بیوگرافی ریکاردو ساپینتو

بیوگرافی ریکاردو ساپینتو (Ricardo Sá Pinto) ، در این بخش به زندگینامه بازیکن قدیمی پرتغالی و سرمربی حال حاضر تیم استقلال تهران خواهیم پرداخت. در ادامه همراه سایت ورزشی باشید.

زندگینامه ریکاردو ساپینتو سرمربی استقلال تهران

ریکاردو مانوئل آندره سیلوا ساپینتو (Ricardo Sá Pinto) متولد 10 اکتبر سال 1972 در پرتغال می باشد. او که فارغ التحصیل رشته مدیریت و بازاریابی ورزشی می باشد. فوتبال خودش را از 10 سالگی شروع کرد و در پست مهاجم برای تیم های پورتو و اسپورتینگ توپ زده است.

ریکاردو با قد 178 سانتی متر و وزن 71 کیلوگرم در سن 37 سالگی وارد حوزه مربیگری شد. هم اکنون نیز سرمربی استقلال تهران می باشد.

زندگینامه ریکاردو ساپینتو سرمربی استقلال تهران
زندگینامه ریکاردو ساپینتو سرمربی استقلال تهران

خانواده

ساپینتو در تاریخ شمسی 18 مهر ماه 1351 در شهر پورتو پرتغال در یک خانواده با وضعیت مالی متوسط به دنیا آمد.

ریکاردو ساپینتو و همسر و فرزندانش
ریکاردو ساپینتو و همسر و فرزندانش

حتما بخوانید: بیوگرافی پرویز مظلومی | زندگی شخصی + افتخارات + حواشی + عکس با همسر و فرزندان

آغاز حرفه ای فوتبال

ساپینتو فوتبال حرفه ای خودش را از سال 1982 از سن 10 سالگی با آکادمی پورتو کشور پرتغال شروع کرد. او تا سال 1987 در رده پایه این تیم مشغول توپ زنی شد.

رشد در آکادمی سالگیروس

ریکاردو در سال 1987 در سن 15 سالگی مورد توجه مدیران و استعدادیاب های تیم سالگیروس قرار گرفت و به تیم آکادمی پیوست. سال 1991 در 19 سالگی به تیم اصلی راه یافت و تا سال 1994 نیز در این تیم ماند.

بازی در اسپورتینگ سی پی

ساپینتو در 22 سالگی و در سال 1994 به تیم اسپورتینگ سی پی پیوست و تا سال 1997 در 3 سال برای این تیم یک قهرمانی در جام حذفی پرتغال کسب نمود.

ریکاردو و همسرش
ریکاردو و همسرش

ادامه فوتبال در اسپانیا

او در سال 1997 در 25 سالگی به تیم رئال سوسیداد اسپانیا پیوست. تا سال 2000 در این تیم اسپانیایی توپ زد.

عکس جوانی ریکاردو ساپینتو
عکس جوانی ریکاردو ساپینتو

بازگشت به اسپورتینگ سی پی

ساپینتو در سال 2000 در سن 28 سالگی دوباره به تیم اسپوریتگ سی پی بازگشت و تا 2006 در این تیم حضور پیدا کرد. این بازیکن در 6 سال برای تیم اسپورتینگ CP یک قهرمانی لیگ برتر، 1 قهرمانی جام حذفی و 1 قهرمانی سوپر جام در پرتغال بدست آورد.

حتما بخوانید: بیوگرافی امیر قلعه نویی | زندگی شخصی + افتخارات + حواشی + عکس با همسر و فرزندان

خداحافظی از بازی فوتبال

ساپینتو در سال 2006 در سن 34 سالگی به تیم استاندارد لیژ بلژیک رفت و تا سال 2007 بعد از اتمام قراردادش با این تیم از دنیای فوتبال خداحافظی کرد.

ریکاردو ساپینتو تولد
ریکاردو ساپینتو تولد

بازی های ملی

ایشان نخستین بار در سال 1992 در سن 20 سالگی به تیم ملی زیر 21 سال پرتغال رفت و تا سال 1994 نیز در سن 22 سالگی به تیم بزرگسالان دعوت شد. او در 2001 با پیراهن پرتغال مجموعا 45 بار در این تیم بازی کرد و توانست 10 گل بزند. ساپینتو در تیم ملی پرتغال زیر 21 ساله های اروپا یک مقام دومی و 1 مقام سومی در قهرمانی اروپا را تجربه نموده است.

آغاز مربی گری

ساپینتو در اول نوامبر 2009 در سن 37 سالگی کار خودش را به عنوان مدیر ورزشی تیم اسپورتینگ سی پی شروع کرد. در 21 ژانویه 2010 نیز به دلیل درگیری با یکی از بازیکنان تیم از سمت خودش استعفا داد.

دستیاری

در سال 2010 نیز در سن 38 سالگی دستیار پدرو کاشینیا در لیریا شد. تا سال 2011 نیز در این شغل منصوب شد و سرانجام نیز سرمربی تیم زیر 21 ساله های اسپورتینگ سی پی شد.

عملکرد درخشان او در رده های پایه ای این تیم، در فوریه 2012 نیز سرمربی تیم بزرگسالان تیم شد و تا اکتبر 2012 سکان هدایت این تیم را برعهده گرفت.

زندگینامه ریکاردو ساپینتو سرمربی استقلال تهران
زندگینامه ریکاردو ساپینتو سرمربی استقلال تهران

ادامه سرمربی گری در یونان

ساپینتو در ماه مارس 2013 در سن 41 سالگی نیز سرمربی تیم ستاره سرخ صربستان شد. بعد از مدت زمان کوتاهی با مدیران باشگاه اختلاف پیدا کرد و از این تیم جدا شد. در سال 2013 در تیم او اف آی کرته و در سال 2015 نیز سرمربی آترومیتوس یونان شد.

حتما بخوانید: بیوگرافی محمد مایلی کهن | زندگی شخصی + افتخارات + حواشی + عکس با همسر و فرزندان

سرمربی گری در حوزه خلیج فارس

در سال 2015 نیز در سن 43 سالگی با قرارداد دو ساله سرمربی یم بلننسس پرتغال شد و مدت زمان کوتاهی به دلیل عملکرد ضعیفش از این تیم نیز جدا شد. ایشان در تاریخ می 2016 به تیم الفتح عربستان رفت و تا پایان لیگ سکان هدایت این تیم را برعهده داشت.

بیوگرافی ریکاردو ساپینتو سرمربی استقلال تهران
بیوگرافی ریکاردو ساپینتو سرمربی استقلال تهران

از یونان تا سرمربیگری در بلژیک

ریکاردو در ژوئن 2017 در سن 45 سالگی سرمربی تیم آترومیتوس یونان شد. بعد از کسب مقام هشتمی از این تیم نیز جدا شد و به استاندارد لیژ بلژیک رفت. در مدت 1 سال مربی این تیم شد و یک بار نیز قهرمان جام حذفی را کسب کرد.

از لهستان تا بازگشت به پرتغال

در سال 2018 نیز در سن 46 سالگی با قرارداد 3 ساله به عنوان سرمربی تیم لگیا لهستان انتخاب گردید. در آوریل 2019 نیز به دلیل نتیجه های ضعیف از این تیم کنار گذاشته شد. او به پرتغال برگشت و هدایت تیم بارگا پرتغال را برعهده گرفت.

به دلیل عمکرد خوبش در این تیم در سال 2020 پیشنهاد واسکو دوگاما را پذیرفت و سرمربی این تیم شد. در آنجا نیز دوام پیدا نکرد و سریعا از این تیم جدا شد.

ریکاردو ساپینتو
ریکاردو ساپینتو

تجربه حضور در ترکیه

ریکاردو در سال 2021 در سن 49 سالگی هدایت تیم غازی عینتاب ترکی را عهده دار شد. با سقوط این تیم به دسته پایینتر نیز از این تیم جدا شد. در ادامه اواسط فصل 2022-2021 سرمربی تیم موریونز پرتغال شد. تا پایان سال در این تیم به عنوان سرمربی حضور داشت.

سرمربیگری در ایران

ساپینتو در تابستان 2022 در سن 50 سالگی با یک قرارداد دو ساله با مبلغ 450 هزار یورو برای هر سال به استقلال تهران به عنوان سرمربی پیوست.

حتما بخوانید: بیوگرافی یحیی گل محمدی | زندگی شخصی+عکس با همسر و فرزندانش+حواشی

ازدواج ریکاردو ساپینتو و همسر و فرزندان

ایشان سالها قبل با خانم فردیکا ازدواج کرد و متاهل است. ثمره این ازدواج نیز دو دختر است که نام یکی از دختران ایشان لئونور است.

ریکاردو ساپینتو و همسرش
ریکاردو ساپینتو و همسرش

ریکاردو ساپینتو تسلیم نشد

او از مصدومیت های مختلف در طول دوران بازی یاد کرد و عنوان کرد که انگیز اش را تقویت کرد. در زمان اولین مصدومیت 27 ساله بود. در آن دوران بهترین بازی ها را در رئال سوسیه داد ارائه داد. بعد از آن نیز از ناحیه رباط صلیبی و منیسک آسیب دید.

ریکاردو ساپینتو اینستاگرام
ریکاردو ساپینتو اینستاگرام

او پنج بار عمل جراحی زانو انجام داد که آخرین بار در سن 31 سالگی بود. در آن زمان نیز بسیاری از پزشکان از عمل او خودداری کردند. بر طبق گفته پزشکان اینکار بسیار خطرناک است. اما از تسلیم نشدن خود گفت و جراحی پرخطر را به یک پزشک سویسی سپر و این جراحی سه فصل اضافه در زمین مسابقه به او داده است.

مربی بودن با بازیکن بودن متفاوت است

ساپینتو معتقد است که مربی بودن و بازیکن بودن باهم کاملا فرق دارد. بازیکنان می توانند مراقب رژیم غذایی خود باشند و عملکرد و استراحت کنند. سرمربی باید به طور کامل مراقب تیم باشد. وظیفه یک مربی ایجاد هماهنگی میان تمام بخش های باشگاه است. پزشکی، ارتباطات، پیشاهنگی، کارکنان و غیره مسئولیت‌ ها فراتر از زمین است.

رازی در فوتبال نیست

در فوتبال رازهای زیادی وجود ندارد، ما به تمام اطلاعات دسترسی داریم و در باشگاه های حرفه ای معمولا نرم افزاری قرار دارد که هر نوع آمار حریف را نشان می دهد. این گزینه ها به صورت فردی ارائه می شوند. چیزی که باعث تفاوت می شود استراتژی بازی مربی و مهارت رهبری آنها است.

یکاردو ساپینتو دعوا
ریکاردو ساپینتو دعوا

الگوهای مربیگری

ساپینتو امتیازهای زیادی داشت و زیر نظر چندین مربی بزرگ کار کرده است و از آنها چیزهای زیادی یاد گرفت. او حتی از ژوزه مورینیو یاد می کند که با اینکه هرگز با او کار نکرده است ولی ایشان را تحسین می کند.

حتی در تیم اینتر به مدت یک هفته از نزدیک کار ژوزه را دنبال می کرد. رابطه شان خوب است و او را تحسین می کند. توانایی او را در خواندن رقیب و آماده کردن تیمش برای هر بازی را بسیار دوست دارد. از مربیان دیگری نظیر گواردیولا و ساری نیز یاد می کند و از فاز تهاجمی تیم های آنها لذت می برد.

حتما بخوانید: بیوگرافی علی کریمی | زندگی شخصی + افتخارات + حواشی + عکس با همسر و فرزندان

لقب شیر دل

او چه به عنوان بازیکن و چه مربی در تمام باشگاه ها به دلیل روحیه جنگندگی اش به شیر دل معروف بود. هرگز نیز با باخت خوب برخورد نکرد و با تساوی نیز اشتهایش را از دست می داد و با شکست نیز برخورد بدی داشت. بیوگرافی ریکاردو ساپینتو

کارنامه افتخارات

ساپینتوی تجربه هدایت تیم های «اسپورتینگ لیسبون» و «براگا» در پرتغال، «واسکودوگامای» برزیل، ستاره سرخ بلگراد، تیم های باشگاهی یونان، ترکیه و لهستان، استاندار لیژ بلژیک و کسب مقام قهرمانی جام حذفی و نائب قهرمانی لیگ بلژیک به عنوان مربی سال این کشور را دارا است.

با ستاره سرخ بلگراد نائب قهرمان لیگ شده و توانسته علاوه بر کسب مقام سومی با اسپورتینگ با حذف منچسترسیتی به مرحله نیمه نهایی لیگ اروپا صعود کند. ساپینتو با براگا در مرحله گروهی لیگ باشگاه های اروپا به عنوان بهترین تیم گروه خودش صعود کرده است. براگا در این مرحله بهترین آمار هجومی و دفاعی را داشته است.

ریکاردو ساپینتو سرمربی تیم استقلال
ریکاردو ساپینتو سرمربی تیم استقلال

رد پیشنهاد پرسپولیس و تراکتور

ریکاردو در لیگ 99-98 ایران بعد از اخراج کالدرون از پرسپولیس در لیست مربیان مورد نظر باشگاه سرخپوشان قرار گرفته بود. اما این انتقال هیچ وقت صورت نگرفت. ساپینتو راهی ترکیه شد. گل محمدی نیز سکان هدایت پرسپولیس را برعهده گرفت.

در سال 1398 نیز بعد از کنار رفتن لیکنز از تراکتورسازی تبریز، صحبت هایی درباره هدایت تیم تراکتور توسط ساپینتو نیز مطرح شد ولی توافق صورت نگرفت.

حتما بخوانید: زندگی نامه کریستیانو رونالدو | بیوگرافی+ داستان زندگی+عکس و …

ریکاردو ساپینتو و رونالدو | همبازی کریس رونالدو

ریکاردو در سال های آخر فوتبالی خودش در فصل 2003-2002 با کریس رونالدوی جوان در اسپورتینگ لیسبون همبازی شده بود و به عنوان کاپیتان این تیم توپ می زد.

ریکاردو ساپینتو و رونالدو
ریکاردو ساپینتو و رونالدو

شخصیت و سبک مربیگری

ساپینتو سرمربی پرشور و پرانرژی است و با حرکا جنگجویانه و غیر قابل پیشبینی توانسته رفتارهای عجیب و غریبی از خودش در کنار زمین فوتبال نمایش دهد. هیجان های زیادی بعد از گلزنی تیم هایش نشان می دهد.

سیستم مورد علاقه این مربی 1-3-2-4 با تفکر هجومی است. علاقه زیادی به فوتبال منظم روی زمین دارد. اهمیت مالکیت توپ را نیز دوست دارد بالا ببرد. از خصوصیت تاکتیکی این مربی پاس کاری سریع و تک ضرب است. این سبک البته در بیشتر باشگاه های ایرانی سخت و غیر قابل اجرا می باشد.

آشنایی پینتو با فوتبال ایران

ریکاردو با بازی در لیگ پرتغال و تیم موریرنیزه به واسطه بازی پلیرهای ایرانی که در آن لیگ شاغل هستند. از جمله بازیکنان ایرانی نظیر مهدی طارمی، علی علیپور، پیام نیازمند و…

ساپینتو در حال آشپزی
ساپینتو در حال آشپزی

ناگفته ها از ساپینتو

علاقه زیادی در فوتبال انگلیس داشت و همیشه دوست داشت که در لیگ جزیره بازی کند. اما موفق نشد. در دوران بازی اش نیز محرومیت و مصدومیت های زیادی به صورت پی در پی برایش به وجود آمد. در کل 230 بازی در لیگ برتر پرتغال انجام داد و 51 گل زده است. ریکاردو ساپینتو در ترانسفر مارکت

 

باشگاه های حرفه ای ریکاردو ساپینتو

باشگاه ها سال ها  بازی گل
باشگاه سالگیروش 1991–1994 57 17
باشگاه اسپورتینگ 1994–1997  77  20
باشگاه رئال سوسیداد 1997–2000  70  6
باشگاه اسپورتینگ 2000–2006  97  14
باشگاه استاندارد لیژ 2006–2007  21 2
 مجموع  322  59

تیم ملی ریکاردو ساپینتو 

زیر ۲۱ سال پرتغال 1992–1994 10 0
پرتغال 1994–2001 45 10

دوران مربیگری ریکاردو ساپینتو 

 لیریا (دستیار) 1010–2011
 اسپورتینگ  2012
 ستاره سرخ بلگراد  2013
 او.اف. آی کرته 2013–2014
 آترومیتوس 2014–2015
 بلننسس 2015
 الفتح 2016
 آترومیتوس 2017
استاندارد لیژ 2017–2018
لگیا ورشو 2018–2019
براگا 2019
واسکو دوگاما 2020
غازی عینتاب 2021
موریرنز 2022
استقلال تهران 2022

افتخارات

به عنوان بازیکن

باشگاهی

تیم اسپورتینگ

لیگ برتر فوتبال پرتغال(۱): ۰۲–۲۰۰۱
جام حذفی فوتبال پرتغال(۲): ۹۵–۱۹۹۴، ۰۲–۲۰۰۱
سوپر جام فوتبال پرتغال(۱): ۲۰۰۰
لیگ اروپا: ۰۵–۲۰۰۴ نایب قهرمان

ملی

پرتغال / جام ملت‌های اروپا: ۲۰۰۰ سوم

به عنوان مربی

 تیم اسپورتینگ / نایب قهرمانی جام حذفی فوتبال پرتغال: ۱۲–۲۰۱۱

استاندارد لیژ / جام حذفی فوتبال بلژیک(۱): ۱۸–۲۰۱۷[۴۱]

استقلال تهران / سوپر جام فوتبال ایران(۱): ۱۴۰۱[۴۷]

 

چکیده ای از بیوگرافی ریکاردو ساپینتو

  • نام :ریکاردو ساپینتو
  • تاریخ تولد:۱۰ اکتبر ۱۹۷۲( ۱۸ مهر ۱۳۵۱)
  • محل تولد:پرتغال
  • وضعیت تاهل:متاهل
  • قد:۱٫۷۸ متر

زندگینامه و بیوگرافی ریکاردو ساپینتو سرمربی استقلال تهران

خب به پایان مقاله ساپینتو سرمربی استقلال رسیده ایم که امیدواریم مورد توجه شما دوستان عزیز در سایت ورزشی قرار گرفته باشد.

همه چیز در مورد زندگی نامه فوتبالیست ها را در سایت ورزشی بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *