علی دایی در بین ۵ اسطوره جام ملت‌های آسیا

با انتشار پستی رسمی از سوی سایت AFC علی دایی در بین ۵ اسطوره جام ملت‌های آسیا قرار گرفت. شهریار ایران در میان نام‌های بزرگ آسیاست.

علی دایی در بین ۵ اسطوره جام ملت‌های آسیا

به گزارش ورزشی، هجدهمین دوره رقابت‌های جام ملت‌های آسیا به زودی در کشور قطر برگزار خواهد شد. این رقابت‌ها مانند بسیاری از رقابت‌های بین‌المللی، فرصت خوبی برای بازیکنان کشورهای مختلف برای نمایش توانایی خود فراهم می‌کند. در طول تاریخ ۶۷ ساله این رقابت‌ها، اسطوره هایی بودند که با درخشش خود توانستند نام خود را در آسیا و حتی دنیا مطرح کنند.

علی دایی

علی دایی

علی دایی با کارهایش در سطح قاره برای تیم ملی و درخشش پرشمار خود در دل همگان جای دارد. در ابتدای سال ۹۶، علی دایی ۲۷ ساله تنها ۷ گل برای ایران به ثمر رسانده بود. ولی رقابت‌های مقدماتی جام ملت‌های آسیا ۱۹۹۶ شروع رکوردشکنی و رشد یک اسطوره بود. کسی که یک دهه بعد با رکورد ۱۰۹ گل ملی، رکورد وقت دنیا را برای سال‌ها از آن خود کرد و کفش‌هایش را آویخت.

دایی مسابقات مقدماتی را با ۱۲ گل به پایان رساند و سپس در هر سه بازی مرحله گروهی گلزنی کرد. اوج درخشش او در مرحله یک چهارم نهایی بود که دایی بهترین نمایش خود را برابر کره به نمایش گذاشت. ایران و کره در ۲۴ دقیقه مانده به پایان بازی، ۲ بر ۲ مساوی بودند که دایی گل برتری ایران را ثبت کرد. او سپس یکی از زیباترین گل‌های جام ملت‌های آسیا را به ثمر رساند.

دایی در دقیقه ۸۳ هت‌تریک کرد. سپس با چهارمین گلش از روی نقطه پنالتی، منجر به پیروزی پرگل 6 بر 2 ایران شد. ایران در نهایت در مرحله نیمه‌نهایی در پنالتی غافله را به عربستان واگذار کرد.

هرچند دایی در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۴ در قامت کاپیتان 3 بار گلزنی کرد. ولی بدون شک بهترین گلزن تاریخ جام ملت‌های آسیا با ۱۴ گل، رکوردی تاریخی از خود به جا گذاشته است.

دیگر اسطوره‌ها در کنار علی دایی

شونسوکه ناکامورا – ژاپن

یونس محمود – عراق

صالح النعیمه – عربستان

تیم کیهیل – استرالیا

Pooria
29 دسامبر 2023

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *