امروزه همه بارسلونا را تحت عنوان تیم فوتبال آن میشناسیم . در صورتیکه این شهر به اندازه ی فوتبال جذابش ، جذابیت های دیگری نیز دارد که به برخی از آنها اشاره میکنیم . بارسلونا شهری در سواحل شمال شرقی اسپانیا است . بارسلون پایتخت و پرجمعیت ‌ترین شهرکاتالونیا پس از( مادرید ) در کشور اسپانیا است . یعنی دومین شهر پرجمعیت کشور اسپانیا و بزرگترین شهر جامعه خودمختار کاتالونیا میباشد .

جمعیت شهر بارسلون ۱٬۶۲۰٬۳۴۳ است. بارسلون 6 شهر پرجمعیت اتحادیه اروپا و بزرگ‌ترین کلان‌ شهر اروپا است که  در کنار دریای مدیترانه قرار دارد. این شهر به شهر معماری های عجیب معروف است . به طوری که این شهر به واسطه معماری خاص خود از سوی موسسه سلطنتی معماران بریتانیا مدال طلا کسب کرده است . معماری بارسلونا به ۲۰۰۰ سال پیش برمیگردد .

بارسلونا ۱۷امین شهر قابل زندگی در جهان است . بارسلون در دانش مالی، تجارت، رسانه، سرگرمی، هنر، تجارت خارجی، آموزش و گردشگری یک شهر حائز اهمیت ، در سطح جهان است. بندر بارسلون یکی از مهم‌ترین بندرها ی اروپا در دریای مدیترانه می‌باشد . بارسلونا سالیانه 5 میلیون توریست جذب خود میکند . بارسلون به عنوان پایتخت ، مقر اصلی دولت کاتالونیا است.

در صورتی که شما به تیم بارسلونا نیز علاقه مند می باشید، به شما توصیه می کنم که از مقاله « سرگذشت بارسلونا از گذشته تا امروز » نیز نیم نگاهی داشته باشید. چرا که این مقاله نکاتی بسیار جالبی در مورد سرگذشت این تیم و حتی ورزشگاه های آن در طول تاریخ دارد.

 

پیشینه تاسیس شهر بارسلونا

 

تاریخ ساخت این شهر دو داستان متفاوت دارد ، داستان اول اینکه ساخت شهر به ۴۰۰ سال قبل از ساخت رم توسط اسطوره‌ای به نام هرکول بنا شده . دیگری اینکه این شهر توسط همیلکار بارسا کارتاژی پدرهانیبال ساخته شده که نام این شهر را بارسینو گذاشته . در حدود ۱۵ سال پیش از میلاد رومی‌ها شهر را به یکی از اردوگاه های نظامی متمرکز بر روی مانس تبر( یک تپه کوچک در نزدیکی تالار قدیمی شهر) ، پلازا سنت خومه تغییر دادند . بارسلون مستعمره روم فاونتیا شد . در واقع در قرون وسطا به عنوان یک شهر رومی تأسیس شد. به این صورت بارسلونا پایتخت ایالت بارسلون شد.

جاذبه های شهر بارسلون

 

این شهر به شهر رنگ زیبایی و معماری های عجیب معروف است . از طرفی دارای سواحل مدیترانه ای هست که زیبایی آن را دو چندان کرده است . در بارسلونا معبد ها ، دیوار های قدیمی شهر ، میدان گولیک و کلیساهای قرن ۱۴ وجود دارند. جاذبه های گردشگری شهر بارسلون وقتی برای استراحت بازدیدکنندگان باقی نمی‌گذارد . دیدنی های بارسلونا از شاهکارهای آنتونی گائودی گرفته تا پارک‌ها، کاخ‌ها و موزه‌ها را شامل می‌شود که هر کدام، جادوی مخصوص به خودشان را به نمایش می‌گذارند . ما در این مقاله این شهر جذاب را به طور کامل برای شما معرفی خواهیم کرد .

پارک گوئل

 

پارک گوئل، یکی از شاهکار های دنیاست . طراحی این پارک‌ عمومی ، هنر معمار مشهور اسپانیایی به نام ، آنتونی گائودی است . پارک گوئل اسپانیا بین سال‌های ۱۹۰۰ تا ۱۹۱۴، ساخته شده است. ابتدا قرار بود این پارک را به شکل یک مجموعه‌ی مسکونی بسازند که این طرح عملی نشد . امروزه پارک گوئل به یکی از شاهکار های هنر گائودی تبدیل شده است. بازدیدکنندگان می‌توانند علاوه برتفریح در پارک ، از موزه‌ی کوچک داخل آن نیز دیدن کنند.

در این مکان می‌توانید سوغات هم تهیه کنید. از تراس پارک گوئل می‌توان پانورامایی از کل شهر و دریا مشاهده کرد . این ویو ، آن قدر جذاب بود که گائودی خودش هم شیفته این منظره بود. خانه موزه‌ی گائودی که در وسط باغ قرار دارد ، مجموعه‌ای از آثار هنری و اسباب و اثاثیه طراحی شده توسط اوست .

کلیسا ساگرادا فامیلیا

 

ساگرادا فامیلیا معروف‌ترین بنای آنتونی گائودی به حساب می‌آید . این بنا به یکی از نمادهای شهر بارسلون تبدیل شده است. این کلیسا در فهرست یونسکو نیز به ثبت رسیده . فامیلیا در بخش شمالی شهر واقع‌ شده و برج‌های دوکی‌شکل آن از بناهای دیگر مرتفع‌تر هستند. در سال ۱۸۸۳ ، آنتونی گائودی این کلیسا را طراحی کرد . نمای بیرونی این کلیسا از تمامی ابعاد، منظره‌ای زیبا دارد . طراحی داخلی آن را هم به همان میزان با ظرافت و هنرمندی انجام داده‌اند . کلیسای ساگرادا فامیلیا یکی از نامتعارف‌ترین کلیساهای اروپا است.

کازا میلا ( معدن الماس گائودی )

 

آنتونی گائودی را به خاطر دارید؟  همان معماری که کلیسای ساگرادا فامیلیا را طراحی کرده . این بار با طراحی شاهکاری شگفت‌انگیز و ، مرز میان تخیل و واقعیت را به باریک‌ترین حد ممکن رسانده است. استفاده از اشکالی منحنی در نمای بیرونی و طراحی این ساختمان موجب شده که بیشتر به اثری هنری شباهت داشته باشد تا ساختمانی قابل سکونت. کازا میلا به اعتقاد بسیاری از شیفتگان هنر مدرن، ترکیب بی‌نقص هنر و معماری بشمار می‌رود .

درب ورودی کازا میلا از آهن طرح دار فرفورژه ساخته شده است . این در به حیاط دل‌نشین و باصفایی ختم می‌شود. از این قسمت به دیگر بخش‌های جذاب و تماشایی ساختمان دسترسی خواهید داشت . بخش‌هایی که با تعداد بی‌شماری از ستون‌هایی مستحکم و مزین به طاق‌هایی آجدار بناشده تا استحکام سازه حفظ گردد. بخش های دیگر کازا میلا بوتیک، رستوران و کافی‌شاپ میباشد .

کاسا بتلو

 

یکی دیگر از ساخته‌های آنتونی گائودی است. این بلوک آپارتمانی با تغییر ظاهر ساختمانی قدیمی شکل نگرفته است. نیاز نیست که قبلا بارسلون را دیده باشید تا سقف کاسا بتلو را تشخیص دهید . زیرا هر کدام از سفال‌هایش به اندازه‌ی اژدهایی بزرگ هستند. همانند تمامی کارهای دیگرش داخل و خارج بنا کیفیتی یکسان دارند. به شومینه‌ی قارچی شکل در طبقه اصلی نگاهی بیاندازید . همانند غاری دنج طراحی شده که در زمستان گرمابخش عشاقی است که به آن‌جا سر میزنند .

موزه پیکاسو

 

یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین هنرمندان قرن ۲۰ میلادی ، پابلو پیکاسو بود . شاهکارهای بسیاری از پیکاسو به جای مانده است که بعضی از آن‌ها در موزه پیکاسو در شهر بارسلونا به نمایش گذاشته می‌شوند . دوست و منشی پیکاسو، مجموعه‌ای از آثار او را به این مکان اهدا کرده . ساختمان این موزه این یک اثر هنری به حساب میآید .

ورزشگاه نیوکمپ

 

ورزشگاه نیوکمپ ، که همان ورزشگاه معروف ( بارسلونا ) است ؛ از دیگر شاهکارهای پر بازدید شهر بارسلوناست .این ورزشگاه سالانه میلیونها نفر جذب خود میکند . ورزشگاه نیوکمپ با گنجایشی حدود نود و نه هزار نفر، محل انجام بازی‌های خانگی فوتبال بارسلوناست . این ورزشگاه اسپانیایی معماری بسیار جذاب و شگفت‌انگیزی که دارد . این جذابیت سبب شده ، حتی گردشگرانی را که به بازی فوتبال نیز علاقه ندارند، به‌سوی نیوکمپ جذب شوند . ورزشگاه بارسلونا بزرگ‌ترین ورزشگاه اروپا و چهارمین ورزشگاه بزرگ دنیا میباشد .

سواحل شهر بارسلونا

 

خط ساحلی بارسلون کیلومترها ادامه دارد ، انگار که این ساحل بی پایان است . سواحل غربی مانند «سنت سباستیا» شلوغ‌تر و توریستی‌تر هستند . شبکه‌ی تنگ بارسلون که از مغازه‌ها و بارهای کوچک تشکیل شده آن‌ها را احاطه کرده است. ساحل بارسلونتا ، توریستی‌ترین و شلوغ‌ترین ساحل شهر بارسلونا به شمار می‌رود و به راحتی قابل دسترس است . اگر وقت داشتید، حتماً به این ساحل سری بزنید و غذاهای دریایی آن را سرو کنید . همچنین علاوه بر شنا کردن، ورزش‌های آبی دیگری را هم برای این ساحل در نظر گرفته‌اند تا تنوع تفریحات آن بیشتر شود.

آب و هوای شهر بارسلون

 

شهر بارسلونا دارای آب و هوای مدیترانه ‌ای است .در مبحث سفر ، هواشناسی بسیار حائز اهمیت است . پس اگر قصد سفر دارید این اطلاعات برای شما مفید است . این شهر با زمستان‌های مرطوب و ملایم و تابستان‌های گرم و خشک است . بهار و پاییز بهترین زمان ممکن برای بازدید تقریبا تمام مناطق اسپانیا است . فصل بهار در بارسلون ایده‌آل ‌ترین زمان این شهر از لحاظ آب و هوایی به شمار می‌آید . دمای هوا در این فصل بسیار دلپذیر است . دما بین ۱۵ تا ۲۱ درجه سانتی ‌گراد متغیر است .

سخن پایانی

ممنون که در این مقاله همراه ما بودید و در کنار هم به بارسلونا پایتخت اسپانیا سفر کردیم . در این مقاله دانستیم که آنتونی گائودی ، از برجستگان دنیای معماری شهر بارسلون بود . ما سعی داشتیم چند شاهکار او را به شما معرفی کنیم .  قطعا شهر بارسلون جاذبه های گردشگری زیادی دارد که در مقاله ما نمی گنجید .

چه بسیار مکان های هنری و معماری های جذاب ، در این شهر وجود دارد که در این مقاله حق مطلب آنها ادا نشد .به علاوه غذاها و آداب و رسوم  مردم این شهر ، بسیار جذاب و دیدنی است . همان طور که از تاریخچه شهر پیداست ، ناگفتنی های بسیاری در آن وجود دارد که امیدوارم در مطالب بعدی از درمورد بنویسیم .

sajadjafari
31 ژانویه 2023

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *