باسلام خدمت ورزش دوستان عزیز. ورزش فوتبال، یکی از پرطرفدارترین و محبوب ترین ورزشهای دنیاست. این ورزش پرهیجان همانطور که پر از مزایاست معایبی هم دارد. بازیکن فوتبال حرفه ای یا غیر حرفه ای می تواند هنگام بازی در معرض آسیب قرار گیرد. مصدوم شدن هنگام بازی می تواند منجر به صدمه جزئی باشد که به راحتی برطرف می شود. اما اگر آسیب جدی باشد فرد دچار خسارت جانی و مالی  زیادی می شود. قسمت های صدمه دیده می تواند مربوط به عضلات و یا مفصل شوند. گرفتگی، کشیدگی، پاره شدگی همه از آسیب های عضلانی هستند. آسیب های مفصلی نیز نوعی دیگر از انواع صدمات است.

رگ به رگ شدن، زانو درد، مینیسک، درد در ناحیه لگن و بسیاری از آسیب های دیگر. اکنون سوالی دیگر نیز برایمان ایجاد می شود که با وجود آسیب های به وجود آمده، باز هم می توان به بازی ادامه داد؟ یا اگر مصدومیت یا دردی مزمن در قسمتی از بدن داریم در چه صورت می توانیم ورزش فوتبال را انجام دهیم؟ این مصدومیت یا درد مزمن می تواند در ناحیه ستون فقرات و یا کمر باشد.

زمانی که فرد آسیب دیده دچار مشکلات کمری می شود بدترین اتفاق این است که این صدمه را نادیده بگیریم.  یکی از انواع ناراحتی ها در ناحیه کمر، دیسک کمر می باشد. ما در این مقاله به مضرات فوتبال برای دیسک کمر می پردازیم. همچنین به این سوال پاسخ می دهیم آیا با وجود دیسک کمر می توان بازی فوتبال انجام داد؟ از اینکه در ادامه این مطالب با ما همراه هستید متشکریم.

دیسک کمر چگونه به وجود می آید؟

در ستون فقرات بدن انسان و در بین مهره های کمر صفحاتی وجود دارد از جنس ژلاتینی و یا غضروف که به آنها دیسک گفته می شود. در قسمت کمر به آنها دیسک کمر گفته می شود. با بالا رفتن سن، دیسک بین مهره ها رو به خشکی می رود و فشردگی دیسک پیش می آید. با فشردگی دیسک حلقه خارجی محکم را هم دچار تخریب و آسیب دیدگی می کند. به این ترتیب داخل حلقه بیرون زده و برجسته می شود که به این عارضه بیرون زدگی دیسک کمر می گویند. دیسک با ضعیف شدن عضلات اطراف مهره ها و یا با فشار اوردن بر اثر کار سنگین بیرون می زند.

علائم دیسک کمر چیست؟

یکی از علائم دیسک کمر درد می باشد. این درد را به دو شکل احساس می کنیم. یک نوع از درد بر روی ستون مهره ها حس می شود. نوع دوم درد به بقیه نقاط سرایت می کند و در مسیر عصبی که از نخاع منشا می گیرد انتشار می یابد. از دیگر نشانه های دیسک کمر خواب رفتگی و گزگز پاها است. نشانه سوم بیرون زدگی دیسک کمر گرفتگی عضلات و ضعف پاها می باشد. ناتوانی در انجام دادن کارهای روزمره نیز یک از علائم دیسک کمر می باشد. مهره ها با تخریب دیسک به راحتی روی هم حرکت نمی کنند و در هنگام خم شدن و چرخش کمر دچار درد می شوید.

با وجود دیسک کمر می توانیم فوتبال انجام دهیم؟

بیشتر افرادی که درگیر دیسک کمر می شوند با روش هایی غیر از جراحی درمان می شوند. پزشک معالج روش های مختلف از جمله حرکات اصلاحی و فیزیوتراپی را پیشنهاد می دهد. در نهایت اگر پس از مدتی آثار بهبودی یافت نشد اقدام به عمل جراحی می کنند. پس از عمل احتیاج به ۶ تا ۸ هفته ریکاوری است. ورزشهای سبک ، پیاده روی، فیزیوتراپی، بستن کمربند از اقدامات ضروری پس از جراحی می باشد.

اما در کل فوتبال برای فردی که دچار بیرون زدگی دیسک شده ورزشی سنگین محسوب می شود. فوتبال باعث تشدید درد و صدمات بیشتر به کمر می شود. اما پس از انجام اقدامات لازم برای بهبودی بسته به نوع خفیف یا متوسط یا شدید بودن می توان فوتبال را ادامه داد. فرد آسیب دیده باید  از قوی شدن عضلات کمر و شکم اطمینان حاصل کند. آب درمانی نیز یکی از اقداماتی است که به این بیماران توصیه می شود.

چگونه از ایجاد دیسک کمر پیشگیری کنیم

یکی از راههایی که از ایجاد دیسک جلوگیری می کند کنترل کردن وزن و رعایت کردن آن می باشد. برداشتن اجسام که با توانمندی ما متناسب باشد یکی دیگر از عوامل پیشگیرانه است. از اندامها و نواحی مختلف بدن و همینطور ستون فقرات به طور صحیح استفاده کنیم. ورزشهای روزانه و منظم داشته باشیم. بدن را در حالت نامناسب و بد قرار ندهیم.  ازکارهای سخت و سنگین خودداری کنیم. در جابجایی اجسام رعایت صحیح اصول اولیه مانند نزدیک کردن به بدن و برداشتن بار به طور قرینه را در نظر داشته باشیم. از رانندگی های طولانی مدت با خودرو یا موتور بپرهیزیم. در آخر عادت های بد بدنی( به طور مثال نشستن صحیح پشت میز کار برای مدت طولانی)را اصلاح کنیم.

انواع مختلف دیسک کمر چیست؟

۱-اولین و رایج ترین مشکل در دیسک کمر فتق دیسک( بیرون زدگی) یا پاره شدگی می باشد. علت شایع این بیماری در اثر کهولت سن می باشد و دلیل دیگر بلند کردن اجسام سنگین.۲- دومین مورد فشردگی عصبی۳- بیرون زدگی دیسک که کاملا متفاوت از فتق دیسک است.۴- درد سیاتیک شامل دردی است که از نواحی کمر تا پشت پاها را درگیر می کند. تنگی کانال نخاعی هم یکی از دردهای مرتبط با این مورد می باشد. ۵- استنوز نخاعی مربوط به کاهش و تنگ شدن فضاهای باز کانال نخاعی است. ۶-بیماری دژنراتیو دیسک در این نوع با افزایش سن و علائم پیری و فرسودگی دیسک های ستون ففرات هم فرسوده می شوند و این روال طبیعی است.

دو بازیکن فوتبال که با دیسک کمر جدی مواجه شدند.

این آسیب دیدگی مصدومیتی نادر در بین ورزشکاران و به خصوص بازیکنان فوتبال نیست. مصدومیت وحید امیری بازیکن پرسپولیس در بازی مقابل ذوب آهن اصفهان نیز مربوط به آسیب دیدگی در ناحیه دیسک کمر بود. این بازیکن به مدت ۴ سال درگیر این ناراحتی بود و در نهایت مجبور شد به اتاق جراحی برود. مهدی مهدوی کیا نیز بعلت دچار شدن به این عارضه مجبور شد در بن آلمان این جراحی را انجام دهد و در نهایت پس از ۴ ماه ریکاوری به میدان فوتبال برگشت . برخلاف نظر خیلی ها که او مثل سابق نمی شود این بازیکن بیشتر از پیش درخشید.

سخن پایانی

با در نظر گرفتن مطالبی که گفته شد به این نتیجه می رسیم که سلامتی ستون فقرات از نکاتی است که باید به آن توجه شود. پارگی دیسک نیز از مواردی است که اگر درمان نشود مشکلات زیادی برایمان بوجود می آورد. این ناراحتی می تواند توان انجام کارهای روزمره و ساده را نیز از ما بگیرد. این آسیب دیدگی مرحله ای شدت می یابد و بهتر است در همان مراحل اولیه رسیدگی شود.

همانطور که در بالا هم اشاره کردیم عواملی نظیر وزن، سن، وراثت، بلند کردن نادرست اجسام هم در این آسیب دیدگی تاثیر گذار است. ما در این مقاله به این سوال هم جواب دادیم که افرادی که دچار دیسک کمر هستند، می توانند با رعایت کامل موارد به فوتبال ادامه دهند. برابر آمار به دست آمده فوتبالیست هایی که دچار این عارضه می شوند پس از پایان ریکاوری می توانند به فوتبال ادامه دهند. در پایان توصیه می کنم به سلامتی ستون فقرات و مهره های خود اهمیت داده و به خوبی از آنها مراقبت کنید.

sajadjafari
5 فوریه 2023

3 دیدگاه در “آیا ورزش فوتبال برای دیسک کمر مضر است؟

  1. باسلام مقاله بسیر خوبی بود..بنده 46 سال دارم وعاشق بازی فوتبال وفوتسال..به تازگی کمردرد خفیف پیدا کرده ام با مراجعه به پزشک گفته اند که دیگر نمی توانم فوتبال بازی کنم..اما برایم قابل قبول نیست بدنبال درمان هستم..به نظر شما پیش چه کسی یا دقیقا چه متخصصی بروم تاراه حل دقیقی پیدا کنم.

    1. من پزشک نیستم اما تحقیق زیادی در این مورد کردم ، بنظرم به هیچ وجه وقتی کامل بهبود پیدا نکردید فوتبال بازی نکنید ، اول استراحت کامل بعد حرکات کششی و آب درمانی و بعد قوی کردن عضلات و سپس ادامه فوتبال ، خودم دیسک خفیف دارم و تجربه اش رو دارم

  2. من در اثر فوتبال ببرون زدگی دیسک مهره چهارو پنج گرفتم حدود یک سال شده که فیزیوتراپی وتب سوزنی انجامم دادم دردم کمتر شده اما خوب نشدم کامل وخیلی دلم میخواد دوباره ورزشو شروع کنم اما نمگیدونمگ چقد زمان میبره که خوب شم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *