بارسلونا در فینال های لیگ قهرمانان اروپا

بارسلونا در فینال های لیگ قهرمانان اروپا ، تیم باشگاه بارسلونا یکی از پرافتخارترین تیم های فوتبالی دنیا به حساب می آید. حضور در فینال لیگ قهرمانان آرزوی هر باشگاه اروپایی است. بارسلونا در سال های اخیر به دفعات مختلف به این موهم دست پیدا کرده است. در این مطلب از سایت ورزشی به طور کامل حضور تیم بارسلونا در تمام فینال های لیگ قهرمانان اروپا را با تمامی حاشیه ها و جزئیات بررسی خواهیم کرد.

باشگاه بارسلونا در لیگ قهرمانان

باشگاه بارسلونا در فینال های لیگ قهرمانان اروپا حضور مستمری در سال های قبل داشت. و اگر دوست دارید که درباره جزئیات و اتفاقات این فینال ها و نتایج آن بیشتر بدانید در این بخش ما به طور کامل به این موضوع می پردازیم پس همراه ما باشید.

تاریخچه حضور بارسلونا در فینال لیگ قهرمانان اروپا:

با اینکه قهرمانی در جام حذفی یا لیگ لالیگا برای بارسلونا بسیار پراهمیت است. ولی هیچ جام قهرمانی همانند لیگ قهرمانان اروپا خوشایند و دلچسب نیست. قطعا پیروزی و بالای سر بردن جام توسط بازیکنان هر باشگاهی در لیگ قهرمانان اروپا می تواند بسیار جذاب تر و خاطره انگیز تر باشد. پاداش و میزان دستمزد نیز اصلا قابل قیاس با هیچ جام باشگاهی دیگر نیست.

رقابت های جام لیگ قهرمانان اروپا برای نخستین بار در سال 1956 برگزار شده است. تا سال 2022 – 2023 میلادی 65 بار در حال برگزار شدن است. البته تا سال 1992 نیز لیگ این جام بنام جام قهرمانی باشگاه های اروپا نامگذاری شده بود. البته از این تاریخ به بعد نیز اسم و فرمت آن به لیگ قهرمانان اروپا تغییر یافته است. این جام تحت عنوان معتبرترین رقابت باشگاه های اروپایی در دنیا مطرح است. قهرمان شدن در این رقابت و حضور در این مسابقات برای تیم های اروپایی از تمام جام ها پراهمیت تر است. برخی تیم ها همانند بارسلونا یا پاری سن ژرمن به دنبال رکورد شکنی هستند تا علاوه بر قهرمانی در لیگ داخلی، جام حذفی، به دنبال جام لیگ قهرمانان اروپا نیز هستند.

قهرمانی تیم بارسلونا در تمام فینال های لیگ قهرمانان اروپا

قهرمانی تیم بارسلونا در تمام فینال های لیگ قهرمانان اروپا

باشگاه بارسلونا تابحال از لحاظ حضور در تعداد فینال های لیگ قهرمانان مقام ششم را بدست آورد. از لحاظ پیروزی در فینال نیز مقام چهارم این ادوار را دارا است.

تیم بارسلونا تا به الان 8 بار توانست به فینال لیگ قهرمانان اروپا راه پیدا کند. البته به ترتیب رئال مادرید با 16 بار، آث میلان (11 بار) ، بایرن مونیخ آلمان (10بار) و لیورپول نیز 9 بار نسبت به باشگاه کاتالان در رده بالاتر قرار دارند.

البته باشگاه بارسلونا از حیث قهرمانی در این مسابقات در کنار تیم بایرن مونیخ قرار دارد. این دو تیم 5 قهرمانی در این مسابقات دارند که در مقام چهارم قرار دارند. رئال مادرید با 13 بار در رتبه نخست این جدول قهرمانی قرار دارد. همچنین میلان با 7 قهرمانی و لیورپول با 6 قهرمانی بالاتر از این دو تیم پرافتخار هستند.

دوران مختلف حضور بارسلونا در فینال لیگ قهرمانان اروپا

دوران مختلف حضور باشگاه بارسلون در فینال لیگ قهرمانان اروپا:

 

  • حضور در فینال 1961 (نخستین حضور بارسلونا در فینال لیگ قهرمانان اروپا)

بارسلونا در سال 1961 اولین حضور خودش را در فینال لیگ قهرمانان اروپا تجربه نمود. در 5 دوره قبلی نیز باشگاه رئال مادرید به فینال رسید و هر پنج دوره نیز قهرمان شد. در ششمین سال بارسلونا توانست از سد رئال مادرید قدرتمند عبور کند و به فینال رسید. مسابقه فینال آن سال نیز تیم بارسلونا با نتیجه 3-2 در برابر تیم بنفیکا پرتغال شکست خورد و از دستیابی به نخستین جام بازماند.

  • فینال سال 1986 و شکست تلخ دیگر برای بارسا

تیم بارسلونا در مدت طولانی 25 ساله نتوانست در فینال حاضر شود. در سال 1986 در یک مسابقه فینال در برابر استوا بخارست رومانی قرار گرفت. سرمربی وقت تیم نیز تری ونبلز بود. دروازه بان باشگاه بارسا نیز اوروتی بود. در این مسابقه که 120 دقیقه مساوی شد و کار به ضربات پنالتی کشیده شد. بازیکنان بارسا دو پنالتی را از دست دادند و حسرت قهرمانی در دل کاتالانی ها باقی ماند.

  • فینال سال 1992 و نخستین قهرمانی باشگاه

پس از حضور در فینال 92 آنها توانستند بعد از شکست بنفیکا و استوابخارست قهرمان شوند. بارسلونا با سرمربی اش یوهان کرایوف در ورزشگاه ومبلی برای اولین بار قهرمان جام لیگ قهرمانان اروپا شد. بارسا در این مسابقه با تک گل مدافع شوت زن خودش توانست نخستین قهرمانی اروپایی اش را جشن بگیرد.

  • حضور در final سال 1994 و شکست سنگین مقابل آث میلان

بعد از قهرمان شدن در فینال ومبلی ، دو سال بعد بارسلونا با کرایوف در یک شب سخت در شهر آتن از میلان 4 تا گل خورد و از قهرمان شدن در این رقابت ها جا ماند. در آن زمان کاپلو سرمربی تیم میلان ایتالیا بود. بعد از آن دوران بارسلون برای رسیدن دوباره به فینال رقابت های لیگ قهرمانان 12 سال منتظر ماند.

  • فینال سال 2006 و شب باشکوه پاریس

پس از ده سال و ناکامی در شهر آتن در مقابل آث میلان که قهرمانی را از بارسلونا گرفت. در فینال سال 2006 بارسا با یک برد مهم توانست قهرمانی خودش را دوباره رقم بزند. در شهر سنت دنی هدایت تیم بارسلونا را فرانک ریکارد برعهده داشت. آنها با کامبک فوق العاده در دقیقه های پایانی جام را به خانه بردند. گل های تیم را ساموئل اتوئو و بلتی زدند. این فینال بسیار مهم و حساس بود و تیم هایی نظیر آرسنال حذف شده بودند و یونتوس و رئال و ویارئال بدون گل خورده به فینال راه یافته بودند. اما در برابر شاگردان ریکارد زمین گیر شده بودند.

  • حضور در final سال 2009 و شکست الکس فرگوسن و پپِ

گواردیولا در سال 2009 برای نخستین بار باشگاه بارسلونا را در جام سه گانه هدایت کرد. او توانست یکی از جام های فینال لیگ قهرمانان اروپا در برابر منچستر یونایتد را بدست بیاورد. اتوئو در این دیدار نیز برای بارسا گلزنی کرده است. مسی نیز با گل خودش توانست سومین جام قهرمانی را برای تیمشان به ارمغان بیاورند. به عقیده بسیاری از مفسران فوتبال بارسلونا در این سال یکی از بهترین باشگاه های تاریخ لیگ قهرمانان اروپا بود که توسط پپ گواردیولا هدایت شد.

حضور بارسلونا در final سال 2009

  • فینال سال 2011 و حضور دوباره در ومبلی

تیم بارسلونا از استادیوم ومبلی خاطره خوبی از قبل نداشته است. اینبار آنها در فینال لیگ قهرمانان 2011 در برابر منچستر الکس فرگوسن قرار گرفتند. این فینال در اختیار کامل بارسایی ها بود. تیمی بسیار یکدست و قدرتمند که تابحال کسی همانندش را ندیده بود. در این مسابقه اولین گل را پدرو برای بارسا به ثمر رساند. سپس وین رونی جواب گلش را داد. اما در ادامه مسی و داوید ویا در نیمه دوم میخ قهرمانی را محکم تر کوبیدند. در آن مسابقه خاطره انگیز که طرفداران و هودارای منچستر لرزش دستان سر الکس فرگوسن را مشاهده کرده بودند. مربی مشهور دنیا جناب الکس فرگوسن در آن مسابقه گفت که مسی بازیکن فوق العاده ای است و هیچکس نمی تواند او را متوقف کند. در پایان بازی نیز جشن قهرمانی بارسلونا انجام شد و بازوبند کاپیتانی توسط پویول به اریک آبیدال داده شد.

حضور بارسلونا در تمام فینال های لیگ قهرمانان اروپا

  • فینال سال 2015 و پنجمین قهرمانی در برلین و با حضور مسی سوآرز و نیمار(MSN)

باشگاه بارسلونا آخرین قهرمانی خودش را در سال 2015 تجربه نمود. در این سال که تیم در اختیار لوئیز انریکه بود. آنها توانستند تیم منچستر سیتی و پاریس سنت ژرمن و بایرن را شکت دهند و به فینال برسند. در بازی فینال نیز یونتوس را از میان برداشتند. راکیتیچ گل اول این بازی فینال را در دقیقه 4 به ثمر رساند. موراتا بازی را مساوی کرد. سوارز در نیمه دوم بارسلون را جلو انداخت و در دقایق آخر بازی نیز نیمار گل پیروزی بخش بارسا را به ثمر رساند.

در پایان مقاله اگر شما هم خاطره ای از فینال های باشگاه بارسلونا دارید می توانید آن را در بخش دیدگاه سایت بیان نمایید. آیا فکر می کنید بارسلونا می تواند در لیگ قهرمانان 2023 به فینال راه یابد؟ شما چی فکر می کنید؟ خوشحال می شویم که در این باره نظر خود را درج کنید.

 

در ادامه می توانید ببینید:

آیا بارسلونا از لیگ قهرمانان اروپا حذف شد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *