بیوگرافی عادل فردوسی پور

بیوگرافی عادل فردوسی پور ، در این مطلب از سایت ورزشی به زندگی عادل فردوسی پور تهیه کننده، مجری، گزارشگر ورزشی، استاد دانشگاه خواهیم پرداخت.

بیوگرافی عادل فردوسی پور برترین مجری ورزشی ایران

عادل فردوسی پور در 11 مهر 1353 در شهرآرای تهران بدنیا آمد. او اصالتا اهل رفسنجان استان کرمان است. او گزارشگر فوتبال، تهیه کننده و مجری برنامه های ورزشی، استاد دانشگاه صنعتی شریف، سازنده برنامه می باشد. عادل به زبان انگلیسی مسلط است و توانسته در دهه 70 با ترجمه روزنامه های ورزشی خارجی خودش را به روز کند و به همین علت اطلاعاتش در زمینه فوتبال بسیار بالاست و نسبت به بقیه گزارشگرها از امتیاز مثبت در این زمینه برخوردار است. پدرش مهندس برق بود و یک خواهر و یک برادر کوچکتر از خود دارد.

عادل فردوسی پور در کودکی
عادل فردوسی پور در کودکی

تحصیلات و مدرک دانشگاهی

عادل که دوران دبستان را در مدرسه ذوقی گذراند. علاقه زیادی به فوتبال داشت ولی باعث نشد که از درسش دور بماند. او دیپلم خود را در دبیرستان البرز با معدل بالا گرفت.

زندگینامه عادل فردوسی پور برترین مجری ورزشی ایران
زندگینامه عادل فردوسی پور برترین مجری ورزشی ایران

عادل فردوسی پور سرانجام در رشته ی مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی شریف قبول شد و تحصیلات خود را در این رشته تا مقطع کارشناسی ارشد ادامه داد. در حال حاضر نیز او دانشجوی دکترای مدیریت رسانه دانشگاه تهران است. همچنین عادل استاد دانشگاه صنعتی شریف در رشته زبان تخصصی صنایع می باشد.

حتما بخوانید: بیوگرافی علی کریمی | زندگی شخصی + افتخارات + حواشی + عکس با همسر و فرزندان

آغاز فعالیت‌های عادل فردوسی پور

فردوسی پور کار خودش را در رسانه از سال 1372 با روزنامه نگاری برای ابرار ورزشی به سردبیری اردشیر لارودی شروع نمود. او در آن زمان دانشجوی سال سوم کارشناسی بود. همزمان در بخش ترجمه صفحه فوتبال خارجی کار می کرد. با قبولی در آزمون گزارشگری صدا و سیما مدتی از روزنامه نگاری فاصله گرفت. فردوسی پور در گزارش فوتبال جام جهانی 98 با عملکرد بی نظیرش در این حرفه خودش را به مردم ایران شناساند. از آن زمان به بعد گزارشگر بازی های زنده و مهم بود.

در آن سالها برخی از گزارشگرها نام های خارجی بازیکنان را بلد نبودند و با تلفظ نادرست انجام می دادند. ولی عادل از معدود گزارشگرهایی بود که در صدا و سیما به زبان انگلیسی مسلط بود. او در مراسم اهدای توپ طلای فوتبال نیز جایزه بهترین گزارشگر را از افشین قطبی دریافت کرد.

عادل و جواد خیابانی
عادل و جواد خیابانی

اولین حضورش در برنامه تلویزیونی

اولین حضور عادل را می توانیم به شرکت در برنامه مسابقه هفته در سال 1372 با اجرای مرحوم منوچهر نوذری اشاره کنیم. او که در این برنامه اطلاعات فوتبالی اش نظیر نام پله را به رخ همگان کشید که در ادامه تکه ای از این مسابقه را در ویدیو زیر خواهید دید.

بنیان‌گذار برنامه 90

عادل تولید کننده و مجری و تهیه کننده برنامه 90 در شبکه سه صدا و سیما بود. برنامه نود یک اجرای زنده تلویزیونی بود که هر دوشنبه شب پخش می شد که در این برنامه جنجالی به بررسی مسابقات هفته لیگ برتر و فوتبال دنیا می پرداخت. همچنین او به عنوان تهیه کننده برنامه فوتبال 120 شبکه ورزشی نیز همکاری دارد. همچنین در تولید برنامه لیگ 1 از شبکه ورزش نیز نقش داشته است.

حتما بخوانید: بیوگرافی علی دایی | زندگی شخصی + افتخارات + حواشی + عکس با همسر و فرزندان

ازدواج عادل فردوسی پور

همانند برخی از چهره های مشهور ایرانی، در ارتباط با ازدواج و همسر عادل نیز خبرهای مختلفی انتشار پیدا کرده است. بر اساس اخبار موثق او متاهل است و همسرش نیز از شمال کشور می باشد. فردوسی پور در یکی از مصاحبه هایش ذکر کرد که فوتبال تمام زندگی اش است و همسرش نیز این موضوع را کامل پذیرفته است. البته عکس رسمی از همسرش در رسانه ها منتشر نشده است. شایعه ازدواج وی با مرجان محتشم بازیگر نیز صحت ندارد.

ازدواج عادل فردوسی پور
ازدواج عادل فردوسی پور

فعالیت‌های عادل فردوسی پور در زمینه ترجمه

فردوسی پور در زمینه ترجمه سالها در روزنامه ابرار ورزشی کار کرده است. همچنین در سال 1388 نیز قراردادی برای ترجمه کتاب “فوتبال در برابر دشمن” با درونمایه فوتبالی – سیاسی کار کرده که با نشر چشمه قرارداد امضاء نمود.

استاد عادل فردوسی پور
استاد عادل فردوسی پور

دومین کتاب عادل نیز بنام “کتاب جامع فوتبال” بود که یک دانشنامه 400 صفحه ای و تمام رنگی درباره ورزش فوتبال است. کتاب ترجمه The Football Book می باشد که نخستین بار در 2008 در انگلیس انتشار پیدا کرد. کتاب جامع فوتبال در اردیبهشت 1391 در 25مین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران رونمایی شد. ناشر این کتاب نشر بهشت است. این کتاب مورد توجه اشخاص زیادی در ایران قرار گرفت.

کتاب سوم که توسط عادل ترجمه شد تحت عنوان «هنر شفاف اندیشیدن» اثر «رولف دوبلی» می باشد. کتابی که در زمینه فوتبال نیست و درباره روش های مدیریت است. کتاب هنر شفاف اندیشیدن در نمایشگاه کتاب سال 1394 توسط انتشارات نشر چشمه عرضه شد. این کتاب نیز استقبال زیادی از آن شد و در سال 1397 نیز اثر رولف دوبلی بنام هنر خوب زندگی کردن توسط افرادی نظیر فردوسی پور، بهزاد توکلی و علی شهروز ترجمه و به بازار عرضه شد.

بیوگرافی عادل فردوسی پور

برترین چهره مجله نیوزویک

عادل فردوسی پور یکی از محبوب ترین چهره های اجتماعی در ایران است. مجله نیوزویک در سال 2009 به دلیل محبوبیت گسترده اش از او به عنوان بیستمین فرد قدرتمند ایران نام برد.

بیوگرافی عادل فردوسی پور
بیوگرافی عادل فردوسی پور

حتما بخوانید: بیوگرافی مهدی طارمی مهاجم پورتو | زندگی شخصی+افتخارات+حواشی+ازدواج+خانواده

علاقه زیادش به فوتبال

عادل علاقه زیادی به رشته های ورزشی مخصوصا فوتبال داشت. او گفت که خانواده اش اصلا فوتبالی نبودند. هضم این موضوع که من فوتبال را خیلی دوست دارم برای آنها سخت بود. با این حال چند بار با التماس زیاد پدرم مرا به استادیوم می برد.

ورود به تلویزیون

در اواخر سال 1373 بعد از چندبار شرکت در آزمون های صدا و سیما، به این سازمان راه پیدا کرد. حتی بر اساس گزارش هایی خیابانی عادل را به صدا و سیما معرفی کرد. آنها که دوستی زیادی باهم داشتند و همین باعث شد تا گزارش های برنامه های آرشیوی شبکه سه در اوایل کار به عادل در نیمه های شب سپرده شود.

ورود عادل به تلویزیون
ورود عادل به تلویزیون

حتما بخوانید: بیوگرافی عزت الله پورقاز | زندگی شخصی + افتخارات + حواشی + عکس با همسر

در عرصه گزارشگری

عادل به دلیل سواد بالایش در فوتبال خیلی زود خودش را بالا کشید. او با گزارش جام جهانی فوتبال در سال 1377 با سبک خاص گزارشگری خودش توانست مشهور شود. از آن زمان به بعد گزارش های مهم بازی های زنده را به او می سپردند.

عادل سپس با مجله سروش جوان و همسشهری و روزنامه جام جم همکاری هایی انجام داد و حتی گاهی برای ماهنامه ورزشی انگلستان بنام ورلد ساکر نیز مطلب می نوشت.

شهرت با برنامه نود

عادل در خرداد سال 1378 زمانی که 25 ساله بود با ایده گرفتن از یک برنامه ایتالیایی و موافقت صدا و سیما برنامه فوتبالی نود را بر روی آنتن شبکه سه برد.

گزارش عادل فردوسی پور
گزارش عادل فردوسی پور

این برنامه که خیلی زود مورد توجه مردم ایران قرار گرفت. یکی از پرمخاطب ترین برنامه های ورزشی صدا و سیما بود که او را به شهرت زیادی رساند.

عادت تند حرف زدن

عادل که یک گزارشگر حرفه ای با سواط کامل و مسلط به زبان انگلیسی است. خصوصیت بارز او تند صحبت کردن است که البته برخی موارد گاف های عجیبی نیز می دهد.

عادل فردوسی پور و جواد کاظمیان
عادل فردوسی پور و جواد کاظمیان

علاقه به پرسپولیسی به طور خنثی

عادل در زمانی که درون دانشگاه شریف درس می خواند به تیم پرسپولیس علاقه داشت. ولی الان حاضر نیست طرف خاصی از تیم های پایتخت باشد. او می گوید که اصلا دیگه برام فرقی نمی کند. الان واقعا بی طرفم اگر گزارشگر یه ذره به یک تیم گرایش داشته باشه قطعا تو کارهایش تاثیر می گذارد.

حتما بخوانید: بیوگرافی وحید امیری بازیکن تیم ملی ایران |زندگی شخصی و حرفه ای + عکس

بازیکنان مورد علاقه خارجی

او به بازیکنان خارجی و محبوب خودش در لیورپول نظیر ایان راش، جان بارنز، رابی فاولر و سوارز علاقه مند است. عاشق تیم لیورپول است. همچنین به بازیکنان خارج از تیم لیورپول نظیر مارادونا، باجو، فان باستن، زیدان و مسی علاقه زیادی دارد.

آرزوی عجیب مرگ با سقوط هواپیما در برنامه رامبد

عادل در یکی از برنامه های خنداونه رامبد جوان گفت که مرگ و سقوط با هواپیما یکی از فانتزی های او است. او دوست دارد که با هواپیما سقوط کند و به صخره ای برخورد نماید البته تا این سقوط و رسیدن به صخره یک دقیقه بیشتر طول نمی کشد. ترجیح می دهد که آنهاهی که به او علاقه دارند، همراهش باشند.

عادل و مهران مدیری
عادل و مهران مدیری

عادل بازیکن حرفه ای فوتبال

عادل که علاوه بر گزارش فوتبال، در زمین چمن و سالن فوتبال و فوتسال نیز بازی می کند. او حتی عضو باشگاه هنرمندان و در تیم خبرنگاران و عکاسان و گزارشگران ورزشی نیز عضو است. او در اغلب تیم ها نیز کاپیتان است.

ماجرای سرقت از منزل

در تاریخ دی ماه 1387 در برنامه نود خبر سرقت از منزل او را که شنید به خانه برگشت و دید مدارکش دست نخورده و دوباره به استودیو 90 بازگشت و به کار خودش ادامه داد.

ممنوع الکاری عادل

خبرهای مربوط به ممنوع الکاری عادل و جواد خیابانی در سال 1388 برای حمایت از محمد خاتمی و میرحسین موسوی منتشر شد و حتی کار به تعطیل شدن برنامه نود نیز کشیده شد. در نهایت با حمایت مردم او به برنامه خودش برگشت.

جنجال با مدیر جوان شبکه 3

در مهر ماه 1397 با روی کار آمدن علی فروغی مدیر جوان شبکه سه حاشیه های زیادی برای برنامه عادل به وجود آمد. علی فروغی متولد 1367 جلوی فعالیت برنامه او را گرفت. با وعده های زیادی که درباره بازگشت عادل داده شد سرانجام نود بعد از 19 سال برای همیشه تعطیل شد.

عادل فردوسی پور و فروغی
عادل فردوسی پور و فروغی

با عادل چه مشکلی دارند؟

محمد سرافراز رئیس اسبق صدا سیما درباره جلوگیری از فعالیت این مجری پرسابقه گفت که دخالت او در موضوعات غیر ورزشی نظیر گفتگو با دکتر جواد ظریف در شب یلدای 1394 جزو خطوط قرمز سازمان به حساب آمد. همچنین در سال 1397 هم گفتگو وی با جانی اینفانتینو ، رئیس فیفا مثل گفتگویش با جواد ظریف هرگز اجازه پخش پیدا نکرد

گزارشگری با دعوت AFC

عادل بعد از دو سال دوری از صدا و سیما در 28 آذر 1399 به دعوت AFC برای گزارش اینستاگرامی بازی فینال لیگ قهرمانانی آسیا 2020 بین «پرسپولیس» و «اوسای هیوندای» به قطر رفت و از آنجا گزارش را به صورت لایو انجام داد.

عادل و طارمی
عادل و طارمی

حاشیه رانندگی با عادل فردوسی پور

نشر تصاویر تخلف رانندگی عادل فردوسی پور مجری برنامه نود برای او دردسرساز شد. عادل که گزارشگر بازی ایران و چین در تاریخ 8 فروردین 1396 بود که در ورزشگاه آزادی حضور پیدا کرد. با توجه به بسته شدن راه ها او یک تخلف ریز انجام داد و مجبور شد به طور محتاطانه لاین مخالف ورزشگاه و اتوبان را ورود ممنوع حرکت کند.

حتما بخوانید: بیوگرافی مهدی قائدی و همسرش ستاره معصومی |حواشی و جنجال ها+عکس

دیالوگ های ماندگار عالی فردوسی پور

بارسلونا 6 – پی اس جی 1

نیمار توپو میفرسته روی دروازه ، وووووو گللللللللللل توی دروازه سرخیو روبرتو ، چی شد تو این بازی ، چیه این فوتبال اصلا ، معجزه نیوکمپ شش بر یک به نفع بارسلونا ، تموم تن من داره میلرزه ، مگه میشه فوتبال انقد قشنگ باشه.

پرسپولیس 1 – السد 1

موج بعدی حمله از سوی بازیکنان السد ، 86 مین دقیقه بازی ، سانتر بلندددددددد ، جوووونم بیرانوند چی گرفت ، چطوری ژاوی حالا بعد کریس ، چه توپی رو در آورد از زیر تاق دروازه ، نفس همه اصلا حبس که هیچی بالا نمیاد.

ایران 1 – مراکش 0

احسان سانترش انجام میشه ، گلللللللللللللللللللللللللل ، توی دروازه ، مهدی طارمی زد یا خودشون زدن، گل برای ایران ، دقیقه 95 ، دروازه باز میشه ، چقد کیف کردیم ، جونم آقای بو حدوث فکر کنم گل به خودی زد.

بازی ایران چین!

از جملات ماندگار عادل در این بازی در صحنه پنالتی خراب کردن یحیی گل محمدی بود که او گفت چه وقت چیپ زدن بود آقای گل محمدی!

بیوگرافی عادل فردوسی پور
بیوگرافی عادل فردوسی پور

دشمنان نود چه کسانی هستند؟

ــ علي پروين

پروین از قدیم با برنامه های عادل مشکل داشت. او بیان داشت که فردوسی پور را دوست دارد ولی برنامه های او را اصلا دوست ندارد. البته او با عادل روابط خوبی دارد.

ــ علي دايي

در بازی آخر ایران در جام جهانی با عادل فردوسی پور تحت عنوان “خداحافظ علي دايي؛ خداحافظ جام جهاني.” مشکلاتش با دایی آغاز شد. د آن زمان که دایی سرمربی سایپا بود. او تلويحا برنامه ۹۰ و مجري اش را متهم کرد به اينکه آنها نمي خواهند ما قهرمان شويم. فردوسی پور در باره دايي مي گويد او فکر مي کند همه با او دشمن هستند، مگر اينکه خلافش ثابت شود.

ــ امير قلعه نوعي

امیر قلعه نویی نیز از عادل انتقادهای زیادی انجام داد. عادل مکرر از او درباره نیمکت مربی گری استقلال پرسید که در آخر قلعه نویی در اظهارنظری گفت که عادل کارشناس فوتبال نيست، او در زمان مدرسه پينگ پونگ بازي مي کرده!

ــ محمد مایلی کهن

بعد از انتقادات به عملکرد کی روش در جام جهانی، مایلی کهن میهمان برنامه زنده نود شد و به عادل گفت که آقای کیروشی پور! (صحبت های جنجالی در ادامه ویدیو)

ــ مسئولين فدراسيون و ليگ

آنها نیز با برنامه نود مشکل دارند. سیستمی که سال ها پاسخگو نبوده و هم اینک نیز ریاست آن کمتر پاسخگو است. فشار بر خود احساس مي کند اگر از او بازخواست شود، مجموعه فدراسيون و مديران ارشد تربيت بدني نيز همين گونه اند.

برنامه اینترنتی فوتبال 360 در یوتیوب

یک برنامه اینترنتی در سال 1400 توسط تیم عادل فردوسی پور در یوتیوب افتتاح شد که در آن با افرادی نظیر علی دایی، مهدی طارمی، کارلوس کی روش، اسکوچیچ، سعید معروف و … مصاحبه چند ساعته انجام داد.

عادل فردوسی پور با برنامه اینترنتی فوتبال 360
عادل فردوسی پور با برنامه اینترنتی فوتبال 360

افتخارات و بیوگرافی عادل فردوسی پور

– جایزه بهترین مجری و گزارشگر سال فوتبال ایران: فصل 88 – 1387

– بهترین گزارشگر ورزشی سال به انتخاب مجله سروش: 1389

– ستاره سال رادیو و تلویزیون به انتخاب مجله سروش: 1389

– جایزه بهترین مجری ورزشی سال از سومین جشنواره تلویزیونی جام جم: 1392

– جایزه بهترین برنامه ورزشی از سومین جشنواره تلویزیونی جام جم برای برنامه 90: 1392

– بهترین مجری تلویزیونی مرد سال از ویژه برنامه سه ستاره: 1394

– تندیس بهترین چهره تلویزیونی سال از پانزدهمین جشن سینمایی حافظ: 1394

– جایزه بهترین گزارشگر ورزشی لیگ برتر ایران: فصل 95–1394

– بهترین مجری ورزشی سال از دهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی: 1395

– بهترین تهیه‌کننده برنامه ترکیبی سال از پنجمین جشنواره تلویزیونی جام جم: 1397

– تندیس بهترین چهره تلویزیونی سال از نوزدهمین جشن سینمایی حافظ: 1398

– جایزه ویژه ناصر حجازی (اولین جایزه ناصر حجازی): 1398

– جایزه «دستاورد فارغ‌ التحصیلان» از انجمن دانشگاه صنعتی شریف (سوتا): 1399

عادل فردوسی پور نویسنده کتاب
عادل فردوسی پور نویسنده کتاب

بیوگرافی عادل فردوسی پور

  • نام :عادل
  • نام خانوادگی :فردوسی پور
  • متولد :10 مهر 1353
  • محل تولد :تهران
  • اصالت :کرمان
  • تحصیلات :کارشناسی ارشد (مهندسی صنایع)
  • دانش آموخته :دانشگاه صنعتی شریف
  • حرفه :گزارشگر فوتبال – مجری

زندگینامه عادل فردوسی پور

خب به پایان مقاله بیوگرافی عادل فردوسی پور رسیده ایم که امیدواریم مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد.

همه چیز در مورد زندگی نامه فوتبالیست ها را در سایت ورزشی بخوانید.

mohamadnd
2 ژانویه 2023

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *