بیوگرافی امیر قلعه نویی

بیوگرافی امیر قلعه نویی ، پر افتخارترین سرمربی تاریخ فوتبال ایران که در این مطلب به زندگی شخصی و افتخارات و حواشی او خواهیم پرداخت. پس در ادامه با سایت ورزشی همراه ما باشید.

بیوگرافی امیر قلعه نویی

اردشیر قلعه‌نویی ملقب به امیر قلعه نویی متولد 1 آذر 1342 در شهر تهران می باشد. او که در محله نازی آباد تهران بدنیا آمد. پدرش نام اردشیر و بابک را برای او و برادرش انتخاب کرد. ولی در همان کودکی بیشتر با نام امیر صدایش می کردند. در 7 سالگی پدر خود را از دست داد و از آن زمان به بعد مجبور به کار کردن در جامعه شد. در کنار کار کردن و پول در آوردن به فوتبال بازی کردن نیز مشغول شد.  امیر قلعه نویی اصالتا نیشابوری است و مربی اهل فوتبال ایران که سابقه بازی در تیم ملی فوتبال ایران را نیز در کارنامه خودش دارد. امیر تحصیلات دانشگاهی ندارد. سالها به عنوان هافبک در فوتبال توپ زده است و از پرافتخارترین مربی های ایران نیز شناخته می شود و لقب او ژنرال است.

بیوگرافی امیر قلعه نویی سرمربی فوتبال
بیوگرافی امیر قلعه نویی سرمربی فوتبال

خانواده امیر قلعه نویی

امیر قلعه نویی که نام اصلی اش اردشیر است و در یک خانواده با اصالت نیشابوری بدنیا آمد. خانواده آنها پرجمعیت بود. امیر دارای 7 خواهر و برادر بزرگ تر از خودش بود. پدرش راننده ماشین سنگین ولوو بود که در سن 7 سالگی او را از دست داد.

حتما بخوانید: بیوگرافی محمد مایلی کهن | زندگی شخصی + افتخارات + حواشی + عکس با همسر و فرزندان

دوران بازی امیر قلعه نویی

قلعه نویی در سال 1360 به تیم ملی جوانان دعوت شد. او که نمایش موفقی از خودش ارائه کرد و در اسفند 1360 از تیم راه آهن به شاهین رفت. شاهین آن زمان ملی پوشان زیادی داشت. در لیگ سال 1366 نیز بعد از پیروزی 2-0 در مقابل پرسپولیس، تیم شاهین را ترک نمود و به باشگاه السد قطر رفت. امیر در زمستان سال 1367 به تهران برگشت. این بار سراغ باشگاه استقلال تهران رفت و پای میز قرارداد آنها نشست و پیراهن آبی پایتخت را بر تن کرد.

امیر قلعه نویی اولین بازی خودش را به عنوان پلیر استقلال در تاریخ 19 اسفند 67 در برابر پرسپولیس در یک دربی رقم زد. این بازی در مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی برگزار شد و به پنالتی کشیده شد. امیر در این بازی پنالتی خودش را از دست داد.

زندگینامه امیر قلعه نویی
زندگینامه امیر قلعه نویی

زندگینامه امیر قلعه نویی

این بازیکن حرفه ای فوتبال تا پایان دوره فوتبالیش در نقش بازیکن تنها 19 بازی ملی انجام داد که 18 بازی آن در سن 30 سالگی به بعد بوده است. امیر نخستین بار توسط ناصر ابراهیمی به فوتبال ملی در سال 1364 دعوت شد.
امیر قلعه نویی در اردیبهشت سال 65 با تیم ملی به چین سفر کرد و اولین بار پیراهن تیم ملی الف را برتن نمود. اما تا سال 1372 هیچ وقت مجدد به تیم ملی دعوت نشد. در کارنامه ملی امیر تنها یک گل زده به کویت دیده می شود.

امیر فوتبال خودش را در کودکی از میدان انصاری نازی آباد در کنار برادر بزرگترش شروع کد. تا سال 1355 زمانی که 13 ساله بود به جوانان افسر پیوست. سپس در تیم سازمان فوتبال نیز مدتی حضور داشت. بیوگرافی امیر قلعه نویی

مصدوم شدن امیر قلعه نویی و ترک دنیای فوتبال

قلعه نویی در دوران بازیگری خودش چندین بار مصدوم شد. دو مرتبه مصدومیت شدیدی پیدا کرد. بار نخست در سال 1371 و بار دوم نیز در سال 1375 بود که مصدومیت دوم طولانی شد و در آخر از فوتبال خداحافظی کرد. مصدومیت او حتی بعد از فوتبال نیز گریبانگیرش شد و چندین بار زانوی خود را عمل جراحی کرد.

حتما بخوانید: بیوگرافی یحیی گل محمدی | زندگی شخصی+عکس با همسر و فرزندانش+حواشی

دوران مربیگری امیر قلعه نویی

امیر قلعه نویی در طول دوران مربیگیری خود کارنامه بسیار موفقی از خودش نشان داد. او سرمربی تیم های مختلفی در ایران بوده است. سابقه مربیگری تیم ملی و تیم های باشگاهی برق تهران، کشاورز، استقلال اهواز، استقلال تهران ،تراکتورسازی و سپاهان را دارد.

او در تیم استقلال در مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران در سالهای 1385، 1388 و 1392 و با تیم سپاهان در سالهای 89 و 90 به مقام قهرمانی رسید. هم اکنون نیز با 5 بار قهرمانی با تیم های استقلال و سپاهان موفق به کسب دو نایب قهرمانی با تیم های استقلال و تراکتور شده است. همچنین یک مقام سومی را با تیم استقلال تجربه کرده است. او را لقب پرافتخارترین مربی لیگ ایران می نامند. همچنین او توانست دو قهرمانی را در سال های 81 و 87 و یک نایب قهرمانی را در سال 1383 در جام حذفی ایران با استقلال بدست آورد.

خانواده امیر قلعه نویی
خانواده امیر قلعه نویی

بیوگرافی امیر قلعه نویی

مربیگری تیم ملی فوتبال ایران

با ترک برانکو ایوانکوویچ در 17 مرداد سال 1385 از تیم ملی فوتبال ایران، امیر قلعه نویی سرمربی تیم شد و تیم را آماده حضور در جام ملت های آسیا 2007 کرد. وی برای هدایت تیم ملی از همکاری ناصر ابراهیمی،ابراهیم زاده، پیروانی، آقاجانیان، کریم بوستانی و مظلومی در کادر فنی خودش استفاده نمود.

تیم ملی فوتبال ایران در مسابقه انتخابی جام ملت های آسیا 2007 توانست 4 پیروزی و 2 مساوی را در مقام نخست گروهش با 3 امتیاز بیشتر از کره جنوبی کسب نمود. در رقابت های مرحله نهایی جام ملت های آسیا 2007 تیم ملی بعد از صدر نشینی گروهش با 7 امتیاز و بالاتر از ازبکستان، چین در مرحله گروهی یک چهارم نهایی با ضربات پنالتی در برابر کره جنوبی حذف شد. او که مسئولیت ناکامی را برعهده گرفت. حتی بیان کرد که این ناکامی ها گردن من است و از بازیکنان انتقاد نکنید.

حتما بخوانید: بیوگرافی علی کریمی | زندگی شخصی + افتخارات + حواشی + عکس با همسر و فرزندان

بیوگرافی امیر قلعه نویی

امیر قلعه نویی در تیم ملی توانست پیروزی 8 بر 1 مقابل جاماییکا را با بهترین نتیجه و شکست 4 بر صفر در مقابل مکزیک را با بدترین نتیجه در بازی دوستان انجام دهد. او در مربیگری خودش در تیم ملی در 17 بازی 10 برد، 6 مساوی و یک باخت دارد. تقریبا در هر بازی 2/1 امتیاز کسب نمود. بعد از جدایی از تیم ملی در پایان سال 2007 در جمع سه نامزد عنوان بهترین مربی سال آسیا قرار گرفت و البته نتوانست این عنوان را کسب کند.

راه آهن تا استقلال و تیم ملی

فوتبال حرفه ای خودش را از سال 58 زمانی که 16 ساله بود با تیم راه آهن آغاز کرد. دو سال را در راه آهن بود و سپس 6 سال در شاهین بازی نمود.

در سال 66 بازیکن لژیونر شد و 1 سال را در السد قطر بازی کرد. در سال 67 نیز در 25 سالگی به استقلال پیوست و به مدت 10 سال بازیکن این باشگاه بود.

امیر قلعه نویی در سال 1365 به تیم ملی رفت و 20 بازی و یک گل در تیم ملی بزرگسالان زده است. در سال 76 در سن 34 ساله از دنیای فوتبال خداحافظی کرد.

قلعه نویی سرمربی ایرانی
قلعه نویی سرمربی ایرانی

مربیگری

امیر دوره مربیگری خودش را به طور کوتاه در باشگاه بایرلورکوزن گذراند و مدت کوتاه نیز مربی تیم کشاور بود و در فصل 1380 به برق تهران رفت. همچنین در سال 1381 به استقلال اهواز رفت و سال 82 تا 85 نیز به استقلال تهران پیوست تا هدایتش را برعهده بگیرد و آخرین حضورش در استقلال مابین سالهای 91 تا 94 بود.

سال 96 تا 96 نیز دو سال مربی تراکتورسازی تبریز بود و سپس سال 96 تا 97 در ذوب آهن حضور داشت و سال 97 تا 98 نیز سرمربی تیم سپاهان اصفهان بود. در سال 1400-1401 نیز سرمربی تیم باشگاه گل گهر سیرجان را برعهده دارد. در دی ماه 1401 نیز خبرهایی مبنی بر احتمال گزینه نیمکت تیم ملی بعد از جام جهانی قطر برای او مطرح شده که هنوز قطعی نشده است.

پرافتخارترین مربی لیگ

امیر در دوران سرمربی گری خودش 5 بار در استقلال و دو بار در تیم سپاهان قهرمان لیگ برتر شد. سابقه 5 نایب قهرمانی را با تیم های مختلف لیگ دارد. همین آمارها باعث شد تا لقب پرافتخارترین سرمربی را سالها یدک بکشد.

مصاحبه امیر قلعه نویی

یک مصاحبه خواندنی از امیر قلعه نویی با هم بخوانیم.

تجربه مسافرکشی

امیر قلعه نویی در اوایل شروع فوتبالی خودش اولین حقوق و فروش طلاهای مادر خود یک پیکان مدل 61 خرید تا برای امرار معاش خانواده اش مسافرکشی کند.

قلعه نویی سرمربی ایرانی
قلعه نویی سرمربی ایرانی

از رستوران داری تا مبل فروشی

سرمربی پرافتخار ایرانی حالا رستوران در اکباتان و ونک دارد و مبل فروشی لاکچری نیز در خیابان ولی عصر و استخر و سونای vip نیز دارد. او در ساخت و ساز نیز فعالیت دارد و کارهای نظارت پروژه هایش را نیز نظر دوستانش انجام می دهد. قلعه نویی از لحاظ مالی بسیار پولدار است.

ازدواج و همسرش

امیر قلعه نویی و همسرش سالها ازدواج کرده اند و ثمره این ازدواج نیز یک دختر بنام خاتون و یک پسر بنام هوتن می باشد. هوت نیز مدتی فوتبالیست بود و حالا به شغل تجارت مشغول است.

طرفدار بارسلونا

تمام بازی های خارجی را دنبال می کند و معمولا چیزی را الکی تماشا نمی کند و به دنبال یادگیری است. فوتبال بارسلونا را واقعا دوست دارد و از فوتبال سرعتی خوشش می آید.

برنامه نود را تماشا نمی کردم

امیر قلعه نویی معمولا شب ها زود می خوابد و بین 11 تا 11:30 استراحت می کند. ساعت 6 نیز از خواب بیدار می شود و فرصت دیدن برنامه نود را ندارد.

اهل خرافات و طلسم

امیر قلعه نویی به شدت اهل خرافات بود. حتی یکبار در سپاهان و یکبار نیز در تراکتورسازی تبریز از یک شخص مشهور خواست تا تیمش را از طلسم در بیاورد.

حتما بخوانید: بیوگرافی علی دایی | زندگی شخصی + افتخارات + حواشی + عکس با همسر و فرزندان

علی پروین را دوست دارد

اوعلاقه زیادی به علی پروین اسطوره باشگاه پرسپولیس دارد. علی پروین را سلطان می نامد و از لحاظ اخلاقی و فنی خیلی قبولش دارد.

قلعه نویی سرمربی ایرانی
قلعه نویی سرمربی ایرانی

تفریحات

امیر به تفریحات علاقه زیادی دارد و در منزل خودش در اوقات بیکاری به ورزش پینگ پونگ و والیبال می پردازد. در فصل سرد سال نیز در شرایط آب و هوایی مناسب به توچال برای اسکی می رود.

تیم برق تهران

در فصل 80-81 لیگ آزادگان سرمربی تیم برق تهران شد و در 20 بازی 9 بار برد و 4 بار تساوی و 7 باخت بدست آورد. با 31 امتیاز نتوانست به مرحله نهایی لیگ دسته یک صعود نماید.

مربیگری در استقلال اهواز

امیر در آباد 1381 در وسط های نیم فصل اول برای نخستین بار در لیگ برتر سرمربی شد تا هدایت یک تیم ته جدولی بنام استقلال اهواز را برعهده بگیرد. استقلال اهواز در این فصل با سرمربیگری چراغپور با عملکرد ضعیفی روبرو بود و قلعه نویی به عنوان سرمربی اش انتخاب شد.

مربیگری در استقلال تهران

امیر قلعه نویی در 5 فصل سرمربی تیم استقلال تهران شد و در 2 مقطع در سال های 1381 و 1387 هدایت استقلال تهران را در انتهای فصل در بازی های جام حذفی برعهده گرفت. در حال حاضر بعد از منصور پور حیدری 9 قهرمانی رسمی (3 بار لیگ تهران، 2 بار لیگ ایران، 2 بار جام حذفی ایران، و 1 بار جام باشگاه های آسیا) در کارنامه خودش دارد. 5 بار قهرمان مسابقات رسمی در کنار زدراکو رایکوف که او هم 5 قهرمانی در مسابقات رسمی (2 بار لیگ تهران، 2 بار لیگ ایران، و 1 بار جام باشگاه های آسیا) بدست آورد، او که دومین مربی پرافتخار تاریخ باشگاه استقلال است.

مربیگری در تیم ملی

بعد از قهرمانی استقلال تهران با امیر قلعه نویی در سال 1385 و کسب نتایج ضعیف تیم ملی در مسابقات جام جهانی 2006 و قطع همکاری ایران با برانکو نیز در یک شرایط جدید سرمربی تیم لمی شد. او زمانی سرمربی تیم ملی شد که همزمان در پست های مدیرفنی و رئیس سازمان فوتبال استقلال تهران نیز حضور داشت. تیم ملی ایران با حضورش روی نیمکت در مسابقات جام ملت های آسیا 2007 با ضربه های پنالتی مغلوب تیم ملی کره جنوبی شد و از این رقابت ها ناکام برگشت.

مربیگری در مس کرمان 1386 نیم فصل دوم

امیر قلعه نویی بعد از یک دوره استراحت چند ماهه و دوری از مربیگری در دی ماه 1386 هدایت تیم فوتبال مس کرمان را برای نیم فصل برعهده گرفت. او توانست با مس کرمان به رتبه دهم جدول و بالاتر از استقلال تهران قرار بگیرد و کارنامه موفق خودش را به رخ همگان کشید.

سپاهان اصفهان

امیر قلعه نویی بعد از اینکه در سال 1388 از استقلال جدا شد. برای یک سال به طور رسمی با سپاهان قرارداد بست. هدایت این تیم را در لیگ برتر فوتبال ایران در سال های 88-89 برعهده گرفت. او توانست در پایان این تیم را قهرمان لیگ کند. امیر قلعه نویی در سال 2007 کاندید کسب بهترین مربی سال آسیا نیز شد. بعد از سپاهان نیز به تیم تراکتورسازی تبریز در سال 1390 پیوست. امیر در خرداد 1391 دوباره سرمربی استقلال شد و در تیرماه 94 دوباره سرمربی ملوان بندرانزلی شد.

امیر قلعه نویی سرمربی ایرانی
امیر قلعه نویی سرمربی ایرانی

قلعه نوعی سرمربی ملوان

امیر قلعه نویی در مرداد ماه سال 1394 بعد از دو بازی لیگ برتری به دلیل عدم توافق با مدیران ملوان از سرمربی گری این تیم کنار رفت. امیر در دو دیدار ابتدایی فصل نیز بر روی نیمکت قرار نگرفت و برای دومین بار به تیم تراکتورسازی تبریز رفت. همچنین در سال 1396 امیر قلعه نویی با یک قرارداد یک ساله به ذوب آهن پیوست. این سرمربی پرافتخار بعد از کسب عنوان نایب قهرمانی با ذوب آهن دوباره از این تیم نیز جدت شد و در اول خرداد 1397 به تیم سپاهان رفت. بعد از تیم سپاهان نیز به تیم گل گهر سیرجان رفت و تا الان در این تیم حضور دارد.

حتما بخوانید: بیوگرافی سعید عزت اللهی | زندگی شخصی و حرفه ای+ حواشی+عکس

چکیده ای از زندگینامه امیر قلعه نوعی

  • نام کامل: اردشیر قلعه‌نویی
  • نام مستعار: امیر قلعه نویی
  • زادروز : ۱ آذر ۱۳۴۲
  • محل تولد : تهران
  • پست : مربی فوتبال (گذشته:هافبک)
  • باشگاه کنونی: گل گهر سیرجان (سرمربی)

 

افتخاات دوران بازی امیر قلعه نویی

  • قهرمانی در اولین دوره لیگ قدس (1364) همراه با تیم تهران الف
  • قهرمانی در لیگ فوتبال قطر (1988/1367) همراه با السد قطر
  • قهرمانی در جام حذفی فوتبال قطر (1988/1367) همراه با السد قطر
  • قهرمانی در لیگ باشگاه های ایران (لیگ قدس) (1369) همراه با استقلال تهران
  • قهرمانی در جام باشگاه های آسیا (1370) (91–1990) همراه با استقلال تهران
  • قهرمانی در جام باشگاه های تهران (1370) همراه با استقلال تهران
  • قهرمانی در سوپر جام تهران (1373) همراه با استقلال تهران
  • قهرمانی در جام حذفی فوتبال ایران (1375) همراه با استقلال تهران
  • نایب قهرمانی در جام حذفی تهران 1359 همراه با راه آهن تهران
  • نایب قهرمانی در جام باشگاه های تهران 1364 و 1365 همراه با شاهین تهران
  • نایب قهرمانی در جام باشگاه های تهران 1368 و 1369 همراه با استقلال تهران
  • نایب قهرمانی در جام حذفی فوتبال ایران 1369 همراه با استقلال تهران
  • نایب قهرمانی در جام باشگاه های آسیا (1370) (92–1991) همراه با استقلال تهران
  • نایب قهرمانی در جام باشگاه های ایران (لیگ آزادگان) 1371 و 1373 همراه با استقلال تهران

افتخارات دوران سرمربی‌گری امیر قلعه نویی

– قهرمانی در جام حذفی ۸۱-۱۳۸۰ به همراه تیم استقلال تهران
– ” در لیگ برتر فوتبال ایران ۸۵-۸۴ به همراه تیم استقلال تهران
– ” در بازی‌های قهرمانی غرب آسیا ۲۰۰۷ به همراه تیم ملی فوتبال ایران
– ”  جام حذفی ۸۷-۱۳۸۶ به همراه تیم استقلال تهران
– ” لیگ برتر فوتبال ایران ۸۸-۸۷ به همراه تیم استقلال تهران
– ” لیگ برتر فوتبال ایران ۸۹-۸۸ به همراه تیم سپاهان اصفهان

– قهرمانی در لیگ برتر فوتبال ایران ۹۰-۸۹ به همراه تیم سپاهان اصفهان
– قهرمانی در لیگ برتر فوتبال ایران ۹۲-۹۱ به همراه تیم استقلال تهران
– نایب قهرمانی در لیگ برتر فوتبال ایران ۸۳-۸۲ به همراه تیم استقلال تهران
– نایب قهرمانی در جام حذفی ۸۳-۱۳۸۲ به همراه تیم استقلال تهران
– مقام سومی در لیگ برتر فوتبال ایران ۸۴-۸۳ به همراه تیم استقلال تهران
– نایب قهرمانی در لیگ برتر فوتبال ایران ۹۱-۹۰ به همراه تیم تراکتورسازی تبریز

دوران بازی

  •  قهرمانی در اولین دوره لیگ قدس (1364) همراه با تیم تهران الف
  •  قهرمانی در لیگ فوتبال قطر (1988/1367) همراه با السد قطر
  •  قهرمانی در جام حذفی فوتبال قطر (1988/1367) همراه با السد قطر
  •  قهرمانی در لیگ باشگاه های ایران (لیگ قدس) (1369) همراه با استقلال تهران
  •  قهرمانی در جام باشگاه های آسیا (1370) (91–1990) همراه با استقلال تهران
  •  قهرمانی در جام باشگاه های تهران (1370) همراه با استقلال تهران
  •  قهرمانی در سوپر جام تهران (1373) همراه با استقلال تهران
  •  قهرمانی در جام حذفی فوتبال ایران (1375) همراه با استقلال تهران
  •  نایب قهرمانی در جام حذفی تهران 1359 همراه با راه آهن تهران
  •  نایب قهرمانی در جام باشگاه های تهران 1364 و 1365 همراه با شاهین تهران
  •  نایب قهرمانی در جام باشگاه های تهران 1368 و 1369 همراه با استقلال تهران
  •  نایب قهرمانی در جام حذفی فوتبال ایران 1369 همراه با استقلال تهران
  •  نایب قهرمانی در جام باشگاه های آسیا (1370) (92–1991) همراه با استقلال تهران
  •  نایب قهرمانی در جام باشگاه های ایران (لیگ آزادگان) 1371 و 1373 همراه با استقلال تهران

دوران سرمربی گری

  •  قهرمانی در جام حذفی 81–1380 به همراه تیم استقلال تهران
  •  قهرمانی در لیگ برتر 85–1384 به همراه تیم استقلال تهران
  •  قهرمانی در بازی های قهرمانی غرب آسیا 2007 به همراه تیم ملی فوتبال ایران
  •  قهرمانی در جام حذفی 87–1386 به همراه تیم استقلال تهران
  •  قهرمانی در لیگ برتر 88–1387 به همراه تیم استقلال تهران
  •  قهرمانی در لیگ برتر 89–1388 به همراه تیم سپاهان اصفهان
  •  قهرمانی در لیگ برتر 90–1389 به همراه تیم سپاهان اصفهان
  •  قهرمانی در لیگ برتر 92–1391 به همراه تیم استقلال تهران
  •  نایب قهرمانی در لیگ برتر 83–1382 به همراه تیم استقلال تهران
  •  نایب قهرمانی در جام حذفی 83–1382 به همراه تیم استقلال تهران
  •  نایب قهرمانی در لیگ برتر 91–1390 به همراه تیم تراکتورسازی تبریز
  •  نایب قهرمانی در جام حذفی 96–1395 به همراه تیم تراکتورسازی تبریز
  •  نایب قهرمانی در لیگ برتر 97–1396 به همراه تیم ذوب آهن اصفهان

امیر قلعه نویی

بیوگرافی امیر قلعه نویی بازیکن و سرمربی فوتبال ایرانی در این بخش به پایان رسید و در آخر هر نوع سوالی در این زمینه داشتید می توانید از ما بپرسید.

همه چیز در مورد زندگی نامه فوتبالیست ها را در سایت ورزشی بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *