برترین شطرنج بازان زن کنونی جهان

دنیای شطرنج مدت‌هاست که تحت سلطه بازیکنان مرد بوده است، اما این روند در حال تغییر است، زیرا زنان همچنان به پیشرفت‌های قابل توجهی در این بازی ادامه می‌دهند. در میان این زنان، چند نفر هستند که به عنوان بهترین های جهان شناخته می شوند و در این مقاله نگاهی دقیق برترین شطرنج بازان زن کنونی جهان خواهیم داشت.

برترین شطرنج بازان زن کنونی جهان

بر اساس رده بندی فیده (Fédération Internationale des Échecs)، برترین شطرنج بازان زن فعلی جهان عبارتند از:

هو ییفان (چین) – امتیاز الو 2658
جو ونجون (چین) – امتیاز الو 2585
الکساندرا گوریاچکینا (روسیه) – امتیاز الو 2573
Koneru Humpy (هند) – امتیاز الو 2560
آنا موزیچوک (اوکراین) – امتیاز الو 2545

هو یفان – ملکه سلطنتی شطرنج

هو یفان یک شطرنج باز چینی است که بیش از یک دهه است که بر صحنه شطرنج زنان تسلط داشته است.

او برای اولین بار در سال 2008 توجه بین المللی را به خود جلب کرد، زمانی که در 14 سالگی قهرمان شطرنج زنان جهان شد و جوان ترین قهرمان شطرنج جهان شد. از آن زمان، او چهار بار دیگر در سال های 2010، 2011، 2013 و 2016 قهرمان شده است.

هو یفان
هو یفان

هو یفان به دلیل سبک بازی تهاجمی و توانایی او در محاسبه سریع موقعیت های پیچیده شناخته می شود. او همچنین یک نویسنده ماهر است و چندین کتاب در مورد شطرنج منتشر کرده است، از جمله “زندگی شطرنج هو یفان” و “هنر بازی موضعی”. خارج از شطرنج، هو یفان در حال تحصیل در مقطع دکترا است. در رشته روابط بین الملل در دانشگاه آکسفورد

جو ونجون – چالشگر

جو ونجون یک شطرنج باز چینی است که در حال حاضر رقیب مسابقات شطرنج قهرمانی زنان جهان است. او اولین بار در سال 2018 با شکست تان ژونگی در فینال قهرمان شد. از آن زمان، او دو بار در سال های 2019 و 2021 از عنوان خود دفاع کرده است.

 

جو ونجون به خاطر سبک بازی آرام و یکنواختش معروف است. او استاد شطرنج موقعیت است و به ویژه در بازی آخر بازی قوی است. پیروزی های اخیر او بر هو یفان در مسابقات جایزه بزرگ زنان، موقعیت او را به عنوان یکی از برترین شطرنج بازان زن در جهان تثبیت کرده است.

الکساندرا گوریاچکینا – ستاره در حال ظهور

الکساندرا گوریاچکینا یک شطرنج‌باز روسی است . در سال 2019 با قهرمانی در مسابقات کاندیداهای زنان وارد صحنه بین‌المللی شطرنج شد و حق به چالش کشیدن جو ونجون برای مسابقات قهرمانی شطرنج زنان جهان را به دست آورد. اگرچه او در مسابقه قهرمانی شکست خورد، اما با عملکرد قوی خود در تورنمنت های بین المللی همچنان تحت تاثیر قرار می دهد.

گوریاچکینا به دلیل سبک بازی تهاجمی و توانایی او در ایجاد موقعیت های پیچیده روی تخته شناخته شده است. او همچنین یک مدافع بسیار قوی است و قادر به یافتن منابع در موقعیت های دشوار است. گوریاچکینا با تنها 23 سالگی به طور گسترده ای به عنوان آینده شطرنج زنان در نظر گرفته می شود.

آنا موزیچوک – جنگنده

آنا موزیچوک یک شطرنج باز اوکراینی است که بیش از یک دهه بازیکن برتر شطرنج زنان بوده است. او در سال 2014 در مسابقات قهرمانی شطرنج بلیتز زنان جهان و در سال 2016 قهرمان شطرنج سریع زنان جهان شد.

آنا موزیچوک
آنا موزیچوک

موزیچوک به خاطر سرسختی و روحیه جنگندگی اش معروف است. او همچنین یک شطرنج نویس ماهر است و چندین کتاب شطرنج از جمله “جهان شطرنج من” و “قدرت تاکتیک ها” را تالیف کرده است.

آینده شطرنج زنان

این پنج زن نماینده بهترین شطرنج زنان امروز هستند، اما آنها تنها نیستند. بسیاری از بازیکنان زن با استعداد دیگر نیز هستند که سهم قابل توجهی در این بازی دارند. برخی از این بازیکنان عبارتند از Kateryna Lagno (روسیه)، Mariya Muzychuk (اوکراین) و Dronavalli Harika (هند). . زنان در این بازی کمتر حضور دارند و هنوز موانع زیادی برای حضور آنها وجود دارد. با این حال، با موفقیت مستمر بازیکنانی مانند هو یفان، جو ونجون و الکساندرا گوریاچکینا، این امید وجود دارد که آینده شطرنج زنان روشن باشد.

نتیجه

شطرنج زنان در سال های اخیر مسیری طولانی را پیمود  و برترین شطرنج بازان زن امروز جهان گواه پیشرفت هایی هستند که حاصل شد. هو ییفان، جو ونجون، الکساندرا گوریاچکینا، کونرو هامپی و آنا موزیچوک همگی بازیکنان فوق العاده با استعدادی هستند که سهم قابل توجهی در این بازی داشته اند. با تداوم موفقیت این بازیکنان و ظهور استعدادهای جدید، آینده شطرنج بانوان روشن به نظر می رسد.

Hesam
30 مارس 2023

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *