ایا ورزش فوتبال باعث کوتاهی قد میشود

ایا ورزش فوتبال باعث کوتاهی قد میشود ، برخی از بازیکنان رشته های ورزشی در نوجوانی دارای قدهای کوتاه تری نسبت به سایر هم سن و سال های خود هستند. معمولا افزایش قد یکی از دغدغه های مهم در فوتبال محسوب می شود. معمولا خانواده ها علاقه دارند که فرزند آنها فوتبالیست شود، اما از این نگران هستند که فوتبال باعث کوتاهی قد آنها نشود، معمولا در تست های پزشکی ورزشی نیز قد یک عامل مهم محسوب می شود.

در این مطلب از سایت ورزشی درباره اینکه آیا ورزش فوتبال باعث کوتاهی قد میشود؟ روش های برای افزایش قد در انسان وجود دارد؟ چه راهکارهایی از منظر تغذیه و ورزش برای بلند کردن قد باید انجام گیرد؟

کوتاهی قد در انسان ها

کوتاهی قد در انسان ها:

هر شخصی که با فوتبال و ورزش های مشابه آن کمی آشناییت داشته باشد. از پست دروازه بانی تا هافبک و مهاجم و دفاع اگر قد بلندتری داشته باشد می تواند عملکرد خود را بالاتر ببرد. یکی از پست های مهم دروازه بانی است که معمولا افراد قد بلند را درون آن قرار می دهند. البته بازیکنانی در طول تاریخ دیده ایم که قدهای کوچکتری دارند و جزو بهترین بازیکنان فوتبال نیز بوده اند. اما قد متوسط از لحاظ بدنی می تواند یک فوتبالیست را در استایل حرفه ای نشان دهد.

همانطور که در بالا عرض کردیم قد در ورزش فوتبال از اهمیت زیادی برخوردار است. بنابراین از کودکی باید به فکر افزایش قد فرزندان تان باشید.

 

افزایش قد و ژنتیک در فوتبالیست ها:

تغذیه و شرایط زندگی در افزایش قد انسان ها تاثیر زیادی دارد. یکی از مسائل مهم در قد آدم ها ژنتیک است. هر شخصی که قدش کوتاه است به احتمال 80 درصد به والدین خود رفته است. البته قد گاهی خصوصیت های چند ژنی نیز دارد.

مثلا اگر در خاندان شما زن و مردهای قد بلندی وجود داشته اند، شانس این را دارید که از بلندی قد آنها به ارث ببرید. معمولا قد ارثی است و در خانواده هایی که پدر و مادر قد کوتاه تری دارند، فرزندان نیز دارای قدهای کوتاهی می شوند مگر اینکه عمه یا دایی و عموی قد بلندی داشته باشند.

تا چه سنی افزایش قد انجام می گیرد؟

تا چه سنی افزایش قد انجام می گیرد؟

یکی از مهم ترین نواحی برای افزایش قد در انسان اپی فیز می باشد. معمولا در استخوان های بلند بدن همانند ران این گزینه وجود دارد. این مورد با تکثیر سلولی باعث افزایش قد خواهد شد. زمانی که هورمون در حال رشد است تا پایان زمان بلوغ در انسان امکان افزایش قد وجود دارد. زمانی که به سن بلوغ می رسید و هورمون های جنسی مردانه تستوسترون و هورمون های جنسی زنانه بنام استروژن ایجاد و ترشح می نمایند. این مورد باعث می شود تا صفحات غضروف بسته شده و به بافت های استخوانی سفت تبدیل شوند.

 

رشد قد در آقا پسرها:

رشد قد پسران معمولا دیرتر آغاز می شود و حتی تا بعد از بلوغ و دوره های نوجوانی انجام می گردد. یکی از بهترین روشها برای افزایش قد پسران فوتبالیست معمولا از نوجوانی و سن 15 سالگی است. آنها در این دوره باید تغذیه مناسب و از مواد مغذی در کنار تمرین های مختلف و حرکت کششی و تقویتی استفاده نمایند.

رشد قد در دختر خانم ها:

دوران بلوغ خانم ها نیز سریعتر از آقایان شروع می شود. معمولا توقف رشد آنها نیز سریعتر انجام می گیرد. تغذیه خوب و ورزش واقعا بر روی قد آنها تاثیر می گذارد.

بهترین روش های افزایش قد در ورزش فوتبال

بهترین روش های افزایش قد در ورزش فوتبال:

شاید با خودتان فکر کنید که ایا ورزش فوتبال باعث کوتاهی قد میشود ؟ باید خدمتتان عرض کنیم که اول باید تغذیه و خوراک خودتان را درست کنید. برای افزایش قد باید از موارد زیر بهره ببرید:

پروتئین ها: مثل تخم مرغ، گوشت، لبنیات، قرچ و …
کلسیم: مثل شیر، ماست، کشک، پنیر و …
منیزیم: مثل حبوبات، تخم مرغ، شکلات و …
ویتامین D : مثل ماهی، تخم مرغ، قارچ، لبنیات، قرص های ویتامین دی

همچنین بعد از مصرف مواد بالا می توانید از ورزش های که به افزایش قد کمک می کند نظیر بارفیکس، بسکتبال، والیبال، طناب زدن، شنا ، تنیس و بدمینتون استفاده نمایید.

 

داروهای افزایش قد چیست؟

معمولا شما با استفاده از برخی داروها می توانید به افزایش قد خود کمک کنید. البته دارو باید زیر نظر دکتر تجویز شود. داروها فقط بر روی کودک تاثیر دارد و می تواند قد کودکان را در یک ماه بالا ببرد.

یکی از چیزهایی که در دوران بزرگسالی درباره افزایش قد زیاد مطرح می شود، آمپول است و فقط برای تبلیغ و فروش از آن استفاده می گردد. در کودکان رشد به اندازه کافی برای قد آنها ترشح نمی شود. آنها مشکل تزریق روزانه سوماتروپین که قد آنها را حدود 20 سانت بالا می برد و به افزایش قد در بزرگسالان پاسخ خوبی نخواهد داد و دارای عوارض است.

یکی از بهترین زمان ها برای افزایش قد استفاده از تغذیه و ورزش در دوره نوجوانی است. شما باید از سن 18 سالگی یک فرصت برای افزایش قد خود بدهید ولی افزایش قد در دوران بزرگسالی اصلا امکانپذیر نیست.

ایا ورزش فوتبال باعث کوتاهی قد میشود

ایا ورزش فوتبال باعث کوتاهی قد میشود

معمولا یک دیدگاه کلی وجود دارد که ورزش فوتبال در کودکی باعث کوتاهی قد در فرزندان شما خواهد شد. خیلی از خانواده ها از این موضوع نگران هستند. اما باید عرض کنیم که قد بیشتر به ژنتیک و غذا مربوط است و درست است که برخی از ورزش ها به تحریک صفحات رشدی قد می پردازند. فوتبال به خودی خودش باعث کوتاهی قد نمی شود. یک سری نکات مهم بعد از فوتبال است که باید رعایت کنید نظیر استراحت و دوش آب گرم، ورزش های قبل از تمرین و …. که به خستگی و قوت پاهای شما کمک می کند.

فوتبال و کوتاهی قد

فوتبال و کوتاهی قد

افزایش قد باید قبل از سنین 18 سالگی انجام بگیرد. بعد از سن 18 سالگی در انسان ها صفحات رشد بسته می شود. و با هیچ روشی جز عمل جراحی قد بلند نمی گردد.

همچنین قرض های افزایش قد در ماهواره نیز کاملا تبلیغاتی و دروغ است. رشد قد به دو عامل مهم یعنی وراثت و محیط بستگی دارد که باید حرکات ورزشی در سنین مناسب انجام بگیرد. البته ورزش هایی نظیر والیبال و بسکتبال باعث کشیده شدن عضلات در امتداد استخوان ها می شود. و به رشد استخوان ها نیز کمک زیادی خواهند کرد.

البته یک تفکر غلط از دوران قدیم وجود داشت که برخی ورزش ها نظیر فوتبال قد را کوتاه می کند یا حتی قد انسان را می سوزاند، اما این مطلب کاملا نادرست است. ورزش هایی همانند فوتبال و فوتسال به دلیل اینکه حجم عضلات را افزایش می دهد. باعث کوتاه تر دیده شدن قد خواهد شد و با انجام حرکات کششی این مشکلات قابل حل است.

فوتبال و کوتاهی قد

چه ورزش هایی باعث کوتاهی قد می شوند

هر رشته ورزشی به شرایط فیزیکی خاص نیاز دارد. مثلا رشته های بسکتبال و والیبال بازیکنانی که در آن قهرمان می شوند دارای قدهای بلندتری هستند و در این زمینه با قد بلند می توانند آبشار بزنند یا توپ را در سبد قرار دهند. یا در ژیمناستیک نیز افراد کوتاه قد هستند ، موفق تر می شوند. در این رشته های ورزشی سرعت و قدرت عمل بسیار حائز اهمیت است.

فعالیت های فیزیکی در رشد و افزایش قد کودکان بسیار مهم است. ورزش باعث تحریک و آزادسازی هورمون رشد می گردد. با آزاد شدن هورمون های کودک نیز رشد استخوان ها و صفحات بسته نمی شود. معمولا رشد بیشتری در زمان کودکی دارند. فعالیت فیزیکی و ورزشی نیز بعد دوران بلوغ در قد موثر هستند.

در پایان مطلب شما درباره کوتاهی قد با ورزش فوتبال چه فکری می کنید؟ آیا فوتبال باعث کاهش قد می شود؟ لطفا دیدگاه های خود را در بخش نظرات بیان کنید.

mohamadnd
29 ژانویه 2023

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *