بیوگرافی یحیی گل محمدی

بیوگرافی یحیی گل محمدی ، در این مطلب از سایت ورزشی به زندگینامه یحیی گل محمدی بازیکن قدیمی و سرمربی فوتبال ایران می پردازیم.

بیوگرافی یحیی گل محمدی

یحیی گل محمدی در تاریخ 28 اسفند 1348 در روستای میناباد شهر نمین در استان اردبیل به دنیا آمد. یحیی اصالتا ترک می باشد. این بازیکن فوتبال در پست مدافع میانی توپ می زد. یحیی فارغ التحصیل فوق دیپلم دانش سرای تریب معلم قم است. او با شغل معلمی به سطح اول دنیای فوتبال ایران رسیده است. او در تیم ملی فوتبال ایران نیز توپ می زد و بعد از بازنشستگی به کار مربیگری مشغول شد. در حال حاضر یحیی گل محمدی سرمربی تیم پرسپولیس تهران است که در این تیم نیز کارنامه موفقی دارد. از یحیی به عنوان یکی از بهترین سرمربی های نسل جوان دنیای فوتبال یاد می شود.

یحیی سابقه بازی در تیم های باشگاهی تراکتورسازی تبریز، پرسپولیس تهران، فولاد خوزستان، صباباتری را دارد. او که در تیم ملی 74 تا بازی انجام داد و 5 گل ملی زده است.

حتما بخوانید: بیوگرافی علی کریمی | زندگی شخصی + افتخارات + حواشی + عکس با همسر و فرزندان

معلم یحیی گل محمدی
عکس قدیمی از یحیی گل محمدی در زمانی که معلم زبان بود در کنار علی دایی

از شهر اردبیل تا قم

یحیی گل محمدی که دوران کودکی خودش را در شهرستان نمین اردبیل گذراند و سپس به شهر قم رفت. او در دانش سرای شهر قم مدرک فوق دیپلم گرفت و معلم رشته هنر و زبان شد.

معلم و تدریس درس تا فوتبال

گل محمدی در سال 1367 در مدت کوتاهی به شهر تبریز برگشت و در تیم تراکتورسازی تبریز 5 دیدار در ترکیب اصلی قرار گرفت. سپس به قم بازگشت و در کنار تدریس درس نیز در تیم هلال احمر فوتبال بازی می کرد.

از هلال احمر تا باشگاه پورا

او در سال 1369 وقتی که عضو تیم هلال احمر قم بوده است توسط احمد خان خداداد یک قرارداد 4 ساله امضاء کرد و به طور رسمی جذب باشگاه پورای تهران شد. یحیی تا سال 73 در این تیم بازی می کرد.

یحیی گل محمدی از پورا تا پرسپولیس تهران

از تیم پورا به پرسپولیس تا بازنشستگی

یحیی عملکرد درخشانی از خودش در تیم پورا نشان داد و همین باعث شد تا در شروع فصل سال 1373 به تیم پرسپولیس تهران با قرارداد 4 ساله بپیوندد. او که تا سال 77 عضو این باشگاه بود و سپس یک فصل به فولاد رفت. در نهایت سال 1380 نیز دوباره به تیم پرسپولیس برگشت و سه سال نیز در تیم سرخ ها توپ زنی کرد. از سال 83 تا فصل 86-87 در تیم صباباتری از دنیای فوتبال خداحافظی کرد. او پایان دوران فوتبالی خود را با تیم صبا باتری سپری کرد و ۶۳ بار برای این تیم به میدان رفت و در نهایت در سال ۱۳۸۷ به صورت رسمی از فوتبال بازی کردن کناره گیری کرد.

حتما بخوانید: بیوگرافی علی دایی | زندگی شخصی + افتخارات + حواشی + عکس با همسر و فرزندان

ازدواج یحیی گل محمدی و همسرش و فرزندان 

یحیی گل محمدی با همسرش بنام لیلا که اصلیت او کردی است ازدواج نموده است. ثمره ازدواج آنها یک فرزند پسر جوان بنام امیرحسین است و یک دختر خانم متولد سال 92 دارد.

خانواده یحیی گل محمدی
خانواده یحیی گل محمدی

تحصیلات یحیی گل محمدی

گل محمدی در دانش سرای تربیت معلم قم در رشته هنر و زبان تدریس کرد و مدرک فوق دیپلم را از این دانشگاه دریافت نمود.

فعالیت های فوتبالی یحیی گل محمدی

یحیی گل محمدی بعد از اینکه مدرک دیپلم خودش را گرفت و به شهر قم رفت. در آنجا ادامه تحصیل خودش را انجام داد. سرانجام نیز موفق به دریافت مدرک فوق دیپلم در این شهر شد. او در سال 1367 به تبریز بازگشت و فعالیتش را در تیم تراکتورسازی در زمینه فوتبال ادامه داد. البته در این مدت که در تبریز حضور داشت فقط 5 بار برای این تیم به میدان رفت و یک گل زده است. یحیی دوباره به قم و تیم هلال احمر رفت تا هم معلم باشد و هم فوتبالیست.

یحیی به صورت 4 ساله توسط خداداد به باشگاه پوران تهران رفت و تا سال 1373 در این تیم بازی کرد. 14 بار در این تیم بازی کرد که 8 بار نیز گل زده است. عملکرد او در این باشگاه فوق العاده بود و مورد توجه مدیریت باشگاه پرسپولیس و کادر فنی قرار گرفت. یحیی در سال 73 با پرسپولیس یک قرارداد 4 ساله امضاء کرد. بعد از پرسپولیس در سال 1379 به باشگاه فولاد خوزستان رفت و بعد از اتمام قراردادش مجدد به مدت سه سال پرسپولیس برگشت. گل محمدی 104 بار حضور خودش در باشگاه پرسپولیس تنها موفق به 7 گل زده شده است. در صباباتری نیز عمر فوتبالی اش تمام شد.

سرمربیگری یحیی گلمحمدی

یحیی گل محمدی یکی از بهترین سرمربی های ایرانی است که فعالیت خودش را در این زمینه از سال 138 با تیم تربیت یزد شروع کرد. او در تیم های نساجی، صبای قم، پرسپولیس، نفت تهران، ذوب آهن، اکسین البرز، تراکتورسازی و پدید خراسان به صورت سرمربی و مربی فعالیت داشت.

حتما بخوانید: بیوگرافی مهدی طارمی مهاجم پورتو | زندگی شخصی+افتخارات+حواشی+ازدواج+خانواده

شغل دوم

یحیی علاوه بر بازیکن فوتبال و سرمربی گری دارای شغل دوم نیز است. یحیی یک قهون خانه سنتی در تهران دارد و همچنین یک مرکز آرایشگاه بنام هنر پرشیا را نیز مدیریت می کند که براساس گفته ها و شنیده ها متعلق به او است.

برانکو و یحیی گل محمدی
برانکو و یحیی

افتخارات دوران بازیکنی

گلمحمدی در زمان بازی 2 بار با پرسپولیس در سال 1374-75 توانست قهرمان لیگ برتر شود و یکبار نیز در سال 1377 قهرمان جام حذفی را با تیم محبوبش بدست آورد.

همچنین با تیم صبا باطری در سال 1384 قهرمان سوپر جام شد. در تیم ملی نیز در سال 2002 قهرمانی بازی های آسیایی را بدست آورد.

افتخارات دوران مربیگری

او در دوران سر مربیگری فوتبال خود با ذوب آهن دوبار در سال های 94 و 95 قهرمان جام حذفی شده است. همچنین یکبار نیز در سال 1395 قهرمان سوپر جام باشگاه های ایران شد.

یحیی سرمربیگری پرسپولیس

سرمربیگری پرسپولیس

یحیی گل محمدی همچنین در تاریخ 23 دی ماه 1389 جایگزین کالدرون سرمربی اسبق پرسپولیس شد. یحیی که قبلا از حضور در پرسپولیس تهران، هدایت تیم شهر خودرو را برعهده داشت و در این تیم مشهدی نیز سوابق درخشانی از خودش بر جای گذاشت. او با 1.5 سال حضورش در شهر خودرو مشهد به تیم پرسپولیس آمد و سکان دار یکی از پرطرفدارترین تیم های آسیا را برعهده گرفت.

همچنین یحیی در سال 90 دستیار علی دایی در تیم راه آهن شد. در خرداد 1391 نیز سرمربی تیم صبای قم انتخاب شده بود. همچنین یحیی گل محمدی در مهرماه سال 1391 دستیار تیم پرسپولیس شد. بعد از پایان نیم فصل سال 1391 نیز با برکناری مانوئل ژوزه به عنوان سرمربی تیم پرسپولیس انتخاب شد.

حتما بخوانید: بیوگرافی عزت الله پورقاز | زندگی شخصی + افتخارات + حواشی + عکس با همسر

بازی های ملی

یحیی در تیم ملی نیز تجربیات زیادی در این سالها کسب کرد و از بازیکنان پر سابقه تیم ملی نیز به شمار می رفت. در سال 1372 برای نخستین بار لباس تیم ملی را پوشید و در مسابقات رسمی تیم شرکت کرد. او که 74 بازی ملی در کارنامه خودش دارد و 5 گل ملی هم به ثبت رساند. یکی از گل های ماندگار او به تیم ایرلند بود که ایران نتوانست به جام جهانی صعود کند و با نتیجه دو بر یک شکست خورد.

یحیی گل محمدی
یحیی گل محمدی در تیم ملی ایران

تلخ ترین چیپ تاریخ فوتبال ایران

یکی از خاطره های تلخ و ماندگار در دنیای فوتبال مرتبط با یحیی گل محمدی در مرحله نیمه نهایی جام ملت های آسیا در روز 13 مرداد در شهر پکن بود. نتیجه این بازی در وقت قانونی 1-1 مساوی شد و کار به ضربات پنالتی کشیده شد.

متاسفانه ایمان مبلعی پنالتی خودش را بعد از علی دایی و مهدی کیا و نکونام خراب کرد و پنالتی تعیین کننده به یحیی گل محمدی رسید.

یحیی با یک چیپ آرام قصد داشت دروازه بان را فریب دهد و توپ را گل کند که دورازه بان چینی آن را سریع مهار کرد و تیمش بازی را در ضربات پنالتی با نتیجه 4-3 برد و راهی فینال شد.

عادل فردوسی پور در آن مسابقه گزارشگر بود و در پایان بازی بعد از خراب کردن پنالتی توسط یحیی گفت: چه وقت چیپ زدن بود آقای گل محمدی!

بازیکن با خلاق و روحیه پهلوانی

یحیی در طول دوران بازی اش در فوتبال بسیار خوش اخلاق بود. همه از او به نیکی یاد می کردند و در زمین کمتر او کارت زرد می گرفت و اصلا با بازیکنان حریف درگیری ایجاد نمی کرد و از شاخص های بارز او مهربانی در زمین چمن بود.

یحیی حتی در زندگی شخصی اش نیز بسیار خوش اخلاق است. همسرش می گوید که او اصلا در خانه عصبانی نمی شود و رفتار خوبی با فرزندان مان در محیط خانه و بیرون دارد و اصلا با آنها با حالت عصبانی رفتار نمی کند.

اعتراض یحیی گل محمدی به مسئولین
یحیی گل محمدی بعد از اعتراضات موهای خود را تراشید

حاشیه های یحیی گل محمدی

واکنش یحیی گل محمدی به اعتراضات 1401

یحیی گل محمدی سرمربی پرسپولیس در پاسخ به حسن عباسی که نطق تندی علیه بازیکنان فوتبال کرده بود گفت: او فردی معلوم الحال است و غلط اضافه کرده در مورد همسران ما صحبت کرده است. صحبت در مورد فوتبال هیچ اهمیتی ندارد؛ در مورد بازی حرف خاصی ندارم، این روزها حال دل خوبی نداریم. در شرایطی که مردم حال دل خوبی ندارند فوتبال دیگر معنایی ندارد.

یحیی در زمان اعتراضات مردم به کشته شدن مهسا امینی در شهریور و مهر ماه موهای سر خود را کوتاه کرد. او حتی در چند مسابقه استوری های تند سیاسی در اینستاگرام قرار می داد. حتی کار به تذکر امنیتی مسئولان به او رسید. او در یک مسابقه رسما به دلیل بازداشت یکی از بازیکنان پرسپولیس به دلیل اعتراض به شرایط پیش آمده چند تا از بازیکنان در یک حرکت تند وارد زمین مسابقه نشدند و بازی با تاخیر برگزار شد.

حتما بخوانید: بیوگرافی وحید امیری بازیکن تیم ملی ایران |زندگی شخصی و حرفه ای + عکس

استعفا از سرمربیگری پرسپولیس

گلمحمدی در تاریخ 29 اسفند سال 1391 در برنامه زنده 90 از سرمربیگری تیم پرسپولیس تهران کناره گیری کرد. او رسما از تیم استعفا داد که توسط مدیرعامل باشگاه تایید نشد. بعد از دیدار پرسپولیس و سپاهان در فینال جام حذفی و باخت گل محمدی، انتقادات از وی بالا گرفت و با توجه به اینکه در مدتی سکان هدایت تیم پرسپولیس را برعهده داشت و فقط دو باخت در کارنامه اش داشت در تاریخ 18 اردیبهشت 92 استعفای خود را به محمد رویانیان تسلیم کرد و از این تیم جدا شد.

همچنین با شروع فصل 13 لیگ برتر او سرمربی تیم فوتبال نفت تهران شد. بعد از آن نیز در سال 1393 به باشگاه ذوب آهن اصفهان پیوست. قراردادش با تیم اصفهانی در خرداد 95 یکسال دیگر تمدید شد. یحیی گل محمدی سرمربی ذوب آهن قرارداد خود را با این باشگاه در تاریخ 3 مهر 1395 فسخ کرد.

گلمحمدی همچنین در خرداد 1396 با تراکتورسازی قرارداد امضا نمود و سرمربی این تیم شد و سپس در سال بعد هدایت پدیده مشهد در لیگ هجدهم را برعهده گرفت.

یحیی در پرسپولیس

افتخاراتش در ذوب آهن

یحیی گل محمدی در بهمن 1393 از سمت کانون مربیان فوتبال ایران بهترین سرمربی ماه شد. گل محمدی در فصل 94-1393 با ذوب آهن قهرمان جام حذفی شد. همچنین او در لیگ برتر مقام چهارم را نیز کسب کرد. در فصل 1394-95 برای دومین سال پیاپی تیم ذوب آهن اصفهان را به قهرمانی در مسابقات جام حذفی رساند.

سرمربیگری پرسپولیس

گل محمدی 23 دی 1398 جایگزین کالدرون سرمربی سابق پرسپولیس شد.

چکیده ای از بیوگرافی یحیی گل محمدی

  • نام کامل: یحیی گل‌محمدی
  • متولد: ۲۸ اسفند ۱۳۴۹
  • زادگاه: میناباد، نمین، استان اردبیل، ایران
  • پست: مدافع میانی
  • باشگاه کنونی : پرسپولیس (سرمربی)
  • ملیت: ایرانی
  • تحصیلات: لیسانس تربیت بدنی
  • بازی ملی: 74
  • گل های زده: 5
  • فرزندان: یک پسر و یک دختر
  • وضعیت تاهل: متاهل

سالها به عنوان مدافع برای تیم ملی ایران به میدان رفته و تلاش زیادی برای حفاظت از دروازه تیم ملی فوتبال ایران انجام داده است

گل محمدی و همسرش
یحیی گل محمدی و همسرش

افتخارات یحیی گل‌محمدی

بازیکن

پرسپولیس

  • لیگ ایران (۲): ۱۳۷۴، ۱۳۷۵
  • جام حذفی (۱): ۷۸–۱۳۷۷

صبا باتری

  • سوپر جام (۱): ۱۳۸۴

تیم ملی ایران

  • بازی‌های آسیایی (۱): ۲۰۰۲

مربی

ذوب‌آهن

  • جام حذفی (۲): ۹۴–۱۳۹۳، ۹۵–۱۳۹۴
  • سوپر جام (۱): ۱۳۹۵

حتما بخوانید: بیوگرافی مهدی قائدی و همسرش ستاره معصومی |حواشی و جنجال ها+عکس

فعالیت های مربیگری

  • صبای قم از “۹ فروردین ۱۳۸۷” تا “۱۵ خرداد ۱۳۸۷”
  • تربیت یزد از “۱۸ خرداد ۱۳۸۷” تا “۱۲ خرداد ۱۳۸۹”
  • نساجی مازندران از “۱۳ خرداد ۱۳۸۹” تا “۱۰ شهریور ۱۳۹۰”
  • صبای قم از “۳۱خرداد ۱۳۹۱” تا “۳ مهر ۱۳۹۱”
  • پرسپولیس از “۲۰ آذر ۱۳۹۱” تا “۱۰ خرداد ۱۳۹۲”
  • نفت تهران از “۱۱ خرداد ۱۳۹۲” تا “۱۱ خرداد ۱۳۹۳”
  • ذوب‌ آهن اصفهان از “۱۱ خرداد ۱۳۹۳” تا “۳ مهر ۱۳۹۵”
  • تراکتور تبریز از “۳ خرداد ۱۳۹۶” تا” ۲۶ دی ۱۳۹۶”
  • شهر خودرو از “۱۱ خرداد ۱۳۹۷” تا “دی ۱۳۹۸”
  • پرسپولیس از “۱۱ دی ۱۳۹۸” تا اکنون (۱۳۹۹)
یحیی در کنار دخترش
یحیی در کنار دخترش

زندگینامه یحیی گل محمدی

به پایان مقاله زندگینامه یحیی رسیده ایم که امیدواریم مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد. اگر در پایان درباره زندگی‌نامه یحیی گل محمدی نقطه نظر یا دیدگاه خاصی دارید؛ لطفا آن را در بخش نظرات بیان کنید.

همه چیز در مورد زندگی نامه فوتبالیست ها را در سایت ورزشی بخوانید.

1 دیدگاه در “بیوگرافی یحیی گل محمدی | زندگی شخصی+عکس با همسر و فرزندانش+حواشی

  1. یحیی یکی از نامدارترین سرمربی پرسپولیس خواهد بود
    اما در بازی قهرمانی آسیا مسابقه با چین با یک چیپ نتونست گلش را به ثمر برسونه و من چند روز واقعا عذاب کشیدم
    دوست داریم یحیی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *