باشگاه منچسترسیتی (تاریخچه، افتخارات و بازیکنان)

همانند رقبای قرمزپوش خود، باشگاه منچسترسیتی در طول حضور پر رنگ خود، فراز و نشیب‌ها‌ و شکست‌ها و پیروزی‌های زیادی دیده است.

 سیتی با عناوین لیگ دسته اول/لیگ برتر، جام حذفی، جام اتحادیه و جام‌های اروپا، به عنوان یکی از موفق‌ترین باشگاه‌های فوتبال انگلیس در تمام تاریخ شناخته می‌شود. با این حال، تاریخچه آنها نقاط تاریکی هم دارد. به عنوان مثال، سیتی هنوز تنها قهرمان انگلیس است که در فصل بعد از قهرمانی سقوط کرده است. در این مقاله از وب سایت ورزشی، به معرفی کامل تاریخچه این باشگاه پرطرفدار انگلیسی خواهیم پرداخت.

تاریخچه

تاریخچه

باشگاه منچسترسیتی در سال 1880 به نام سنت مارکز پس از تلاش‌های آرتور کانل (رئیس کلیسای سنت مارک) و دخترش آنا کانل تشکیل شد. پس از اینکه برای دوره های کوتاهی آنها را گورتن اف سی و آردویک AFC نامیدند، در سال 1894 نام خود را به منچستر سیتی تغییر دادند. تغییر نام – همراه با نقل مکان به زمین های بزرگ هاید رود چند سال بعد – باعث شد که منچسترسیتی به محبوب ترین باشگاه شهر تبدیل شود. آن‌ها هوادارانی پیدا کردند که مشتاقانه با آن‌ها همه‌جا سفر می‌کردند. این رشد و نمو، موجب صعود باشگاه به لیگ دسته اول در سال 1899 شد.

مدت کوتاهی پس از اینکه سیتی اولین جام خود را در سال 1904 (جام حذفی) به دست آورد، هفده بازیکن آنها به دلیل اتهامات سوء رفتار مالی محروم شدند. این باعث شد که ستاره باشگاه، بیلی مردیت، به یونایتد نقل مکان کند ، جایی که بعداً دو قهرمانی لیگ را به دست آورد. سال 1923، به دلیل آتش سوزی که جایگاه اصلی در هاید رود را نابود کرده بود، باشگاه به «مین رود» نقل مکان کرد.

در سال 1934، سیتی با کسب دومین جام حذفی خود به مسیر موفقیت بازگشت. در طول مسیر، باشگاه رکورد بیشترین حضور تماشاگر در یک بازی را شکست – که تا به امروز پابرجاست – با 84569 هوادار خانگی که در مین رود برای بازی دور ششم مقابل استوک سیتی جمع شده بودند. سه سال بعد، سیتی با به ثمر رساندن بیش از 100 گل در طول فصل، یک جام دسته اول را به سبک خود به خانه برد. با این وجود، آنها در فصل بعد سقوط کردند، که اولین بار بود که یک تیم قهرمان در فصل بعد سقوط می‌کند.

افت سیتیزن‌ها

این سقوط، یک دوره طولانی افول به دنبال داشت. با تنها یک بار قهرمانی در جام حذفی در سه دهه پس از آن و حضور کم رنگ، زمان تغییرات فرا رسیده بود. پس از اینکه جو مرسر در سال 1965 به عنوان سرمربی منصوب شد، باشگاه وارد یک فصل پر حرارت شد. سیتی در طول شش سال هدایتش، یک عنوان قهرمانی در دسته اول، جام‌های انگلیس و یک جام برندگان جام را به دست آورد. دوره پس از مرسر باعث شد که این باشگاه در سال 1976 یک جام لیگ دیگر را به دست آورد و سپس تسلیم یک دوره متوسط ​​طولانی دیگر شد.

بازگشت به فوتبال برتر انگلستان از فصل 99-1998 آغاز شد. پس از یک بازی دراماتیک پلی آف مقابل گیلینگهام، سیتی موفق شد از دسته دوم به دسته اول صعود کند. این تیم موفق شد مستقیماً از طریق دسته یک به لیگ برتر برود. پس از سقوط از لیگ برتر، آنها در فصل بعد از آن، دوباره لیگ دسته اول را با اختلاف ده امتیاز بالاتر از وست برومویچ به دست آوردند. و پس از آن، منچسترسیتی دیگر به یک تیم لیگ برتری تبدیل شد.

برای سال‌ها، مین رود استادیوم خانگی سیتی بود، اما در سال 2003 استادیوم سیتی منچستر با ظرفیت بسیار بیشتری ساخته شد.

شروع یک دوران جدید و باشکوه

تصاحب شیخ منصور میلیاردر ابوظبی در سال 2008 نشانگر دوران جدیدی و پیروزمندانه بود. سیتی که اکنون یکی از ثروتمندترین باشگاه های جهان است، بلافاصله شروع به مشغول شدن به بازار نقل و انتقالات و خریدهای بزرگ زیادی را با هزینه های رکورددار به دست آورد. پنج سال پس از هدایت منصور، بیش از 500 میلیون پوند برای بازیکنان خرج شد. نفوذ ابوظبی نیز با تصمیم تغییر نام ورزشگاه خانگی به ورزشگاه اتحاد در سال 2011 بیش از پیش نمایان شد.

این ولخرجی‌ها در نهایت باعث شد که باشگاه سال‌های شکوه خود را دوباره زنده کند و در دوره‌ای پس از آن قهرمان لیگ برتر، یک جام حذفی و جام اتحادیه شد. نقطه اوج قهرمانی لیگ در فصل 2017-2018 بود که سیتی به اولین تیم تاریخ لیگ برتر تبدیل شد که در یک فصل 100 امتیاز کسب می‌کند. سیتی همچنین رکورد جدیدی در بردهای متوالی لیگ (18) ثبت کرد.

اختلاف 19 امتیازی تیم اول تا دوم برای لیگی که به عنوان رقابتی ترین لیگ شناخته می شود، چیز کاملا جدیدی بود.

لوگو

لوگو

منچسترسیتی از سه لوگوی متفاوت استفاده کرده است. اولین نسخه در سال 1960 رها شد. اما دوباره برای مدت کوتاه‌تری مورد استفاده قرار گرفت. طرح دوم، که در دهه 1960 معرفی شد، در سال 2016 به عنوان لوگو بازگشت و جایگزین آرم با عقاب پشت سپر شد که از سال 1997 مورد استفاده قرار گرفته بود. آرم فعلی دارای یک کشتی (نماد عملکرد تجاری تاریخی شهر) در قسمت بالایی سپر و گل سرخ لنکستر (نماد ارتباط تاریخی با لنکاوی) در قسمت پایین سپر است.

افتخارات

افتخارات

داخلی

لیگ ها

دسته اول / لیگ برتر (سطح 1)

قهرمانی: 9 بار

نایب قهرمانی: 6 بار

دسته دوم / دسته اول / قهرمانی (سطح 2)

قهرمانی: 7 بار

نایب قهرمانی: 4 بار

رتبه سوم: 1 بار

دسته سوم / دسته دوم / لیگ یک (سطح 3) [a]

رتبه سوم: 1 بار

جام‌ها

جام حذفی

قهرمانی: 7 بار

نایب قهرمانی: 5 بار

جام لیگ فوتبال / جام EFL

قهرمانی: 8 بار

نایب قهرمانی: 1 بار

جام اعضا

نایب قهرمانی: 1 بار

جام اتحادیه/ جام خیریه

قهرمانی: 6 بار

نایب قهرمانی: 9 بار

اروپایی

لیگ قهرمانان اروپا

قهرمانی: 1 بار

نایب قهرمانی: 1 بار

جام برندگان جام اروپا

قهرمانی: 1 بار

سوپر جام یوفا

قهرمانی: 1 بار

جهان

جام باشگاه های جهان فیفا

قهرمانی: 1 بار

بازیکنان منچسترسیتی در فصل 2024-2023

بازیکنان منچسترسیتی در فصل 2024-2023

2        DF     کایل واکر ( کاپیتان )

3        DF     روبن دیاس ( نایب کاپیتان )

4        MF    کالوین فیلیپس

5        DF     جان استونز

6        DF     ناتان آکه

8        MF    متئو کواچیچ

9        FW    ارلینگ هالند

10      MF    جک گریلیش

11      MF    ژرمی دوکو

16      MF    رودری ( نایب کاپیتان )

17      MF    کوین دی بروینه ( نایب کاپیتان )

18      GK     استفان اورتگا

19      FW    جولیان آلوارز

20      MF    برناردو سیلوا ( نایب کاپیتان )

21      DF     سرخیو گومز

24      DF     یوشکو گواردیول

25      DF     مانوئل آکانجی

27      MF    ماتئوس نونس

31      GK     ادرسون

33      GK     اسکات کارسون

47      MF    فیل فودن

52      MF    اسکار باب

82      DF     ریکو لوئیس

خلاصه

با اینکه تیم منچسترسیتی بیشتر با عناوین سال‌های اخیر خود شناخته می‌شود، اما این باشگاه با فراز و نشیب‌های بسیار و افتخارات متعددی در تاریخ خود مواجه بوده است. از سوی دیگر، تاریخ، فقط آنچه که اتفاق افتاده نیست؛ بلکه آن چیزی نیز هست که رخ می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *