بیوگرافی پرویز مظلومی مربی استقلال

بیوگرافی پرویز مظلومی  در این مطلب به زندگی شخصی مظلومی سرمربی و بازیکن قدیمی فوتبال خواهیم پرداخت. در ادامه با بیوگرافی پرویز مظلومی همراه سایت ورزشی باشید.

زندگینامه پرویز مظلومی بازیکن سابق و سرمربی استقلال

پرویز مظلومی تنگستانی متولد 26 شهریو ماه 1336 در شهر آبادان به دنیا آمد. بازیکن سابق و سرمربی فوتبال اهل ایران است. فرزند پنجم خانواده است که 6 برادر بنام های غلامعباس، غلامحسین، علیرضا، جمشید، محمد و کامران و دو خواهر دارد. برادرش غلامحسین مظلومی در 28 آبان سال 1393 درگذشت. پدرشان راننده تریلی شرکت نفت آبادان و مادرش نیز خانه دار بود.

او فارغ التحصیل مدرسه عالی ورزش است که یک مربی پرسابقه با 4 برد متوالی در برابر تیم پرسپولیس عد 4 را نماد این تیم کرد. همسرش نیز استاد دانشگاه است. پدرش پرویز فوتبال بازی می کرد و همیشه دوست داشت که فرزندانش نیز فوتبالیست شوند. کار و زندگی مانع شد که پدر به صورت حرفه ای فوتبال را دنبال کند. اما بچه ها تشویق شدند که به دنبال فوتبال بروند. مادر هم مشوق خوبی برای بچه ها بود.

زندگینامه پرویز مظلومی بازیکن سابق و سرمربی
زندگینامه پرویز مظلومی بازیکن سابق و سرمربی

غلامحسین مظلومی برادر پرویز مظلومی

قبل از پرویز ، برادرانش یعنی غلام عباس و غلام حسین فوتبال بازی می کردند. غلامعباس فرزند اول خانواده بود که در تیم آبادان بازی می کرد و حتی به تیم تاج تهران نیز دعوت شده بود. او ترجیح داد که فوتبال را دنبال نکند. غلامحسین نیز بازیکن تاج آبادان و تهران شد که تا همین باعث شود پرویز نیز انگیزه ای برای فوتبال داشته باشد. پرویز هدف اولیه خودش را فوتبالیست شدن عنوان کرد.

حتما بخوانید: بیوگرافی امیر قلعه نویی | زندگی شخصی + افتخارات + حواشی + عکس با همسر و فرزندان

مردودی در مدرسه

پرویز خان درسش متوسط بود. او زمانی که فوتبال را جدی دنبال می کرد بیشتر فقط برای کسب نمره قبولی درس می خواند. در کلاس هفتم هم تجربه مردود شدن را بدست آورد. پرویز هر طور بود درسش را ادامه داد تا توانست لیسانس تربیت بدنی را بگیرد.

مربیان

اولین مربیانی که فوتبال پرویز را کشف کردند، آقایان سنجری، هدایت و مرحوم باستانی در شهر آبادان بودند. این مربیان پرویز را تشویق نمودند که می تواند به یک فوتبالیست بزرگ و عالی در فوتبال ایران تبدیل گردد.

جوانی پرویز مظلومی
جوانی پرویز مظلومی

ازدواج و فرزندان پرویز مظلومی

در سال 1355 پرویز مظلومی با هم دانشکده ای خودش ازدواج کرد. مهریه همسرش نیز 100 هزار تومان بود. همسر او در حال حاضر استاد دانشگاه است. پرویز دو دختر دارد بنام های شقایق و شبنم که دخترش شقایق متولد 56 و شبنم متولد 1361 است.

رفاقت با هنرمندان

پرویز با هنرمندان استقلالی رفاقت خوبی دارد. حمید عسگری از جمله خوانندگان ایرانی که دوست صمیمی پرویز است و او را به کنسرتش دعوت کرده است. از جمله دوستان هنری ایشان امیر غفارمنش، امیر جعفری و … است. پرویز برای هنرمندان طرفدار استقلال احترام زیادی قائل است.

دوران بازیکنی پرویز مظلومی
دوران بازیکنی پرویز مظلومی

دوران بازیکنی پرویز

مظلومی بعد از مدتی حضور در تیم تاج آبادان در سال 1355 در سن 22 سالگی به تیم تراکتور سازی تبریز پیوست. سه فصل را در این تیم بازی کرد. در فصل دوم در تیم تراکتور به واسطه بازی های جذاب و درخشان خودش به تیم ملی جوانان ایران دعوت گردید. بازی های زیبای مظلومی در تیم تراکتور سازی باعث شد تا مورد توجه استقلال تهران(تاج سابق) قرار بگیرد. در نهایت در سال 1358 در زمان مربیگری رایکوف به تیم آبی پوشان پایتخت پیوست. پرویز تا سال 69 که 35 ساله شد به مدت 11 فصل پیاپی در تیم استقلال توپ زد و کاپیتان این تیم شد.

دوران مربیگری

پرویز مظلومی بعد از خداحافظی از زمین فوتبال با پیراهن استقلال، در ابتدا به مدت 9 سال دستیار پورحیدری در باشگاه استقلال بود. در سال بعد پرویز خان سرمربی بود و هدایت تیم هایی نظیر صنعت نفت آبادان، مس کرمان، صبای باتری، ابومسلم مشهد و استقلال اهواز را برعهده گرفت.

در سال 2007 نیز سرمربی تیم ملی ایران را در بازی های قهرمانی غرب آسیا برعهده گرفت. قهرمانی تیم ملی ایران را برعهده داشت. در هشتمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران در فصل 1387-1388 با تیم مس کرمان در رتبه سوم لیگ برتر ایران ایستاد. این تیم را به لیگ قهرمانان فوتبال آسیا برد. بعد از مدتی مظلومی با تیم استقلال برگشت و در نخستین فصل حوش خودش به عنوان سرمربی فصل 89-90 تیم را نایب قهرمان لیگ برتر کرد.

در فصل بعد نیز موفق شد استقلال را قهرمان جام حذفی ایران کند و آمار چهار برد پیاپی را در مقابل پرسپولیس تهران بنام خودش ثبت کرد. مظلومی بعد از آن مدتی در تیم های آلومینیوم هرمزگان و مس کرمان مربیگری کرد و در سال 1394 دوباره به تیم استقلال بازگشت و این تیم را به فینال جام حذف برد.

محل زندگی پرویز مظلومی
محل زندگی پرویز مظلومی

زندگی در نزدیکی باشگاه

محل زندگی پرویز خان در منطقه سعادت آباد تهران و چند کوچه بالاتر از دفتر باشگاه استقلال است. محل خانه اش تا باشگاه به پرویز کمک کرد تا در رفت و آمدش به دفتر باشگاه مشکلی نداشته باشد.

بهترین و بدترین خصلت سرمربی

پرویز خان صداقت زیادی دارد و همیشه حرف راست را می زند. بدترین خصلت ایشان نیز زود رنجی است. سرمربی استقلال آدم کاملا حساسی است و زود ناراحت می شود.

اتفاقات خوب و بد یک زندگی

مظلومی بهترین اتفاق زندگی خود را ازدواج و بدنیا آمدن دخترش عنوان کرد. پرویز بهترین گل خودش را در دربی سال 62 در مقابل پرسپولیس زد و برنده این بازی شدند. آنها در حضور 120 هزار تماشاگر در ورزشگاه آزادی 4 برد متوالی در دربی و قهرمانی با استقلال از جمله خاطراتش بیان کرد.

بدترین خاطره پرویز خان نیز به فوت پدر و برادرش غلامحسین برمیگردد. تمام باخت های استقلال نیز از جمله خاطرات بد ایشان است. حتی آرزو می کند که اتفاق های خوب انسان ها بیشتر از اتفاق های بد آنها شود.

زندگینامه پرویز مظلومی
زندگینامه پرویز مظلومی

مسافرکشی پرویز مظلومی

پرویز خان سرمربی سابق استقلال در سال 62 و در بحبوحه جنگ ایران و عراق از اوضاع بد خودش در فوتبال گفت. او بیان داشت که در آن سالها کاپیتان استقلال بودم و اصلا چیزی از فوتبال در نمی آوردم. مجبور بودم برای امرار معاشق چند ساعتی را با تاکسی مسافرکشی کنم. بازیکنان سرشناسی نظیر چنگیز و فتح آبادی نیز بر روی تاکسی کار می کردند و مظلومی بیان کرد که در خط یوسف آباد ولیعصر مسافرکشی می کرد و از هر مسافر 5 تومان کرایه می گرفت. بیوگرافی پرویز مظلومی

حتما بخوانید: بیوگرافی محمد مایلی کهن | زندگی شخصی + افتخارات + حواشی + عکس با همسر و فرزندان

فعالیت ورزشی

دوران بازی

پرویز در جام تخت جمشید 1356 برای تراکتور 9 گل زد و به تیم ملی در آن سالها دعوت شد. در جام تخت جمشید در 1357 برای تیم تاج استقلال تهران هفت گل زد. در استقلال 72 گل به ثمر رساند. دربی پرتماشاگر 62 در ورزشگاه آزادی نیز تک گل را زد و استقلال را پیروز میدان کرد. مظلومی گل را در نیمه دوم از روی سانتر رضا نعلچگر به ثمر رساند. در سال 1366 بعد از فرشاد پیوس با 9 گل دومین گلزن فوتبال تهران شد.

فعالیت مربیگری پرویز مظلومی

پرویز خان بعد از بازیگری به سمت مربیگری روی آورد. در 9 سال دستیار منصور پورحیدری در تیم استقلال بود. او سابقه سرمربی گری تیم های صنعت نفت آبادان، مس کرمان، صبای قم، ابومسلم مشهد و استقلال اهواز را در کارنامه خود دارد. مظلومی در سال 2007 در بازی های غرب آسیا در کنار آقاجانیان هدایت تیم ب ایران را برعهده گرفت و این تیم را به مقام قهرمانی جام غرب آسیا رساند.

قلعه نویی و مظلومی
قلعه نویی و مظلومی

حضور در تیم استیل آذین زاگرس

پرویز مظلومی به دلیل جدایی تارتار از تیم استیل آذین زاگرش، در 18 مهر 1391 سرمربی این تیم شد. اما بعد از کمتر یک هفته و بدون نشستن بر روی نیمکت سرمربی گری تیم به دلیل آنچه ایشان حل نشدن مسئله مالکیت جدید و مشکلات مالی تیم عنوان کرد از این تیم جدا شد.

آلومینیوم هرمزگان

ایشان در تاریخ 23 بهمن سال 1391 به عنوان سرمربی تیم آلومینیوم هرمزگان انتخاب شد.

مس کرمان

در حالی که نیم فصل اول لیگ برتر فوتبال ایران در سال های 93-92 به دوران پایانی خودش نزدیک می شد. باشگاه بحران زده کرمانی در انتهای جدول قرار گرفت. بعد از عدم موفقیت محمود یاوری در تیم، 27 شهریور 1392 مظلومی سرمربی تیم مس شد.

حتما بخوانید: بیوگرافی یحیی گل محمدی | زندگی شخصی+عکس با همسر و فرزندانش+حواشی

بازگشت به استقلال

پرویز مظلومی در سال 94 دوباره به مربیگری استقلال پیوست. مظلومی خرداد 95 برکنار شد و علیرضا منصوریان جایگزین او شد.

پرویز مظلومی در باشگاه استقلال
پرویز مظلومی در باشگاه استقلال

پرویز مظلومی عضو کمیته فنی باشگاه استقلال

در شهریور ماه 1397 پرویز مظلومی به همراه بهتاش فریبا، مجید نامجو مطلق، مجید رضایی و امیدرضا روانخواه به عنوان اعضای کمیته فنی باشگاه استقلال منصوب شدند.

سرپرست استقلال در کمیته فنی این باشگاه از پیشکسوتان دهه 50، 60، 70 و 80 استقلال استفاده کرده است.

سخنگوی باشگاه استقلال در دی ماه 1401

پرویز خان در دی ماه 1401 به دلیل تصمیم هیات مدیره باشگاه استقلال به عنوان سخنگوی باشگاه پایتخت انتخاب شد و از این به بعد مصاحبه ها با خبرنگاران را برعهده دارد.

ورود به تاج (استقلال)

مظلومی در سال 58 زمانی که 25 ساله بود در زمان مربیگری رایکوف به تیم تاج پیوست و تا سال 1369 در این تیم حضور داشت. پست پرویز خان مهاجم بوده است.

شروع مربیگری

بعد از بازنشستگی در سال 1369 به مدت 9 سال دستیار مرحوم منصور پورحیدری در استقلال تهران بود. در سال 1381 دو فصل سرمربی تیم صبا باتری شد. به ترتیب از سال 84 تا 85 در صنعت نفت بود، در سال 86 چند ماه در تیم ملی ب حضور داشت، در فصل 86 -87 ابومسلم و 87 تا 88 در تیم مس کرمان حضور داشت

پرویز خان مظلومی
پرویز خان مظلومی

سرمربی استقلال + درخشش

در سال 1389 نیز به آرزوی همیشگی خودش رسید و سرمربی تیم استقلال شد. در این فصل علاوه بر نایب قهرمانی با یک امتیاز کمتر پرسپولیس را در رفت و برگشت با یک گل شکست داد و در این فصل 90 -91 نیز در بازی رفت پرسپولیس را برد تا نماد 4 برد متوالی پرسپولیس را بسازد و لقب پرویز سوبله چوبله را از آن خود کند.

همچنین در سال 91-92 مدتی در تیم آلومینیوم هرمزگان و مس کرمان بود و در سال 94 – 95 نیز دوباره به استقلال بازگشت و اما موفق عمل نکرد.

حتما بخوانید: بیوگرافی علی کریمی | زندگی شخصی + افتخارات + حواشی + عکس با همسر و فرزندان

از نماز و روزه تا رفاقت

سرمربی پر آوازه استقلال به نماز و روزه اعتقادات زیادی دارد. نماز او همیشه اول وقت است و اهل روزه گرفتن نیز می باشد. به شدت به نظم و انضباط علاقه دارد. با بازیکنان خودش نیز رفیق است.

طرفدار رئال مادرید

پرویز خان عاشق تیم رئال مادرید است و از تیم های ملی نیز به اسپانیا علاقه دارد. اهل کری خوانی با بارسلونایی هم نیست.

افتخارات پرویز مظلومی

  • قهرمانی جوانان آسیا 2 دوره 1973 و 1974
  • قهرمان جام تخت جمشید 1 دوره 1353
  • نائب قهرمان جام تخت جمشید 2 دوره 1352 – 1354
  • کسب جام حذفی 1 دوره 1356
  • کسب جام دسته دوم تخت جمشید 1 دوره 1355
  • قهرمانی باشگاههای تهران 2 دوره 1362 – 1364
  • عنوان سومی باشگاههای تهران 1 دوره 1365
  • عنوان چهارمی جام تخت جمشید 1 دوره 1354

حتما بخوانید: بیوگرافی علی دایی | زندگی شخصی + افتخارات + حواشی + عکس با همسر و فرزندان

عناوین فردی

  • آقای گل دسته دوم جام تخت جمشید 1355
  • دومین مهاجم فوتبال ایران از سوی نشریه دنیای ورزش 1356
  • دومین گلزن مسابقات ششمین دوره جام تخت جمشید 1357
  • و …..

بیوگرافی پرویز مظلومی

خلاصه ای از بیوگرافی پرویز مظلومی مربی استقلال

  • نام:پرویز
  • نام خانوادگی:مظلومی تنگستانی
  • نام مستعار:پرویز سوبله چوبله
  • تاریخ تولد:26 شهریور 1333
  • محل تولد:آبادان
  • پست:سرمربی (گذشته:مهاجم)

به پایان مقاله بیوگرافی پرویز مظلومی رسیده ایم و امیدواریم هر سوال درباره این مطلب داشتید در بخش کامنت ها آن را درج نمایید.

همه چیز در مورد زندگی نامه فوتبالیست ها را در سایت ورزشی بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *