مقاله درباره بارسلونا چه به ما خواهد گفت؟ شاید این سوال شما هم باشد، در واقع در پاسخ به این سوال گفتنی است که شما در این مطلب از اولین های باشگاه بارسلونا خواهید خواند، از موسس این باشگاه و از پستی و بلندی های راه او. این مقاله راجب بارسلونا در عرض ۵ دقیقه شما را با تاریخچه مختصری از این باشگاه آشنا خواهد کرد. پس این مطلب گزینه مناسبی برای پر کردن اوقات فراغت آبی اناری هاست و بهتر است که این را قبول کنید، چون پشیمان نخواهید شد.

راستی شما هوادار کدام تیم اروپایی هستید؟ این را برای مان بنویسید!

 

چه خواهیم خواند؟

با توجه به پایان رسیدن جام جهانی و سکوت تقریبی رسانه ها در پی آن، اکنون  موقعیت مناسبی پیش آمده تا ما با هم به بررسی تاریخچه غنی باشگاه بارسلونا بپردازیم. ما در این مقاله به تحلیل و تعریف دوره 10 ساله نخست پس از تاسیس باشگاه بارسلونا خواهیم پرداخت تا این گونه در کنار هم با اولین های این باشگاه بزرگ آشنا گردیم. پس این شما و این هم یکی از معروف ترین باشگاه های دنیا:

ماجرای باشگاه بارسلونا از کجا شروع شد؟

خوآن گمپر، موسس باشگاه بارسلونا در سال۱۸۹۹ به فکر تاسیس باشگاهی برای کمک به مردم کاتالونیا و خارجی ها افتاد تا اینکه سرانجام در همان سال بارسلونا توسط یک گروه از جوانان خارجی و غیر اسپانیایی در شهر بارسلون بنا شد. این باشگاه ماحصل محبوبیت روز افزون فوتبال و ورزش های دیگر بریتانیایی در سرتاسر اروپا بود. در نهایت نیز این موضوع به باشگاه بارسلونا هویت داد به طوری که این باشگاه همواره بر چند رشته ورزشی تمرکز داشته و بر ریشه کاتالونیایی خود نیز بسیار وفادار است.

پایه و اساس شکل گیری باشگاه بارسلونا با علاقه مندی های مردم کاتالونیا به بازی در رشته های ورزشی مختلف مصادف بود. در حقیقت از لحاظ وضعیت اجتماعی و فرهنگی منحصر به فرد غالب بر آن زمان ورزش کردن به یک سبک جدیدی از گذراندن اوقات فراغت بدل شده بود. خوان گمپر موسس باشگاه بارسلونا، نیروی محرکه این باشگاه برای 25 سال پس از تاسیس آن بود. به صورتی که حتی گاهی تعهد او نسبت به این باشگاه از نقش او به عنوان یک بازیکن، مربی و حتی یک رئیس نیز فراتر می رفت.

گمپر چگونه بارسلونا را بنا کرد؟

گمپرمتولد سال 1877 در Winterthur کشور سوئیس، در سال 1898 به یک سری دلایل حرفه ای و شغلی به شهر بارسلونا آمد و در اوقات فراغت خود به بازی فوتبال با گروهی از دوستانش می پرداخت تا اینکه او سرانجام در سال 1899  در مجله ای به نام Los Deportes یک آگهی برای پیدا کردن جوانان علاقه مند به فوتبال منتشر کرد تا بدین وسیله بتواند تیم خودش را بسازد.

پس از این در 29 نوامبر 1899، گمپر و یازده نفر دیگر به نام های اوتو کانزل و والتر وید از سوئیس، یوهان و ویلیام پارسونز از انگلستان، اوتو مایر از آلمان و بازیکنان کاتالونیایی به نام های لوئیز د اوسو، بارتومئو تراداس، انریک دوکال، پره کابوت، کارلس پویول، جوزف لوبت همه با هم تشکیل یک تیم فوتبال نوپا را دادند و از همین جا بود که اولین تیم بارسلونا شکل گرفت. از همین نقطه نام باشگاه فوتبال بارسلونا به عنوان تیمی مختص به شهر بارسلون دهان به دهان چرخید.

گمپر همیشه عاشق ورزش بود چون علاوه بر فوتبال در شنا، دو و میدانی، دوچرخه سواری و راگبی نیز فعالیت می کرد و ورزش را به عنوان ابزاری برای تسکین روح یاد می کرد. گمپر در پی همین دیدگاه، هدفی بزرگ با ایجاد یک سازمانی که در های آن به روی هر کسی صرف نظر از ملیت آن ها باز باشد را عملی کرد. او در این فکر بود که از باشگاهش به عنوان وسیله ای برای ادغام فرهنگ های اجتماعی مختلف موجود در کاتالونیا استفاده کند که در آن هر کس بتواند آزادانه افکار خود را به کار بگیرد. در نهایت نیز او با تاسیس این نهاد ورزشی آزاد، که توسط اعضایش اداره می شد این فکر را به حقیقت پیوند داد.

تعهد او نسبت به کاتالونیا باعث شد که وی با استقبال خوبی از جانب مردم این منطقه مواجه شود. بدین ترتیب همچنان آن هویت کاتالان ها یعنی دموکراسی، چند ورزشی بودن، جهانی بودن به عنوان ارزش های اصلی گمپر که درهای باشگاه را برای هر شخصی فارغ از ملیت باز گذاشته بود، پا برجا باقی ماندند.

اولین لوگو باشگاه بارسلونا

در سال 1899 اولین نماد باشگاه بارسلونا که نمایانگر شهر و معرفی نام آن بود به صورت زیر شکل گرفت که چنین نشانه هایی را در خود داشت. تا اینکه سر انجام در سال 1910 هیئت مدیره باشگاه صلاح دیدند که نماد باشگاه باید شکل جدیدی به خود بگیرد.

اولین پیراهن باشگاه بارسلونا

پیراهن اعضای بارسلونا همیشه با رنگ آبی و قرمز شرابی آمیخته بوده است.  به عنوان مثال اولین لباس این تیم،  نیمی اش آبی و نیم دیگر نیز قرمز اناری یا شرابی بود که رنگ آستین های هر طرف رنگ نیمه مقابلش را داشت.  شورت ورزشی هماهنگ با این تی شرت نیز به رنگ سفید ساده بود.  درباره این پوشش گفته می شود که ایده اولیه در باره علت رنگ بندی اولین لباس بارسلونا این بوده است که گمپر همان طرح لباسی را الگوی خود قرار داد که در دوران حضور در کشور سوئیس در تیم بازل آن را بر تن می کرد.

 

اولین زمین فوتبال بارسلونا


در یک دوره 10 ساله بین سال های 1899 تا 1908 بارسلونا از چهار مکان و زمین متفاوت برای بازی هایش استفاده می کرد. مشکلات مالی در زمینه های مختلف با توجه به بی ثباتی اقتصادی و عدم وجود فضاهای باز و با وجود توسعه شهری سبب شده بود تا آبی اناری ها از چهار زمین زیر در طول این بازه زمانی ۹ ساله استفاده کنند:

۱۹۰۰ تا ۱۸۹۹: زمین سابق مسیر دوچرخه سواری در بونانووا که هم اکنون پارکی به نام Turó در آن قرار دارد
۱۹۰۱ تا ۱۹۰۰: زمین هتل Casanovas که امروزه بیمارستان سنت پائول در آنجا قرار دارد
۱۹۰۵ تا ۱۹۰۱: زمین Carretera d’Horta
۱۹۰۸ تا ۱۹۰۵: زمین Carrer de Muntaner

 

اولین قهرمانی رسمی بارسلونا

در سال 1902 اولین عنوان قهرمانی بارسلونا در جام Copa Macaya در مسابقات قهرمانی کاتالونیا به دست اعضای این تیم رسید. این جام در سال 1900 توسط آلفونس ماکایا رئیس تیم Hispania AC در منطقه کاتالونیا تاسیس شده بود که در اولین دوره مسابقات نیز به همان تیم تقدیم شده بود اما در سال بعد بارسلونا این عنوان را تحت عنوان اولین جام تاریخ باشگاه (بدون شکست خوردن حتی در یک دیدار) بالای سر برد.

raha36
13 فوریه 2023

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *