رکورد شگفت انگیز فوتبالی

10 رکورد شگفت انگیز فوتبالی

حتی فکر شکستن آنها را هم نکنید.

«پارت اول»

دنیای فوتبال، پر از رکوردهای کوچک و بزرگی است که به نام چهره‌های مختلف این ورزش ثبت شده‌اند. بزرگان مستطیل سبز مانند مسی، رونالدو، پله، مارادونا و… سهم زیادی از این رکوردها دارند و در بین طرفداران، بسیار مشهور هستند؛ اما ما در این قسمت از لیست برتر، قصد معرفی رکوردهای معروف این اساطیر بزرگ را نداریم؛ بلکه می‌خواهیم سری به جالب‌ترین و عجیب‌ترین رکورد های تاریخ فوتبال بزنیم.

ما قصد داریم طی دو مقاله این رکورد های عجیب و غریب را گزارش کنیم.

حالا در مقاله اول به پنج تا از جالب ترین آنها خواهیم پرداخت.

نوشته شده در ورزشی.

۱- زدن ۵ گل در ۹ دقیقه توسط روبرت لواندوفسکی

رکورد شگفت انگیز فوتبالی

روبرت لواندوفسکی یکی از بهترین مهاجمان حال‌حاضر دنیا به شمار می‌رود. این تمام‌کنندۀ حرفه‌ای، بیشتر از ۵۰۰ گل ملی و باشگاهی زده است. او سابقۀ بازی کردن در دورتموند و بایرن مونیخ را دارد. همچنین لواندوفسکی در سال ۲۰۲۱، بالاتر از مسی و رونالدو، کفش طلای اروپا را کسب کرد.

شاید درخشان‌ترین بازی لواندوفسکی در طول دوران حرفه‌ای او، به سال ۲۰۱۵ بازگردد. شبی که بایرن مونیخ در رقابت‌های بوندسلیگا، به مصاف ولفسبورگ رفت. لواندوفسکی بازی را از روی نیمکت آغاز کرد و شاهد شکست ۱-۰ ‌هم‌تیمی‌های خود در نیمۀ اول بود؛ اما با آغاز نیمۀ دوم، وارد میدان شد و تلاش خود را برای نجات بایرنی‌ها آغاز کرد. لواندوفسکی در دقیقۀ ۵۱، گل اول بایرن مونیخ را به ثمر رساند و بازی مساوی شد؛ اما ماشین گل‌زنی لهستانی، در اینجا متوقف نشد و تا دقیقۀ ۶۰، چهار گل دیگر نیز زد تا سه امتیاز شیرین را برای باوارایی‌ها کسب کند.

عملکرد لواندوفسکی در این بازی، باورنکردنی بود. او با به ثمر رساندن ۵ گل در ۹ دقیقه، رکوردهای سریع‌ترین هتریک (در بونسدلیگا)، پوکر، گلات و بیشترین گل‌زده توسط یک بازیکن تعویضی را شکست! گفتنی است که تمامی این چهار رکورد در کتاب گینس ثبت شدند.

 

۲- حضور در بیش از ۱۳۰۰ بازی رسمی توسط پیتر شیلتون

رکورد شگفت انگیز فوتبالی

پیتر شیلتون در سال ۱۹۴۹ در انگلستان متولد شد. این دروازه‌بان بلندقامت، از سال ۱۹۶۶ فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کرد. او سابقۀ بازی کردن در چندین باشگاه انگلستانی از جمله لستر سیتی، استوک‌ سیتی، ساوتهمپتون، دربی‌ کانتی و وستهام یونایتد را دارد. شیلتون همچنین گلر اول تیم ملی انگلستان در زمان خود بود. او در سال ۱۹۹۷ و در ۴۸ سالگی، اعلام بازنشستگی کرد.

پیتر شیلون در طول ۳۱ سال دوران حرفه‌ای خود، در بیشتر از ۱۳۰۰ بازی رسمی به میدان رفته و رکورد بیشترین تعداد بازی در تاریخ فوتبال را برای خود کرده است. همچنین طبق ادعای برخی از منابع، گلر انگلستانی در حدود ۱۸۰۰ بازی رسمی و غیررسمی حضور داشته است!

 

۳- ثبت ۱۴۹ گل در یک بازی توسط ای اس آدما و ایمیرنه

پرگل‌ترین بازی که تا کنون دیده‌اید کدام است؟ ال‌کلاسیکوهای مختلف؟ یا بایرن ۸-۲ بارسلونا؟ اما پر گل‌ترین بازی تاریخ فوتبال، بسیار عجیب‌تر از چیزی است که ما تصور می‌کنیم! در سال ۲۰۰۲، تورنمنتی در کشور ماداگاسکار برگزار شد. در این تورنمنت، بازیکنان تیم ایمیرنه عملکرد خوبی داشتند و به یک قدمی قهرمانی رسیدند؛ اما یکی مانده به آخرین بازی لیگ را با تساوی تمام کردند و قهرمانی را از دست دادند. دلیل این اتفاق نیز، گل مساوی تیم حریف در دقایق واپسین بازی بر روی یک ضربۀ پنالتی مشکوک بود.

از دست دادن قهرمانی به‌خاطر یک پنالتی مشکوک، بازیکنان ایمیرنه را بسیار خشمگین کرد. به‌طوری که در آخرین بازی لیگ، از لحظۀ آغازین تا پایان بازی، به نشانۀ اعتراض گل به خودی زدند! سرانجام بازی با نتیجۀ ۱۴۹-۰ تمام شد. این نتیجه رکوردهای پرگل‌ترین بازی رسمی، بهترین پیروزی و بدترین شکست در تاریخ فوتبال را جابه‌جا کرد.

 

۴- کسب پنج قهرمانی متوالی در لیگ قهرمانان اروپا توسط رئال مادرید

رکورد شگفت انگیز فوتبالی

در دهۀ گذشته، تیم‌های بایرن مونیخ، یوونتوس و پاری‌سن ژرمن، چندین سال متوالی قهرمان لیگ کشورهای خود شدند؛ اما در تورنمنتی مانند لیگ قهرمانان اروپا، شرایط متفاوت است. به‌طوری که بسیاری از تیم‌ها، نمی‌توانند از قهرمانی سال گذشتۀ خود دفاع کنند و دوباره قهرمان اروپا شوند؛ اما کهکشانی‌ها، متخصص این کار هستند! آنها در سال‌های ۲۰۱۶، ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ تیمی رویایی را همراه با زیزو ساختند و قهرمان اروپا شدند. شاگردان زیدان در آن سه سال، هماهنگی و اتحاد خیلی خوبی داشتند و عملکرد درخشان خود را حفظ کردند.

 

۵- ثبت کلین‌ شیتی به مدت ۱۱۴۲ دقیقه توسط دینو زوف

رکورد شگفت انگیز فوتبالی

دینو زوف یکی از بهترین دروازه‌بانان تاریخ فوتبال به حساب می‌آید. این گلر ایتالیایی برای تیم‌هایی همچون اودینزه، ناپولی و یوونتوس به میدان رفته است و ۱۱۲ بازی ملی نیز در کارنامۀ خود دارد. او در سال ۱۹۸۳ بازنشسته شد و به مربیگری در باشگاه‌های یوونتوس، لاتزیو و حتی تیم ملی ایتالیا پرداخت.

زوف در طول دوران حرفه‌ای خود، رکوردهای بزرگی را ثبت کرد که بعدها بوفون تعداد زیادی از آنها را شکست؛ اما یکی از رکوردهای جاودانه و ماندگار زوف، گل نخوردن به مدت ۱۱۴۲ دقیقه متوالی است. این یعنی او در بیشتر از یک روز کامل، دروازۀ تیم خود را بسته نگه‌داشته است! این آمار نشان می‌دهد که ایتالیا از گذشته، مهد مدافعان و سنگربانان بزرگی بوده است.

sajjad
21 فوریه 2023

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *