بارسلونا در چه سالی شش گانه گرفت؟

در این پست درباره ی اولین تیمی که در تاریخ شش گانه را فتح کرد می خوانیم. بیش از 10 سال پیش، بارسلونا با کسب 6 عنوان قهرمانی در یک دوره، بدون شک بزرگترین دستاورد در فوتبال باشگاهی را به دست آورد. در این مقاله، ما تجزیه و تحلیل می‌کنیم که چگونه پپ گواردیولا و مردانش در دهمین سالگرد آن به مقام شش‌گانه بی‌سابقه دست یافتند.

شش گانه ی بارسلونا | ماشین بی نظیر پپ

عبارت ماشین بی نظیر خودش نشان دهنده ی موضوع است. پپ گواردیولا پس از هدایت در بارسلونا پانزدهمین مربی کاتالان در تاریخ باشگاه شد. پپ پس از موفقیت به عنوان بازیکن تیم رویایی یوهان کرایف و بعداً به عنوان مربی بارسا B، در ژوئن 2008 به عنوان سرمربی تیم اصلی انتخاب شد.

شش گانه ی بارسلونا ماشین بی نظیر پپ
شش گانه ی بارسلونا ماشین بی نظیر پپ

پپ موظف شد به دوره بی‌ثمری پایان دهد که باعث شده بود باشگاه بارسلونا به مدت 2 فصل بدون جام بماند. برای باشگاهی در حد و اندازه بارسا، این غیرقابل قبول است. گواردیولا نه تنها همانطور که قولش را داده بود باعث افتخار هواداران شد، بلکه موفق‌ترین مربی تاریخ باشگاه شد. او توانست ۱۴ جام را در چهار دوره رقابت‌ها به دست آورد.

گواردیولا بارسلونا را تبدیل به یک ستون اصلی کرد که بر اسپانیا و بقیه اروپا تسلط داشت. پپ در اولین فصل هدایتش، انقلابی در رویکرد بارسا به فوتبال ایجاد کرد و به تیم معروف Sextuple یا شش گانه دست یافت. تیم گواردیولا با اجرای فلسفه “Juego de Posición” (بازی موضعی) با تأثیر ویرانگر و به حق به “ماشین کامل” معروف شد. شش گانه تا به امروز دستاوردی است که جز بایرن مونیخ 2020، هیچ باشگاهی موفق به تکرار آن نشده است.

رمزگشایی شاهکار شش گانه

گواردیولا به عنوان یک کمال گرا، توجه زیادی به جزئیات داشت. برنده شدن در شش گانه ی غیرقابل تصور آسان نخواهد بود. برنامه ریزی دقیق و آماده سازی برای تحقق این رویا انجام شد. هرگز به چیزی فراتر از مسابقه ای که در پیش بود نگاه نکنید. داشتن یک برنامه تاکتیکی روشن و پایبندی به آن فلسفه کلیدی بود. و در فصل 2008-2009، بارسلونا این کار را انجام داد. 10حالا بیش سال بعد، اجازه دهید نگاهی به برخی از لحظات تعیین کننده آن سفر زیبا بیندازیم.

یک کلاسیکوی لالیگا برای تمامی اعصار

بارسا در پایان فصل با 87 امتیاز قهرمان لالیگا شد. از 38 بازی، آنها 27 برد و تنها 5 شکست خوردند و 105 گل در این روند به ثمر رساندند. یکی از بازی‌های خاص که هواداران بارسلونا از آن به خوبی یاد می‌کنند، ال کلاسیکو است. نابود کردند 6-2 رقیب همیشگی بارسا، رئال مادرید. این یک هفته بعد از یک بازی حساس دیگر مقابل چلسی در لیگ قهرمانان اروپا رخ داد. اما در حال حاضر اجازه دهید در مورد ال کلاسیکو صحبت کنیم. این فقط نمادین بود که بارسا 6 گل را به ثمر برساند. یک گل برای هر جامی که در نهایت می گرفتند. اما این بازی بیشتر در مورد فوتبال و احساسات بود. یک هفته قبل از ال کلاسیکو دوم ماه می، بارسلونا در والنسیا با تساوی 2-2 بازی کرد. شکاف کوچکی که لوس بلانکوس به طور بالقوه می توانست از آن استفاده کند.

پیروزی تاریخی 6 بر 2 بارسلونا برابر رئال مادرید
پیروزی تاریخی 6 بر 2 بارسلونا برابر رئال مادرید

اما این کار را نکردند. علیرغم اینکه مادرید در بسیاری از مراحل اولیه در بازی حضور داشت، بارسا خیلی داغ بود که نمی توانست از عهده آن برآید. رئال مادرید زودهنگام پیش افتاد، اما حمله بارسا باعث شد تا بلافاصله بعد از آن 1-3 شکست بخورند. ضربه سر راموس به آنها اجازه داد تا یک گل را جبران کنند، اما این آخرین تکه دفاع مادریدی بود. تنها 2 دقیقه بعد، هنری بازی را 2-4 کرد. پس از آن گل‌ها همچنان به ثمر می‌رسیدند. مسی دومین گل خود را در آن شب به ثمر رساند و پیکه با گل ششم، بازی را تکمیل کرد. شش گل برای مشخص کردن شش گانه ی آن سال.

یک شب بزرگ برای بارسلونا که توسط خوان لاپورتا با لبخندی کینه توز در کنار ویسنته بولودا، رئیس وقت رئال مادرید، به پایان رسید. بدون شک یکی از نکات برجسته این فصل تاریخی است.

مسیر شش گانه و بازی جنجالی چلسی

تنها 4 روز پس از ال کلاسیکو، بارسا در بازی برگشت نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا به مصاف چلسی رفت. بازی اول با تساوی بدون گل به پایان رسید، بنابراین همه چیز برای بازی بود. چلسی با یک گل عالی مایکل اسین در یک بازی تا حد زیادی ناامیدکننده برای آبی اناری ها با لباس زرد در استمفورد بریج به پیش افتاد. دیدیه دروگبا یک خار دائمی در چشم بارسا بود. او و چلسی نیز قربانی چند خطای آشکار شدند که باید به عنوان پنالتی انجام می شد.

فوق ستاره های بارسلونا مثل همیشه نمی درخشیدند. یک بازی غیرعادی آرام برای لئو مسی بود. بارسلونا در تمام 90 دقیقه توسط چلسی کنترل شد. اما در وقت های تلف شده، با روحیه قهرمان درونی خود، بارسا الهام گرفت. جان تری با ضربه سر دنی آلوز را دور زد. با این حال، توپ به دست اتوئو افتاد و به مسی پاس داد. مسی چند بازیکن چلسی را با خود کشاند و به اینیستا کمک کرد که ضربه زیبای او به گل تبدیل شود.

گلزنی اینیستا در دیدار برابر چلسی
گلزنی اینیستا در دیدار برابر چلسی

جشن های وحشیانه ای به راه افتاد، اما بازی با جنجال خدشه دار شد. با وجود آن، این یک لحظه تعیین کننده در فصل کاتالان ها بود. یکی که می تواند جایگاه خود را در فینال لیگ قهرمانان در رم ثبت کند. و وقتی گلادیاتورهای آبی اناری در ورزشگاه المپیکو مقابل منچستریونایتد پا به آن زمین گذاشتند، فوتبال می دانست چه اتفاقی خواهد افتاد. اتوئو و مسی با ضربه سر نمادین خود بر روی دروازه ی فان درسار، بارسلونا را 2-0 برد تا سومین جام اروپایی خود را در تاریخ بالای سر برد.

شش گانه بارسلونا و درو کردن تمامی جام های داخلی

بارسا در فینال کوپا دل ری کار سبکی داشت. در یک عصر کمی ابری در مستایا، بارسلونا 4-1 اتلتیک بیلبائو را شکست داد. بارسا در حضور حدود 50000 هوادار در 13 می در راه رسیدن به سه گانه تاریخی و بعداً شش گانه، فوتبالی ناب را به نمایش گذاشت.

بارسلونا تمامی جام های داخلی را درو کرد
بارسلونا تمامی جام های داخلی را درو کرد

چند ماه بعد، بارسلونا یک بار دیگر شیرهای باسک را در سوپرکاپ اسپانیا شکست داد. سوپرکاپ اسپانیا در آن زمان هنوز یک رویدار دو تیمه بود. بارسلونا در بازی اول با پیروزی 1-2 در سن مامس قدیمی از اتلتیک کلوب پیشی گرفت. این بدان معنی بود که مرحله دوم هنوز نسبتاً باز بود. با این حال، در مقابل حمایت خانگی در نیوکمپ، بارسا به برتری سه بر صفر رسید و هشتمین سوپرجام خود را با نتیجه 5-1 در مجموع به ثمر رساند.

سوپرجام قهرمانان اروپا

فقط چند روز بعد، در 28 آگوست، سوپر جام یوفا فرا رسید. در یک شب صاف در استادیوم لوئیس دوم موناکو، بارسلونا باید به مصاف شاختار دونتسک می رفت. تیم اوکراینی که به خوبی سازماندهی شده بود، پس از پیروزی در جام یوفا، به میدان رفت. میرچا لوچسکو، سرمربی رومانیایی می‌دانست که کارش را برای او کم کرده است و تیمش درخشان است. آنها پس از تحمل فشار فوق العاده، بارسلونا را از خود دور نگه داشتند.

شاگردان پپ گواردیولا همانطور انتظار می رفت اکثریت توپ را در اختیار داشتند، اما با وجود تمام قدرت آتش خود، نتوانستند در وقت قانونی به پیروزی برسند. اوکراینی های مقاوم بازی را مجبور به وقت اضافه کردند. اما خستگی آنها و تجربه بارسا نشان داد. پدرو چند پاس با مسی جادویی رد و بدل کرد که او توپ را برای پدرو ساخت و او به درستی انجام وظیفه کرد. سوپر جام یوفا نیز متعلق به بلوگراناها بود.

آن سال تمامی جام ها مال بارسلونا بود
آن سال تمامی جام ها مال بارسلونا بود

لوچسکو ناراضی بود اما دلایل زیادی برای افتخار به تیمش داشت. آن‌ها شجاعانه جنگیدند، اما این کیفیت نهایی را نداشتند. او ناراحت شد زیرا معتقد بود که این به “فقدان تجربه” مربوط می شود که او در مطبوعات به آن اشاره کرد. با این حال عملکرد خوبی داشتند.

شش گانه و بیش از یک دهه بعد

19 دسامبر 2019، 10 سال از فینال جام باشگاه های جهان و 10 سال از زمانی که بارسا به دستاوردهای غول پیکر تیم شش گانه پایان داد، می گذرد. از آن زمان، بارسلونا با 8 قهرمانی در 11 سال و همچنین 5 قهرمانی در کوپا دل ری، به سلطه داخلی خود ادامه داده است. بارسا همچنین به تنها تیمی در تاریخ تبدیل شد که دومین سه گانه را در سال 2015 کسب کرده است. با وجود مثلث نمادین مسی، سوارز و نیمار، تیم ها تحت هدایت لوئیس انریکه بر اروپا مسلط شدند. اما از آن زمان تاکنون، لحظات خاموش و فراز و نشیب های زیادی وجود داشته است. موفقیت اروپایی به خصوص تا حد زیادی دست نیافتنی بوده است.

برای تعداد بیشماری از هواداران باشگاه بارسلونا در سراسر جهان، 19 دسامبر 2009 تاریخی خواهد بود که هرگز فراموش نخواهند کرد. فوتبال، احساسات، اشتیاق و موفقیت. همه اینها برای ابد در قلب طرفداران بارسلونا می ماند.

 بنابراین، یک دهه بعد، بیایید همه آن را با چشمانی شبنم‌زده به یاد بیاوریم. به عنوان هوادار و شاید حتی به عنوان منتقد، تنها کاری که باید انجام دهید این است که از این باشگاه بزرگ تشکر کنیم، زیرا آنها فوتبال را در ناب ترین و زیباترین شکل خود به نمایش گذاشته اند.

Pooria
20 ژانویه 2023

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *