جکوویچ و نادال

رافائل نادال و نواک جوکوویچ دو تنیسور برتر تمام دوران هستند. رقابت آنها، یکی از شدیدترین و به یاد ماندنی ترین رقابت ها در تاریخ این ورزش است. از فینال های گرند اسلم گرفته تا نبردهای حماسی پنج ست، نادال و جوکوویچ بارها با یکدیگر روبرو شده اند و هواداران را از نفس افتاده و در تعجب قرار داده اند که چه کسی در صدر قرار خواهد گرفت.

رقابت بین این دو تنیس بزرگ از سال 2006 به طور جدی آغاز شد. زمانی که جوکوویچ 19 ساله در مرحله یک چهارم نهایی مسابقات آزاد فرانسه به مصاف نادال شماره 2 جهان در آن زمان رفت. اگرچه جوکوویچ مبارزه خوبی انجام داد، اما نادال در نهایت در چهار ست پیروز شد و زمینه را برای نبردهای آینده بین این دو فراهم کرد.

در طول سال‌ها، نادال و جوکوویچ در مجموع در 58 مسابقه به مصاف یکدیگر رفته‌اند. که نادال با نتیجه 28 بر 26 به برتری رسیده است. با این حال، جوکوویچ در سال های اخیر دست بالا را داشته است و از 19 دیدار اخیر خود در 15 بازی پیروز شده است.

جدال های جوکوویچ و نادال

یکی از به یاد ماندنی ترین بازی های این دو در فینال اوپن استرالیا در سال 2012 رخ داد. که پنج ساعت و 53 دقیقه باورنکردنی به طول انجامید. هر دو بازیکن استقامت و انعطاف پذیری باورنکردنی از خود نشان دادند و جوکوویچ در نهایت در پنج ست پیروز شد. 5-7، 6-4، 6-2، 6-7(5)، 7-5. این مسابقه گواهی واقعی بر توانایی های هر دو بازیکن بود و یکی از بهترین مسابقات تاریخ تنیس باقی مانده است.

جدال های جذاب نادال و جکوویچ
جدال های جذاب نادال و جکوویچ

مسابقه جذاب سال 2013

یک مسابقه به یاد ماندنی دیگر در نیمه نهایی مسابقات آزاد فرانسه در سال 2013 رخ داد، جایی که نادال برای هشتمین عنوان قهرمانی خود در رولان گاروس تلاش می کرد. جوکوویچ اما برنامه های دیگری داشت و مبارزه شدیدی را با این بازیکن اسپانیایی انجام داد. در مسابقه ای که چهار ساعت و 37 دقیقه به طول انجامید، جوکوویچ با نتایج 6-4، 3-6، 6-1، 6-7(3)، 9-7 پیروز میدان شد. این مسابقه نمایشی باورنکردنی از ورزش و مهارت هر دو بازیکن بود و نشان داد که نادال و جوکوویچ چقدر با هم برابر هستند.

شاید یکی از شدیدترین لحظات رقابت آنها در فینال مسترز مونت کارلو در سال 2015 رخ داد. جوکوویچ که به دنبال اولین قهرمانی خود در این مسابقات بود، با نتایج 6-2، 3-6، 3-0 پیش بود که نادال یک بازگشت قابل توجه انجام داد و در چهار بازی متوالی پیروز شد و نتیجه را 4-4 مساوی کرد. در جریان تغییر 4-3، جوکوویچ ناراحتی خود را به داور ابراز کرد و مدعی شد که نادال برای بازیابی حوله خود زمان زیادی صرف می کند. نادال از اظهارات جوکوویچ توهین کرد و دو بازیکن در دروازه با هم تبادل نظر کردند و جوکوویچ نادال را به بازی سازی متهم کرد. با وجود این تقابل، جوکوویچ توانست آرامش خود را بازیابد و در ست سوم با نتیجه 6-3 پیروز شود.

احترام به حریف

نادال و جوکوویچ علیرغم شدت رقابتشان، همیشه نهایت احترام را برای یکدیگر قائل بوده اند. آنها در مصاحبه ها و کنفرانس های مطبوعاتی از توانایی های یکدیگر تمجید کرده و از دستاوردهای رقیب خود ابراز تحسین کرده اند. در واقع، آنها اغلب از دوستی خود در خارج از زمین صحبت کردنذ و اغلب دیدن که در مسابقات با هم معاشرت می کنند.

رقابت آنها نیز با لحظاتی از اخلاق ورزشی و رفاقت مشخص شده است. در نیمه نهایی ویمبلدون 2018، جوکوویچ پس از اینکه بازیکن اسپانیایی به دلیل مصدومیت مجبور به بازنشستگی شد، به نادال دلداری داد و در فینال اوپن فرانسه در سال 2020، نادال پس از اینکه صرب برای دومین بار قهرمان مسابقات شد، به جوکوویچ تبریک گفت.

Hesam
2 مارس 2023

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *