علی دایی اولین ایرانی در مراسم برترین های فیفا

علی دایی اولین ایرانی در مراسم برترین های فیفا ، علی دایی به عنوان اعتبار فوتبال ایران در جهان شناخته می شود. علی دایی اولین شخصی است که به عنوان یک ایرانی در مراسم برترین های فیفا روی سِن قرار گرفت. در ادامه سایت ورزشی همراه ما باشید.

 

تاریخ‌سازی دایی برای نام ایران در تالار مشاهیر پاریس

به گزارش سایت ورزشی ، علی دایی جزو اولین شخصی است که نامش را در مراسم برترین های فیفا به عنوان یک ایرانی مطرح کرد. در این مراسم خاطره انگیز علی دایی چهره مشهور و پرآوازه فوتبال ایران در دنیا برای اولین بار در تاریخ به عنوان یکی از اهدا کننده های جوایز فیفا بر روی صحنه آمد. تابحال همه مدعوین ایرانی مراسم فیفا تنها در حد یک تماشاچی در تالار مراسم حضور داشتند.

مراسم رسمی معرفی برترین های فوتبال جهان در سال 2022 میلادی بامداد دیروز در شهر پاریس فرانسه برگزار شد. در این مراسم که جایزه بهترین بازیکن فوتبال دنیا نیز به لیونل مسی رسید. در این مراسم خاطره انگیز و محبوب ایرانی ها، علی دایی چهره مشهور فوتبال دنیا نیز حضور داشت و به عنوان نخستین بار در تاریخ به عنون اهدا کننده یکی از این جوایز بود.

تاریخ‌سازی دایی برای نام ایران در تالار مشاهیر پاریس

مراسم اهدای جایزه بازی جوانمردانه فیفا توسط علی دایی

تابحال هر شخصی ایرانی که در این مراسم حضور داشت تنها به عنوان تماشاچی در تالار مراسم قرار داشتند. اما در امسال یک اتفاق ویژه افتاد، علی دایی از چهره های برجسته و شاخص فوتبال دنیا برای تقدیم جایزه بازی جوانمردانه سال 2022 حضور داشت. انتخاب چهره دایی به عنوان اهدا کننده جایزه بازی جوانمردانه سال یک رخداد مهم فوتبالی برای ایرانی ها است و اعتبار جدیدی به نام ایرانی در جهان بخشیده است. قطعا تصویر علی دایی توسط میلیاردها نفر در دنیا دیده شد.

فیفا هر ساله بخشی از مراسم بهترین بازیکنان دنیا را تحت عنوان The Best برگزار می کند. در بامداد روز سه شنبه در شهر پاریس با حضور ستارگان قدیمی و حال حاضر فوتبال برگزار شد. همانطور که برخی پیش بینی می کردند مهم ترین جایزه بازی یعنی بهترین بازیکن مرد جهان به لئو مسی رسید. مسی که با پیراهن تیم آرژانتین در دو ماه پیش فاتح جام جهانی قطر شد.

لئو مسی تابحال هشت بار موفق به کسب جایزه بهترین بازیکن سال فیفا شده است. مسی یکی از اشخاص رکوردار کسب این جایزه به حساب می آید. لئو با کسب این جایزه اختلافش را با کریس رونالدو بالا برد. رونالدو تابحال 5 بار موفق به کسب این جایزه شده است. بعد از رونالدو نیز رونالدو برزیلی و زیدان هرکدام سه بار موفق به دریافت جایزه بهترین بازیکن سال فیفا شدند و در رده های سوم قرار دارند.

لیونل مسی یا امباپه در فینال جام جهانی قطر 2022

برندگان سایر بخش های مراسم معرفی بهترین های فوتبال دنیا:

جایزه بهترین دورازه بان زن دنیا به مری ایرس دروازه بان تیم انگلیس و فوتبال بانوان منچستر رسید. رقیبانش کاترین برگر دروازه بان آلمانی تیم چلسی و کریستین اندلر دروازه بان شیلیایی تیم لیون بودند.

جایزه بهترین دروازه بان مرد دنیا نیز از بین یاسین بونو دروازه بان ملی مراکش و پدیده جام جهانی 2022 تیبو کورتوا دروازه بان بلژیکی تیم رئال مادردی قهرمان فصل قبل لیگ قهرمانان اروپا و امیلیانو مارتینز دروازه بان تیم آرژانتین در جام جهانی 2022 قطر و باشگاه استون ویلا ، به امیلیانو مارتینس رسید. او در قهرمان شدن آرژانتینی ها نقش مهمی داشت و در پنالتی ها توانست فرانسه را حذف کند.

در مراسم برترین های فیفا به معرفی زیباترین گل به ثمر رسیده در سال 2022 پرداخت که این جایزه نیز به مارچین اولسکی عضو تیم فوتبال قطع عضو وارتا پزنان لهستان به دلیل گل تکنیکی و آکروباتیکش با عصا تعلق گرفت. اولین بار بود که در بخشی از مراسم بهترین های فوتبال دنیا بازیکن با محدودیت جسمانی نامزد دریافت جایزه شد.

در ادامه مراسم بهترین مربی فوتبال بانوان سارینا ویگمن سرمربی هلندی تیم ملی انگلیس جایزه را بدست آورد. او برای کسب این جایزه با سونیا بومپاستور سرمربی لیون و پیا سونداگ سرمربی تیم ملی برزیل رقابت داشت.

این عنوان در بخش مردان به لیونل اسکالونی سرمربی آرژانتین رسید. این سرمربی توانست آلبی سلسته را در جام جهانی قطر 2022 به قهرمانی برساند. لیونل توانست بعد از 36 سال تیمی را قهرمان جام جهانی کند که همه مردم کشورش آرزویش را می کشیدند. او برای کسب این عنوان و جایزه با کارلو آنچلوتی، پپ گواردیولا رقابت می کرد.

برندگان سایر بخش های مراسم معرفی بهترین های فوتبال دنیا

علی دایی اولین ایرانی در مراسم برترین های فیفا

جایزه بعدی توسط علی دایی اسطوره فوتبال دنیا اهدا شد. جایزه بازی جوانمردانه که به لوکا لوکوشویلی بازیکن گرجستانی تیم کرمونزه ایتالیا تعلق گرفت. در ماه فوریه 2022 وقتی برای تیم ولفسبرگر اتریش باز یمی کرد، در جریان بازی در مقابل تیم ملی اتریش، بازیکن حریف گئورگ تیگل را دچار سکته شد و او را از مرگ نجات داد و با خارج کردن زبان او از دهانش مانع خفگی اش شد.

 

جایزه بعدی نیز به یک آرژانتینی تعلق گرفت. جایزه به هوادار سالخورده تیم ملی آرژانتین “ال تولا” تعلق گرفت. او نماینده تمام هواداران آلبی سلسته در جام جهانی 2022 بود که جایزه بهترین هواداران فوتبال در سال قبل را دریافت نمود.

معرفی بهترین بازیکنان زن دنیا بخش بعدی مراسم بود که این جایزه نیز به الکسیا پوتیاس بازیکن اسپانیایی فوتبال بارسلونا تعلق گرفت. برای کسب جایزه بث مید بازیکن انگلیس بانوان آرسنال و الکس مورگان ستاره تیم ملی بانوان آمریکا را شکست داد. پایان مراسم به جایزه بهترین بازیکن مرد دنیا به لیونل مسی تعلق گرفت. او به دلیل قهرمانی اش با کشور آرژانتین و نقش موثرش در این جام 2022 توانست این عنوان را بدست بیاورد.

علی دایی اولین ایرانی در مراسم برترین های فیفا

پایان مراسم:

در پایان این مراسم نفرات تیم منتخب سال 2022 در بخش زنان و مردان به طور کامل معرفی شدند و در بخش زنان تیم منتخب سال از نفرات روبرو تشکیل شد شامل : اندلر، لوسی برنز، ماپی لئون، لئا ویلیامسون، وندی رنارد، الکسیاس پوتیاس، کیرا والش، لنا اوبردورف، الکس مورگان، سم کر و بث مید.

در تیم منتخب مردان هم تیبو کورتوا (بلژیک/ رئال مادرید)، اشرف حکیمی (مراکش/ پاری‌سن‌ژرمن)، ژوائو کانسلو (پرتغال/ بایرن مونیخ)، ویرجیل فن‌دایک (هلند/ لیورپول)، کوین دی‌بروینه (بلژیک/ منچسترسیتی)، لوکا مودریچ (کرواسی/ رئال مادرید)، کاسمیرو (برزیل/ منچستریونایتد)، لیونل مسی (آرژانتین/ پاری‌سن‌ژرمن)، کیلیان امباپه (فرانسه/ پاری‌سن‌ژرمن)، کریم بنزما (فرانسه/ رئال مادرید) و ارلینگ هالند (نروژ/ منچسترسیتی) قرار گرفتند.

mohamadnd
1 مارس 2023

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *