آیا دیدن فوتبال برای زنان حرام است

آیا دیدن فوتبال برای زنان حرام است ، فوتبال جزو ورزش های پرطرفدار دنیا است. خانم های زیادی علاقه مند به این رشته ورزشی هستند و حتی علاقه دارند که فوتبال آقایان را تماشا نمایند. اما یک سوال بین خانم ها مطرح می شود که آیا تماشای فوتبال زنان حرام است؟ در این مطلب از سایت ورزشی همراه ما باشید.

آیا دیدن فوتبال آقایان توسط خانم ها حرام است؟

در سال های قبل ورود زنان به ورزشگاه های ایران ممنوع بود. بلاخره فیفا به فدراسیون فوتبال ایران هشدار داد که خانم ها را به استادیوم ها راه دهد. بلاخره فدراسیون تصمیم گرفت که شرایطی فراهم کند تا خانم ها در ورزشگاه حضور پیدا کنند. اما یکسری محدودیت ها برای آنها فراهم نمود. حالا بعد از مدتی دبیر مجمع مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت که زن در اسلام حرکت دارد و باید تمامی شئونات و موازین اسلامتی برای کرامت زن باید حفظ شود.

از نظر شرعی ورود بانوان به ورزشگاه ها تا حدی مهم است که ما هزینه هایی نیز متقبل شویم. از لحاظ شرعی زنان و مردان باید حجاب را رعایت کنند و برای هرکدام از آنها ارزش معینی تعیین شده است. البته اندازه حجاب خانم ها و آقایان باهم فرق می کند و مثلا زمانی که یک خانم در بازار یا پارک و ورزشگاه می رود باید حجاب خودش را رعایت کند.

آیا دیدن فوتبال آقایان توسط خانم ها حرام است؟

جایگاه های ورزشی مخصوص خانم ها:

در سال های اخیر فدراسیون فوتبال ایران تمهیدتی صورت داد تا خانم ها در جایگاه ویژه در ورزشگاه بازی ها را تماشا کنند. ابتدا بانوان در بازی تیم ملی ایران برای اولین بار حضور پیدا کردند. سپس اولین بار در بازی لیگ برتری در مسابقه استقلال و مس کرمان حضور یافتند. در این دیدار 500 بلیت به جایگاه خانم ها اختصاص داده شد. بعد از هشدار فیفا به فوتبال ایران برای حضور خانم ها در ورزشگاه ها بلاخره این اتفاق رخ داد و زن ها به عنوان تماشاگر رسمی توانستند بلیط خریداری کرده و درون ورزشگاه ها حضور یابند.

 

تماشای بازی فوتبال برای زنان حرام نیست

برخی می گویند که آقایان در زمان مسابقه فوتبال شلوار کوتاه بپوشند، چنین چیزی تابحال اتفاق نیفتاده است ولی خب هیچ منعی برای تماشای فوتبال توسط بانوان وجود ندارد. زنان به عنوان بخش وسیعی از جامعه ایران به فوتبال علاقه زیادی دارند. آنها حق دارند که از نزدیک و در استادیوم فوتبال تماشا نمایند. قطعا هیچ شهوت و هوس و ریبه ای برای نگاه زنان نسبت به فوتبال مردان وجود ندارد. هیچ کس در هیچکجا نگفت که تماشای بازی فوتبال برای زنان حرام است. معمولا در فوتبال امروزی دیگر خبری از شورت های کوتاه نیست. بازیکنان فوتبال بزرگسالان علاوه بر شورت، جوراب، ساق بند و … قطعا با پوشش مناسب فوتبال بازی می کنند. البته رعایت مسائل شرعی باید هر همه جا رعایت شود و این جزو اصول اخلاقی دین اسلام است.

دولت باید راهکارهای مناسبی برای حل مشکل ورود زنان به ورزشگاه ها اتخاذ کند. یکی از مشکلاتی که برای حضور زنان در ورزشگاه وجود داشت، محل ورود و خروج آنها از ورزشگاه بود. ظاهرا این مشکل نیز حل شده و آنها می توانند بدون مشکل از مکان های تعبیه شده وارد و خارج شوند و هیچ ازدحام و مزاحمتی برای آنها رخ نمی دهد.

مسلما حضور بانوان در استادیوم های فوتبال ایران هیچ مشکل شرعی ندارد. همچنین در ورزشگاه ها نیز زنان در یک سمت و مردان در سمت دیگر قرار دارند. تمامی مسائل اتخاذ شده باعث شد تا مسئولان و مراجع و بزرگان دین نیز کمی لطافت نشان دهند و با حضور زنان موافقت نمایند.

تماشای بازی فوتبال برای زنان حرام نیست

تماشای برنامه های ورزشی همانند فوتبال از تلویزیون برای خانم ها

احکام تماشای مسابقات فوتبال از منظر مراجع تقلید دین اسلام چگونه است؟ آیا دیدن فوتبال توسط خانم ها حرام است؟ در ادامه همراه ما باشید.

 

امام خمینی (ره)

نظر به عکس و فیلم و تصویر اگر طرف را نشناسد مشکلی ندارد، مگر آن مفسده ای بر آن مترتّب باشد.(یعنی منجربه گناه شود)

 

آیت الله تبریزی (ره)

در پخش مستقیم برنامه های مزبور نگاه کردن التذاذی(همراه با لذت بردن) جایز نیست و در پخش غیرمستقیم نیز چنانچه نگاه کردن موجب تهییج (تحریک)شهوت باشد جایز نیست

آیت الله بهجت (ره)

1) نظر به فیلم و عکس مانع ندارد مگر در صورت ریبه و فساد.(یعنی درصورت لذت بردن ومنجر به گناه شدن)

2) در هر صورت نظر به فیلم و عکس همان است که گفته شد و الله العالم

تماشای مسابقات ورزشی از تلویزیون و یا به صورت مستقیم آیا مصداق لهو است؟

تماشای مسابقات ورزشی از تلویزیون کار لغو و بیهوده است و اگر مشتمل بر مفسده باشد- مثل ریبه (لذت)در دیدن نامحرم به صورت نیمه عریان- مصداق لهو حرام است.

مشاهده فوتبال توسط زنان

آیت الله تبریزی (ره)

در پخش مستقیم برنامه های مزبور نگاه کردن التذاذی(همراه با لذت بردن) جایز نیست و در پخش غیرمستقیم نیز چنانچه نگاه کردن موجب تهییج (تحریک)شهوت باشد جایز نیست. والله العالم

پخش برنامه ها به نحوی که در سوال آمده ،پخش مستقیم حساب می شود و حکم نگاه کردن به برنامه های ورزشی در پخش مستقیم و غیرمستقیم در جواب سوال سابق بیان شد. والله العالم

آیت الله خامنه ای (دام ظلّه)

اگر بدون ریبه (لذت)و فساد(گناه) باشد مانع ندارد.

فرق نمی کند و همان حکم مساله قبل را دارد.

 

آیت الله مکارم شیرازی (دام ظلّه)

1) در صورتی که مفسده خاصی نداشته باشد و نگاه برای لذت نباشد اشکالی ندارد.

2) برنامه مستقیم و غیرمستقیم در این گونه مسائل تفاوتی نمی کند

آیت الله سیستانی (دام ظلّه)

1) نگاه عادی مانعی ندارد.

2) فرقی بین پخش مستقیم و غیرمستقیم نیست.

 

آیت الله صافی گلپایگانی (دام ظلّه)

چون این گونه برنامه ها چه عرفاً پخش مستقیم محسوب شود یا نه معرض تهییج(موجب تحریک شدن) و مظنّه ریبه و التذاذ است (واحتمال لذت بردن از نامحرم در آنها داده می شود) تماشای آن برای خانم ها محلّ اشکال است.(ایراد دارد). خداوند متعال همه را از شرور و فتن و مکاره شیطان حفظ فرماید. و الله العالم

 

آیت الله فاضل لنکرانی (ره)

1) اشکال ندارد مگر اینکه برای او مفسده داشته باشد.

2) به هر صورت فرقی بین پخش مستقیم و غیرمستقیم وجود ندارد هر چند هیچ فاصله زمانی نباشد.

 

آیت الله گلپایگانی (ره)

سوال: نگاه کردن مرد به زن و موی زن اجنبیه (نامحرم)و زن به بدن مرد اجنبی (نامحرم) هنگامی که تصویرشان از تلویزیون پخش می شود چه صورت دارد؟ خصوصاً هنگامی که مسابقه کشتی یا وزنه برداری یا فوتبال که قسمتی از بدنشان عریان است پخش شود نگاه کردن زن ها در این حال چه حکمی دارد؟

اگر آنها را نشناسد و با قصد ریبه(لذت) نگاه نکند مانعی ندارد.

 

آیت الله مکارم شیرازی (دام ظلّه)

1) در صورتی که مفسده خاصی نداشته باشد و نگاه برای لذت نباشد اشکالی ندارد.

2) برنامه مستقیم و غیرمستقیم در این گونه مسائل تفاوتی نمی کند و بقیه سوال از آنچه در بالا آمد معلوم شد.

 

آیت الله نوری همدانی (دام ظلّه)

1) در صورتی که موجب فساد و فحشاء باشد جایز نیست.

2) در صورتی که موجب مفسده (گناه)باشد نگاه کردن به صحنه های مذکور، جایز نیست.

 

منابع استفتاء : بخش احکام اسلامی تبیان

آیا دیدن فوتبال برای زنان حرام است

آیا دیدن فوتبال برای زنان حرام است

یکی از سوالاتی که زیاد از ما می پرسند این است که آیا دیدن فوتبال برای زنان حرام است ؟ در پاسخ به این سوال باید به مراجع مراجعه کنیم که با کمی بررسی متوجه می شویم اگر به قصد لذت نباشد هیچ گناهی ندارد. تماشای مسابقاتی نظیر فوتبال و والیبال بخش عمده لباس آنها پوشیده باشد و بازیکنان لخت نشوند هیچ گناهی ندارد. در پایان این مقاله هر نوع سوال و نظری در این باره دارید می توانید آن را در بخش کامنت ها مطرح نمایید.

mohamadnd
15 فوریه 2023

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *