چرا علی دایی سارق گردنبندش را نبخشید و حرفهای او درباره مهسا امینی دو موضوع اساسی هستند که ما در این مطلب به بررسی و تحلیل آنها خواهیم پرداخت. همان طور که می دانید علی دایی اسطوره بزرگ فوتبال جهان است که تا همین چند وقت پیش و قبل از زدن رکورد او توسط رونالدو، آقای گل جهان به شمار می رفت. علی دایی افتخار ملت ایران و یکی از بزرگ ترین مردان فوتبال کشور ما است که متاسفانه همیشه حواشی زیادی حول نام او بوده است، هر چند که او تنها دلسوز مردمش است. ما در ادامه کمی بیشتر با این ستاره آشنا خواهیم شد:

 

اندکی راجب زندگی شخصی علی دایی

 

بعد از آنچه پیش تر خواندید حال جالب است بدانید که علی دایی به جز فوتبال در زمینه کار تجارت نیز موفق بوده و گردانندگی چندین شرکت بزرگ، چند فروشگاه، کارخانه تولیدی پوشاک ورزشی و عضویت در اتاق بازرگانی تهران را در کارنامه خود به ثبت رسانده است.  این فوتبالیست اسطوره ای علاوه بر همه این ها در ساختمان سازی نیز فعالیت داشته و دارد. علی دایی از خیرین مدرسه ساز بزرگ اردبیل به شمار می رود. در پی این گفتنی است که او در شهرک گلستان اردبیل یک مدرسه در مقطع متوسطه به نام پدرش ابوالفضل دایی ساخته است که این مدرسه در مقطع هنرستان و در حوزه کار و دانش فعالیت می کند. علی دایی از دوران کودکی به اسم « شهریار»  شهرت داشته و این لقب را در فوتبال نیز به دنبال خود کشانده است.  طبق گفته خود علی دایی، پدر او تا 19 سالگی اجازه ورود به فوتبال را به او نداده بوده است. پدر دایی، حاج ابوالفضل دایی راننده کامیون و مرد جاده بوده است که در اوایل سال  ۱۳۸۰ از دست رفته است. مادر علی دایی نیز یک زن خانه دار است که هم اکنون در اردبیل زندگی می کند. علی دایی با این پدر و مادرش ۴  برادر به نام های عبدالله، محمد، حسن و حسین دارد. او فرزند سوم خانواده به شمار می رود. البته در این میان گفتنی است که خانواده دایی قرار بود بزرگتر از این ها هم بشود، چرا که علی دایی در گذشته یک خواهر هم داشته اما متاسفانه او در اثر بیماری کمی پس از تولدش از دست رفته و دار فانی را وداع گفته است.

 

چرا علی دایی سارق گردنبندش را نبخشید؟

 

همان طور که شاید بدانید در تاریخ آبان ماه سال ۱۳۹۹خبری در رسانه‌ ها منتشر شد که محتوای آن از یکی فوتبالیست ‌های مشهور خبر می داد، بعدها معلوم ‌شد که آن فرد علی دایی بوده که طعمه سرقت وحشیانه ای شده است و ادامه ماجرا.

در پی این موضوع تصاویر دوربین‌های مدار بسته نشان می‌دادند که سارق پس از درگیری فیزیکی با علی دایی، گردنبند گران قیمت او را به سرقت برده است.

چندی بعد از این با تلاش های انجام شده توسط نیروی انتظامی سارق گردنبند در مدت کوتاهی دستگیر و تحویل قانون می شود. دایی نیز در واکنش به تقاضا بخشش از جانب سارق اظهار نظری جالب می‌کند و می‌گوید: «رضایت دادن من اکنون یک اشتباه بزرگ است. این یک آسیب اجتماعی است پس به تمام مردم ربط دارد و نه تنها به من. کسی که به این شکل وحشیانه با قمه می‌آید و کسی چون مرا می‌زند حتما روزی جیب یک خانم را نیز خواهد زد. حال شما خودتان حساب کنید که این کار چقدر می تواند آرامش را از زندگی ما بگیرد«.
اما این تنها یک روی سکه ماجرای علی دایی و قانون است. با آغاز اعتراضات، این چهره مشهور، قانون را ملاک قضاوت نمی‌داند و خواهان آزادی معترضان خیابانی می‌شود.
او در یکی از حساب های فضای مجازی خود در این باره می‌نویسد: «خواهان آزادی بی‌قید و شرط معترضان دستگیر شده از سوی نیروهای امنیتی و انتظامی هستم. من از آیت‌الله بهجت، درس انسانیت، وطن‌پرستی، شرافت و آزادگی گرفته‌ام«.

حال گرچه که دایی مدعی می‌شود از آیت‌الله بهجت درس آزادی گرفته است اما او از یاد برده است که در مورد سارق جواهراتش چگونه تصمیم گرفته و بخشش را برای او نادرست دانسته است. دایی که پیشتر خود گفته بود نمی‌شود کسی که قمه به‌دست گرفته و راه مردم را بسته است بخشید، حال خود برای همرنگ‌شدن با جماعت خواهان بخشش بلاشر قمه به دستان و کسانی می‌شود که راه را بر مردم و زنان و دختران بسته‌اند.  اکنون که قانون برای دایی و افرادی مانند او تنها زمانی محترم است که به نفع خود و خانواده‌اش باشد، نباید انتظار داشت در زمانه‌ای که شکستن حرمت قانون برای برخی اعتبار می‌سازد این چهره و افرادی مثل او از این موضوع به نفع خود بهره‌ نبرند.

حرفهای علی دایی درباره مهسا امینی

 

علی دایی چندی پس از مرگ مهسا امینی، دختر ایران، پستی با مضمون زیر را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد:

وطنم ایران یعنی ناموسم، پدر و مادرم، دخترانم و تمام چیزی که دارم. هموطنان من خواهران و برادرانم هستند، بدون شک تا ابد کنار آنها می مانم.

وی همچنین خطاب به مسئولان اظهار کرد: به جای برخورد با مردم ایران، مشکلات آنها را حل کنید.
آهای شمایی که دم از آرمان‌های والا می‌زنید، آیا می‌دانید که این آرمان‌ها فقر، فساد، اختلاس نبوده و نیستند. بهتر است اول  خودمان را اصلاح کنیم.

پست اینستاگرام علی دایی راجب مهسا امینی

 

چند ماه قبل علی دایی، پیشکسوت بزرگ فوتبال ایران  با انتشار تصویری به فوت مهسا امینی واکنش احساسی نشان داده و نوشته بود:
چه به روزگار این سرزمین آوردید؟

دخترم از من می‌پرسد که چه اتفاقی افتاده؟ چه پاسخی دارم به او بدهم؟
مهسا به کدامین گناه کشته شد؟

raha36
13 فوریه 2023

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *