درباره شهر باسلونا اسپانیا سخن های زیادی را می توان به میان آورد، مثلا از معماری بی نظیرش، خوراکی های خوشمزه اش و داستان های بسیار زیاد راجب نحوه تاسیس آن… اما اینجا مجال این صحبت ها نیست. پس بهتر است که خودتان بیایید و در ادامه این موضوعات را به تفضیل مطالعه کنید:

 

مختصری درباره شهر بارسلونا واقع در کشور اسپانیا

 

بارسلونا شهری در سواحل شمال شرقی اسپانیا است.  این منطقه مرکز و بزرگترین شهر جامعه خود مختار کاتالونیا و همچنین دومین شهر پرجمعیت کشور اسپانیا به شمار می رود. شهر بارسلونا به شهر رنگ، زیبایی و معماری های عجیب و نوآورانه خودمعروف است به طوری که این شهر به واسطه معماری خاص خود حتی از سوی موسسه سلطنتی معماران بریتانیا مدال طلا را نیز دریافت کرده است.‏‏‏ ‏فرهنگ معماری بارسلونا به ۲۰۰۰ سال پیش برمیگردد.در آنجا معبد ها ، دیوار های قدیمی، میدان گولیک و کلیساهای متعلق به قرن ۱۴ وجود دارند. ما در ادامه این مطلب، شهر جذاب بارسلونا را به طور کامل تر به شما معرفی خواهیم کرد:

 

تاریخچه شهر بارسلونا

در رابطه با تاریخ ساخت شهر بارسلونا دو روایت مختلف وجود دارد ، یکی اینکه ساخت این شهر به ۴۰۰ سال پیش از تاسیس رم توسط اسطوره‌ای به نام هرکول بنا شده و دیگری آن که تأسیس این شهر توسط همیلکار بارسا کارتاژی پدرهانیبالساخته انجام شده و او پس از ساخت نام این شهر را بارسینو نام گذاری کرده است. در پی این ها همچنین گفته می شود که در حدود ۱۵ سال پیش از میلاد مسیح رومی‌ها شهر بارسلون را به یک اردوگاه نظامی متمرکز بر روی مانس تبر، که یک تپه کوچک در نزدیکی تالار قدیمی شهر پلازا سنت خومه است تبدیل کرده اند. بارسلون در این زمان در زیر استعمار روم فاونتیا قرار داشته است. در واقع این شهر ابتدا در قرون وسطا به عنوان یک شهر رومی تأسیس شد که آن موقع  بارسلونا پایتخت ایالت بارسلون شد. پس از ادغام با پادشاهی آراگون، بارسلونا همچنان به عنوان یک مرکز مهم اقتصادی و اداری و پایتخت اصولگرای کاتالونیا به عنوان یکی از شهرهای مهم در آراگون به ادامه تشکیل تاریخ خود پرداخت.

معماری بارسلون

معماری شهر بارسلونا ترکیبی از معماری رومی، اسپانیایی، کاتالان، دوره‌ی کوتاهی معماری اسلامی و… است که در طی حکومت های متنوعی ایجاد شده است. در واقع در این مورد می‌توان گفت که این شهر به همه ی انواع معماری ها خوش آمد گفته و همیشه از آنها استقبال کرده است. به همین دلیل در دوره حاضر نیز شما همچنان می‌توانید آثاری مربوط به همه‌ی این سبک ها یا تلفیقی از آنها را در شهر تاریخی بارسلونا به وضوح حس کنید.

 

فرهنگ مردم بارسلونا

ریشه فرهنگ بارسلونا به ۲۰۰۰ سال قبل بر می گردد. از زمان ورود دموکراسی، زبان کاتالونیا )که در دوران دیکتاتوری فرانکو بسیار سرکوب شده بود)  هم با بازیابی آثاری از گذشته و هم با تحریک ایجاد آثار جدید بسیار ترویج یافته بود.  علاوه بر این گفتنی است که بارسلونا همچنین از سال ۲۰۱۵ نیز در بخشی از شبکه شهرهای خلاق یونسکو به عنوان شهر ادبیات شناخته می شده است.
برای آشنایی بیشتر با خلقیات مردم بارسلونا باید گفت که اکثر ساکنان این شهر مانند مردمان جنوب اروپا آرام و صمیمی هستند، آنها همچنین برخلاف آلمانی ها،  خیلی خوب می توانند احساسات خود را بروز دهند.

 

بارسلون و ورزش

نام شهر بارسلون با نام باشگاه بزرگ بارسلونا گره خورده است. و گذشته از این باشگاه نیز، این شهر و فرهنگش همیشه با ورزش آمیخته بوده اند. در پی این یکی از جاهایی‌که در شهر بارسلون حتما باید به آن سر بزیند، ورزشگاه نیوکمپ واقع در آنجا است. ورزشگاه نیوکمپ بیش از ۹۹ هزار نفر گنجایش تماشاگر دارد و یکی از معدود ورزشگاه‌های ۵ ستاره در دنیا نیز هست. ضمنا اگر شما کمی به تاریخ توجه کنید، بازی‌های مهمی را می‌بینید که در این ورزشگاه برگزار شده و هموره بیش از پیش به اهمیت آن افزوده اند.

 

بنا های را مشهور بارسلون

در ادامه با معرفی ۳ تا از معروف ترین بنا های بارسلونا با شما همراه هستیم:

 

  1. کلیسای ساگرادا فامیلیا (church la sagrada familia)
    ساگرادا فامیلیا معروف‌ترین بنای آنتونی گائودی این معمار بزرگ اسپانیا، به حساب می‌آید که علاوه بر افتخار آفرینی برای معمارش به عنوان یکی از نمادهای شهر بارسلون نیز شناخته می شود. در سال ۱۸۸۳ ، جمعی از مسئولان آنتونی گائودی را برای طراحی این باسیلیکا به‌ عنوان یک کلیسای نئوگوتیک برگزیدند. نمای بیرونی این کلیسا از تمامی ابعاد، منظره‌ای تماشایی دارد و طراحی داخلی آن نیز از همان میزان هنرمندی بیرونش برخوردار است. یکی از غیر معمول ‌ترین کلیساها در اروپا همین کلیسای ساگرادا فامیلیا است. این بنا که در فهرست یونسکو نیز به ثبت رسمی رسیده، در بخش شمالی شهر بارسلون واقع‌ شده و برج‌های دوکی‌شکل آن از بناهای دیگر مرتفع‌تر  هستند که آنها آن را به خوبی خاص جلوه می دهند.

 

  1. کازا بالیو (Casa Batlló)
    یکی دیگر از آثار آنتونی گائودی که برای کارت پستال‌ها بسیار مناسب است، این بلوک آپارتمانی است. البته این ساختمان از نقطه صفر ساخته نشده است، بلکه در واقع نسخه بازسازی شده ساختمانی است که در اوایل قرن بیستم وجود داشته است. درون و بیرون کازا بالیو نیز مانند دیگر آثار گائودی از همان حالت موج‌دار با تعداد کمی خطوط مستقیم و توجهی شگرف به جزئیات برخوردار است. به این شومینه‌ی شکل قارچی که روی کف باشکوه و اشرافی قرار دارد توجه کنید. شومینه‌ای که مانند پناهگاهی گرم و راحت برای گرم کردن زوج‌ها در زمستان طراحی شده است.

 

  1. صومعه پدرالبس (monestir de pedralbes)

این صومعه در یک باغ بهشتی به نام رینا الیسندا قرار گرفته است. جالب است بدانید که این صومعه به فرمان ملکه الیسندا در سال ۱۳۲۶ میلادی در این باغ خوش آب و هوا تاسیس شد. البته در حقیقت صومعه پدرالبس چندین صومعه را شامل می‌شود.  شما در بازدید از این مکان دیدنی از مشاهده آثار معنوی قرن بیستم حسابی به وجد خواهید آمد.

 

معرفی سه غذای معروف بارسلون

در ادامه سه غذای معروف و محبوب شهر بارسلونا را مشاهده می کنیم:

 

  1. Bomba
    معنی نام این غذا یعنی بمب! دلیل انتخاب این اسم عجیب این است که در ابداع این غذا از بمب هایی که در جریان جنگ داخلی اسپانیا استفاده می شد الهام گرفته شده است. شکل این خوراکی خوشمزه نیز دقیقا مثل بمب است! بمبا توپ هایی به اندازه توپ تنیس هستند که از پوره ی سیب زمینی و گوشت درست شده و سپس در آرد سوخاری غلتانده شده اند.

 

  1. Panellest
    بارسلونا یک دسر خوشمزه و البته مناسبتی دارد که در عید اول نوامبر پخته می شود. این دسر یک نوع بیسکوییت توپی شکل است که با مغزهای مختلفی می توان آن را درست کرد. سنتی ترین شکل این شیرینی با دانه های کاجی که بر روی خمیر بادام ریخته می شوند تهیه می شود.

  1. Escalivada

معنی نام این غذا یعنی پختن در خاکستر! این غذای گیاهی-سنتی ترکیب بی نظیری از سبزیجات مدیترانه ای از جمله فلفل، پیاز و بادمجان است که بر روی خاکستر داغ پخته می شوند. بعد از مرحله پخت در خاکستر  وقتی این سبزیجات خوب کبابی شدند پوست آن ها کنده شده و سرانجام نیز در ظرفی مناسب سرو می شوند.

raha36
11 فوریه 2023

3 دیدگاه در “درباره شهر بارسلونا اسپانیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *