سوپر لیگ اروپا دوباره مطرح شده است

سوپرلیگ اروپا: سازمان دهندگان می گویند پیشنهاد جدید شامل یک رقابت آزاد خواهد بود. برند ریچارت، مدیر اجرایی A22 می‌گوید، یک سوپرلیگ اروپا با ظاهری جدید، رقابتی است بدون عضو دائمی و کاملا مبتنی بر عملکرد ورزشی. ظاهرا سوپر لیگ همچنان بر فوتبال اروپا سایه افکنده است که در این مقاله از ورزشی به جدیدترین اخبار درباره ی آن می پردازیم.

جدید ترین خبرها درباره ی سوپر لیگ اروپا

مدیریت ورزشی A22، شرکتی است که یک لیگ اروپایی بازسازی شده را تبلیغ می کند. این شرکت در سال 2021 از پیشنهاد 12 باشگاه اروپایی حمایت کرد. که پس از اعتراضات علیه آن محقق نشد.

ریچارت به روزنامه آلمانی دی ولت گفت: پایه های فوتبال اروپا در خطر فروپاشی است. زمان تغییر فرا رسیده است. این باشگاه ها هستند که ریسک کارآفرینی در فوتبال را متحمل می شوند.

اما زمانی که تصمیمات مهم در خطر است، اغلب مجبور می‌شوند در حاشیه بنشینند. در حالی که پایه‌های ورزشی و مالی در اطراف آنها فرو می‌ریزد.»

برنامه‌های اولیه برای سوپر لیگ اروپا در سال 2021 شامل 20 تیم بود. 12 عضو موسس و سه باشگاه ناشناس که انتظار داشتند بعداً به آنها بپیوندند، به‌علاوه پنج باشگاه که سالانه براساس دستاوردهای داخلی‌شان واجد شرایط می‌شدند.

کدام تیم های خواهان برگزاری سوپر لیگ بودند و هستند؟

آرسنال، چلسی، لیورپول، منچسترسیتی، منچستریونایتد و تاتنهام پس از محکومیت گسترده، ظرف 48 ساعت از پروژه کنار کشیدند. رئال مادرید، بارسلونا و یوونتوس، با این حال، همچنان برای سوپر لیگ اروپا تلاش می کنند.

ریچارت می گوید سوپر لیگ اروپا جدید شامل 60 تا 80 تیم خواهد بود که هر کدام حداقل 14 بازی در هر فصل را خواهند داشت. همچنین به بازی در لیگ های داخلی خود ادامه می دهند. A22 جزئیات بیشتری در مورد قالب ارائه نکرده است.

در ماه دسامبر، یوفا و فیفا حمایت قابل توجهی در تلاش خود برای جلوگیری از ایجاد یک سوپر لیگ اروپا دریافت کردند.

در گزارشی که توسط دیوان دادگستری اروپا منتشر شد، وکیل کل این دادگاه گفت قوانین ارگان های حاکمه اروپایی و جهانی فوتبال “با قوانین رقابت اتحادیه اروپا سازگار است”.

ادعا شده بود که یوفا و فیفا با تهدید به تحریم باشگاه ها و بازیکنانی که به لیگ جدایی طلب می پیوندند، قانون رقابت را زیر پا می گذارند.

حکم نهایی توسط یک اتاق بزرگ 15 نفره در بهار صادر خواهد شد.

تظاهرات علیه برگزاری سوپر لیگ
تظاهرات علیه برگزاری سوپر لیگ

خاویر تباس: سوپر لیگ مثل گرگ است

با وجود این حکم، A22  درگیر “گفتگوی جامع با سهامداران در سراسر اروپا در مورد آینده فوتبال باشگاهی” بوده است.

همچنین 10 اصل، از جمله مسابقات گسترده و شایسته سالارانه و توسعه و مالی برای فوتبال زنان، که پایه و اساس سوپر لیگ اروپا جدید خواهد بود، ایجاد کرده است.

ریچارت افزود: «مذاکرات ما همچنین روشن کرده است که باشگاه‌ها اغلب نمی‌توانند علناً علیه سیستمی صحبت کنند که از تهدید تحریم‌ کردن برای خنثی کردن مخالفان استفاده می‌کند.»

گفت و گوی ما باز، صادقانه، سازنده بود و به ایده های روشنی در مورد اینکه چه تغییراتی مورد نیاز است و چگونه می توان آنها را اجرا کرد، انجامید. کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد و ما به گفتگوهای خود ادامه خواهیم داد.»

خاویر تباس، رئیس لالیگا از منتقدان سوپر لیگ بوده و پیشنهادات جدید را هم محکوم کرده است.

او در شبکه های اجتماعی نوشت: “سوپرلیگ همان گرگی است که امروز خود را به شکل مادربزرگ در می آورد تا سعی کند فوتبال اروپا را فریب دهد.”

“اما بینی و دندان های او بسیار بزرگ هستند، چهار لیگ در اروپا؟ البته اولین مورد برای آنهاست. مانند اصلاحات 2019. تحت کنترل باشگاه هاست؟ البته فقط باشگاه های بزرگ.”

بیانیه ی لالیگا در باره ی تهدید سوپر لیگ

لالیگا در بیانیه‌ای با استناد به گزارش گروه تجاری KPMG، این برنامه‌ها را «تهدیدی مستقیم» برای لیگ‌های داخلی در سراسر قاره خواند.

در بیانیه آمده است: «واقعیت این است که آنها فوتبال اروپا را به نفع و امنیت اقتصادی باشگاه‌های بزرگ از نو ترسیم می‌کنند. “پیشنهادها نشان می دهد که هیچ تاثیری بر تقویم نخواهد داشت. یک فرض نسبتاً عجیب با تعداد تیم های بیشتر و بازی های بیشتر.

“درآمدهای وعده داده شده از کجا می‌آیند، اگر نه از طریق گرفتن آن از لیگ‌های ملی؟ نکته اصلی این است که سوپرلیگ یک فاجعه برای لیگ‌های ملی است. باشگاه‌های کوچک و متوسط را در سراسر اروپا غرق می‌کند و فوتبال اروپا را می‌کشد.

کوین مایلز، مدیر اجرایی اتحادیه هواداران فوتبال نیز از پیشنهادات جدید ESL انتقاد کرد و گفت که ایده یک رقابت آزاد در حال حاضر در لیگ قهرمانان اروپا در حال انجام است.

مایلز می‌گوید: «جسد متحرک که سوپرلیگ اروپاست، با تمام خودآگاهی که فرد با یک زامبی مرتبط می‌کند، دوباره تکان می‌خورد.

“آنها می گویند “گفتگو با هواداران و گروه های هواداران مستقل ضروری است”، اما لیگ زامبی اروپا همچنان جولان می دهد. و به طور عمدی نسبت به تحقیر هواداران در سراسر قاره و برای تیم های کوچک بی تفاوتی نشان می دهد.

بنرهایی در اعتراض به باشگاه لیورپول برای شرکت در سوپر لیگ
بنرهایی در اعتراض به باشگاه لیورپول برای شرکت در سوپر لیگ

نظر اتحادیه ی باشگاه های اروپا در این باره

اتحادیه باشگاه های اروپا (ECA) که رئیس آن ناصر الخلیفی، رئیس پاریس سن ژرمن است، A22 را به زندگی در یک “واقعیت مجازی” متهم کرد.

در این بیانیه افزوده شده است که «در دنیای واقعی، این ایده اصلاح شده قبلاً در سال 2019 توسط همه ذینفعان پیشنهاد، بحث و رد شده است».

ECA “مخالفت دیرینه” خود را با سوپر لیگ اروپا و هر پروژه انفرادی تکرار کرد، در حالی که بر پیشرفت در حال انجام “با همه ذینفعان فوتبال… کار به نفع کل اکوسیستم فوتبال اروپا” تاکید کرد.

سال گذشته یوفا تغییراتی را در لیگ قهرمانان اروپا تصویب کرد به این معنی که تعداد تیم های حاضر در مرحله گروهی از 32 به 36 در رقابت های 2024-25 افزایش می یابد.

در قالب جدید مرحله اولیه شامل یک جدول لیگ شامل همه تیم ها خواهد بود.

هر کدام هشت بازی مرحله گروهی را با حریفان مختلف انجام خواهند داد که چهار بازی خانگی و چهار بازی خارج از خانه برگزار می شود.

هشت نفر برتر به مرحله حذفی راه می یابند، در حالی که نفرات نهم تا بیست و چهارم در یک بازی پلی آف دو مرحله ای برای صعود به رقابت خواهند پرداخت.

یوفا گفت: «تغییرات مشابهی در قالب لیگ اروپا (هشت بازی در مرحله لیگ) و لیگ کنفرانس اروپا (شش بازی در مرحله لیگ) اعمال خواهد شد و هر دو همچنین شامل 36 تیم در مرحله لیگ خواهند شد.

ECA اضافه کرد: از سال 2024 باشگاه های بیشتری از کشورهای بیشتری هر فصل در رقابت های باشگاهی مردان اروپا شرکت خواهند کرد و شور و شوق فوتبال اروپا را افزایش می دهند و میزان درآمد مشترک را افزایش می دهند.

تحلیل و بررسی برگزاری سوپر لیگ اروپا

A22 همچنان دستور کار سوپرلیگ را پیش می برد و ایده سیالیت بیشتر بین باشگاه های بیشتر و هیچ کس در حلقه محاصره نشود، با برنامه اولیه یک لیگ 20 تیمی که 15 نفر از آنها اعضای دائمی خواهند بود، فاصله زیادی دارد.

مشکل واضح این است که ایده اولیه به قدری بد مورد استقبال قرار گرفت که تصور بازگشت آن دشوار است.

اتحادیه باشگاه های اروپا (ECA) بیشتر از همیشه با یوفا هماهنگ است. الکساندر چفرین، رئیس یوفا و ناصر الخلیفی، رئیس اتحادیه اروپا، چشم‌اندازی از آینده دارند. غلبه بر آن سخت خواهد بود.

حکم دادگاه دادگستری اروپا در مورد وضعیت یوفا که قرار است در بهار تعیین شود، روایت پیرامون این داستان را شکل خواهد داد. نظر وکیل عمومی، که در دسامبر منتشر شد، مبنی بر اینکه یوفا باید اجازه مسابقات رقیب را بدهد اما در آن زمان از حقوق خود برای جلوگیری از ورود به مسابقات خود برخوردار بود، با توجه به اینکه لیگ های داخلی در گوشه یوفا قرار دارند، برای مفهوم سوپرلیگ خوب به نظر نمی رسید.

A22 فکر می کند که تصمیم ECJ فضای بیشتری را در اختیار شما قرار می دهد. در این بین، سه باشگاه باقیمانده آنها – رئال مادرید، یوونتوس و بارسلونا – همچنان با حسادت به عنوان رشد مداوم لیگ برتر نگاه خواهند کرد، لیگ برتر که بسیاری معتقدند اکنون یک سوپرلیگ است جز نام.

Pooria
10 فوریه 2023

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *