سوپرلیگ در دادگاه پیروز شد / فیفا و یوفا نمی‌توانند جلوی سوپرلیگ را بگیرند

به حکم دادگاه، فیفا و یوفا نمی‌توانند باشگاه‌ها را از پیوستن به مسابقات جدید مسدود کنند. بدین ترتیب سوپرلیگ در دادگاه پیروز شد. اما فیفا و یوفا به این راحتی عقب نمی‌کشند. در این پست از ورزشی به تازه‌ترین اخبار سوپرلیگ می‌پردازیم.

خلاصه‌ی مطلب

دادگاه دادگستری اروپا اعلام کرد که فیفا و یوفا نمی‌توانند کنترل کنند که چه کسی در مسابقات می‌تواند یا نمی‌تواند شرکت کند.

رئال مادرید و بارسلونا تنها باشگاه‌هایی هستند که در این پروژه باقی مانده‌اند.

سوپرلیگ در حال برنامه ریزی برای احیا با قالبی جدید است.

سوپرلیگ در دادگاه پیروز شد

دیوان دادگستری اتحادیه اروپا رای داد که فیفا و یوفا نمی‌توانند باشگاه‌ها را از پیوستن به سوپرلیگ منع کنند.

پس از اینکه این پروژه برای اولین بار در سال 2021 رونمایی شد، یوفا و فیفا هر دو هشدار دادند که هر بازیکن و باشگاهی که برای پیوستن به سوپرلیگ تصمیم بگیرد، ممکن است از شرکت در هر یک از مسابقات قبلی خود منع شود.

آرسنال، چلسی، لیورپول، منچستر‌سیتی، منچستریونایتد ، تاتنهام هاتسپر، آث میلان، اتلتیکو مادرید، بارسلونا، اینتر، یوونتوس و رئال مادرید همگی اعضای بنیانگذار سوپرلیگ بودند، اما واکنش شدید هواداران باعث شد که 9 باشگاه در عرض چند روز از این پروژه خارج شوند.

یوونتوس در جولای 2023 از این تیم خارج شد، اما رئال مادرید و بارسلونا بر این باورند که سوپرلیگ در سال‌های آینده تشکیل خواهد شد. حکم روز پنجشنبه نیز خوش‌بینی آنها را افزایش داد.

در بیانیه دادگاه آمده است: «قوانین فیفا و یوفا که هرگونه ممنوعیت جدید فوتبال بین باشگاهی را مشروط به تأیید قبلی خود، مانند سوپرلیگ، و ممنوعیت باشگاه ها و بازیکنان از بازی در آن رقابت ها می کند، غیرقانونی است».

هیچ چارچوبی برای قوانین فیفا و یوفا وجود ندارد که تضمین کند آنها شفاف، عینی، بدون تبعیض و متناسب هستند.

فیفا و یوفا هیچ حق انحصاری بر فوتبال ندارند

فیفا و یوفا هیچ حق انحصاری بر فوتبال ندارند

به همین ترتیب، قوانینی که به فیفا و یوفا کنترل انحصاری بر بهره‌برداری تجاری از حقوق مربوط به آن مسابقات می دهد، با توجه به اهمیت آنها برای رسانه‌ها، مصرف‌کنندگان و بینندگان تلویزیون در اتحادیه اروپا، رقابت را محدود می‌کند.

دادگاه اعلام کرد که سازماندهی مسابقات فوتبال بین باشگاهی و بهره‌برداری از حقوق رسانه‌ای، بدیهی است که جزو فعالیت‌های اقتصادی است. بنابراین، آنها باید قوانین رقابت را رعایت کنند و به آزادی حرکت احترام بگذارند. حتی اگر پیگیری اقتصادی ورزش مشخص باشد. ویژگی‌های خاص، مانند وجود انجمن‌هایی که دارای اختیارات نظارتی و کنترلی خاصی هستند و قدرت اعمال تحریم‌ها.دیوان همچنین مشاهده می‌کند که به موازات آن اختیارات، فیفا و یوفا خودشان مسابقات فوتبال را سازماندهی می‌کنند.

«بعد، دادگاه معتقد است، در مواردی که یک شرکت در موقعیت مسلط دارای قدرت تعیین شرایطی است که در آن شرکت‌های بالقوه رقیب می‌توانند به بازار دسترسی پیدا کنند، با توجه به خطر تضاد منافع که منجر به آن می‌شود، این قدرت باید باشد. مشروط به معیارهایی است که برای اطمینان از شفاف بودن، عینی، بدون تبعیض و متناسب بودن آنها مناسب است. با این حال، اختیارات فیفا و یوفا مشمول چنین معیارهایی نیستند. بنابراین فیفا و یوفا از موقعیت خود سوء استفاده می‌کنند.”

این حکم به این معنی است که فیفا و یوفا باید به بدنه سوپرلیگ فرصت عادلانه‌ای برای ایجاد این رقابت ارائه دهند. البته مهمتر از همه، این ایجاد آن را تضمین نمی‌کند.

این بیانیه اضافه کرد: «این بدان معنا نیست که مسابقه‌ای مانند پروژه سوپرلیگ لزوماً باید تأیید شود. دادگاه صرفاً درباره‌ی حق انحصار فیفا و یوفا، رای صادر کرده است. بنابراین در رای خود در مورد آن پروژه خاص هیچ تصمیمی نمی‌گیرد.

Pooria
22 دسامبر 2023

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *