در واقع در تمام دوره های جام جهانی بازیکنان موفق شده اند که تنها ۵۲ هت‌تریک را به ثمر برسانند. در این میان اما اتفاقاتی استثنائی افتاده که این آمار ها را جذاب و خواندنی می کند‌. به عنوان مثال آیا شما جوان ترین هت‌تریک زن جهان را می شناسید؟ مسن ترین را چطور؟ از بازیکنی که در جام جهانی دابل هت‌تریک کرد اما دیگر به هیچ بازی ملی نرفت چه می دانید؟ آیا باور تان می شود که بازیکنانی در تاریخ وجود دارند که با اینکه هت‌تریک کرده اند اما باعث پیروزی تیم شان نشده اند؟ ما در ادامه بسیاری از حوادث، اتفاقات و آمار های جالب تمام هت‌تریک های جام جهانی را برای شما شرح خواهیم داد. پس این چند دقیقه شیرین را با ما همراه باشید و چشم از مانیتور های تان برندارید:

 

 

دابل هت‌تریک سالنکو

پیش از شروع بررسی هت‌تریک‌ های جام جهانی بیایید اول به سرگذشت تنها کسی که توانسته در این بازی ها دابل هت‌تریکی استثنائی را به نام خود ثبت کند نگاهی بیندازیم؛ اولگ سالنکو مهاجم روسی در ژوئن ۱۹۹۴ در مرحله گروهی و در برد ۶ بر ۱ تیمش مقابل کامرون توانست ۶ گل پیاپی به ثمر برساند یا به اصطلاح دابل هت‌تریک کند.علاوه بر این جالب است بدانید که سالنکو بعد از آن بازی دیگر هرگز برای روسیه بازی نکرد و شش گل او در جام جهانی ۱۹۹۴ تنها گل‌های او برای تیم ملی کشورش به شمار می روند.

 

سریع‌ ترین هت تریک‌های جهان

اریش پروبست از تیم ملی اتریش در ژوئن سال ۱۹۵۴ در ۲۰ دقیقه بازی مرحله گروهی با چکسلواکی هت تریک خود را به ثمر رساند. او در این مسابقه سه گل در دقایق ۴، ۲۱ و ۲۴ به ثمر رساند که این آمار بسیار خوبی است! اما با این حال جالب است بدانید که این پدیده هنوز سریع ترین هت تریک جام جهانی به شمار نمی رود. در واقع این رکورد بی نظیر در اختیار لازلو کیس مجارستانی قرار دارد؛ کسی که در جام جهانی ۱۹۸۲ مقابل السالوادور در فاصله ۷ دقیقه و ۴۲ ثانیه سه گل هت تریک خود را به دروازه حریف نشاند.

جوان ترین هت تریک زن ها

پس از گذشت سال ها پله هم‌ چنان جوان‌ترین بازیکنی به شمار می رود که در جام جهانی هت تریک کرده است. او زمانی که تنها ۱۷ سال و ۲۴۴ روز سن داشت در نیمه‌نهایی جام جهانی ۱۹۵۸ سوئد در مقابل تیم ملی فرانسه اولین هت تریک خود را انجام داد. هم‌چنین ادموند کانن آلمانی  نیز در مه سال ۱۹۳۴ در جام جهانی ایتالیا وقتی که فقط ۱۹ سال و ۱۹۸ روز سن داشت سه گل به دروازه بلژیک نشاند.

 

مسن ترین هت تریک زن ها

کریستیانو رونالدو، بازیکن پرتغال اکنون مسن‌ ترین بازیکنی محسوب می شود که در جام جهانی هت تریک کرده است. این ابر ستاره فعلی جهان وقتی ۳۳ سال و ۱۳۰ روز سن داشت هر سه گل ملی تیمش را در تساوی ۳-۳ در مرحله گروهی مقابل اسپانیا به ثمر رساند. سومین گل او از یک ضربه ایستگاهی  وارد دروازه اسپانیا شد و این گونه پنجاه و یکمین هت تریک او به ثمر نشست . پیشتر راب رنسنبرینک پس از ثبت هت تریک خود برای تیم ملی هلند در مصاف با ایران در جام جهانی ۱۹۷۸، زمانی که ۳۰ سال و ۳۳۵ روز سن داشت، این رکورد را به مدت ۳۰ سال در اختیار خود نگه داشته بود.

هت تریک اما باخت!

 

فقط سه بازیکن در جام جهانی هستند که هت تریک کرده‌اند اما در نهایت تیم‌شان شکست خورده است. ارنست ویلیموفسکی لهستانی در سال ۱۹۳۸، یوزف با پیراهن سوییس در سال ۱۹۵۴ و ایگور بلانوف در تیم اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۸۶ سه بازیکنی هستند که هت تریک کردند اما سرانجام تیم شان شکست خورده.
تنها بازیکن دیگری که موفق شد هت تریک کند اما باز هم باعث برد تیمش نشود کریستیانو رونالدو بود، که در سال ۲۰۱۸ سه گل مقابل اسپانیا به ثمر رساند اما در نهایت بازی با نتیجه ۳-۳ به پایان رسید و گل دقیقه ۸۸ او تنها یک امتیاز را برای پرتغالی‌ها به ارمغان آورد.

آمار بیش‌ترین هت تریک ها


ژوست فونتن بازیکن تیم ملی فرانسه در دو بازی جداگانه در مسابقات جام جهانی هت تریک کرده است. مولر مهاجم افسانه‌ای آلمان نیز در دو بازی مقابل بلغارستان و پرو در مکزیک ۱۹۷۰ هت‌تریک‌  کرده. کوچیس از مجارستان نیز در سال ۱۹۵۴ در دو بازی پیاپی در جام جهانی دو هت تریک را به نام خود ثبت کرده است.
در آخر و به عنوان آخرین بازیکن دو هت تریکِ جام جهانی باید از گابریل باتیستوتا هم نام برد. او در جام جهانی ۱۹۹۴ سه گل مقابل یونان به ثمر رساند و چهار سال بعد در جام جهانی ۱۹۹۸ نیز (این بار مقابل جاماییکا) هت تریکی دیدنی را به نام خود ثبت کرد.

بیست قرن هتریک

آیا هت تریک در مسابقات قبلی جام جهانی آسان‌تر بوده؟ شواهد نشان می دهند که بله! پیش تر قوانین داوری بسیار آسان تر بودند و به همین دلیل بازیکنان نیز راحت ‌تر گلزنی می‌کردند. از ۵۲ هت تریک جام جهانی، ۲۶ هت تریک در هشت تورنمنت ابتدایی آن انجام شده اند. این آمار در حالی است که ۲۶ هت تریک بعدی جام جهانی نیز در ۱۳ دوره بعدی آن انجام شده اند.

۱۹۵۴ سال هت‌تریک و ۲۰۰۶ سال ناکامی

جالب است بدانید که بیش از ۱۵ درصد از کل هت تریک‌های انجام شده در جام جهانی در مسابقات ۱۹۵۴ سوییس به ثمر رسیده اند. هم‌چنین تنها تورنمنت جام جهانی که حتی یک هت تریک را هم مشاهده نکرده جام جهانی سال ۲۰۰۶ آلمان بوده است.

یک‌شنبه های هت‌تریکی و دوشنبه های نحس

آمار ها نشان می دهند که پیشتر روز مقدس هت تریک زنی یک‌شنبه بوده است چرا که بیست و دو مورد از تمام هت تریک‌های جام جهانی در یک‌شنبه‌ها به ثمر رسیده اند. ما در تمام این سالها در هر روز هفته شاهد هت تریک هایی در جام جهانی بوده‌ایم، اما تنها یک هت‌تریک است که در روز دوشنبه به ثمر رسیده است. این پدیده استثنائی توسط پائولتا در بازی پرتغال مقابل لهستان در مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۰۲ به ثمر رسید.

وقتی برد تیمت تنها هدفت می شود!

جف هرست تنها بازیکن جام جهانی در تمام ادوار است که توانسته در فینال این مسابقات هت تریک کند. سه گانه نمادین او برای انگلیس در مقابل آلمان غربی در سال ۱۹۶۶ در ومبلی در آخرین دقیقه وقت اضافه انجام شد و به “سه شیرها” کمک کرد تا با برتری ۴ بر ۲ به پیروزی برسند و بدین ترتیب تنها قهرمانی انگلیس در جام جهانی رقم خورد! هرست در این مسابقه بیش‌تر از مجموع گلهای پنج بازی جهانی دیگر خود گل به ثمر رساند.
همچنین گفتنی است که آدمیر بازیکن برزیلی نیز در پیروزی ۷ بر ۱ برزیل در مصاف با سوئد در آخرین دیدار مرحله گروهی جام جهانی ۱۹۵۰ چهار گل به ثمر رساند. اما در آخر و در فینال جام جهانی آن سال تیم آنها با شکست ۲ بر ۱ در مقابل اروگوئه از میدان به در شد.

raha36
24 ژانویه 2023

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *