تحولات جدید فیفا

در جدیدترین خبر آمد، فیفا در سال ۲۰۲۴ با اصلاح برخی قوانین، فوتبال را دچار تحول عظیم خواهد کرد. قانونی که شامل حال دیبو مارتینز هم خواهد شد.

معرفی چهار رکن اصلی قوانین

تکنولوژی در ورزش همواره در حال تحول در فوتبال میشود. و همیشه قوانین جدید باعث بهبود وضع فوتبال می شود.

شنبه این هفته مقرر شده است انجمن بین المللی فوتبال (IFAB) تشکیل جلسه بدهد تا فصل آینده را دچار مجموعه ای از اصلاحات کند.

این اصلاحات که شامل چهار رکن اصلی است، به این شکل میباشد. محاسبه دقیق در مورد زمان دقیق بازی و جلوگیری کردن از اتلاف وقت،VAR، آفساید و خطاهای هند مورد بحث قرار بگیرد. همچنین قرار است از فصل بعد قانونی جدید که شامل برهم زدن حواس بازیکن توسط دروازه بان موقع ضربات پنالتی است. قانونی که احتمالا به مذاق دیبو مارتینز دروازه‌بان تیم ملی آرژانتین خوش نیاید.

فیفا
فیفا

اصلاح VAR

هر ساله “IFAB” در حال تجزیه و تحلیل  دقیق فوتبال است و در تلاش است که با بحث در مورد موضوعات مختلف برای جذابیت فوتبال بکوشد.

به همین دلیل، در لندن مجمع عمومی تشکیل خواهد شد، مهمترین بخش این موضوعات تلاش برای  پایان دادن به اتلاف وقتی که در بازی به وجود می آید است، اصلاح برخی اشکال و ایرادات مربوط به سیستم VAR و همچنین ممنوع شدن دروازه بان ها برای ممانعت از نزدیک شدن به ضربه زننده و پرت کردن حواس بازیکن. 

این قانون ضد دروازه‌بانانی به مانند دیبو مارتینز است که در تلاش هستند روی اعصاب بازیکنان بروند تا روحیه آنان را موقع پنالتی  تحت تاثیر قرار دهند تا شوت آنها تبدیل به گل نشود. 

وی ای آر
وی ای آر

اتلاف وقت و نگه داشتن زمان بازی

در حال حاضر در فصل آتی احتمال اینکه شاهد محاسبه دقیق تری از اتلاف وقت باشیم بسیار بالا است.

دقیقا مانند اتفاقی که در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر چه بسا دقیق تر که مورد توجه بسیاری فوتبال دوستان شد، وقفه های وقت و بی وقت، دغدغه اصلی است و به یک معضل در فوتبال تبدیل شد. چند سالی است که IFAB یکی از اهداف اصلی خود در میان مدت را متوقف شدن در زمان بازی مینامد، چیزی که شاهد آن در دیگر ورزشها از قبیل هندبال و فوتسال هستیم.

وقتی این تصمیم اجرایی شود قطعا میتواند از سال ۲۰۲۴ مسابقات را زیباتر کند و شاهد تحول عظیم در این باره باشیم و دیگر فوتبال ۹۰ دقیقه ای نخواهیم داشت.

مثلا برای هر خوشحالی گل میتوان یک دقیقه یا حتی بیشتر در نظر گرفت، یا زمان تعویض ها ، مصدومیت ها یا حتی زمانی که بازی برای کمک داور ویدیویی متوقف شد.

واقعا در فوتبال اتلاف وقت زیاد جایی ندارد و فیفا نگران همین موضوع است، یکی دیگر از تغییرات این تصمیم، تغییر در قوانین فوتبال است. جایی که آرسن ونگر مدیر توسعه فوتبال فیفا بارها به آن اشاره کرده و از طرفداران این طرح است.

 

قانون ضد مارتینز

دیگر قانون این است که دروازه بانی مثل امیلیانو مارتینز دیگر قدر به پرت کردن حواس زننده ضربه پنالتی نیست. مثل لمس تیرک و تور دروازه یا ایجاد تاخیر در درون دروازه است.

برخورد توپ با دست

در جام باشگاه هایی که چندی پیش به برگزار شد، شاهد این بودیم که کمک داور ویدیویی در مورد برخی تصمیماتی که در VAR گرفت به تماشاگران توضیحاتی داد. انجام تستی که موفق بود و قرار است به شکل عمومی انجام شود. مقرر شد در این جلسه، یکی از مسائل حساس که برخورد توپ به دست در محوطه جریمه است مورد بحث قرار بگیرد. این مساله در حال حاضر یک معضل بزرگ برای داوران است. و همیشه باعث جدال بین داور و بازیکنان است. حال باید دید آنطور که گفت این اصلاحات می تواند باعث تحول عظیم در فوتبال شود یا خیر.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *