درباره بارسلونا اسپانیا هر چقدر هم که بخوانید کم است! این را باور کنید. بارسلون شهر رنگ، دیار طعم و سرزمین معماری های با شکوه است. این شهر بار ها در طول تاریخ در دست حکومت های مختلف جا به جا شده و نورش گاهی کم سو و گاهی هم پر فروغ شده است، در این میان اما تنها چیزی که همیشه پایدار بوده درخشش این شهر رویایی است. بارسلونا شهری که با ورزش در آمیخته علاوه بر یک باشگاه ستودنی تاریخ زیبایی هم دارد که ما در ادامه به بررسی خلاصه آن خواهیم پرداخت:

 

اطلاعات درباره بارسلونا اسپانیا

 

شهر بارسلونا, پایتخت و بزرگ ترین شهر کاتالونیا و دومین شهر بزرگ کشور اسپانیا با جمعیت بیش از یک و نیم میلیون نفر و بیش از پنج میلیون نفر در کل استان منطقه ای پر جمعیت به شمار می رود است. این شهر که در شمال شرقی دریای مدیترانه واقع شده تاریخ بسیار غنی دارد. به عنوان مثال این منطقه قبل از اعلام استقلال، تحت سلطه رومی ها و سپس فرانک ها قرار داشت.
در سال 1992،  بارسلونا با برگزاری بازی های المپیک از نظر بین المللی رتبه بسیار خوبی را کسب کرد و همین موضوع سبب رشد چشم گیر تعداد گردشگران و به طور کل توسعه شدید صنعت گردشگری در این شهر شد.
این امر منجر به تغییرات زیادی در شهر بارسلونا شد، به عنوان مثال آنها پس از این ماجرا بسیاری از محوطه ها و آثار تاریخی را بازسازی نمودند و یک سری طراحی های مدرن نیز بر روی نماها و سازه های شهری اعمال کردند تا بدین وسیله شهر شان پیش چشم گردشگران خوش تر بیاید.
بازدیدکنندگان و گردشگران این شهر را به عنوان ترکیب دلنشینی از سبک مدرن و تاریخی می شناسند، جایی که عناصر و سازه های جدید و مدرن در کنار میراث حفظ شده تاریخی با هم در آمیخته اند.
باور کنید یا نه، هر آنچه که شما از شهر های بزرگ اروپایی انتظار دارید را در این شهر زیبا خواهید یافت. از بازارهای فضای باز، رستوران ها و مغازه های لوکس، موزه ها و کلیسا ها گرفته تا مکان هایی فوق العاده برای قدم زدن و پیاده روی و همچنین سیستم مترو پیشرفته و گسترده، در شهر امن و قابل اعتماد بارسلونا همه ی این جاذبه های دلپذیر در کنار هم دیده می شوند.
ضمنا تا از یاد نرفته بهتر است بگوییم که هسته مرکزی این شهر نیز در اطراف سویتاد بیا واقع است که سواحل بی نظیر آن همراه با آفتابی ملایم در بیشتر فصول سال، آرامشی فوق العاده را به مهمانان هدیه می کنند. پس اگر روزی به بارسلون رفتید این جاذبه بزرگ را از خاطر نبرید!


تاریخ شهر بارسلونا

تاریخ دقیق تاسیس شهر بارسلونا چندان مشخص و معلوم نیست.  اما با این حال چندی است که بقایای نشان دهنده سکونت انسان در این منطقه مربوط به هزاران سال پیش در اطراف شهر راوال پیدا شده اند. هر چند که مردم در افسانه ها، زمان پیدایش و تاسیس شهر بارسلون را در قرن سوم و توسط پدر هانیبال می دانند، ولی حقیقت این است که هیچ سند و مدرک تاریخی برای اثبات دقیق این موضوع وجود ندارد.

 

دوران رومی ها

حدود 15 سال قبل از میلاد مسیح،  رومیان اردوگاه نظامی  فاونتیا خود را در مجاورت سالن کنونی شهر بارسلون ایجاد کردند. در ابتدا این پایگاه نظامی به حالت یک کلونی کوچک بود اما این مکان بعد ها به شدت بزرگ و مجلل شد و دلیل این امر هم وجود بنادر ارزشمند برای رومیان بود.
بسیاری از ساختمان ها و آثار  تاریخی شهر بارسلون که مربوط به چندین سال قبل از میلاد هستند به عنوان یادگاری از رومیان به شمار می روند.  در مرکز تاریخی شهر همچنان شبکه اصلی مختصات رومیان دیده می شود.  علاوه بر این قطعاتی از دیوارهای رومی باستانی در بازیلیکا لا سو  و همچنین کلیسای جامع سده چهارمی قبل از میلاد بارسلون نیز به این دوره تعلق دارند.

قرون وسطی

با هجوم و تسخیر شهر بارسلون توسط ویزیگوت ها در قرن پنجم میلادی, اسپانیا به پایتخت گوتیک تبدیل شد.  بعد از آن و در قرن هجدهم، مسلمانان بارسلون را برای مدت کوتاهی گرفتند اما در سال 801 فرانسه با عنوان مسیحیت دگر باره آن را پس گرفت. فرانسوی ها بارسلون را پایتخت دولت بافر جدید  دانسته و با نام مارس اسپانیایی نام گذاری کردند.
مارس اسپانیایی, توسط عده ای با تبار بارسلونی اداره می شد و با گذر زمان به مکانی مستقل و جدا از حکومت فرانسه تبدیل شد. شهر بارسلون کم کم موفق شد که تمامی کاتالون ها را ضمیمه خود کند و بر وسعت زمین خود اضافه کند . هر چند که در سال 985 شهر آلمانزو توسط حاکم مسلمان اندلس تصاحب شد.
در سال 1137، به واسطه ی یک پیوند سلطنتی شهر بارسلون با آراگون متحد شدند و این گونه پادشاهی آراگون تاسیس گردید. این گونه شهرستان بارسلون با سایر نقاط کاتالان متحد گشت و با همدستی شهر هایی مانند والنسیا، میجورکا و دیگر شهر ها همگی با هم در اتحاد با آراگون باقی ماندند. بعد از آن آراگون موفق به تاسیس امپراطوری قدرتمندی شد که ناپل، سیسیل و سلطه دریای مدیترانه غربی را در اختیار خود داشت.
در سال 1469 آراگون با کاستیلی یک ازدواج سلطنتی دیگر انجام داد  و در پی این موضوع مادرید به جای بارسلونا به عنوان پایتخت پادشاهی اسپانیا انتخاب شد.  در زمانی که بارسلونا مرکزیت خود را در این امپراطوری از دست داد،  اهمیت تجارت مدیترانه ای خود و ارزش قبلی اش را نیز از بدرود گفت.

 

دوران مدرن


بارسلونا مدت ها پس از موضوعات یاد شده در پاراگراف قبل همچنان وفاداری خود را با باقی ماندن در امپراطوری و اتحاد کاستیل نشان داد و این موضوع سبب شد تا شورش هایی در سال 1640 تا 1652 برای استقلال بارسلونا توسط کاتالان ها انجام شود،  هرچند که تمام آنها بی ثمر واقع شدند. بزرگترین  آسیب به بارسلون در زمان شیوع طاعون بود که بیش از نیمی از جمعیت این شهر را به کام مرگ کشاند. بارسلون در طول جنگ های ناپلئونی خسارات زیاد دیگری را متحمل شد تا اینکه سرانجام در طی انقلاب صنعتی  قرن نوزدهم اوضاع شهر بهبود یافت  و بارسلون دوباره به یک مرکز تجاری و انقلابی مبدل شد.
در سال 1931 بارسلونا یکی از اولین شهرهایی بود که جمهوریت اسپانیا را اعلان کرد  و در همان سال هم به عنوان پایتخت مستقل کاتالونیا برگزیده شد. در طول جنگ داخلی اسپانیا در دهه1930،  بارسلونا حمایت خود را از جمهوری خواهان اعلام کرد اما این موضوع نهایتا با پیروزی آنارشیست ها و کمونیست ها پایان یافت تا اینکه رژیم فاشیستی فرانکو شهر را باز پس گرفت و این گونه جنگ را به نفع خود به پایان رساند.
فرانسیسکو فرانکو تا آخرین لحظات عمرش در سال 1975 حکومتی دیکتاتورانه را اداره می کرد اما پس از مرگ وی پادشاهی اسپانیا دگرباره توسط سلطان خوار کارلوس اول بازسازی شد؛ او حکومت اسپانیا را به نوعی به حکومتی دموکرات تبدیل کرد.
در دهه های اخیر بارسلونا دگر باره به عنوان پایتخت کاتالان ها  شناخته شده و به صورت خود مختار اداره می شود. این شهر به تازگی همچنین به عنوان مرکز اقتصادی و یکی از شلوغ ترین بنادر اروپایی اهمیت بسیار زیادی را پیدا کرده است. در سال 1992  همچنین با برگزاری مسابقات المپیک تابستانی در این شهر، بارسلون توجهات جهانی را دوباره به خود جلب کرد و باعث درخشش خود شد.

raha36
13 فوریه 2023

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *