دلایل ضعیف شدن والنسیا

والنسیا: قهرمان سابق لالیگا و فینالیست لیگ قهرمانان اروپا در آشوب است. اما چه بلایی سر خفاش های مخوف آمده است؟ در این پست در ورزشی به شرایط بد باشگاه والنسیا می پردازیم.

دلایل ضعیف شدن والنسیا | ماجرا از کجا شروع شد؟

وقتی پیتر لیم به عنوان مالک جدید والنسیا در اکتبر 2014 وارد شد، هوادارانی که امیدوار بودند تاجر سنگاپوری باشگاهشان را از وضعیت مالی خطرناک ناشی از سال ها هزینه های بیش از حد جاه طلبانه نجات دهد، با خوشحالی از او استقبال کردند.

هواداران خوشبین بودند که تصاحب لیم، از طریق شرکت Meriton Holdings مستقر در هنگ کنگ، والنسیا را به قله فوتبال اروپا بازگرداند. ارتفاعات بلندی که در آغاز قرن با حضورهای متوالی در فینال لیگ قهرمانان در سال های 2000 و 2001 و دو قهرمانی لالیگا در سال های 2002 و 2004 بدست آوردند.

اما حسن نیت اولیه نسبت به لیم پس از یک سری انتصابات مدیریتی عجیب و رابطه نزدیک با خورخه مندز، به زودی از بین رفت.

پاکو پولیت، روزنامه‌نگار والنسیا، روشن است که چرا موج ها بر علیه لیم است. کسی که در کنار گروهی از بازیکنان سابق منچستریونایتد مالک باشگاه سالفورد سیتی نیز است. یکی از آنها از جمله ناموفق‌ترین انتصاب مربیگری او، گری نویل، است. همه چیز از او شروع شد.

پولیت به بی بی سی اسپورت گفت: «تغییر نگرش نسبت به لیم در تابستان 2015 آغاز شد.

رئیس آمادئو سالوو که بزرگترین مدافع او بود و به او کمک کرد باشگاه را با قیمت پایین بخرد. او پس از جنگ قدرت با خورخه مندس و [مدیر و مشتری آن زمان مندس] نونو اسپریتو سانتو، آن را ترک کرد. مجموعه اشتباهات بعدی به وجهه عمومی لیم آسیب جدی زد. “

از چه زمانی طرفداران والنسیا ناامید شدند؟

هر گونه احساسات پایدار نسبت به لیم در بین هواداران والنسیا برای همیشه در سال 2019 از بین رفت.

این تیم قهرمان کوپا دل ری شد، بارسلونا را در یک فینال هیجان انگیز شکست داد و در لالیگا چهارم شد. اما لیم با جدایی از سرمربی مارسلینو و مدیر فوتبال ماتو آلمانی به دنبال اختلاف نظر در مورد سیاست نقل و انتقالات واکنش نشان داد.

پولیت می‌گوید: «این برای درک اینکه لیم واقعاً به سرنوشت باشگاه اهمیتی نمی‌دهد بسیار مهم بود. به خصوص زمانی که درگیری آشکار او با دولت و شهرداری والنسیا، عدم سرمایه گذاری در خرید، فروش مکرر بهترین بازیکنان تیم با هزینه های نسبتاً کم، نگرش بی دقت نسبت به تاریخ باشگاه، بی احترامی به هواداران را نیز در نظر بگیرید”

استخدام گری نویل و نابودی بیشتر والنسیا
استخدام گری نویل و نابودی بیشتر والنسیا

درب چرخشی مدیریتی از زمان جدایی مارسلینو ادامه داشت. و جانشینان او خاوی گراسیا، آلبرت سلادس و خوزه بوردالاس همگی پس از یک فصل از تیم رفتند.

جدیدترین بازیکن بدبخت جنارو گتوزو بود که شروع درخشانی در فصل جدید داشت. اما هفته گذشته پس از نیم فصل هدایت این تیم جدا شد. اخراج او به دنبال نتایج بد و گزارش اختلافات با لیم بر سر عدم جذب بازیکن در نقل و انتقالات ژانویه بود.

بنابراین اکنون، ورو، مربی با سابقه، دوباره تیم را به صورت موقت – برای هشتمین بار – مدیریت می کند. در حالی که لیم در کمتر از 9 سال به دنبال دهمین سرمربی دائمی است.

ورو بر جوان‌ترین تیم لالیگا نظارت می‌کند. تیمی که هیچ کمکی در نیم فصل نداشت. آنها در 4 بازی شکست خورده هستند و تنها یک امتیاز با منطقه سقوط فاصله دارند.

دلایل ضعیف شدن والنسیا | کدام مربی می تواند این تیم را نجات دهد؟

هر کسی که منصوب شود، پولیت هیچ خوشبینی به آینده ندارد.

او گفت: “هیچ مربی ای در جهان نمی تواند موفق شود تا زمانی که پیتر لیم و مدل مدیریت فعلی وجود داشته باشد. مطلقا هیچ کس.”

همه مدیران اخیر از مشکلات اصلی یکسان ارزیابی کرده اند: والنسیا به عنوان یک باشگاه مناسب اداره نمی شود و پیتر لیم روی موفقیت تیم سرمایه گذاری نمی کند.

تیم هر فصل ضعیف‌تر می‌شود و با در نظر گرفتن همه چیز سقوط اجتناب‌ناپذیر است. در نهایت این اتفاق خواهد افتاد، حتی اگر در این فصل نباشد.”

با این چشم انداز بزرگ، هواداران باشگاه به اندازه کافی رنج برده اند. تحت نامLibertad VCF Freedom for Valencia FC گروه های مختلف هوادار گرد هم آمده اند. تا اعتراضات گسترده ای را برای دیدار خانگی شنبه با اتلتیک بیلبائو برنامه ریزی کنند.

آیا راه نجاتی برای والنسیا هست؟

این که آیا او به مخالفت‌ها توجه می‌کند یا نه، موضوع دیگری است. زیرا حفظ رابطه خوب با هواداران باشگاه هرگز در فهرست اولویت‌های لیم منزوی قرار نگرفته است.

پس او دقیقاً چه چیزی را می خواهد به دست آورد؟ بی میلی لیم برای صحبت با رسانه ها یا ظاهر شدن در انظار چه علتی دارد؟ او از دسامبر 2018 در بازی های والنسیا شرکت نکرده است؟ شاید به این معنی است که تعیین اهداف او برای باشگاه دشوار است.

با این حال، او در مصاحبه‌ای عجیب در سال 2021 به فایننشال تایمز گفت که والنسیا را یک “دارایی غنیمتی” می‌داند که برای شبکه‌سازی فوق‌العاده خوب بوده است.

ناراحتی و اعتراضات مدام والنسیا
ناراحتی و اعتراضات مدام والنسیا

این اظهارنظرها خیلی باعث دلگرمی هواداران والنسیا نشد. و پدرو موراتا، گزارشگر رادیو COPE و مارکا را به نتیجه گیری مثتبی نرساند.

موراتا به بی بی سی اسپورت گفت: «این مرد در سنگاپور روی مبل خود نشسته و مانند یک اسباب بازی با والنسیا بازی می کند. این باورنکردنی است، اما همینطور است. هیچ کس نمی‌داند چرا او باشگاه را خرید. هواداران به خاطر او از باشگاه خود خجالت می‌کشند.

والنسیا تا زمانی که لیم بماند به غرق شدن ادامه خواهد داد، زیرا او باشگاه را به افرادی که از فوتبال اطلاعی ندارند واگذار کرده است.

اگرچه قضاوت دقیق در مورد نیات او غیرممکن است. اما لیم تاکنون تمایلی به فروش نشان نداده است. اما اگر چیزی تغییر نکند، به نظر می رسد افت چشمگیر والنسیا ادامه خواهد داشت.

Pooria
10 فوریه 2023

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *