بیوگرافی ریو فردیناند

بیوگرافی ریو فردیناند ، بازیکن سابق تیم ملی انگلیس و ستاره باشگاه منچستریونایتد می باشد که در این مطلب به زندگی و حواشی آن خواهیم پرداخت.

بیوگرافی ریو فردیناند بازیکن سابق منچستر

ریو گوین فردیناند (Rio Gavin Ferdinand) در 7 نوامبر 1978 در محله دانمارک هیل شهر لندن پایتخت انگلیس به دنیا آمد. مادرش انگلیسی و پدرش اهل سنت لوسیا است. ریو در سال 2015 نیز رسماً از دنیای فوتبال خداحافظی کرد.

از بازیکنانی بود که فوتبال را از کوچه و خیابان شروع کرد. خیابان لوسین در لندن که مردمان فقیری در آنجا زندگی می کردند و ریو در آنجا بزرگ شد.

او در سن 20 سالگی به عنوان بازیکن آماتور در وستهام بازی کرد و در آن سال جایزه نیز دریافت کرد.

او با بازی های خوبی که انجام داد مورد توجه سر الکس فرگوسن قرار گرفت و به عنوان گرانقیمت ترین انتقال تاریخ فوتبالی در لیگ برتر را از آن خودش کرده بود.

گران ترین مدافع دنیا در 23 ژانویه با قرارداد 5 ساله به منچستر رفت. قیمت نهایی انتقال ریو به مبلغ 33 میلیون دلار بود.

خانواده ریو فردیناند

مادرش زمانی که او را به دنیا آورد تنها 17 سال سن داشت. فردیناند در کنار برادرش آنتون در پکهام بزرگ شد. آنها خانواده بزرگی داشتند.

والدین آنها برای تأمین خانواده بسیار تلاش کردند. در آن زمان مادرش سرپرست کودک و پدرش خیاط بود. پدر و مادرش زمانی که ریو 14 ساله بود از هم جدا شدند. قبل از جدایی نیز هر دو طرف قول دادند که همچنان با فرزندان خود نزدیک بمانند. پدرش جولیان که حضانت فرزندان را برعهده داشت. خانواده اش را به ملک خودش برد. ریو جوان را به تمرینات فوتبال و پارک های محلی برد.

حتما بخوانید: بیوگرافی پیر امریک اوبامیانگ و همسرش | کودکی، شغل حرفه ای و حقایق ناگفته

ریو فردیناند در دوران مدرسه

ریو در دبستان کاملوت تحصیل نمود. در مدرسه او بر درس ریاضی تمرکز زیادی داشت و از بیان فیزیکی خوبی برخوردار بود. در کلاس های فوتبال و ژیمناستیک در نمایش و تئاتر و باله شرکت می کرد. ریو کودک بسیار توانایی بود که بورسیه تحصیلی دریافت کرد. او نماینده ساوتوارک در ژیمناستیک در بازی های جوانان لندن بود.

ریو فردیناند و همسرش

فردیناند با همسر خودش ربکا الیسون ازدواج کرد. همسرش یک مربی تناسب اندام بود که در اواخر دهه 1990 با این بازیکن انگلیسی در زمانی که در وستهام بازی می کرد، آشنا شدند. آنها در سال 2009 باهم بلاخره ازدواج کردند.

ریو فردیناند زمانی که همسر محبوبش ربکا در 2015 درگذشت. در حالی که تنها 34 سال سن داشت.

همسر اول ریو فردیناند
همسر اول ریو فردیناند

ریو فردیناند بعد از این ازدواج بسیار غمگین و ناراحت شد. اولین پسر این زوج لورنز نام دارد که در سال 2006 به دنیا آمد. پسر دوم آنها نیز بنام تیت سه سال بعد به دنیا آمد. همچنین آنها در سال 2011 صاحب دختری بنام تیا شدند. زمانی که خانواده بعد از حضور در منچستر یونایتد وقتی ریو در این تیم توپ می زد به لندن بازگشتند.

زندگینامه ریو فردیناند

ربکا همسر اول ریو فردیناند به بیماری سرطان مبتلا شد و تشخیص این بیماری در سال 2014 اعلام شد. بعد از طی کردن دوره های درمان تصور می کرد که در سال 2014 نیز از این بیماری رهایی یافته است.

متاسفانه سرطان دوباره به بدن ربکا بازگشت و به استخوان های او سرایت کرد. مرگ او در دنیای فوتبال غم و اندوه زیادی را به وجود آورد. ریو واقعا عاشق همسرش بود.

ریو فردیناند و همسر دومش
ریو فردیناند و همسر دومش

درباره همسر فقید ریو فردیناند – عواقب مرگ

ربکا همسر ریو فردیناند در یک مراسم خصوصی در ماه مه 2015 به خاک سپرده شد. هم تیمی های ریو فردیناند نیز در این مراسم تشییع جنازه حضور پیدا کردند. بازیکنان فوتبالی نظیر روبین فان پرسی ، ادوین ون در سار ، نمانیا ویدیک و دارن فلچر به همسرش ادای احترام کردند. همچنین در مراسم سر الکس فرگوسن سرمربی اسبق تیم منچستر نیز حضور داشت.

ریو با فرزندانش بدون مادر تنها ماند. حتی فرزند کوچکتر ریو فردیناند تا سالها بعد درباره محل زندگی مادرش از او سوال می پرسید.

ریو فردیناند
ریو فردیناند

فعالیت ورزشی

فردیناند در سن 36 سالگی از فوتبال خداحافظی کرد. در تابستان از منچستر بعد از 12 سال جدا شد و به کوئینز پارک رنجرز پیوست. با سقوط تیم لندنی به چمپیونشیپ جزو بازیکن آزاد اعلام شد.

یک روز بعد از تصمیم باشگاه ترجیح داد که دیگر با تیم جدید قرارداد امضاء نکند. ریو در ترکیب منچستر 312 بازی انجام داد و 7 گل زد. همچنین در 81 بازی ملی برای تیم انگلیس به میدان رفت و 3 گل در کارنامه ملی خودش دارد.

ریو در منچستر 6 بار فاتح جام لیگ، یک جام حذفی، 3 جام اتحادیه، 6 کامیونیتی شیلد، یک لیگ قهرمانان اروپا، یک سوپر کاپ و یک جام باشگاه های جهان را کسب نمود. این بازیکن پرافتخار تیم منچستر 6 فصل را در تیم منتخب لیگ جزیره حضور پیدا کرد.

حتما بخوانید: بیوگرافی ادینسون کاوانی و همسرش |افتخارات+زندگی شخصی+عکس

زندگی شخصی ریو فردیناند

فردیناند کاپیتان منچستر یونایتد بود و درباره درگذشت همسرش گفت: کودکان من دباره نبودنش صحبت نمی کنند و حتی بنده با آنها در این خصوص قبلا صحبت کردم. کودکانم از این موضوع طفره می روند. بهترین روش برای صحبت کردن با سه فرزندش را نمی دانسته ام. همسر فردیناند به دلیل سرطان در 34 سالگی از دنیا رفت.

ریو فردیناند و سر الکس فرگوسن
ریو فردیناند و سر الکس فرگوسن

وستهام یونایتد

ریو با درخشش خودش از تیم وستهام یونایتد فوتبالش را رسما شروع کرد. در یک انتقال به لیدزیونایتد به گران ترین مدافع دنیا تبدیل شد.

لیدز یونایتد

فردیناند کاپیتان لیدزیونایتد بود. به همراه این تیم تا نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا هم پیش رفت. در مقابل والنسیا بسیار عملکرد فوق العاده ای داشت.

حتما بخوانید: بیوگرافی مارسلو ویرا و همسرش | زندگی شخصی+افتخارات+حواشی+ازدواج+خانواده

منچستر یونایتد

کاپیتان لیدز در سال 2002 در یک انتقال جنجالی به منچستر الکس فرگوسن رفت. این مدافع مبلغ 46 میلیون یورویی را دریافت کرد تا به گران قیمت ترین مدافع وسط در تاریخ فوتبال به حساب بیاید.

ریو از بدو ورود به منچستر عملکرد فوق العاده ای داشت. پاس های دقیق و قطری عالی از برترین ویژگی ریو بود. او اولین مدافعی بود که بازی سازی را از خط دفاعی در فوتبال مدرن نمایش داد. زوج دفاعی فردیناند به مدت 4 سال وس باون دیگر مدافع شیاطین سرخ بود. اما درخشان ترین دوران این مدافع بعد از سال 2006 بود که او یکی از بهترین زوج های تاریخ لیگ جزیره را با نمانیا ویدیچ شکل داد و او به عنوان کاپستان باشگاه منچستر موفق به قهرمانی در لیگ قهرمانان 2008 شد. او در سال 2008 به عنوان مدافع تیم منتخب فیفا نیز انتخاب شد.

ریو فردیناند در منچستر
ریو فردیناند در منچستر

عملکرد درخشان فردیناند

فردیناند در دوران حضورش در تیم منچستر قهرمانی های زیادی را بدست آورد. البته در آن سالها نیز اتفاق تلخی برای زندگی فوتبالی اش رخ داد. زمانی که اتحادیه فوتبال به خاطر امتناع ریو فردیناند از آزمایش دوپینگ او را 8 ماه محروم کرد. بازتاب های این خبر در روزنامه های آن زمان باعث شد تا او بیان کند که فقط دو ساعت برای آزمایش دیر کرده است.

کسانی که آزمایش دوپینگ آنها مثبت شده بود و محرومیت کمتری نسبت به ریو گرفته بودند. فردیناند با بازگشت دوباره اش به یکی از مهره های قابل اعتماد فرگی تبدیل شد. ریو به بازی های کامپیوتری علاقه زیادی دارد و در رقابت به مناسب سالروز تولدش در رقابت با هم تیمی هایش اول شد.

ریو فردیناند و فرزندان بعد از مرگ همسرش
ریو فردیناند و فرزندان بعد از مرگ همسرش در مستند بی بی سی

حتما بخوانید: بیوگرافی آنتونی استوکس |داستان زندگی+ازدواج+سبک بازی+ حاشیه ها

افتخارات ورزشی

باشگاهی

West Ham United

UEFA Intertoto Cup: 1999

Manchester United

Premier League: 2002–۰۳, ۲۰۰۶–۰۷, ۲۰۰۷–۰۸, ۲۰۰۸–۰۹, ۲۰۱۰–۱۱, ۲۰۱۲–۱۳
Football League Cup: 2005–۰۶, ۲۰۰۸–۰۹
FA Community Shield: 2003, 2007, 2008, 2011
UEFA Champions League 2007–۰۸
FIFA Club World Cup: 2008

فردی

West Ham United Hammer of the Year: 1997–۹۸
Premier League Player of the Month: October 2001
ESM Team of the Year: 2007–۰۸
FIFPro World XI: 2007–۰۸
London Youth Games Hall of Fame: 2010 inductee
Premier League 20 Seasons Awards (1992–۹۳ to 2011–۱۲)
Fantasy Teams of the 20 Seasons (Panel choice)
English Football Hall of Fame: 2016 Inductee

همه چیز در مورد زندگی نامه فوتبالیست ها را در سایت ورزشی بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *