرد را نشنیده اید  باید بهتان بگوییم که این چیز خیلی عجیبی نیست و در واقع بسیاری از مردم مثل شما فکر می کنند! ژانگ جیندونگ مردی است که به نظر می‌رسد حسرت ۱۱ ساله اینتری‌ها در کسب اسکودتو را کم ‌کم به پایان خواهد رساند. بیشتر شهرت این مرد میلیاردر چینی به مالکیت سایت معروفSuning.com برمی‌گردد. پسر ۲۹ ساله‌ این مرد یعنی ژانگ کانگیانگ که گاها به نام استیون ژانگ هم شناخته می شود، در حال حاضر ریاست باشگاه اینتر را برعهده دارد.

10- گو کوانگ‌چانگ، مالک ولورهمپتون

گوانگ‌چانگ متولد استان ژجیانگ در قسمت شرقی کشور چین است. او که از سال ۱۹۹۴ تا به امروز مالک گروه بوده است اکنون به عنوان دهمین فرد ثروتمند جهان فوتبال شناخته می شود. شرکت گروه که در شانگهای چین و هنگ‌کنگ مستقر است، پیشتر و در ابتدا کارش در زمینه تحقیقات بازار کار می‌کرد اما او خیای زود پس از گسترشش به صنعت بهداشت، درمان و املاک هم دستی پیدا کرد و بدین ترتیب به یکی از بزرگ ‌ترین شرکت‌های سرمایه‌ گذاری جهان تبدیل شد. کوانگ چانگ، این میلیاردر چینی و مالک شرکت گروه سال ۲۰۱۶ باشگاه ولورهمپتون انگلستان را نیز در ازای ۴۵ میلیون پوند خرید و سپس با قدرت و سرمایه خود خیلی زود آن را به لیگ برتر آورد.

raha36
24 ژانویه 2023

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *