یوسین بولت دونده جامائیکایی

بیوگرافی یوسین بولت (Usain Bolt) و همسرش را در این بخش از سایت ارائه کرده ایم. وی از جامائیکا و یک اسطوره المپیک است که به دلیل شکستن رکوردهای جهان و کسب مدال های طلای متعدد در بازی های تابستانی 2008، 2012 و 2016 به عنوان “سریع ترین مرد زنده” لقب گرفته است.

بیوگرافی یوسین بولت

یوسین بولت متولد  ۲۱ اوت ۱۹۸۶ است. او  دوندهٔ جامائیکایی دو سرعت و سریعترین انسان جهان می باشد. همچنین رکورددار کنونی و قهرمان المپیک دو ۱۰۰ متر است.

بولت کیست؟

بولت همچنین در بازی‌های المپیک تابستانی 2012 لندن سه مدال طلای المپیک را کسب کرد و در طول مسیر رکورد المپیک 9.63 ثانیه در 100 متر را به نام خود ثبت کرد و او را به اولین مرد تاریخ تبدیل کرد که سه رکورد جهانی در رقابت‌های المپیک را به نام خود ثبت کرد.

او در بازی های تابستانی 2016 ریو با مدال های طلا در دوی 100 و 200 متر و امدادی 4×100 متر دوباره تاریخ ساز شد. این بردها یک “سه گانه” به او داد – سه طلا در سه المپیک متوالی – اگرچه بعداً به دلیل نقض دوپینگ یکی از هم تیمی هایش یکی از طلاهای رله را از او گرفتند.

یوسین بولت از جامائیکا یک اسطوره المپیک است
یوسین بولت از جامائیکا یک اسطوره المپیک است

دوران کودکی و موفقیت های اولیه

یوسین بولت در 21 آگوست 1986 در جامائیکا به دنیا آمد. سرعت طبیعی بولت هر دو بازیکن برجسته کریکت و دوومیدانی در اوایل، توسط مربیان مدرسه مورد توجه قرار گرفت و او شروع به تمرکز بر دوی سرعت زیر نظر پابلو مک نیل، ورزشکار سابق سرعت المپیک کرد. (گلن میلز بعداً به عنوان مربی و مربی بولت خدمت کرد.) در اوایل 14 سالگی، بولت با سرعت برق آسای خود طرفداران را شگفت زده کرد و او اولین مدال قهرمانی دبیرستان خود را در سال 2001 به دست آورد و نقره را در مسابقه 200 متر به دست آورد.

در سن 15 سالگی، بولت اولین شوت خود را برای موفقیت در صحنه جهانی در مسابقات قهرمانی جوانان جهان در سال 2002 در کینگستون جامائیکا زد، جایی که در دوی 200 متر پیروز شد و او را به جوان ترین دارنده مدال طلای نوجوانان جهان تبدیل کرد. شاهکارهای بولت دنیای ورزش را تحت تاثیر قرار داد و او در آن سال جایزه ستاره نوظهور بنیاد بین المللی دو و میدانی را دریافت کرد و باعث شد تا شهرت مرد جوانی که به زودی به عنوان “رعد و برق” شناخته می شود، افزایش یابد.

سرعت بالا

در مسابقات جهانی برلین 2009، بولت رکورد جهانی 9.58 ثانیه را برای مسابقه 100 متر به نام خود ثبت کرد و حداکثر سرعت 27.8 مایل در ساعت (44.72 کیلومتر در ساعت) را بین مترهای 60 و 80 با میانگین سرعت 23.5 مایل در ساعت ثبت کرد.

حتما بخوانید: بیوگرافی مایکل شوماخر | عکس با همسر+حواشی جنجالی+حقایق زندگی

دو و میدانی حرفه ای

علیرغم مصدومیت آزاردهنده همسترینگ، بولت برای تیم المپیک جامائیکا برای المپیک 2004 آتن انتخاب شد. او در دور اول دوی 200 متر حذف شد، اما باز هم به دلیل مصدومیت با مشکل مواجه شد.

بولت در سال های 2005 و 2006 به رتبه 5 برتر جهان رسید. متأسفانه، مصدومیت همچنان گریبانگیر دونده سرعت 6’5 اینچی شد و او را از تکمیل یک فصل حرفه ای کامل باز داشت.

در سال 2007، بولت رکورد ملی 200 متر را که بیش از 30 سال توسط دونالد کواری در اختیار داشت، شکست و دو مدال نقره در مسابقات جهانی اوزاکای ژاپن به دست آورد. این مدال ها میل بولت را برای دویدن افزایش داد و او موضع جدی تری نسبت به حرفه خود گرفت.

حرفه المپیک

در المپیک تابستانی 2008 پکن، بولت دوی 100 متر و 200 متر را دوید. او در فینال دوی 100 متر منتهی به بازی ها، رکورد جهانی را شکست و در 9.69 ثانیه پیروز شد. این رکورد نه تنها بدون باد مساعد به ثبت رسید، بلکه به وضوح سرعت خود را کاهش داد تا قبل از اتمام کارش جشن بگیرد (و بند کفشش باز شد)، اقدامی که بعداً جنجال زیادی برانگیخت. وی در ادامه در پکن موفق به کسب سه مدال طلا و شکستن سه رکورد جهانی شد.

در بازی‌های المپیک تابستانی 2012 که در لندن برگزار شد، بولت چهارمین مدال طلای المپیک خود را در مسابقه 100 متر مردان کسب کرد و رقیب یوهان بلیک را شکست داد که در این مسابقه نقره گرفت.

یوسین بولت مسابقه را در 9.63 ثانیه دوید که یک رکورد جدید المپیک است. این برد دومین مدال طلای متوالی بولت را در 100 نشان داد. او در مسابقات 200 مردان شرکت کرد و دومین مدال طلای متوالی خود را در آن مسابقه نیز کسب کرد. او اولین مردی بود که در بازی‌های المپیک متوالی هر دو 100 و 200 را به دست آورد و همچنین اولین مردی بود که در دو سرعت دو نفره مدال طلای متوالی کسب کرد.

حرفه المپیک یوسین بولت
حرفه المپیک یوسین بولت

دستاوردهای بولت

دستاوردهای بولت او را به اولین مرد تاریخ تبدیل کرد که در یک مسابقه المپیک سه رکورد جهانی را به نام خود ثبت کرد.

یوسین بولت در بازی‌های المپیک تابستانی 2016 با کسب طلا در مسابقه 100 متر به افتخار المپیک بازگشت و او را به اولین ورزشکاری تبدیل کرد که سه عنوان متوالی را در این مسابقات کسب کرد. او مسابقه را در 9.81 ثانیه با دونده و رقیب آمریکایی جاستین گاتلین، که نقره گرفت، 0.08 ثانیه پشت سر او به پایان رساند.

او در یک کنفرانس خبری به خبرنگاران گفت: «به همین دلیل است که من به اینجا آمدم، به المپیک، تا به جهان ثابت کنم که بهترین هستم – دوباره. “همیشه بالا رفتن احساس خوبی دارد، می دانید منظورم چیست؟”

او به روند قهرمانی خود در المپیک ادامه داد و در 200 متر در 19.78 ثانیه طلا گرفت.

“سریعترین مرد زنده” در آنچه به گفته او آخرین مسابقه دوران المپیک او خواهد بود، رله 4×100 متر، که همراه با هم تیمی هایش، بلیک، آسافا پاول و نیکل اشمید بود، شکست ناپذیر ماند.

لنگر مسابقه، بولت تیم جامائیکا را به طلا رساند و در 37.27 ثانیه از خط پایان گذشت. این سومین مدال طلای متوالی برای بولت در ریو بود.

بولت در مصاحبه ای با CBS News غرور خود را درباره عملکرد خود در سال 2012 توضیح داد: “این کاری است که من برای انجام آن به اینجا آمده ام. اکنون یک اسطوره هستم. من همچنین بهترین ورزشکار زندگی هستم. من چیزی برای اثبات ندارم. “

سوابق و جوایز

بولت ۱۱ بار قهرمان جهان شده است. او رکوردهای جهانی را در مسابقات 100 متر با 9.58 ثانیه و 200 متر با 19.19 ثانیه دارد که هر دو را در مسابقات جهانی دو و میدانی برلین در سال 2009 به ثبت رساند. بولت در طول دوران حرفه ای خود جوایز متعددی از جمله بهترین ورزشکار سال جهان IAAF (دو بار)، ورزشکار سال دوومیدانی و ورزشکار سال لورئوس دریافت کرده است.

جوایز بولت
جوایز بولت

بولت با شرکت در بازی های المپیک تابستانی 2008، 2012 و 2016، یک “سه گانه” را با مجموع 9 مدال طلا در مسابقات 100 متر، 200 متر و 4×100 متر امدادی به دست آورد. با انجام این کار، بولت تنها به دو دونده سه گانه دیگر پیوست: پااوو نورمی از فنلاند (در سال های 1920، 1924 و 1928) و کارل لوئیس از ایالات متحده (در سال های 1984، 1988، 1992 و 1996). با این حال، در ژانویه 2017، کمیته بین المللی المپیک یکی از این مدال ها را برای بولت برای امدادی 4 در 100 متر 2008 محروم کرد، زیرا هم تیمی او نستا کارتر به دلیل نقض دوپینگ مجرم شناخته شد.

مصدومیت و بازنشستگی

در سال 2017، بولت در مسابقات جهانی دو و میدانی در پیست با چالش هایی روبرو شد. او در 100 متر مردان سوم شد و پس از کریستین کلمن که نقره گرفت و گاتلین که طلا را به خانه برد. مدال برنز را به دست آورد. این اولین باری بود که بولت از سال 2007 در مسابقات جهانی دو و میدانی شکست خورد. مبارزات او به همین جا ختم نشد: در رله 4 در 100 متر، که بسیاری معتقد بودند مسابقه نهایی بولت خواهد بود، او به دلیل آسیب دیدگی همسترینگ سقوط کرد و تا با کمک هم تیمی هایش از خط پایان عبور کند.

در آگوست 2017، پس از مسابقات جهانی دو و میدانی، بولت اعلام کرد که از دو و میدانی بازنشسته شده است. او در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: برای من فکر نمی‌کنم یک قهرمانی کاری را که انجام داده‌ام تغییر دهد. “من شخصاً یکی از آن افرادی نخواهم بود که برگردم.”

حرفه فوتبال

یوسین بولت مدتها در مورد اینکه در نهایت در فوتبال حرفه ای بسازد صحبت کرده بود. در آگوست 2017، پس از بازنشستگی از دوومیدانی، او قصد داشت برای بازی خیریه مقابل بارسلونا به منچستریونایتد بپیوندد. اما به دلیل آسیب دیدگی همسترینگ مجبور شد این مسابقه را از دست بدهد. در ماه سپتامبر، بولت گفت که در حال مذاکره با چندین تیم فوتبال حرفه ای از جمله منچستریونایتد بوده است. او به خبرنگاران گفت: ما پیشنهادات زیادی از تیم های مختلف داریم. اما باید ابتدا مصدومیتم را برطرف کنم و سپس آن را از آنجا بگیرم.

در ماه اکتبر، بولت بر تعهد خود به بازی فوتبال تاکید کرد. او در مسابقات جایزه بزرگ فرمول یک ایالات متحده به خبرنگاران گفت: “برای من این یک هدف شخصی است. برای من اهمیتی ندارد که مردم واقعاً در مورد آن چه فکر می کنند. من به خودم دروغ نمی گویم. من احمق نخواهم بود.” . “اگر من بیرون بروم و احساس کنم می توانم این کار را انجام دهم، آن را امتحان خواهم کرد. این یک رویا و فصل دیگری از زندگی من است. اگر رویایی دارید که همیشه می خواستید انجامش دهید، چرا سعی نکنید و ببینید کجا خواهد شد. برو.”

بولت تمرینات خود را در تابستان 2018 با سنترال کوست مارینرز لیگ A استرالیا آغاز کرد. و در یک بازی پیش فصل در اکتبر دو گل به ثمر رساند. اما مدت کوتاهی پس از آن که نتوانست با شرایط قرارداد با این باشگاه موافقت کند، آن را ترک کرد.

کتاب ها

این دونده سرعت در سال 2010 کتاب خاطرات «داستان من: 9:58: سریعترین مرد جهان» را منتشر کرد. که دو سال بعد با عنوان «سریعترین مرد زنده: داستان واقعی یوسین بولت» دوباره منتشر شد. او در سال ۲۰۱۳ فیلم Faster Than Lightning: My Autobiography را دنبال کرد.

حتما بخوانید: بیوگرافی مایکل جردن | زندگی شخصی + جوایز + عکس با همسر و فرزندان

زندگی شخصی یوسین بولت و همسرش و فرزندانش

در آگوست 2016، مجله People تایید کرد که یوسین بولت با کاسی بنت، مدل جامائیکایی قرار دارد. بولت در مورد رابطه آنها خصوصی بوده است. اما او در ژانویه 2017 به یک روزنامه نگار گفت که آنها تقریباً سه سال است که با هم قرار دارند. در می 2020، فاش شد که بنت یک دختر به دنیا آورده است.

یوسین بولت با کاسی بنت
یوسین بولت با کاسی بنت

این زوج در روز پدر در سال 2021 تصویری از دوقلوهای تازه متولد شده خود به همراه دختر اولشان اشتراک گذاشتن.

زندگی شخصی
زندگی شخصی

 

همه چیز در مورد زندگینامه ورزشکاران را در سایت ورزشی بخوانید.

Pooria
7 ژانویه 2023

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *