چگونه در فوتبال سریع تصمیم بگیریم؟

سرعت تصمیم گیری شما به عنوان یک بازیکن فوتبال برای موفقیت به عنوان یک بازیکن بسیار مهم است. همواره باید از خود بپرسید “در حال حاضر چه ارتباطی با بازی دارید؟” یا “بازی در این لحظه از شما چه می خواهد؟” همانطور که بازی جلو می رود، باید حتی یک سوال بهتر و کاربردی تر بپرسید: “بازی در لحظات آینده از شما چه می خواهد؟” به عنوان یک بازیکن، سرعت فیزیکی، لمس توپ و چابکی شما بسیار مهم است. با این حال، سرعتی که در آن گزینه های خود را می بینید و تصمیم می گیرید تقریباً مهم تر است.

به نقل قول زیر از ژاوی فکر کنید:

اکثر بازیکنانی که با آنها برخورد کردم سریعتر و قوی تر از من بودند. تصمیم گیری چیزی است که اعمال فیزیکی ما را کنترل می کند. برخی از بازیکنان حداکثر سرعت ذهنی 80 دارند در حالی که برخی دیگر می توانند به 200 برسند، من همیشه سعی کردم به 200 برسم. – ژاوی هرناندز

در نهایت، تخیل و سرعت فکر و تصمیم‌گیری مهم‌ترین کیفیتی است که هر بازیکنی می‌تواند داشته باشد. برای بهبود سرعت تصمیم گیری های فوتبالی خود چه کاری می توانید انجام دهید؟

ابتدا تمرینات و بازی های خود را با هدف بهبود سرعت تفکر فوتبال خود نشان دهید. تمرین عمدی همه چیز در مورد داشتن ذهنیت مناسب است. فقط برای تمرین حاضر نشوید. هدف فقط سخت کار کردن نیست. این در مورد رفتن به هر تمرین با هدف برای افزایش سرعتی است که با آن بازی را پیش می برید.

شرط افزایش سرعت تصمیم گیری در فوتبال آگاهی محیطی است
شرط افزایش سرعت تصمیم گیری در فوتبال آگاهی محیطی است

افزایش سرعت تصمیم گیری با پیش بینی، شناخت، واکنش

فکر خود را روی سه موضوع زیر متمرکز کنید: 1) پیش بینی 2) شناسایی 3) واکنش.

پیش بینی

پیش بینی درک نحوه بازی شما و هم تیمی هایتان و توانایی شما در خواندن و بازی تاکتیکی بازی می شود. در هر تمرین و بازی قصد داشته باشید که روی مسیر حرکت توپ قبل از گردش آن تمرکز کنید. روی زبان بدن خود تمرکز کنید. این نشان می دهد که آیا مغز شما فعال و درگیر است یا خیر. یک ابزار عالی که من دوست دارم آن را به بازیکنان منتقل کنم توسط روانشناس ورزشی انگلیسی، دن آبراهامز ارائه شده است: “وقتی فوتبالیست ها در هر لحظه متمرکز، هوشیار و آماده می مانند، زنده، پاسخگو و آماده باقی خواهند ماند. آنها فعال هستند».

“پیشگیر بودن = پیش بینی سریعتر!” دن یک تکنیک ساده و در عین حال اثربخش ارائه می دهد که او آن را BAMMING می نامد. BAM ساده است – مخفف: Body (بدن)، Action (عمل)، Movement (حرکت).

او در ادامه اضافه می کند: “من دوست دارم بازیکنان زبان بدن خود را همیشه مثبت نگه دارند. دوست دارم مدام به دنبال عملی برای اجرا باشند.  از آنها می خواهم تا حد امکان در حرکت باشند. اکنون تصور کنید – بازیکنان در حین رقابت زبان بدن خود را حفظ می کنند. چشمان آنها زمین را اسکن می کنند و افکارشان روی اقدام بعدی و حرکت بعدی توپ متمرکز است. آنها آماده هستند – هوشیار، زنده و آماده. همیشه به دنبال حرکت و مشتاق قدم بعدی هستند.

شناسایی

قانون طلایی در آگاهی محیطی و تصمیم گیری سریع این است: “سر خود را مدام بچرخانید!” به عبارت دیگر، عادت به اسکن مداوم کل میدان را در خود ایجاد کنید. بدانید دور از توپ چه اتفاقی می افتد. پشت، جلو و در دید محیط شما چه می‌گذرد؟ در حین انجام این کار از خود سوالاتی در رابطه با جایی که در بازی هستید بپرسید. به طور مداوم مشخص کنید که هم تیمی ها و حریفان کجا هستند. کجا فشار، فضا و زمان وجود دارد. تهدیدها کجا و ایمنی کجا است. آیا این یک فرصت برای من است؟ آیا هم تیمی من فرصت بهتری دارد؟

واکنش

واکنش جایی است که مراحل یک و دو با هم ترکیب می شوند. زمان مساوی فضا و مکان مساوی با کیفیت. هرچه پیش بینی و شناخت شما سریعتر باشد، تصمیم گیری فوتبال شما بهتر است و واکنش و اجرای تکنیکی/تاکتیکی شما بهتر خواهد بود.

راه کار هایی برای افزایش سرعت در تصمیم گیری
راه کار هایی برای افزایش سرعت در تصمیم گیری

توسعه راه‌های خلاقانه برای چالش بیشتر در سرعت تصمیم گیری

 بازیکنان و مربیان می‌توانند چالش‌های خلاقانه‌ای را در تمرین‌هایی بیافزایند که شرایطی را ایجاد می‌کنند که به شما نیاز دارد تا سرعت تصمیم‌گیری خود را افزایش دهید و تطبیق دهید. در اینجا چند نمونه آورده شده است:

پوشیدن چشم بند تکی. این شما را مجبور می کند که دید برد و تکنیک چرخش سر خود را گسترش دهید.

دست های خود را به آرامی از پشت ببندید. این امر سرعت بدنی، تعادل و چابکی شما را کاهش می دهد و در عین حال شما را مجبور می کند تا سرعت فکر را در داخل و خارج از توپ افزایش دهید.

وقتی بازی‌های کوچک یا بزرگ انجام می‌دهید، هر تیم 2 رنگ متفاوت یا بیشتر بپوشد. این باعث سردرگمی و تقویت پیش بینی، تشخیص و واکنش می شود.

وقتی بازی‌های کوچک یا بزرگ انجام می‌دهید، از هر تیم یا همه بازیکنان یک رنگ بپوشند. این باعث سردرگمی عمیق‌تر می‌شود و انتظار، تشخیص و واکنش شما را تقویت می‌کند.

وقت گذاشتن برای تمرکز روی سرعت تصمیم گیری، داشتن ثبات قدم در عمل و ایجاد موقعیت هایی برای بهبود تصمیم گیری به افزایش توانایی های تاکتیکی شما در بازی کمک می کند.

مرتبط: چگونه در فوتبال آگاهی محیطی داشته باشیم؟

Pooria
7 فوریه 2023

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *