تاریخچه ی بازی های بارسلونا و منچستر یونایتد

منچستر یونایتد و بارسلونا. دو غول اروپایی. از مارادونا، رابسون و هیوز تا بکهام و مسی در دیدارهای به یاد ماندنی. آنها دو تا از موفق ترین و مشهورترین باشگاه های فوتبال جهان هستند. امروز در ورزشی به بهانه دیدار این دو تیم به تاریخچه ی بازی های بارسلونا و منچستر یونایتد می پردازیم.

تاریخچه ی بازی های بارسلونا و منچستر یونایتد | دیدار در لیگ اروپا

بله، دور پلی آف لیگ اروپا با زوج منچستریونایتد و بارسلونا در دو بازی 16 و 23 فوریه، قرعه فوق العاده ای را رقم زد.

این اولین دیدار آنها در لیگ اروپا خواهد بود. نشانه ای که شاید اخیراً هر دو در شرایط ناچیز تری قرار گرفته اند.

آنها در 40 سال گذشته در سه فینال اروپایی، یک نیمه نهایی و دو مرحله یک چهارم نهایی به مصاف هم رفته اند. و لحظاتی فراموش نشدنی را در این راه رقم زده اند.

یونایتد در دیدارهای اولیه برتری داشت و در سه دیدار اول دو برد را به دست آورد. اما بارسا در این قرن تسلط داشت و در چهار دیدار گذشته پیروز شد. ورزشی نگاهی به افتخارات این دو تیم برابر هم می پردازد.

خاطرات بازی های گذشته ی دو تیم

1984: بازگشت الهام گرفته از رابسون مارادونا را شگفت زده کرد تاریخچه ی بازی های بارسلونا منچستر یونایتد
1984: بازگشت الهام گرفته از رابسون مارادونا را شگفت زده کرد

1984: بازگشت الهام گرفته از رابسون مارادونا را شگفت زده کرد

تا سال 1984 طول کشید تا دو غول بازی اروپایی به صورت رقابتی با هم روبرو شوند. و این یک فیلم پرفروش بود.

بارسلونا دیگو مارادونا با شکست 2 0 یونایتد در بازی اول در نوکمپ، به نظر می رسید که در مرحله نیمه نهایی جام برندگان جام اروپا، رقابتی که مدت هاست برای دارندگان جام داخلی منقرض شده بود، آماده می شود.

اما آنها به کاپیتان مارول شیاطین سرخ، برایان رابسون، فکر نکرده بودند. اسطوره یونایتد با زدن دو گل از همتای بارسا پیشی گرفت تا در مجموع به تساوی برسد.

و از آنجایی که مارادونا کاملاً آماده به نظر نمی‌رسید، فرانک استپلتون گل برتری را به ثمر رساند تا تیم ران اتکینسون در شبی که هنوز به عنوان یکی از بهترین شب‌های جوی اروپایی در اولدترافورد شناخته می‌شود، پیروز شود.

1991: هیوز با 2 گل، تیم قدیمی خود را شوکه کرد
1991: هیوز با 2 گل، تیم قدیمی خود را شوکه کرد

1991: هیوز با 2 گل، تیم قدیمی خود را شوکه کرد

فینال جام برندگان جام اروپا در سال 1991 به دلایل زیادی در خارج از زمین و در آن مهم بود. این اولین فصلی بود که باشگاه های انگلیسی پس از محرومیت کلی که پس از فاجعه هیزل در سال 1985 اعمال شد، اجازه بازگشت به مسابقات اروپایی را پیدا کردند.

سر الکس فرگوسن، سرمربی یونایتد، پایه‌های یک دوره تقریباً بی‌نظیر سلطه داخلی را در دهه پیش رو بنا می‌کرد.

تیم فرگوسن در فینال روتردام 2 بر یک پیروز شد و تیم بارسلونا شامل رونالد کومان و مایکل لادروپ را شکست داد. مارک هیوز خاطرات دوران سخت خود در نوکمپ را با زدن دو گل به تیم قدیمی خود حذف کرد و رابسون هر دو گل را به وجود آورد.

1994: گلزنی شارپ اولدترافورد را روشن کرد
1994: گلزنی شارپ اولدترافورد را روشن کرد

1994: گلزنی شارپ اولدترافورد را روشن کرد

این یک گلزنی بی نظیر بود که کمتر شاهدش هستیم. یک سانتر کوتاه به پشت سر یک فوروارد. و پشت پا زدن او و یک گل تماشایی برای برتری تیمش.

در سال 1994، چنین چیزی دیده نمی شد. به همین دلیل است که هواداران یونایتد که به اندازه کافی بزرگ هستند که تلاش بی‌پروای لی شارپ در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا مقابل بارسلونا را به خوبی به یاد می‌آورند.

پایان دقیق و غریزی شارپ در دقیقه 80 از روی ارسال روی کین باعث شد تا یونایتد در تساوی 2-2 در اولدترافورد یک امتیاز کسب کند.

اما بارسلونا آخرین خنده را در نوکمپ دو هفته بعد با کوبیدن 4 0 یونایتد بدون اریک کانتونا تعلیق شده و بازی با گری والش در دروازه به جای پیتر اشمایکل به دلیل “قانون سه خارجی” که در رقابت های اروپایی وجود داشت، پیدا کرد. در آن زمان کاتالان ها پس از گل غافلگیر کننده  گوتنبرگ، یونایتد را در رده دوم گروه قرار دادند.

1998: دو بازی هیجان انگیز 3 – 3 در فصل سه گانه
1998: دو بازی هیجان انگیز 3 – 3 در فصل سه گانه

1998: دو بازی هیجان انگیز 3 – 3 در فصل سه گانه

فصل 1998 99 برای همیشه به خاطر دو گل وقت تلف شده مقابل بایرن مونیخ در فینال لیگ قهرمانان اروپا در بارسلونا که قهرمانی جادویی منچستریونایتد سه گانه را تکمیل کرد، برای همیشه در یادها خواهد ماند.

در یکی از سخت ترین گروه های تاریخ، سه تیم بارسلونا، یونایتد و بایرن در کنار تیم دانمارکی بروندبی قرار گرفتند. یونایتد و بارسا گروه را در اواسط سپتامبر در یک شب پر حرارت در اولدترافورد آغاز کردند.

رایان گیگز و پل اسکولز تیم الکس فرگوسن را به برتری 2 بر صفر رساندند. و دیوید بکهام بعداً یک ضربه آزاد را به ثمر رساند. اما دو پنالتی بارسلونا یکی برای ضربه هندبال نیکی بات، که برای آن کارت قرمز دریافت کرد و تساوی 3 بر 3 در یک بازی نجات یافت. این اولین حضور بازیکنی در لیگ قهرمانان اروپا بود که اسطوره بارسا شد، ژاوی هرناندز.

تقریباً باورنکردنی بود که دو ماه بعد، تیم‌ها دوباره شش گل در بازی برگشت به ثمر رساندند. در حالی که یونایتد در دقیقه اول از سانی اندرسون عقب افتاد، تنها با دو گل دوایت یورک و گل اندی کول که آنها را 2 1 و 3 2 کرد. ریوالدو دو گل زد تا بارسا امتیازی را کسب کند که برای جلوگیری از حذف آنها کافی نبود. و دو شکست از بایرن در نهایت به قیمت حذف آنها تمام شد.

2008: شوت بی نظیر اسکولز، منچستریونایتد را به مسکو فرستاد
2008: شوت بی نظیر اسکولز، منچستریونایتد را به مسکو فرستاد

2008: شوت بی نظیر اسکولز، منچستریونایتد را به مسکو فرستاد

تقریباً یک دهه پس از آن دیدارها و مرحله بعدی رقابت، نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا در سال 2008، تنها یک گل در بیش از سه ساعت فوتبال به ثمر رسید.

اما منچستریونایتد اهمیت چندانی نمی‌داد، زیرا آنها گل را از طریق پل اسکولز به دست آوردند تا به فینال مسکو مقابل چلسی برسند که در ضربات پنالتی پیروز شد.

پس از یک بازی بدون گل در اسپانیا که در آن کریستیانو رونالدو یک پنالتی را از دست داد، یونایتد در عرض یک ربع ساعت در بازگشت اولدترافورد پیش افتاد، اسکولز موشک 25 یاردی را که به کارت دعوت او تبدیل شده بود، به تور دروازه چسباند.

اما این پیروزی به همان اندازه مدیون سرسختی دفاعی یونایتد بود، زیرا یک خط دفاعی که توسط ریو فردیناند رهبری می شد، یک تیم بارسا را ​​با حضور لیونل مسی، ساموئل اتوئو، دکو، یایا توره، آندرس اینیستا، ژاوی و تیری آنری را کنترل کرد.

2009 و 2011: تیکی تاکا بارسا و نابودی منچستر
2009 و 2011: تیکی تاکا بارسا و نابودی منچستر

2009 و 2011: تیکی تاکا بارسا و نابودی منچستر

با این حال، بارسلونا برای گرفتن انتقام از یونایتد در هر دو فینال 2009 و 2011 مجبور نیست مدت زیادی صبر کند.

یونایتد، مدافع عنوان قهرمانی، فینال سال 2009 در رم را درخشان آغاز کرد، اما اتوئو در 10 دقیقه ضربه را متوقف کرد و مسی گل دوم را در 20 دقیقه به ثمر رساند. بارسا با تقلید از دستاورد یک دهه قبل یونایتد در سه گانه لالیگا، کوپا دل ری و لیگ قهرمانان اروپا به اولین باشگاه اسپانیایی در تاریخ تبدیل شد که چنین کاری را انجام داده است.

وقتی دو سال بعد در ومبلی به مصاف هم رفتند، مسلماً بارسا حتی مسلط‌تر بود. یونایتد 3 بر 1 شکست خورد. گل وین رونی که گل پدرو را خنثی کرد، تنها ضربه ی به سمت چارچوب آنها بود. در حالی که بارسلونا 12 تا داشت.

2019: مسی به رویای سولسشر پایان داد
2019: مسی به رویای سولسشر پایان داد

2019: مسی به رویای سولسشر پایان داد

تقریباً هشت سال از زمان دیدار دوباره دو تیم گذشته بود. و دوران فرگوسن و گواردیولا مدت ها به پایان رسیده بود و هر دو باشگاه در این مدت با درجات متفاوتی دچار افت شدند.

اما زمانی که اوله گونار سولسشر در اواخر سال 2018 جایگزین ژوزه مورینیو به عنوان سرمربی در اولدترافورد شد، او در 10 بازی از 11 بازی اول خود پیروز شد و حتی پس از اولین شکستش از پاریس سنت ژرمن در مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا، یونایتد تغییر کرد. بازی ای که با یک برد فراموش نشدنی 3 1 در فرانسه خاطره انگیز شد.

با این حال، رویارویی با بارسلونا یک دور بعد بسیار مشکل است. گل به خودی لوک شاو در منچستر به کاتالان ها برتری ناچیزی داد. در بازی برگشت، مارکوس راشفورد پس از 40 ثانیه به تیرک دروازه ضربه زد. و مسی با کمک اشتباه داوید دخیا، دو بار گلزنی کرد و بارسا در شب 3 0 و در مجموع 4 بر صفر پیروز شد.

بارسا در مجموع 3 0 برتری مقابل لیورپول را در نیمه نهایی از دست داد. این بود تاریخچه ی بازی های بارسلونا و منچستر یونایتد. به نظر شما برنده ی این قرعه که خواهد بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *