عجیب‌ترین استادیوم دنیا در عربستان ساخته می‌شود (عکس)

عجیب‌ترین استادیوم دنیا طراحی شد. هیئت مدیره شرکت سرمایه گذاری قیدیه عربستان از ساخت یک استادیوم فوتبال با طراحی و امکان بی‌سابقه در این کشور خبر داد. تصاویری از طرح مفهومی این پروژه را ادامه خواهید دید.

عجیب‌ترین استادیوم دنیا در عربستان

عجیب‌ترین استادیوم دنیا در عربستان

به گزارش وب سایت «ورزشی»، هیئت مدیره شرکت سرمایه‌گذاری قیدیه از شروع یک پروژه عظیم ساخت استادیوم فوتبال در شهر قیدیه خبر داد. این استادیوم نام شاهزاده محمد بن سلمان بن عبدالعزیز، ولیعهد و نخست وزیر عربستان را بر خود خواهد داشت. این استادیوم جدید یکی از خاص‌ترین و عجیب‌ترین استادیوم های جهان خواهد بود. استادیومی چند منظوره به فناوری‌ها و قابلیت‌های بی‌سابقه‌‌ای تجهیز خواهد شد تا بتواند بزرگ‌ترین رویدادهای ورزشی، سرگرمی و فرهنگی در کشور عربستان را میزبانی کند.

استادیوم شاهزاده محمد بن سلمان در قلب شهر قیدیه و در فاصله 40 دقیقه‌ای از شهر ریاض بر روی یکی از کوه‌های طویق به ارتفاع 200 متر ساخته می‌شود. این استادیوم طراحی منحصربه‌فرد و ویژگی‌های فنی خاصی خواهد داشت. مسلماً این یکی از پروژه‌های زیادی خواهد بود که برای جام جهانی 2034 عربستان استفاده خواهد شد.

این اعلامیه چند هفته پس از آن صادر شد که شاهزاده محمد بن سلمان خبر از راه‌اندازی طرح شهری جدید و پیشرفته داد. طبق این برنامه، قیدیه یکی از مراکز بزرگ گردشگردی و فرهنگی منطقه خواهد شد. ورزش و فرهنگ، که تأثیر مثبتی بر اقتصاد و جایگاه بین‌المللی آن خواهد داشت، اهداف کلیدی این پروژه هستند.

این پروژه جدید یک نقطه عطف مهم در مسیر اهداف عربستان سعودی 2030 خواهد بود. فقط با همین پروژه، رشد گردشگری، ایجاد هزاران فرصت شغلی، کمک به رشد اقتصاد ملی و حجم سالانه بازدید از عربستان (از 1.8 میلیون به 6 میلیون بازدید) در انتظار این کشور است.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری قیدیه، عبدالله الداود، با ذکر اینکه این شهر در عرصه ورزشی، سرگرمی و فرهنگی به یک نماد جهانی تبدیل خواهد شد، تاکید کرد که استادیوم شاهزاده محمد بن سلمان یکی از بهترین و زیباترین نماد‌های آن خواهد بود و پذیرای میزبانی رویدادها و مسابقات ورزشی و سرگرمی در سطح جهانی خواهد شد.

ویژگی‌ها و فناوری‌های این استادیوم

ویژگی‌ها و فناوری‌های این استادیوم

این استادیوم همچنین به ورزشگاه خانگی باشگاه‌های النصر و الهلال تبدیل و میزبان چندین رقابت بزرگ فوتبال داخلی و بین‌المللی می‌شود. بدیهی است که چنین استادیومی یکی از مکان‌های اصلی برای میزبانی جام جهانی 2034 تبدیل خواهد شد. طراحی نوآورانه این استادیوم همچنین آن را به محلی چند منظوره تبدیل خواهد کرد. تمام این استادیوم در عرض فقط چند ساعت می‌تواند برای برگزاری رویدادهای مختلف مانند مسابقات راگبی، بوکس، و مسابقات هنرهای رزمی ترکیبی، مسابقات ورزشی الکترونیکی، نمایشگاه‌ها و کنسرت‌های بزرگ استفاده شود.

از معماری و ویژگی‌های خاص این استادیوم می‌توان به کف، سقف و دیوار بالایی تاشو و جمع‌شونده اشاره کرد. وجود دیوار تاشو این اجازه را می‌دهد که یک طرف استادیوم باز شود تا منظره‌ای جذاب از قسمت پایینی شهر، مانند پارک آبی است، را به نمایش بگذارد. بخش بیرونی استادیوم، برخی از دیوارهای داخلی و سقف آن با صفحات نمایشی به طول 1.5 کیلومتر پوشانده می‌شود و نمایی بی‌نظیر و مدام در حال تغییر را برای بازدیدکنندگان به نمایش می‌گذارد.

فناوری جالب توجه دیگر این استادیوم، فناوری پیشرفته کنترل آب و هوا است که با ایجاد یک دریاچه خنک کننده سازگار با محیط زیست که در زیر استادیوم بنا می‌شود، امکان برگزاری رویدادها و مسابقات در سال را بدون مصرف انرژی و مخرب زیست محیطی فراهم می‌کند. این فناوری آب باران جمع آوری شده را به دیواری از یخ تبدیل و هوای ورودی به سیستم تهویه مرکزی را خنک می‌کند.

خلاصه

پروژه‌ی شهر گردشگری قیدیه بدون شک یکی از بزرگترین پروژه‌های گردشگری تاریخ خواهد بود. این پروژه که شامل بخش‌های مختلفی می‌شود، یک استادیوم چند منظوره‌ی زیبا در بر دارد. این ورزشگاه می‌تواند میزبان هزاران بازدیدکننده از سراسر جهان بوده و اقتصاد عربستان را به طور شگفت‌انگیزی رشد دهد.

Pooria
16 ژانویه 2024

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *