بیوگرافی خداداد عزیزی

بیوگرافی خداداد عزیزی ، یکی از برترین بازیکنان تاریخ فوتبال ایران که در این مطلب به زندگی کامل او و شخصیتش و خانواده و دوران فوتبالی اش می پردازیم.

زندگینامه خداداد عزیزی بازیکن ملی پوش ایرانی

خداداد عزیزی در تاریخ 1 تیر 1350 در شهر مشهد به دنیا آمد. بازیکن پرسابقه فوتبال ایران که در مقطع راهنمایی تصحیل کرده است. از سن 16 سالگی فوتبال را در کنار کارگری شروع کرده است. بعد از حماسه ملبورن نیز به غزال تیز پا معروف شده است.

بیوگرافی خداداد عزیزی

بیوگرافی خداداد عزیزی
بیوگرافی خداداد عزیزی

خانواده و بیوگرافی خداداد عزیزی

خداداد در روستای چشمه یخیی از توابع فریمان در خراسان رضوی از پدر کشاورز و مادر خانه دار به دنیا آمد. شایعات مبنی بر اینکه عزیزی افغانستانی است واقعیت ندارد و به دلیل چهره اش و چشم های کشیده اش او را با افغانستانی ها و حتی با کره ای ها اشتباه گرفته اند.

عزیزی چهار برادر با یک خواهر دارد. بعد از فوت مادرش نیز برای پدر یک همسر جدید در سال 1370 اختیار کرد و پدر خداداد از همسر جدید نیز سه پسر دارد.

در مجموع دارای هفت برادر و یک خواهر است و برای تشکیل یک تیم فوتبال به چهار برادر دیگر نیاز داریم! (با خنده)

بیوگرافی خداداد عزیزی

از روستا تا شهر

در سال 1355 وقتی پدرش کشاورز دیمی بود. گوسفند و دام هایش را فروخت و دو خانه در جنوب شهر مشهد خرید و راهی شهر شد.

یکی از خانه ها را به دلیل اینکه عمویش فوت کرد. پدرش سرپرستی خانواده را برعهده گرفت و به پسرعموهایش داد و یکی از خانه ها را نیز برای خودمان قرار داد.

بیوگرافی خداداد عزیزی
بیوگرافی خداداد عزیزی

دوران کودکی در کوی رضاییه

در زمان کودکی در محله رضاییه مشهد سپری کرد. مدارس ابتدایی و راهنمایی را در آنجا گذارند و فوتبال کوچه خیابانی را در محله رضاییه مشهد تجربه نمود. بیوگرافی خداداد عزیزی

حتما بخوانید: بیوگرافی امیر قلعه نویی | زندگی شخصی + افتخارات + حواشی + عکس با همسر و فرزندان

کارگری و فروشندگی

خداداد عزیزی در 10 سالگی با پدرش دور حرم دستفروشی می کرد. در 13 سالگی نیز با برادرهایش تابستان ها کارگری و بنایی می کرده است. برادر او کار گچ بری را با ابزار به طور حرفه ای بلد بود ولی خداداد به دلیل قد کوتاهش اینکار را به سختی انجام می داد.

فوتبال از 16 سالگی

در سال 1366 زمانی که غزال تیز پا 16 ساله بود بعد از بازی در یک تیم محلی دیده شد و به منتخب جوانان خراسان دعوت شد تا اینکه یک سال بعد به تیم ابومسلم دعوت شد.

خداداد عزیزی و علی دایی
خداداد عزیزی و علی دایی

اخراج از مدرسه تا بهمن

عزیزی در دوران دبیرستان به دلیل توهین به دبیر ورزش از مدرسه حاج تقی آقا بزرگ اخراج شد و همزمان بازیکن تیم ابومسلم مشهد بود و تا سال 1371 در این تیم درخشید.

در سال های 1371 تا 73 در تیم فتح سربازی را گذراند. سال 1374 نیز زمانی که تنها 24 سال سن داشت با قرارداد 3/5 میلیون توامنی به تیم بهمن پیوست.

بیوگرافی خداداد عزیزی

از تیم ملی تا آلمان و آمریکا

خداداد عزیزی در سن 21 سالگی به تیم ملی جوانان دعوت شد تا اینکه در سال 1375 در جام ملت های آسیا 1996 به عنوان بهترین بازیکن سال کنفدراسیون فوتبال آسیا معرفی شد.

عزیزی در سال 1376 به تیم پرسپولیس پیوست. بعد از 4 بازی به تیم کلن آلمان رفت و به مدت سه فصل در 50 بازی 10 گل زد. خداداد تا سال 1379 در کلن بازی کرد و پس از آن به مدت یک فصل در تیم «سن ‌خوزه ارث‌ کوئیکز» در لیگ ام‌ ال اس فوتبال آمریکای شمالی حضور داشت. بیوگرافی خداداد عزیزی

غزال تیزپای آسیا

در ساعت 1 بعداظهر روز شنبه 8 آذر 1376 ایران برای رسیدن به جام جهانی 98 فرانسه نیاز به یک مساوی با تیم قدرتمند استرالیا داشت. تا دقیقه 70 با دو گل عقب بود. گل اول ایران در دقیقه 71 با حمله خداداد عزیزی و پاس گل او به کریم باقری به درون دروازه نشست. چهار دقیقه بعد از گل اول نیز این بار با پاس گل علی دایی، خودش در یک موقعیت تک به تک گل دوم ایران را زد و بازی 2-2 مساوی شد. جواد خیابانی در این بازی لقب غزال تیزپای آسیا را به خدادادعزیزی داد. بیوگرافی خداداد عزیزی

خداداد عزیزی و فرزندانش
خداداد عزیزی و فرزندانش

بازنشستگی در 35 سالگی

در سال 1380 نیم فصل را با النصر عربستان بازی کرد و به ایران آمد. به مدت 4 سال در پاس تهران بازی کرد و سپس یک سال در تیم دسته اولی عقاب حضور داشت. در نهایت از سال 1385 خداداد در سن 35 سالگی با پیراهن راه آهن از دنیای فوتبال برای همیشه خداحافظی نمود.

حتما بخوانید: بیوگرافی محمد مایلی کهن | زندگی شخصی + افتخارات + حواشی + عکس با همسر و فرزندان

ازدواج خداداد عزیزی و همسر و فرزندانش

خداداد عزیزی در سال 1375 زمانی که تنها 20 سال سن داشت با همسر خود ازدواج کرد.

ثمره ازدواج آنها دو دختر و یک پسر است.

دختر بزرگش فاطمه متولد 1376 می باشد.

پسرش امیرحسین در سال 1384 و دختر کوچکتر او نیز در سال 1389 به دنیا آمد.

سرطان مادر و حسرت زندگی

در سال 1396 زمانی که 19 ساله بود و هنوز به شهرت نرسید و زندگی بسیار سختی داشت مادرش به دلیل عدم توانایی مالی با بیماری سرطان فوت کرد.

او می گوید که در این دنیا هیچ آرزویی ندارد. خدا لطف بزرگی به او کرده و همه چیز داده است. تمامی رویاهایم تحقق یافته و فقط یک آرزو برایم حسرت شده است. اینکه زمانی که وضع مالی ام خوب شد کاش مادرم بود. روزهای خوب را می دید. روزهای خوش مان را مشاهده می کرد و لذت می برد. بیوگرافی خداداد عزیزی

خداداد عزیزی و همسر و فرزندش
خداداد و همسر و فرزندش

عاشق شهر تهرانم

من اصلا از تهران فراری نیستم و عاشق تهرانم. خاطره های زیادی در این شهر دارم که تکرار نشدنی هستند. عاشق زندگی در تهران نیز هستم. دوستان صمیمی بنده در تهران هستند. ولی مزار مادرم در شهر مشهد است. پدر هم خدا را شکر زنده است و در جوار امام رضا (ع) زندگی می کند.

حتما بخوانید: بیوگرافی یحیی گل محمدی | زندگی شخصی+عکس با همسر و فرزندانش+حواشی

شباهت به جکی چان

خداداد شباهت زیادی به کارگردان و بازیکن معروف چینی یعنی جکی چان دارد. او می گوید بارها در فرودگاه های خارج از کشور او را با چان اشتباه گرفته اند.

توپ طلا در موزه حرم امام رضا

در سال 1375 زمانی که بهترین بازیکن آسیا شدم و توپ طلا دریافت نمودم. من این توپ را به موزه حرم مطهر امام هشتم اهدا نمودم و جای آن توپ در موزه حرم بود نه در طاقچه منزل ما

خداداد عزیزی در فوتبال ایران
خداداد عزیزی در فوتبال ایران

طرفدار تیم بارسلونا

بنده فقط بازی های بارسلونا را دنبال می کنم و بازی های حساس و مهم اروپایی را نظیر منچستر سیتی را نیز نگاه می کنم. آنها تیم های خوبی هستند. بیوگرافی خداداد عزیزی

شغل دوم و رفیق مشهور

خداداد عزیزی علاوه بر فوتبال، شغل دوم نیز دارد. شغل دوم عزیزی ساخت و ساز است.

سرمایه گذار و سازنده برج ها و ساختمان های مختلف که از لحاظ اقتصادی نیز مغزش خوب کار می کند.

عزیزی یک گالری طلا فروشی در خیابان کریمخان تهران دارد. در کشور امارات نیز سرمایه گذری های مناسبی انجام داده است.

خداداد در ابتدای فعالیت خودش با سرمایه گذاری در حوزه پوشاک ورزشی شروع کرد.

حالا صاحب یک برند مشهور پوشاک ورزشی است. مهدی هاشمی نسب نیز از دوستان ورزشی و صمیمی او محسوب می شود.

خداداد عزیزی و فرزاد فرزین
خداداد عزیزی و فرزاد فرزین

مربیگری

خداداد عزیزی در سال 1384 رئیس سازمان فوتبال شد. همچنین به عنوان مربی هدایت ابومسلم مشهد را برعهده گرفت. تا سال 1397 نیز در تیم های پیام مشهد ، استقلال ، شهرداری تبریز ، سیاه جامگان و سپیدرود رشت سرمربی بود.

حتما بخوانید: بیوگرافی علی کریمی | زندگی شخصی + افتخارات + حواشی + عکس با همسر و فرزندان

اهل قلیون کشیدن هستم!

خداداد معتقد است که 80 درصد فوتبالیست های ایرانی قلیون می کشند و به کافه ها می رود. او می گوید بنده خودم هم بعد از پایان فوتبالم در سال 1385 قلیون مصرف می کنم و اصلا از گفتنش ترسی ندارم. بیوگرافی خداداد عزیزی

زمان بازی خداداد عزیزی

عزیزی 47 بازی ملی برای تیم فوتبال ایران انجام داد. در دهه 70 و ابتدای دهه 80 خورشیدی ستاره فوتبال ایران در کنار علی دایی بود. او 11 گل ملی در کارنامه اش دارد. در جام جهانی 1998 نیز ایران را به جام جهانی رساند. اولین بار او به طور حرفه ای در ابومسلم توپ زد. برای دوره سربازی نیز در سال 71 به تهران رفت.

  • ابومسلم 1367 تا 1371
  • فتح تهران 1371 تا 1373
  • بهمن 1373 تا 1375
  • پرسپولیس تهران 1375 تا 1376
  • کلن آلمان 1376 تا 1379
  • سن خوزه ارث کوئیکز 1379
  • النصر امارات 1380
  • پاس تهران 1380 تا 1384
  • آدمیرا واکر 1384
  • عقاب 1384 تا 1385
  • راه آهن 1385
سرمربیگری خداداد عزیزی
سرمربیگری خداداد عزیزی

بیوگرافی خداداد عزیزی

مربی گری خداداد عزیزی

عزیزی در زمان بازنشستگی اش سرمربی تیم فوتبال ابومسلم شد و بعد از آن نیز رئیس فدراسیون فوتبال انتخاب گشت. تیم ابومسلم مشهد یکی از تیم های مورد علاقه اش است و به همین علت در روزهای نخست فوتبالی خود در ابومسلم خراسان سپری کرده است.

  • ابومسلم 1383 – 1384
  • پیام مشهد 1386
  • استقلال اهواز 1387
  • ابومسلم 1389 – 1390
  • شهرداری تبریز 1393
  • سیاه جامگان 1394 – 1395

حتما بخوانید: بیوگرافی علی دایی | زندگی شخصی + افتخارات + حواشی + عکس با همسر و فرزندان

چکیده ای از بیوگرافی خداداد عزیزی

  • نام کامل: خداداد عزیزی
  • متولد :۱ تیر ۱۳۵۰( ۴۸ سال)
  • زادگاه: فریمان، ایران
  • قد: ۱۶۹ سانتیمتر
  • نام مستعار: غزال تیزپای آسیا

بیوگرافی خداداد عزیزی در این بخش به پایان رسیده است، امیدواریم مورد توجه شما عزیزان در سایت ورزشی قرار گرفته باشد. در پایان بیوگرافی خداداد عزیزی هر سوالی داشتید می توانید در بخش دیدگاه بپرسید.

همه چیز در مورد زندگی نامه فوتبالیست ها را در سایت ورزشی بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *