این لیگ مهم ترین مسابقات داخلی کشورمان را در خود جای می دهد که هر سال آن نیز از سال پیشش هیجان انگیز تر است. ما در ادامه بررسی ۱۰ دوره جذاب لیگ برتر فوتبال ایران، با سقوط های هر فصل و آقای گل ها را به شما معرفی خواهیم کرد. با ما همراه باشید:

 

لیگ برتر سال ۱۳۸۷_۱۳۸۶ با قهرمانی پرسپولیس

این لیگ هفتمین دوره جام خلیج فارس و بیست و پنجمین دوره لیگ فوتبال ایران بود که ما بین سالهای ۱۳۸۶ و ۱۳۸۷ برگزار شد. در این دوره پرسپولیس تهران توانست تنها با اختلاف یک امتیاز با تیم رده دومی سپاهان به قهرمانی کشور برسد‌. البته این نیز گفتنی است که در واقع اول بنا بر این بود که باشگاه پرسپولیس در جدول رده بندی لیگ برتر ۶۵ امتیاز را پیش رو خود ببیند اما به خاطر شکایت طلب کاران، فیفا دستور بر کسر۶ امتیاز از این تیم را صادر کرد که عملی نیز شد.
در مقابل باشگاه سپاهان اصفهان هم که در اصل ۶۱ امتیاز داشت، با صلاح دید کمیته انضباطی لیگ برتر سه امتیاز منفی کسب کرد.
در این فصل پر ماجرا محسن خلیلی از تیم پرسپولیس و هادی اصغری از تیم راه آهن هر دو باهم توانستند به صورت مشترک و با ۱۸ گل زده به مقام آقای گلی لیگ برتر ایران دست بیابند.

لیگ برتر سال ۱۳۸۸_۱۳۸۷ با قهرمانی استقلال تهران

در این فصل از لیگ برتر فوتبال ایران تیم استقلال تهران توانست جایگاه صدر را از رقیب دیرینه خود یعنی پرسپولیس تهران برباید‌. در این میان اما نکته قابل توجه این است که تیم ذوب آهن و استقلال به صورت مشترک ۶۶ امتیازی بودند، اما به دلیل تفاضل گل بهتر استقلال تهران نسبت به تیم ذوب آهن داشت این تیم قهرمان لیگ شد.
در دوره ۸۸_۸۷ لیگ برتر کشور آرش برهانی از تیم استقلال با آمار ۲۰ گل زده توانست آقای گل شود. همچنین تیم‌های پیام مشهد ، داماش گیلان و برق شیراز نیز طی این مسابقات از لیگ برتر به لیگ آزادگان سقوط کردند.

لیگ برتر سال ۱۳۸۹_۱۳۸۸ با شروع سه گانه برد های سپاهان

این دوره از لیگ برتر کشورمان شروع قهرمانی تیم سپاهان اصفهان بود. این تیم در سال های ۸۹_۸۸ با ۶۷ امتیاز توانست به قهرمانی  لیگ برتر برسد.

در این لیگ دو تیم مقاومت ابومسلم و استقلال اهواز نیز از لیگ دسته یک به لیگ آزادگان سقوط کردند.
همچنین عماد رضا از تیم سپاهان پیروز لیگ نیز توانست به مقام آقای گلی لیگ برتر برسد.

 

لیگ برتر سال ۱۳۹۰_۱۳۸۹ و قهرمانی سپاهان برای بار دوم

در فصل بین دو دهه هشتاد و نود نیز باز هم باشگاه سپاهان توانست به مقام قهرمانی لیگ برتر کشورمان دست یابد.
در این فصل رضا نوروزی از تیم فولاد توانست با ۲۴ گل زده به آقای گل پر گل کشورمان تبدیل شود، در حقیقت او آن سال چنان خودنمایی کرد که هنوز هم هیچکس نتوانسته رکورد او را در یک فصل لیگ برتر بشکند.
در این دوره از لیگ برتر تیم های پاس همدان ، پیکان و استیل آذین نتوانستند نتیجه مطلوب را به دست آورند و بدین‌ ترتیب به لیگ آزادگان سقوط پیدا کردند.

لیگ برتر سال ۱۳۹۱_۱۳۹۰، باز هم سپاهان!

سپاهان اصفهان در این سال نیز توانست برای سومین مرتبه به مقام قهرمانی لیگ برتر کشورمان دست یابد. البته در آن لیگ رتبه صدر نشین ها چندان اختلافی با یکدیگر نداشتند، در واقع در آن سال تیم سپاهان با ۶۷ امتیاز قهرمان و تیم تراکتور سازی نیز با ۶۶ امتیاز دوم شد، همچنین تیم استقلال تهران با ۶۶ امتیاز و ۲۴ تفاضل گل نیز به مقام سوم لیگ برتر دست یافت.
در این دوره کریم انصاری‌فرد با ۲۱ گل زده از تیم سایپا توانست مقام آقای گلی لیگ برتر کشور را برای خود کسب کند.
همچنین تیم‌های شهرداری تبریز، شاهین بوشهر و مس سرچشمه نیز طی این مسابقات به لیگ آزادگان سقوط کرد.

 

لیگ برتر سال ۱۳۹۲_۱۳۹۱، بالاخره استقلال!

در این فصل بعد از خودنمایی طولانی سپاهانی ها بالاخره تیم استقلال تهران توانست با ۶۷ امتیاز به مقام قهرمانی لیگ برتر کشور برسد.
در این لیگ همچنین تیم‌هایی چون آلومینیوم هرمزگان ، نفت آبادان، پیکان و گهر دورود نیز به لیگ آزادگان سقوط کردند.
گفتنی است که سید جلال رافخایی از تیم کمتر دیده شده ملوان نیز توانست در آن سال با ۱۹ گل زده عنوان آقای گلی لیگ برتر کشور را به نام خود ثبت کند.

 

لیگ برتر سال ۱۳۹۳_۱۳۹۲ این بار با قهرمانی فولاد خوزستان

در دوره ۹۳_۹۲ لیگ برتر کشورمان تیم فولاد خوزستان توانست به مقام قهرمانی کشور دست برسد.
در این دوره تیم های تیم‌های مس کرمان ، داماش گیلان و فجر سپاسی نیز به لیگ آزادگان سقوط کردند.
ضمنا کریم انصاری فرد، بازیکن حال تیم ملی، که در آن زمان در تراکتور سازی توپ می زد توانست با ۱۴ گل به ثمر رسیده به مقام آقای گل لیگ برتر کشور دست پیدا کند.

 

لیگ برتر سال ۱۳۹۴_۱۳۹۳ و دوباره سپاهان

تیم  سپاهان اصفهان برای بار چهارم در دهه اخیر توانست به مقام قهرمانی کشور برسد. این تیم با کسب ۶۹ امتیاز و رقابت تنگاتنگ با دو تیم نفت تهران و تراکتور سازی که تنها یک امتیاز از آن کمتر داشتند، در نهایت با تلاش و اراده فراوان به مقام قهرمانی لیگ برتر کشورمان دست یافت .
در این لیگ لوسیانو ادینیهو از تیم تراکتور سازی با مجموع ۲۰ گل زده به عنوان آقای گل کشور شناخته شد.
در انتهای جدول اما داستان کمی پیچیده تر از همیشه بود، در پایان این لیگ پر ماجرا  تیم پیکان و نفت مسجد سلیمان به طور مستقیم به لیگ دسته اول صعود کردند و تیم استقلال خوزستان نیز در یک مسابقه پلی آف برای ماندن در لیگ برتر به مصاف مس کرمان از لیگ دسته اول رفت که سرانجام هم نتایج به نفع ماندن او در لیگ رای دادند.

 

لیگ برتر سال ۱۳۹۵_۱۳۹۴ همراه با قهرمانی استقلال خوزستان

تیم استقلال خوزستان در این فصل امتیازی برابر با تیم رده دومی پرسپولیس داشت ولی با تفاضل ۳ گل بیشتر سرانجام به مقام قهرمانی لیگ برتر کشور مان رسید. تیم استقلال خوزستان که فصل پیش در یک پلی آف با حواشی بالا در لیگ برتر مانده بود اینبار اما خودی نشان داد و به قهرمانی لیگ برتر رسید.
در لیگ سال ۹۵_۹۴ جای رتبه های جدول دگرگون گشته بود چرا که در پایین جدول هم دو تیم ریشه دار و پر سابقه  ملوان و راه آهن ، به همراه تیم استقلال اهواز به لیگ آزادگان  سقوط کردند.
البته گفتنی است که تیم راه آهن در حال حاضر به دلیل بی کفایتی مسئولانش به لیگ دسته سوم کشورمان سقوط کرده است!
آقای گل این فصل مهدی طارمی از تیم پرسپولیس با ۱۶ گل تماشایی بود.

 

لیگ برتر سال ۱۳۹۶_۱۳۹۵، با صدر نشینی دوباره پرسپولیس

 

در این فصل تیم پرسپولیس تهران توانست با گرفتن نتایج مطلوب از همان ابتدای فصل خود را از دیگر تیم های  صدر جدول جدا کرده و به عنوان قهرمان کشور انتخاب شود.
در پایین جدول نیز تیم های صبای قم  و ماشین سازی به لیگ آزادگان سقوط کردند.
مهدی طارمی نیز برای دومین سال پیاپی با به ثمر رساندن ۱۸ گل ،آقای گل لیگ برتر شد.

 

raha36
25 ژانویه 2023

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *