آیا تازه به یک طرفدار پروپاقرص پربیننده ترین ورزش جهان تبدیل شده اید؟ آیا هنوز معنی برخی کلمات فوتبالی را نمی دانید یا دست کم هنوز به طور دقیق آنها بلد نیستید؟ پس این مطلب دقیقا برای خود شماست! ما سعی کرده ایم که در این چند دقیقه ای که با هم خواهیم بود مطالب ساده فوتبال را به زبان ساده و روان به شما آموزش دهیم. ما در ادامه چند اصطلاح را به طور تقریبا کامل و چند اصطلاح ساده تر را نیز به طور خلاصه به شما آموزش خواهیم داد، پس با ما همراه باشید:

 

هت‌تریک چیست؟

هت‌تریک یا سه گله به زمانی اطلاق داده می شود که یک بازیکن بتواند در مدت زمان ۹۰ دقیقه به تنهایی ۳ گل را به ثمر برساند. در تمام تاریخ جام جهانی فوتبال، کلا در ۴۸ بازی هت‌تریک صورت گرفته است. در این میان تنها ۴ بازیکن وجود دارند که توانسته اند در بازی های جام جهانی دو هت‌تریک را به نام خود ثبت کنند. نام این بازیکن ها به شرح زیر است:

  • ساندرو کوسیج از مجارستان
  • ژوست فونتین از فرانسه
  • گرد مولر از آلمان
  • گاربریل باتیستوتا از آرژانتین

 

لژیونر کیست؟

لژیونر به فوتبالیستی گفته می شود که برای باشگاه یا باشگاهانی غیر از کشور خودش توپ بزند.  بیوک جدی اولین لژیونر فوتبال ایران و آسیا بود که طی قرادادی ۳ ساله به تیم برلین رفته و پس از آن نیز دوباره به تیم تاج تهران بازگشت. کلمه لژیونر اکنون در حالی برای فوتبالیستان استفاده می شود که قبلا معنایی کاملا متفاوت داشت. در واقع پیشتر کلمه لژیونر در فرهنگ یونان باستان به سربازان جنگی که خود به دو دسته لژیونر عقاب و لژیونر ساده تقسیم می شدند اطلاق داده می شد.

جایزه توپ طلا چه نوع جایزه ای است؟

توپ طلا هر ساله از سوی مجله فرانس فوتبال به بهترین بازیکن فوتبال جهان اهدا می شود. این جایزه که از سال ۱۹۵۶ تا به امروز اهدا می شده است حالا به یکی از معتبر ترین جام های جهان فوتبال تبدیل شده‌. کریم بنزما برنده امسال این جام بود، همچنین جالب است بدانید که رکورد بیشترین توپ طلا هنوز در دستان لیونل مسی قرار دارد و رونالدو نیز با ۱۸ نامزدی در جایگاه پس از او ایستاده است. مجسمه توپ طلا بر اساس رای گیری میان عده کثیری از روزنامه نگاران ورزشی اهدا می شود.

جایزه کفش طلا به چه کسانی اعطا می شود؟

جایزه کفش طلا اروپا در پایان هر فصل به بهترین گلزن لیگ های اروپایی اعطا می شود. این جایزه که از سال ۱۹۶۷ اعطا می شده است نیز مثل جایزه توپ طلا رکور دار خود را لیونل مسی می بیند‌. مسی با دریافت ۶ کفش طلا رکورد دار کسب این مجسمه طلایی است. گفته می شود که جایزه کفش طلا در ابتدا از طرف مجله لکیپ اهدا می شده اما حالا اروپا اسپورت مدیا مسئولیت اهدا و برگزاری مراسمات مربوط به آن را به عهده دارد.

 

در ترکیب تیم «هافبک» چه نقشی را ایفا می کند؟

در مستطیل سبز بازیکن هافبک یا همان بازیکن میانی بین مدافع و مهاجم قرار می گیرد. وظیفه و نقش بازیکنان دارای این نقش در این ۶ دسته تقسیم بندی می شود:

  1. هافبک میانی: دو وظیفه دفاع وهجوم هافبک میانی تقریبا با هم مساوی هستند. بازیکنان دارای این نقش وقتی صاحب توپ هستند حالت هجومی گرفته و در دیگر موارد نیز به صاحب توپ شدن مهاجمان تیم شان کمک می کنند.
  2. هافبک کناری: نقش هافبک کناری به دو دسته هافبک چپ و هافبک راست تقسیم می شود. وظیفه بازیکنی که در این نقش قرار می گیرد همانند هافبک میانی است با این تفاوت که او بیشتر به کناره های زمین گرایش دارد.
  3. هافبک نگه دارنده: هافبک نگهدارنده بیشتر وظیفه دفاعی دارد و حتی هنگامی که دیگر بازیکنان نیز بیشتر فاز هجومی دارند او همچنان در نیمه خودی زمین می ماند. این بازیکن در تمام طول مدت بازی سعی می کند که دیگر بازیکنانی که توان تهاجم بیشتری دارند را صاحب توپ کند.
  4. هافبک هجومی: هافبک های هجومی وظیفه ایجاد موقعیت گلزنی برای تیم شان را به عهده دارند، و به همین دلیل نیز معمولا آمار پاس گل های شان بالا است. هافبک های هجومی بین مهاجمان و هافبک های میانی قرار می گیرند.
  5. مهاجم کاذب: این نقش، نقش جدیدی در فوتبال است و برای تیم هایی که قصد مالکیت هرچه بیشتر توپ و تیکی تاکا را در سر دارند مناسب است. کار مهاجم کاذب بیشتر پاس کاری است تا حمله.
  6. وینگر: وینگر ها هجومی ترین و گلزن ترین هافبک ها هستند. آنها معمولا در نزدیک ترین حالت به مهاجمان قرار گرفته و بعضی اوقات حتی به آنها تبدیل هم می شوند.

 

مدافع کیست؟

مدافعان فوتبال در پشت هافبک ها قرار می گیرند و وظیفه اصلی شان نیز محافظت از دروازه در برابر مهاجمان تیم حریف و به طور کل بازیکنان تیم مقابل است.  مدافعان معمولا در چهار دسته اصلی دسته بندی می شوند:

  1. مدافع میانی: کار این بازیکن ناکام گذاشتن مهاجمین حریف به ویژه مهاجم نوک است.
  2. مدافع جلوزن: این مدافع بین مدافع میانی و دروازه بان قرار می گیرد، احتمال گلزنی در این نقش خیلی پایین است.
  3. مدافع پوششی: همان طور که از نامش هم پیداست، بازیکن دارای این نقش بخش زیادی از زمین دفاع را پوشش می دهد اما بیشتر به کناره های زمین تمایل دارد.
  4. مدافع کناری: این نقش به دو دسته مدافع چپ و مدافع راست تقسیم می شود. مدافع کناری وظیفه حفاظت از طرف دفاع به طور تخصصی را به عهده دارد.

آشنایی با دیگر اصطلاحات فوتبالی به طور خلاصه و مفید

پس از همه اینها حالا ما می خواهیم که خیلی مختصر تر از آنچه گفته شد شما را با مفاهیم ساده و اولیه فوتبالی آشنا کنیم، آیا آماده هستید؟

 

شوت بلند: این شوت برای سرعت بخشیدن به بازی انجام می شود و در واقع یک پاس بلند بدون اهمیت دادن به دریافت کننده است.

لایی: به رد کردن توپ از بین پاهای بازیکن مقابل به قصد تحقیر او و ادامه بازی خود اطلاق داده می شود.

تک به تک: وضعیتی است که در آن بین دروازه و مهاجم حریف فقط دروازه بان قرار دارد و بس.

هت‌تریک کامل: زمانی اتفاق می افتد که یکی از سه گل هتریک با پای چپ، یکی با پای راست و دیگری نیز با سر بازیکن به ثمر رسیده باشد.

فصل: دوره ای که تیم های مختلف یک کشور با هم به مسابقات اولیه می پردازند.

آوانتاژ: وقتی داور به دلیل موقعیت بهتر یک تیم از خطا بازیکن آن چشم پوشی می کند.

ای اف سی: مخفف شده کنفدراسیون فوتبال آسیا است.

فیفا: شکل مخفف فدراسیون بین المللی فوتبال است.

پاس گل: پاسی که منجر به گل می شود را این گونه می نامند.

کاپیتان: رهبر یک تیم که مسئولیت پرتاب سکه قبل از بازی را نیز به عهده دارد.

دربی یا ال کلاسیکو: رقابت بین دو رقیب سرسخت محلی را این گونه با یاد می آورند.

raha36
24 ژانویه 2023

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *