سوال برخی از نوجوانان فوتبال دوست این است که برای فوتبال چه رشته ای انتخاب کنیم؟ یا رشته فوتبال در دانشگاه وجود دارد؟ امروز این موضوع را بررسی میکنیم که چگونه میتوانیم وارد دنیای فوتبال شویم و این رشته ی ورزشی پرطرفدار را به عنوان یک شغل در زندگی ادامه دهیم. اصلا این رشته نیاز به مدرک تحصیلی دارد یا خیر؟ اگر شما هم برای خود یا فرزند تان دنبال راهی برای فوتبالیست شدن میگردید، این مقاله را تا انتها دنبال کنید. ما قصد داریم با انتشار اطلاعاتی کاربردی در این مسیر به شما کمک کنیم.

در بین فوتبالیست ها برخی دارای سواد پایه ای میباشند و برخی مدارج عالی تحصیلی را در رشته های مختلف گذرانده اند. اما فوتبالیست ها میتوانند بعد از دوران بازی خود به صورت آزاد، کلاس های تدریس خصوصی راه اندازی کنند. برخی دیگر از فوتبالیست ها بعد از دوران فوتبال خود به سمت رشته های فرهنگی هنری، پزشکی، مهندسی و … میروند. اما دوران جوانی خود را برای علاقه به ورزش و فوتبال گذاشتند. به دلیل علاقه زیاد به فوتبال، همیشه این سوال در بین جوانان، نوجوانان و کودکان وجود دارد. آنها نمیدانند که رشته ای برای فوتبال وجود دارد یا نه! باید این مسیر را از کجا شروع کنند؟

شروع ورزش فوتبال

برخی از کشور ها دارای آکادمی فوتبال هستند و از کودکی، استعداد های درخشان فوتبال را جذب میکنند. همچنین شهریه ی کودکانی که استعداد دارند اما در خانواده های بی بضاعت یا کم درآمد هستند را پرداخت میکنند. در ایران نیز آکادمی هایی وجود دارد که مشمول هزینه میباشند. اگر در زمان انتخاب رشته تحصیلی هستید بهتر است رشته های ورزشی انتخاب کنید. در هنرستان ها میتوانید رشته ی تربیت بدنی انتخاب کنید یا از طریق رشته  های نظری به انسانی وارد شوید و در شروع دانشگاه رشته ی تربیت بدنی را انتخاب کنید. در غیر این صورت میتوانید وارد آکادمی های فوتبال شوید تا در مسیر ورزشی قرار بگیرید.

آشنایی با فوتبال به عنوان شغل

اغلب فوتبالیست ها این ورزش را از سال ۹، ۱۰ سالگی شروع میکنند تا بدنی آماده و پرانرژی بسازند. آنها حتی از کودکی در تیم های نوپا، محلی و مدرسه بازی میکنند تا بتوانند پیشرفت کنند و وارد تیم های بزرگتر شوند. اگر به فوتبال به چشم یک شغل نگاه کنیم، متوجه درآمد چشمگیر آن میشویم. درآمد فوتبال به حدی بالاست که در کنار مشاغل پر درآمد، حساب دیگری دارد. اگر به این شغل علاقه مند هستید به شما پیشنهاد میکنیم که با رشته ی تربیت بدنی در دبیرستان شروع کنید. تا تحصیلات خود را همراه ورزش مورد علاقه تان پیش ببرید.

اگر چه بهتر است در دوران کودکی فعالیت های ورزشی را شروع کنید. مثلا از همان کودکی وارد باشگاه های فوتبال شوید. به این ترتیب هم قوانین این ورزش را یاد میگیرید هم رزومه ای برای شغل آینده ی خود میسازید.

آشنایی با قوانین فوتبال

هر تیم فوتبال ۱۱ بازیکن دارد. یک نفر به عنوان دروازه بان و بقیه مهاجم یا پدافندگر یا بازیکن میانه هستند. وظیفه دروازه بان نگهداری و محافظت از دروازه در برابر توپ است. همچنین دروازه بان تنها بازیکنی است که میتواند به توپ دست بزند. نام دیگر پدافندگر، مدافع است که در پشت هافبک ها قرار دارد و وظیفه اش دفاع از دروازه بان است. هافبک یک بازیکن میانه است که جایگاهش بین بازیکن مدافع و مهاجم است. وظیفه اصلی هافبک گرفتن توپ از تیم مقابل است. مهاجم که با نام فوروارد نیز شناخته میشود وظیفه گل زدن دارد و باید نزدیک دروازه حریف باشد.

آشنایی با وظایف و قوانین در فوتبال بسیار مهم است. بالا بردن مهارت و دانش علمی نیز لازم و ضروریست. همچنین دیگر مسائلی که باید یک علاقه مند به فوتبال رعایت کند، رژیم غذایی صحیح، فعایت های ورزشی و آمادگی جسمانی برای سلامتی و آمادگی روانی و چکاپ کلی بدن است‌. در ابتدا میدانیم که استعداد و علاقه حرف اول را میزند. در مرحله ی دوم داشتن روحیه رقابتی جز واجبات است. این ورزش در انتها به مسابقات تیمی ختم میشود. علاوه بر روحیه ی رقابتی نیازمند اعتماد به نفس نیز میباشد. از موارد مهم این ورزش داشتن نظم و انضباط است که هر بازیکن به درستی ایفای نقش کند.

داشتن روحیه و مهارت های تیمی نیز حائز اهمیت است. یک بازیکن فوتبال باید تعهد برای بهبود عملکرد داشته باشید زیرا این فرایند مستمر و بدون توقف است. همان طور که اشاره کردیم رژیم غذایی مناسب، برای تناسب اندام بسیار مهم است؛ زیرا بازیکن فوتبال باید ۹۰ دقیقه در زمین  تحرک و فعالیت داشته باشد. به همین خاطر باید از لحاظ جسمی آمادگی این موضوع را داشته باشد. همچنین از لحاظ روانی باید تحمل استرس های ناشی از مسابقات را به دست آورد. در نهایت باید پشتکار و عزمی راسخ داشته باشد تا در شکست ها احساس ناامیدی نکند و با تلاش بیشتر به ادامه ی مسیر بپردازد.

سن فوتبالیست شدن

سن فوتبالیست شدن در تیم ها از ۱۲ سالگی شروع میشود که در رده ی نونهالان قرار میگیرند. رده ی نونهالان به سه دسته ی ۱۲ سالگی، ۱۳ سالگی و ۱۴ سالگی تقسیم میشود. بعد از آن در رده ی نوجوانان قرار میگیرد. این رده به مسابقات جهانی نیز دسترسی پیدا میکنند. رده نوجوانان به سه دسته ی ۱۵ سالگی، ۱۶ سالگی و ۱۷ سالگی تقسیم میشوند. بنابراین سن فوتبال در رده ی نوجوان نهایت تا ۱۷ سالگی میباشد. بعد از ۱۹ سالگی باید به تیم جوانان رفت. رده ی امید به افراد زیر ۲۱ سال اجازه بازی در سطح جهانی میدهد.

در رده ی بزرگسالان محدودیتی شامل نمیشود. افراد تا زمانیکه توان بازی کردن دارند ادامه میدهند. حتی گاهی اوقات ستاره های فوتبالی، از سنین ۱۷ سال یا ۱۹ سال، در تیم های بزرگسالان بازی میکنند. بازی های بزرگسالان محدودیتی ندارد. در داخل کشور به صورت لیگ بین باشگاه ها برگذار میشود. همچنین بازی های کشوری، برون مرزی، قاره ای و جهانی (با حضور تیم ملی) برگذار میشود. این ورزش به دلیل داشتن طرفداران زیاد در سراسر دنیا به صورت گسترده اجرا میشود. این ورزش محبوب با هزینه های بالا در سراسر جهان در حال گسترش است.

برای فوتبالیست شدن باید به کجا مراجعه کنیم؟

سالیانه تست هایی گرفته میشود که زمان آنها از حدود خرداد ماه و تیرماه شروع میشود. اما شما باید قبل از آن، آمادگی جسمانی متناسب با فوتبال را به دست آورید و تمرینات خود را در خانه، پارک، باشگاه و… شروع کنید. پس با یک برنامه ریزی مناسب از چندین ماه قبل تمرینات را استارت بزنید. همچنین در این زمان باید روحیه و روان خود را تقویت کنید. زیرا همانطور که میدانیم این مسیر سخت و دشوار است و بهتر است روحیه ای شکست ناپذیر داشته باشید. قطعا استعداد های درخشان میتوانند به مقاطع بالا دست یابند. از تمرینات مهمی که باید به آنها بپردازید، تمرینات بدنسازی و آمادگی جسمانی میباشد که باعث میشوند به بهترین ها تبدیل شوید.‌

تست هایی که از شما گرفته میشود، روپایی زدن با توپ یا شوت به سمت دروازه نیست. شما باید چیزی فراتر از اینها به مربیان تست گیرنده نشان دهید. اغلب تعداد کسانی که برای تست های فوتبال حضور پیدا میکنند، زیاد است. پس مربیان آنهارا به گروه های تیمی تقسیم میکنند و در تایم های‌ ۱۵ الی ۳۰ دقیقه، مسابقه هایی برگذار میکنند. در این مسابقات باید استعدادی از خود نشان دهید تا نام شما در لیست قبول شدگان نوشته شود. احتمالا چند باری فرصت داشته باشید که در این مسابقات شرکت کنید، پس چیزی حدود ۱۰۰ دقیقه در سال برای قبول شدن فرصت دارید.

لازمه ی این موفقیت این است که شما تمامی جایگاه های یک بازیکن را در زمین بشناسید و آشنایی کامل با قوانین این بازی داشته باشید. تا در هر جایگاهی که قرار گرفتید بتوانید مهارت خود را نشان دهید.

هزینه ی فوتبالیست شدن در ایران

هزینه ی فوتبالیست شدن در ایران چیزی نامشخص است. برای افراد ثروتمند یا آقازاده ها که میتوانند هر جایگاه یا پست و مقامی را بخرند یک هزینه دارد و برای افراد معمولی هزینه هایی متفاوت. اما فراتر از هرچیز در این ورزش باید استعداد و علاقه ی خود را هزینه کنید. بخصوص زمانیکه شما جز دسته ثروتمندان نیستید یا شخص معرفی برای ورود به تیم های حرفه ای ندارید. پس نمیتوان برای آن هزینه ای مشخص در نظر گرفت.

سخن پایانی

همان طور که گفتیم مسیر فوتبالیست شدن یک مسیر پر پیچ و خم و دشوار است. میتوان از هر طریقی برای رسیدن به آن تلاش کرد اما رشته فوتبال در دانشگاه به صورت اختصاصی وجود ندارد. شما میتوانید با رشته های تربیت بدنی یا مربیگری ورزشی در سطح دانشگاه، در کنار حرفه ی خود پیش روید. البته پیشنهاد ما به شما این است که این رشته ی ورزشی را از سنین پایین شروع کنید تا به موفقیت دست یابید. لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید.

sajadjafari
5 فوریه 2023

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *