در این مقاله سعی داریم به تربیت گنجایش، بزرگترین ورزشگاه های دنیا را معرفی کنیم . در کناراین مباحث سعی داریم تاریخچه این ورزشگاه هارا بررسی کنیم .

ورزشگاه رانگرادو

بزرگترین استادیوم فوتبال جهان در پیونگ یانگ ، کره شمالي ساخته شده . این ورزشگاه ( رانگرادو می دی ) نام دارد که به معنی (گشایش یافته در روز نخست مِی ) است. مالک آن دولت کره شمالی است و گنجایش آن 150 هزار نفر میباشد. سطح زمین آن چمن مصنوعی است . این ورزشگاه در سال 1989 توسط کیم ایل سونگ ساخته شده . این ورزشگاه در جزیره خرد پیونگ یانگ ساخته شده . به دلیل معماری و منحصر به فردش ، فضای جالبی به جزیره بخشیده است.

 

ساخت این ورزشگاه به نوعی رقابت با کشور همسایه بود . دو و نیم سال قبل در کره جنوبی ، یک ورزشگاه 70هزار نفری ساخته شد . به دلیل همین رقابت ، کره شمالی نیز دست به کار شد تا از ورزشگاه های بزرگ کشورهای دنیا عقب نماند. در ابتدا ساخت این ورزشگاه ، قرار بر این بود که فوتبال کاربری اصلی آن باشد .اما در همه ی این سالها مراسمات بزرگ سیاسی با حضور رهبران کره شمالی در این ورزشگاه برگذار شده است . زیرا فوتبال دغدغه اصلی این کشور نیست و این ورزشگاه باعث پیشرفت فوتبالی آنها نشد.

یک سال بعد از تکمیل ورزشگاه مراسم اعدامی برای فرماندهانی که نقشه قتل کیم جونگ ایل را کشیده بود در رانگرادو برگذار شد. مراسمی که در آن این فرمانده ها به آتش کشیده شدند ، وحشتناک ترین روز تاریخ رونگرادو را رقم زد. رکورد حضور تماشاگران در این  ورزشگاه مربوط به رقابت های کشتی سال 1995 است. طراحی 16 طاق قوسی حلقه ای را دور ورزشگاه شکل داده اند تا نمای بیرونی آن شبیه به گل مگنولیا باشد.

دومین ورزشگاه بزرگ فوتبال

  1. ورزشگاه میشیگان

نام این ورزشگاه میشیگان و ملقب به خانهٔ بزرگ است. ورزشگاه فوتبال آمریکایی برای دانشگاه میشیگان در ( ان آربر)، میشیگان است. این مکان ، بزرگترین ورزشگاه در ایالات متحده است . در جهان رتبه دومین ورزشگاه بزرگ را دارد . ظرفیت قانونی آن 107 هزار نفر است، اما جمعیت میزبان بیش از 115 هزار نفر می‌باشد . این ورزشگاه در سال 1927 با هزینه 950 هزاردلار ساخته شد . مالک این مکان دانشگاه میشیگان میباشد.

  1. ورزشگاه بیور آمریکا

ورزشگاه بیور به معنی سگ آبی است . که در پنسیلوانیا قرار دارد. بیور ، دومین ورزشگاه بزرگ آمریکا است. این مکان قدیمی ترین استادیوم آمریکا هست . که در سال 1909 توسعه یافته . این ورزشگاه در رتبه سوم بزرگترین ورزشگاه های جهان قرار دارد. که در سال 2016 محبوب ترین استادیوم دنیا شد. مایکل بکر کوچک معمار این باشگاه ورزشی بوده است.

  1. ورزشگاه آزتکا

این ورزشگاه در مکزیکو سیتی با 104 هزار نفر جمعیت ، رتبه چهارمین ورزشگاه بزرگ دنیا را داراست. این ورزشگاه خانه رسمی تیم ملی فوتبال  کشور مکزیک است. این  ورزشگاه درسال ۱۹۶۶ با گنجایش ۱۰۷۴۹۴ تماشاگر افتتاح شد. سیستم روشنایی مدرن آن در سال ۱۹۶۶ اضافه شد. علاوه بر بازی‌های فوتبال برای اجرای کنسرت‌ها نیز به کار گرفته میشود. در سال ۱۹۹۳ مایکل جکسون (خواننده معروف) در این ورزشگاه کنسرت داشته .

نام این ورزشگاه برای ادای احترام به آزتک‌ها، از میراث فرهنگی شهر مکزیک گرفته شده‌است. ورزشگاه آزتکا میزبان انواع مسابقات ورزشی بین‌المللی بوده‌است . مسابقات مهمی همچون : المپیک تابستان 1968 – جام جهانی فوتبال 1970 – قهرمانی جام جهانی جوانان 1983 – جام جهانی فوتبال 1986 – جام کنفدراسیون‌های فیفا 1999

  1. ورزشگاه نیلند

ورزشگاه نیلند با ظرفیت 102 هزار نفر در رتبه ی پنجم این جدول قرار دارد . این ورزشگاه در شهر ناکسویل در آمریکا قرار دارد. این مکان متعلق به دانشگاه تنسی است که در سال 1921 ساخته شده . ورزشگاه نیلند دارای زمین چمن میباشد . این ورزشگاه بزرگ که خانه ی لیگ فوتبال ملی است ، تا به امروز میزبان چندین همایش داخلی بوده است . معمار و سازنده این مکان بزرگ هولساپل مک کارتی بوده است .

  1. ورزشگاه اوهایو

درشهر کلمبوس ( ایالت اوهایو ) در امریکا واقع شده‌است . این مکان دارای زمین چمن می‌باشد. ورزشگاه اوهایو متعلق به دانشگاه ایالتی اوهایو است. که خانه تیم فوتبال باکیز میباشد. این باشگاه ورزشی ملقب به نام کفش اسب است . در این استادیوم ورزشی از سال 1922 ، لیگ داخلی فوتبال ها برگذار شده و در 20 سال گذشته محل کنسرت های زیادی بوده است. به دلیل  آنکه تماشای بازی های شبانه جذابیت بالایی دارد ، از سال 2014 در داخل ورزشگاه چراغ های دائمی وصل شد. معماری و ساخت این ورزشگاه توسط هوارد وایت اسمیت انجام شده .

  1. ورزشگاه برایانت – دنی

یک استادیوم  ورزشی در جنوب شرقی ایالات متحده آمریکاس ، که در محوطه دانشگاه آلاباما در توسکالوسا قرار دارد. این ورزشگاه بزرگ زمین خانگی تیم  آلاباما میباشد ، که در سال ۱۹۲۹ افتتاح شده است . این ورزشگاه به افتخار جورج اچ دنی، رئیس مدرسه به عنوان استادیوم دنی نامگذاری شد. با ظرفیت حدودی 101 هزارنفر هفتمین ورزشگاه بزرگ دنیاس . همچنین چهارمین استادیوم بزرگ کنفرانس جنوب شرقی نیز میباشد.

 

  1. ورزشگاه آزادی

ورزشگاه آزادی بزرگترین ورزشگاه ایران است. این ورزشگاه برای میزبانی بازی‌های آسیایی 1974  که در تهران برگزار شد، تاسیس شد. این ورزشگاه در واقع بخشی از مجموعهٔ ورزشی آزادی است ؛ بازی‌های خانگی تیم ملی فوتبال و همچنین دو تیم بزرگ و پرطرفدار ایرانی، استقلال و پرسپولیس در این ورزشگاه انجام میشود. ورزشگاه آزادی در لیست بیست ورزشگاه برتر جهان قرار گرفت.

در ابتدا نام این ورزشگاه آریامهربوده است . که با بالاترین معیارهای بین‌المللی آن دوران برای بازی‌های آسیایی 1974 در شهرتهران ساخته شده است . مساحت این استادیوم ورزشی 141 هزار متر مربع است . که در مجموعه ورزشی آزادی ساخته شده است . معماری و ساخت این ورزشگاه را عبدالعزیز فرمانفرماییان اجرا کرد . که در تاریخ 25 مهر 1350  افتتاح شد . و همزمان با بازی های آسیایی 1974 در شهر تهران بازگشایی شد. این ورزشگاه تا سال 1357 آریامهر خوانده می‌شد که با وقوع انقلاب57 ایران ، تغییرنام‌ داد و «آزادی» نام گرفت.

این مجموعه ورزشی امروزه دارای سالن‌های چند منظوره و فراوانی میباشد . سالنی 12 هزار نفری و دریاچه ی مصنوعی از بی‌نظیرترین مجموعه‌های ورزشی آسیا می‌باشد. زمین بازی آن از چمن طبیعی و اطراف زمین یک پیست دو و میدانی با هشت ردیف از جنس تارتان است. در قسمت غربی و ضلع جنوب جایگاه ویژه قرار دارد. جایگاه گزارشگران صدا و سیما نیز در ضلع راست محل جایگاه خبرنگاران با ظرفیت 85 نفری ساخته شده‌ . این ورزشگاه یکی از افتخارات فرهنگی ورزشی ایران است.

گنجایش ورزشگاه : گنجایش ورزشگاه آزادی ۷۸٬۱۱۶ صندلی است. تا قبل از نصب صندلی در ورزشگاه ، گنجایش این ورزشگاه ۱۰۰ هزار نفر بوده است . اما پس از نصب صندلی و اعلام تعداد دقیق آنها ، گنجایش ورزشگاه کاهش یافت.

  1. ورزشگاه دارل ک. رویال مموریال تگزاس

این ورزشگاه دارای زمین چمن است و متعلق به دانشگاه تگزاس درشهر آستین تگزاس می‌باشد. گنجایش این استادیوم ورزشی تا ظرفیت 100 هزارنفری می باشد. این ورزشگاه در لیست بزرگترین ورزشگاه های دنیا رتبه نهم را دارد.

سخن پایانی

در این مقاله 9 ورزشگاه بزرگ جهان را مورد بررسی قرار دادیم . سعی کردیم شما را با بزرگترین ورزشگاه های دنیا ، به ترتیب مساحت آشنا کنیم . این لیست همچنان ادامه دارد. به نظر شما کدام استادیوم ورزشی توانسته موفقیت بیشتری را کسب کند؟  یا کدام ورزشگاه توانسته رضایت هواداران فوتبال را جذب کند؟ شما هم نظرات خود را درباره ورزشگاه های بزرگ جهانی در قسمت کامنت ها بیان کنید.

sajadjafari
19 ژانویه 2023

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *