خرید منچستر یونایتد توسط قطر

امیر قطر علاقه مند به خرید یونایتد است. اما موانع کلیدی از جمله قوانین مالکیت یوفا برای این معامله وجود دارد. امروز در ورزشی می خواهیم ببینیم آیا ممکن است که قطری ها این بار منچستر یونایتد را تصاحب کنند یا خیر؟ خرید منچستر یونایتد توسط قطر چقدر محتمل است؟

آیا قطری ها، یونایتد را خواهند خرید؟

به گزارش روز چهارشنبه دیلی میل، گروهی از “سرمایه گذاران انفرادی قطری” به زودی برای خرید منچستریونایتد، 20 بار قهرمان انگلیس، پیشنهاد خواهند داد. میل ادعا کرد که پیشنهاد قطری “رقابت را نا میزان خواهد کرد”. گاردین علاقه قطری ها به یونایتد را تایید کرد. و جیمی جکسون گزارش داد که شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر علاقه مند به خرید این باشگاه است. با این حال، او کسی را از آب بیرون نخواهد برد و در عوض معتقد است که ارزش 4.5 میلیارد پوندی یونایتد منصفانه است. که طبق گزارش ها، خانواده گلیزر که از سال 2005 مالک یونایتد هستند، کمتر از 6 میلیارد پوند را نمی پذیرند.

احتمال تحقق این پیشنهاد چقدر است؟

بستگی به این دارد که یک پیشنهاد قطری وجود داشته باشد یا دو تا. هیچ کس از طرف قطری منکر این نیست که کشور خلیج فارس در حال بررسی فرصت های سرمایه گذاری در فوتبال فراتر از مالکیت پاری سن ژرمن و سهام در تیم پرتغالی اس سی براگا است. منصور بن ابراهیم المحمود، مدیر اجرایی سازمان سرمایه گذاری قطر (QIA)، صندوق سرمایه گذاری مستقل کشور، ماه گذشته در داووس این موضوع را تایید کرد. او گفت: «اگر ما در این [فوتبال] سرمایه گذاری کنیم، تعجب نخواهید کرد. انگلیس مورد توجه خاصی است. اما اینکه آیا یونایتد باشگاه مناسبی است یا خیر، باید دید که آیا یونایتد باشگاه مناسبی است یا خیر. منابع حتی می گویند که ممکن است اخباری به دروغ در مورد علاقه قطر منتشر شده باشد. زیرا گلیزرها برای فروش باشگاه با مشکل مواجه هستند و به دنبال حذف پیشنهادات هستند.

قطری ها این بار برای یونایتد نقشه کشیده اند
قطری ها این بار برای یونایتد نقشه کشیده اند

چه کسی دیگر در رقابت برای خرید یونایتد است؟

با توجه به اینکه گلیزرها ضرب الاجل خود را تا اواسط فوریه برای پیشنهادات اولیه تعیین کرده اند، در حال حاضر فقط یک مورد در مالکیت عمومی وجود دارد. اینئوس، غول پتروشیمی و فراکینگ متعلق به سر جیم رتکلیف، هوادار مادام العمر یونایتد و تبعید مالیاتی بریتانیا، ماه گذشته اعلام کرد که “رسما خود را وارد این فرآیند کرده است”. شایعاتی مبنی بر علاقه گروه‌های سرمایه‌گذاری آمریکایی به گوش می‌رسد، به طوری که طبق گزارش‌ها، شرکت خیابان ششم علاقه‌مند به سهام اقلیت در باشگاه است. در بیانیه ای Sixth Street، که بودجه بازسازی مالی رئال مادرید و بارسلونا را تامین کرده است، گفت: آنها “به دنبال خرید منچستریونایتد نیستند و … در هیچ بحث فعالی برای انجام این کار شرکت نکرده اند.”

خرید منچستر یونایتد توسط قطر | آیا ممکن است یوفا مشکلی داشته باشد؟

اگر پیشنهادی با منشأ قطری در خرید یونایتد موفقیت آمیز باشد، بدون شک سوالاتی برای پاسخگویی وجود خواهد داشت. اول و مهمتر از همه، یوفا باید تعیین کند که آیا مالکان یونایتد به خوبی از مالکان پی اس جی متمایز هستند تا در صورت مواجهه این دو در رقابت های اروپایی از خطر تبانی ورزشی جلوگیری شود. قوانین یوفا می گوید: “هیچ شخص حقیقی یا حقوقی نمی تواند بر بیش از یک باشگاه شرکت کننده در مسابقات باشگاهی یوفا کنترل یا نفوذ داشته باشد.” هیئت حاکمه، کنترل را به عنوان داشتن اکثریت سهم در یک باشگاه، توانایی انتصاب یا برکناری اعضای ارشد کارکنان یا “توانایی اعمال نفوذ تعیین کننده به هر وسیله ای در تصمیم گیری باشگاه” تعریف می کند. این آخرین بند است که مهم ترین هم به نظر می رسد.

آقای رتکلیف خریدار احتمالی منچستر یونایتد
آقای رتکلیف خریدار احتمالی منچستر یونایتد

آیا راهی برای حل مشکل وجود دارد؟

PSG متعلق به سرمایه گذاری ورزشی قطر (QSI) است که نمی تواند چیزی بیش از سهام اقلیت در یونایتد به دست آورد. اما QSI به نوبه خود توسط QIA تأمین مالی می شود. و اگر شرکت دیگری تحت پوشش QIA، مثلاً بانک ملی قطر، پیشنهادی ارائه دهد، ممکن است محدودیت های مشابه اعمال نشود. این ملاحظات برای یوفا و سازمان کنترل مالی باشگاه آن (CFCB) دشوار خواهد بود. یک سابقه احتمالی را می توان در تصمیم به اجازه دادن به ردبول سالزبورگ و آر بی لایپزیگ برای بازی در لیگ قهرمانان 2017-2018 یافت. هر دو طرف متعلق به تولید کننده نوشیدنی انرژی زا، Red Bull GmbH هستند. و محققان یوفا دریافتند که این شرکت نفوذ زیادی بر هر دو باشگاه داشته است. با این حال، CFCB دریافت که پس از حذف برخی از کارکنان مرتبط با ردبول و حذف قراردادهای قرضی بین تیم‌ها، دلایل کافی برای این باور وجود ندارد که بین دو باشگاه نفوذ داشته باشد.

پس تسلط قطر بر یونایتد امکان پذیر است؟

در فوتبال هرگز نگو هرگز. و به منظور تکمیل، باید توجه داشت که ناصر الخلیفی، رئیس پاری سن ژرمن و رئیس QSI، در کمیته اجرایی یوفا حضور دارد. و توسط الکساندر چفرین، رئیس یوفا، به عنوان یک مرد بزرگی که پس از مقاومت پاری سن ژرمن در برابر صدای آژیر سوپرلیگ اروپا به “فوتبال و ارزش های آن” احترام می گذارد. چفرین از خلیفی “از ته دل” به خاطر اتخاذ این موضع تشکر کرد.

Pooria
9 فوریه 2023

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *