آیا اوت دستی در فوتبال آفساید دارد

آیا اوت دستی در فوتبال آفساید دارد ، یکی از مهم ترین حرکات در فوتبال، پرتاب اوت دستی توسط بازیکنان است. اما یک سوال مهم در اینجا مطرح می شود که آیا اوت دستی در فوتبال آفساید محسوب می شود؟ در ادامه سایت ورزشی همراه ما باشید تا به این سوال شما کاربران عزیز پاسخ دهیم.

 

قانون پرتاب اوت در دنیای فوتبال:

یک قانون برای اوت دستی وجود دارد که اگر توپ بعد از اینکه در جریان بازی قرار گرفت، پرتاپ کننده توپ قبل از تماس با فوتبالیست دیگر، برای دومین بار (به جز دستهایش) لمسی انجام گیرد. این یک ضربه آزاد غیر مستقیم برای تیم مقابل اعلام شده و ضربه از محلی که خطا اعلام شده، زده می شود.

در واقع اوت دستی یک روش برای شروع مجدد بازی است. همانطور که می دانید دورتادور زمین خط کشی شده است. زمانی که توپ از کناره ها به بیرون رود، داور اوت دستی اعلام می کند اگر توپ به بازیکن تیم مقابل شما برخورد داشته باشد یا توسط آنها به بیرون زده شود، اوت دستی به نفع شما و در غیر اینصورت بالعکس می باشد. معمولا با پرتاپ توپ از اوت دستی به درون دروازه گل به حساب نمی آید. مگر زمانی که تمام توپ از روی خط طولی از روی زمین و هوا عبور نماید. از نقطه ای که توپ از خط طولی عبور نموده ، پرتاب انجام می گردد. پرتاپ توسط بازیکن مقابل یعنی آخرین بازیکنی که توپ را لمس کرده باید انجام گیرد.

نحوه اجرای صحیح اوت دستی در فوتبال:

در زمانی که یک بازیکن توپ را از دستی به سمت زمین پرتاپ می کند باید صورتش به طرف زمین باشد. بخشی از هر دو پای او روی خط طولی یا روی زمین خارج از خط طولی باشد. باید از هر دو دست خودش استفاده نماید. توپ از پشت و بالای سر پرتاب می شود. بازیکنی که اوت دستی می زند نمی تواند توپ را لمس کند تا توپ به بازیکن دیگری برسد تا بازی انجام دهد. توپ وقتی وارد زمین شد در بازی خواهد بود.

 

تخلفات و تنبیه های اوت دستی:

پرتاب اوت توسط بازیکان فوتبال:

برخی از موارد خطاها و تنبیهات در اوت دستی شامل موارد زیر می باشد:

قبل از اینکه توپ در جریان بازی قرار بگیرد. پرتاب کننده توپ را قبل از تماس با بازیکن دیگری با پاهایش لمس کند یا برای خودش توپ درون زمین بیاندازد و بازی انجام دهد.

یک ضربه آزاد غیر مستقیم برای تیم مقابل اعلام خواهد شد و ضربه از همان محل خطای اعلام شده انجام می گیرد.

بعد از اینکه توپ در جریان بازی قرار بگیرد، پرتاب کننده توپ را قبل از تماس بازیکن دیگر عمدا با دست لمس کند، یک ضربه آزاد غیر مستقیم برای تیم مقابل از همان محل خطا گرفته می شود.

اگر خطا در داخل محوطه جریمه پرتاب کننده اتفاق بیفتد یک ضربه پنالتی برای تیم حریف اعلام خواهد شد.

آیا اوت دستی در فوتبال آفساید دارد

پرتاپ اوت دستی توسط دروازه بان ها:

اگر بعد از اینکه توپ در جریان بازی قرار گرفت، دروازه بان توپ را قبل از تماس با فوتبالیست هم تیمی، برای دومین بار با پاهایش لمس کند. در این صحنه یک ضربه آزاد غیرمستقیم برای تیم مقابل در محل اعلام شده گرفته می شود.

بعد از اینکه توپ درون زمین قرار بگیرد، دروازه بان توپ را قبل از تماس با فوتبالیست دیگر با دستهایش عمدی لمس نماید. یک خطا در خارج محوطه جریمه برای دروازه بان رخ می دهد، ضربه مستقیم آزاد برای تیم مقابل از همان محل انجام خواهد گرفت.

بازیکن مقابل اگر رفتارهای گیج کننده و مزاحمت برای پرتاپ کننده توپ در اوت دستی ایجاد کند، یا مانع پرتابش شود، بازیکن حریف می تواند با اخطار روبرو شود. پرتاپ معمولا توسط بازیکن از دسته مقابل انجام می گیرد.

 

چگونه فوتبال دستی حرفه ای بازی کنیم

 

قوانین پرتاب اوت دستی فوتبال:

پرتاپ اوت دستی یا Throw In که یک روش عالی برای شروع مجدد بازی فوتبال به حساب می آید. معمول پرتاپ توپ از اوت دستی گل به حساب نمی آید. یعنی مستقیم نمی توانید با دست توپ را به درون دروازه بفرستید. حتما باید در مسیر به یک بازیکن برخورد داشته باشد(حتی دست های دروازه بان)

معمولا زمانی پرتاپ اوت در فوتبال اعلام می شود که توپ به طور کامل از روی خطوط طولی چه بر روی زمین و چه روی هوا عبور نماید. زمانی که توپ از همان جایی که به بیرون رفت، پرتاپ خواهد شد. معمولا پرتاپ ها توسط بازیکنی که آخرین بار در برابر بازیکن مقابل که اوت داده است انجام می شود. البته امکان تغییر بازیکن دیگر نیز وجود دارد معمولا تیم های بزرگ پرتاپ کننده های قوی با ارسال بلند دارند که در زمان اوت دستی در کناره های محوطه جریمه توپ را به آنها می سپارند. برای مثال پرسپولیس از وحید امیری در این زمینه به خوبی استفاده می کند.

قوانین پرتاب اوت دستی فوتبال

آیا اوت دستی در فوتبال آفساید دارد

البته در پرتاپ توپ یا اوت دستی یک سری استثنا نیز وجود دارد، وقتی بازیکن مهاجم توپ را از روی پرتاب اوت، شروع مجدد یا کرنر دریافت می کند. این شامل قانون آفساید نیست و حتی اگر تمام موارد بالا درباره آن صحیح باشد. در چنین وضعیت قانون آفساید به طور کامل از میان می رود زیرا توپ از خارج زمین به داخل بازگردانده شد.

 

لمس کردن توپ با در اختیار گرفتن آن فرق دارد

زمانی که بازیکن مدافع توپی را در اختیار می گیرد، مهاجم تیم از بند آفساید رها خواهد شد و وارد جریان بازی می گردد.  البته در اینباره استثنا وجود دارد که تنها داور مسابقه امکان تصمیم گرفتن نهایی درباره آن را دارد.

زمانی که مدافعان تیم توپ را تصادفی دور نمایند یا با توپ برخوردی داشته باشند، مهاجم ها در وضعیت آفساید هستند و هنوز هم در شرایط آفساید خواهند بود. بنابراین نمی توانند صاحب توپ شوند. اینکار مدافع یک دفع توپ کاملا غریزی به حساب می آید و البته همه چیز به نظر داور بر می گردد.

مثلا مدافع برای دفاع از دروازه بین توپ و دروازه قررا بگیرد و مانع ورود توپ به درون دروازه شود. این یک واکنش عادی محسوب می شود. مهاجم حاضر در وضعیت آفساید نمی تواند توپ را بگیرد.

آیا اوت دستی در فوتبال آفساید است

اگر مدافعین تیم توپ را کاملا در اختیار خود بگیرند همه چیز به حالت عادی بر می گردد و مهاجم تلاش می کند تا از مدافع حریف توپ گیری نماید. البته شرط فاصله داشتن مهاجم و مدافع نیز مهم است. اگر فاصله نزدیک باشد مهاجم باید مدافع را رها کرده و منتظر یک فرصت دیگری باشد.

شما درباره اینکه آیا اوت دستی در فوتبال آفساید دارد؟ چه نظراتی دارید؟ آیا قانون آفساید می تواند جلوی خطاها در فوتبال را بگیرد؟ لطفا نظرات تان را در بخش کامنت ها درج نمایید.

mohamadnd
14 فوریه 2023

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *